Pesu on pakollinen
Toki ei aivan 100% välttämätön mutta hyvä on pestä, kuivata ja vahata kulkupelit kunnolla ennen säilöön laittoa. Keväällä voi olla muita kiiruita...
Säilytyspaikka on hyvä, katutasossa ja sinne pääsee katsomaan pyöräänsä milloin haluaa ja pesupaikka sekä tarpeelliset välineet ovat käytettävissä. Eli omalla Kerholla. Talvisäilytyksen aikana, tosin, ei pyöriä voi kovin helposti liikutella. Sen verran tiukassa järjestyksessä ovat. Pesu oli siis tehtävä ennen kuin kaikki pyörät ovat talvisäilytyksessä. Eläkeläinen voi tehdä hommat silloin kun muut ovat raatamassa. Iltasella tai viikonloppuna on hyvä kertoa vanhoja juttuja uudelleen vaikka moottoripyöräilystä samalla kun muut huoltavat pyöriään ja ottaa siinä muutama olut samalla. Eli olla riesaksi.
California 1400 GTS
Pesuvälineet
Harja, pesusieni, pienempi tiskiharjatyyppinen pesuväline, sumupullo pesuaine-vesiseokselle, kraanavesi johon sekoitetaan pesuaine sekä säämiskä kuivaukseen. Jälkitoimena vahaus. Kokonaisuudessaan tarkka pesu on liki puolen päivän homma eli eväät pitää olla matkassa. Tosin Shellin baari on kolmensadan metrin päässä.
Pesu ja kohteet
Välitöntä pesun tarvetta kahden pyörän osalta on eli California 1000 Adamant-kolmipyörä ja raskaansarjan touringpyörä California 1400 GTS. Hommat on nyt, toinen päivä lokakuuta, tehty. Lähiaikoina vahaan 1400 GTS:n ja California Adamantin vaurioituneet maalipinnat korjaan jollain aikavälillä. On naarmuja ja iskemiä sekä pieni murtuma joka korjaantuu pakkelilla ja maalilla päällipuolelta ja alapuolelta palalla lasikuitua ja hartsia. Alapuoli on maalattu mattamustaksi. Valitettavasti mutta ymmärrettävästi en voi laittaa kuvia Kerhon pihalta enkä sisältä sen vertaa. Yksityisomaisuuden suoja pidetään meillä korkealla. Toki rajattuja teknisiä kuvia voin ottaa huoletta. Kunhan taustalla ei ole "mielenkiintopisteitä".
Huollot
California 1000 Adamant tarvitsi vain pesun ja myöhemmin maalipinnan korjausta. Öljynvaihto tulee vastaan vasta ensi kaudella. 1400 GTS on palvellut sen verran pitkään että on ensimmäisen Ison Huollon aika. Sen pyrin tekemään Kerholla talven aikana. Pitää neuvotella kerhokavereiden kanssa milloin ja missä yhteydessä sillä muillakin saattaa olla, isossa joukossa, tarpeita vastaavanlaiselle toiminnalle. Osa huollattaa ja säilyttää pyöränsä merkkihuollossa. Kerhon pyöränostimelle GTS mahtuu niukasti eikä se jaksa sitä, todennäköisesti, nostaakaan. Mahdolliset huollot ja remontit on siis tehtävä jakkaralla istuen ja osin kontaten. Nosturi sentään ala-asennossa on noin 15cm lattiasta ylempänä. Tärkeänpänä pidän että nostimeen saa sidottua pyörän kiinni niin että se ei kaadu toimenpiteiden aikana.
C. Adamant ja takalevyjarrut
Kyseessä on nk. liukusatulat. Pienimmät jotka löysin olivat peräisin pienestä nelipyöräisestä ranskalaiskulkimesta. Merkki alkaa C tai R:llä. Niissä on ilmennyt puute: liukusatulain liukutappien kumihaitarit ovat murentuneet pois. Kirkas teräs vain kiiltää. Jarrut toimivat silti moitteitta. Mutta jotain asialle voisi tehdä. Purkaa pitää vaan ei ole vaikeaa: kahdella pultilla per satula on kiinnitys. Toki takapyörät pitää irrottaa ensin. Enemmän huolta ja vaivaa voi aiheutua siitä jos satulat joutuu irrottamaan jarrupiiristä uusien kumiosien vaihdon vuoksi. Asia tulee havaittavaksi talven aikana. Toivoakseni liukutapit ovat kromatut. Siltä ne ainakin näyttävät niin voisivat toimia sinällään. Tuskin on varaosana juuri noita kumeja erikseen. Satulat maksoivat, silloin aikanaan, noin 60€ kappaleelta. Voisin käydä katsomassa Korja-Kumissa olisiko heillä sopivia kumiosia tarjolla. Firma on tunnettu kumin valmistaja ja myös kumiosien jälleenmyyjä. Lisäksi vajaan kilometrin päästä asunnoltani. Kysyin joskus käydessäni Korja-Kumin eräältä esimieheltä mitä heiltä ei saa. Kuulemma kondomeja eivät tee. Myymälä ja tehdas on hieman syrjässä Tampereella Lakalaivan Lidlin takana mutta helposti tavoitettavissa 3-moottoritieltä.
Iso huolto 1400 GTS
Edellyttää melkoista purkamista ja tilaa kohteiden esille saamiseksi. Satula, akku, tankki, sivulaukut, sivupaneelit, ym. pienosia irti myös. Kaikki huoltokohteet siis näkyviin. Muutama päivä menee, minun tahdillani, kyseiseen hommaan. Eikä välttämättä edes perättäisiä päiviä. Paljon on katsottavaa: pyörien laakerit, jarrut, niiden puhdistus ja valolaitteet (Ajovalon muovinen alatuki murtunut, vaihdan samanlaiseen metalliseen, ei vaikuta valojen suuntaukseen kuin välillisesti.) Satulan lukon puhdistus ja voitelu, kytkinnesteen vaihto, (Jarruneste vaihdettu hiljattain.) johdotusten tarkistus ettei ole hiertymiä, (Ohjausakselin tienoo erityisesti.) johtimien liitoksien avaaminen, puhdistus ja suojaus, releiden jalustojen ja liitäntöjen puhdistus, ohjaustangon sähkökytkinten puhdistus sisältäpäin ja suojaus, kahvojen akseleiden puhdistus ja kevyt voitelu. Laturin hihnan vaihto. Kahva- ja poljinkytkinten asentotunnistimien kunnon tarkistus ja vaihto jos on häiriöitä. Lisäksi yleistä puhdistusta. Erityisesti tankin alla olevan tilan (Sylinterien väli laturin alta ja takaa.) puhdistus liasta ja irtokivistä. Kaasunasentopotentiometrien kumiripusteisen telineen kunnon tarkistus. Eri paine- ja asentoantureiden kunnon ja sähköisen toiminnan tarkistus. (Mikrokytkinten kumiosat saattavat murtuilla vanhuuttaan kuten myös liitinten suojat. Ne ovat, kuitenkin, vain muutaman euron hintaisia mutta joutuu tekemään liitostinaukset itse. Alkuperäisessä varaosassa taas on koko johdin liittimineen mutta joutuu purkamaan johdinsarjaa, irrottamaan tankin ja pujottelemaan johtimen hankalaa reittiä liittimeensä.) Johtosarjojen kunto: ei saa olla hiertymiä, ei liiallista kireyttä. (Vanhetessaan muovipinnoitteiset johtimet hieman vetäytyvät lyhyemmiksi ja eriste kovettuu.) Vaihtovirtalaturin siisteys ja laakerointi pitää varmistaa. Sähkökomponenttien läpikäyminen ottaa aikaa koska asento- tai painekytkimiä on useita: kahvoissa, polkimissa, jarruissa ja sivutuessa. Sähkön ulosottoon pyrin vaihtamaan isompitehoiset usb-liittimet. Lisäksi litiumakun talvisäilytys. Rengaspaineita hieman alaspäin sillä talvella ei kantavuutta tarvita. Renkaiden kunnon tarkistus. Varmaan monta muutakin asiaa...
Tulikin isohko 3/4-osahuolto
En sitten ihan kaikkea katsonut. Toki vilkaisin ja muistelin että mikä oli kiinnittänyt ajokaudella huomiota ja onko jossain oikeasti vikaa. Olihan sitä, mutta lievää: tässä ykkösosa huoltotoimista. Osa kaksi on edelliselle jatkoa.
Takarengas
Sen kunto vaikuttaa erinomaiselta. Kyse on autokäyttöön tarkoitetusta 205 leveästä matalaprofiilirenkaasta. Kolmas sarjassaan vaikka kaksikin olisi riittänyt sillä yksi renkaista puhkesi vakavalla tavalla ja meni vaihtoon ennenaikaisesti. Mp- tai autonrengas eivät keskenään eroa ajoltaan suurestikaan ja autonrenkaassa on parempi pito ja ylivoimainen kestoikä. Tämä rengas maksoi 50€ ja on merkkejään Zeta. Jatkan samalla linjalla. Saatan kokeilla myös hieman korkeampiprofiilista 195-levyistä.
On myös ajokunnossa ja tavanomainen mp-rengas. Se on enemmän touring-painotteinen joka sopii pyörän matkailuluonteeseen eli 120 leveä Metzeler. Vaikuttaa hyvin kestävältä renkaalta. Seuraava ajokausi on siis rengasosaston suhteen turvattu jos ei satu puhkeamisia.
Erityishommia kaksi
Edellä mainitsin jo muutaman toimenpiteen 1400:sen osalta. Perävaihteen öljy on jo vaihdettu aiemmin. Teen kuitenkin perän ja takanavan tarkastuksen ja puhdistuksen. Samalla voi pestä ja korjata takavanteen liat ja kiveniskemät. Avaan myös kardaanitunnelin eli irrotan perävaihteen ensimmäistä kertaa. Saan siitä hyvää vertailutietoa kardaanitunnelista, kardaanista ja kardaanin liitoksesta. Pitää ensin katsella korjaamokirjoja. Pyörä on jo ikääntynyt: kymmenvuotisbileet lähestyvät. Pyörän huoltovälit, osittain, ovat kymmeniätuhansia kilometrejä. Se ei toimi parhaiten meidän raskaahkoissa olosuhteissamme. Erityisesti kevät rasittaa rakenteita. Pääsyyllinen on tiepöly. Toinen rasite on kosteus ja lämmönvaihtelu yhdistettynä. Myös kylmä sää rasittaa tekniikkaa. Moottori ei saavuta sopivaa käyttölämpötilaansa. Nämä tarkoittavat lyhyempiä huoltovälejä. Omatoiminen huolto kun ei kauheasti rasita lompakkoa. Isoin rasitus on öljyjen ja suodatinten hinnat. Niitä olen hankkinut, pääosin, kohtuullisin hinnoin muunmuassa Motonetistä. Suosin myös paikallisia yksityisyrittäjiä. Heiltä ostan mielelläni öljyt ja puhdistusaineet. Mutta kaikkea ei heilläkään ole saatavilla. Kylän siistein autotarvikeliike. Siellä on myös niitä Guzzi-väelle tärkeitä Valvoline 20W-50 ja uudempiin 10W-60 öljyjä.
Pesu on pakollinen
Toki ei aivan 100% välttämätön mutta hyvä on pestä, kuivata ja vahata kulkupelit kunnolla ennen säilöön laittoa. Keväällä voi olla muita kiiruita...
Säilytyspaikka on hyvä, katutasossa ja sinne pääsee katsomaan pyöräänsä milloin haluaa ja pesupaikka ja tarpeelliset välineet on. Eli omalla Kerholla. Talvisäilytyksen aikana, tosin, ei pyöriä voi kovin helposti liikutella. Sen verran tiukassa järjestyksessä ovat. Pesu oli siis tehtävä nyt ennen kuin kaikki pyörät ovat talvisäilytyksessä. Eläkeläinen voi tehdä hommat silloin kun muut ovat raatamassa. Iltasella tai viikonloppuna on hyvä kertoa vanhoja juttuja uudelleen vaikka moottoripyöräilystä samalla kun muut huoltavat pyöriään ja ottaa siinä muutama olut samalla. Eli olla riesaksi.
Pesuvälineet
Harja, pesusieni, pienempi tiskiharjatyyppinen pesuväline, sumupullo pesuaine-vesiseokselle, kraanavesi johon sekoitetaan pesuaine sekä säämiskä kuivaukseen. Jälkitoimena vahaus. Kokonaisuudessaan liki puolen päivän homma eli eväät pitää olla matkassa.
Pesu ja kohteet
Välitöntä pesun tarvetta kahden pyörän osalta on eli California 1000 Adamant-kolmipyörä ja touringpyörä California 1400 GTS. Homma on nyt, toinen päivä lokakuuta, tehty. Lähiaikoina vahaan 1400 GTS:n ja California Adamantin vaurioituneet maalipinnat korjaan jollain aikavälillä. On naarmuja ja iskemiä sekä pieni murtuma joka korjaantuu pakkelilla ja maalilla päällipuolelta ja alapuolelta palalla lasikuitua ja hartsia. Alapuoli on maalattu mattamustaksi. Valitettavasti mutta ymmärrettävästi en voi laittaa kuvia Kerhon pihalta enkä sisältä sen vertaa koska kyse on yksityisestä tilasta ja jäsenilleen vastuullisesta rekisteröidystä yhdistyksestä. Yksityisomaisuuden suoja pidetään meillä korkealla.
Huollot
C. Adamant tarvitsi vain pesun ja myöhemmin maalipinnan korjausta. Öljynvaihto tulee vastaan vasta ensi kaudella. 1400 GTS on palvellut sen verran pitkään että on ensimmäisen Ison Huollon aika. Sen pyrin tekemään Kerholla talven aikana. Pitää neuvotella kerhokavereiden kanssa milloin ja missä yhteydessä sillä muillakin saattaa olla, isossa joukossa, tarpeita vastaavanlaiselle toiminnalle. Osa huollattaa ja säilyttää pyöränsä merkkihuollossa. Kerhon pyöränostimelle ei GTS mahdu eikä se jaksa sitä, todennäköisesti, nostaakaan. Mahdolliset huollot ja remontit on siis tehtävä jakkaralla istuen ja pyörä pienen suuntaisnostimen kanssa tuettuna pystyasentoon.
Kyseessä on nk. liukusatulat. Pienimmät jotka löysin olivat peräisin pienestä nelipyöräisestä ranskalaiskulkimesta. Niissä on ilmennyt puute: liukusatulain liukutappien kumihaitarit ovat murentuneet pois. Kirkas teräs vain kiiltää. Jarrut toimivat silti moitteitta. Mutta jotain asialle voisi tehdä. Purkaa pitää vaan ei ole vaikeaa: kahdella pultilla per satula on kiinnitys. Toki takapyörät pitää irrottaa ensin. Enemmän huolta ja vaivaa voi aiheutua siitä jos satulat joutuu irrottamaan jarrupiiristä uusien kumiosien vaihdon vuoksi. Asia tulee havaittavaksi talven aikana. Toivoakseni liukutapit ovat kromatut. Siltä ne ainakin näyttävät niin voisivat toimia sinällään. Tuskin on varaosana juuri noita kumeja erikseen. Satulat maksoivat, silloin aikanaan, noin 60€ kappaleelta. Voisin käydä katsomassa Korja-Kumissa olisiko heillä sopivia kumiosia tarjolla. Firma on tunnettu kumin valmistaja ja myös kumiosien jälleenmyyjä. Lisäksi vajaan kilometrin päästä asunnoltani. Kysyin joskus käydessäni Korja-Kumin eräältä esimieheltä mitä heiltä ei saa. Kuulemma kondomeja eivät tee. Myymälä ja tehdas on hieman syrjässä Tampereella Lakalaivan Lidlin takana mutta helposti tavoitettavissa 3-moottoritieltä.
Iso huolto 1400 GTS
Edellyttää melkoista purkamista ja tilaa kohteiden esille saamiseksi. Satula, akku, tankki, sivulaukut, sivupaneelit, ym. pienosia irti myös. Kaikki huoltokohteet siis näkyviin. Muutama päivä menee, minun tahdillani, kyseiseen hommaan. Eikä välttämättä edes perättäisiä päiviä. Paljon on katsottavaa: pyörien laakerit, jarrut, niiden puhdistus ja valolaitteet (Ajovalon muovinen alatuki murtunut, vaihdan samanlaiseen metalliseen, ei vaikuta valojen suuntaukseen kuin välillisesti.) Satulan lukon puhdistus ja voitelu, kytkinnesteen vaihto, (Jarruneste vaihdettu hiljattain.) johdotusten tarkistus ettei ole hiertymiä, (Ohjausakselin tienoo erityisesti.) johtimien liitoksien avaaminen, puhdistus ja suojaus, releiden jalustojen ja liitäntöjen puhdistus, ohjaustangon sähkökytkinten puhdistus sisältäpäin ja suojaus, kahvojen akseleiden puhdistus ja kevyt voitelu. Laturin hihnan vaihto. Kahva- ja poljinkytkinten asentotunnistimien kunnon tarkistus ja vaihto jos on häiriöitä. Lisäksi yleistä puhdistusta. Erityisesti tankin alla olevan tilan (Sylinterien väli laturin alta ja takaa.) puhdistus liasta ja irtokivistä. Kaasunasentopotentiometrien kumiripusteisen telineen kunnon tarkistus. Eri paine- ja asentoantureiden kunnon ja sähköisen toiminnan tarkistus. (Mikrokytkinten kumiosat saattavat murtuilla vanhuuttaan kuten myös liitinten suojat. Ne ovat, kuitenkin, vain muutaman euron hintaisia ja yleisesti saatavilla mutta joutuu tekemään liitostinaukset itse. Alkuperäisessä varaosassa taas on koko johdin liittimineen mutta joutuu purkamaan johdinsarjaa, irrottamaan tankin ja pujottelemaan johtimen hankalaa reittiä liittimeensä. Alkuperäisosa maksaa muutaman kympin.) Johtosarjojen kunto: ei saa olla hiertymiä, ei liiallista kireyttä. (Vanhetessaan muovipinnoitteiset johtimet hieman vetäytyvät lyhyemmiksi ja eriste kovettuu. Lopulta ilmenee oikosulkuvaara.) Vaihtovirtalaturin siisteys ja laakerointi pitää varmistaa. Sähkökomponenttien läpikäyminen ottaa aikaa koska asento- tai painekytkimiä on useita: kahvoissa, polkimissa, jarruissa ja sivutuessa. Sähkön ulosottoon pyrin vaihtamaan isompitehoisemmat usb-liittimet. Lisäksi litiumakun talvisäilytys. Rengaspaineita hieman alaspäin sillä talvella ei kantavuutta tarvita. Renkaiden kunnon tarkistus. Varmaan monta muutakin asiaa...
Sillä ei ole mitään tekemistä aiempien Tonti- tai spine-runkoisten kanssa paitsi moottori on samaa "isolohkoperinnettä" mutta hieman muutettuna. Todennäköisesti sopisi 1100 Californian runkoon. 1400:sen runko on jaettu kolmeen osaan: sen yläosa, joka jatkuu pitkälle taakse, kaartuu myös eteenpäin ja alaspäin. Sen jatkeena on alarunko joka on pulttikiinnitetty ylärunkoon noin moottorin puolivälin korkeudelta jatkuen vaihteiston alle asti ja kiinnittyy alumiiniseen apurunkoon joka kannattelee takahaarukkaa ja sitoo sen myös ylärungon takaosaan. Periaatteessa eroa ei kauheasti vanhempiin malleihin ole rakenteen osalta mutta siihen sisältyvät ratkaisut ovat tyystin erilaisia kuin on totuttu. Moottori on epäsuorasti kiinni rungossa varsien ja kumivaimentimien kera. Se tekee ajosta värinätöntä.
Erityishommia kaksi
Edellä mainitsin jo muutaman toimenpiteen 1400:sen osalta. Perävaihteen öljy on jo vaihdettu aiemmin. Teen kuitenkin perän ja takanavan tarkastuksen ja puhdistuksen. Samalla voi pestä ja korjata takavanteen liat ja kiveniskemät. Avaan myös kardaanitunnelin eli irrotan perävaihteen ensimmäistä kertaa. Saan siitä hyvää vertailutietoa kardaanitunnelista, kardaanista ja kardaanin liitoksesta. Pitää ensin katsella korjaamokirjoja. Pyörä on jo ikääntynyt: kymmenvuotisbileet lähestyvät. Pyörän huoltovälit, osittain, ovat kymmeniätuhansia kilometrejä. Se ei toimi parhaiten meidän raskaahkoissa olosuhteissamme. Erityisesti kevät rasittaa rakenteita. Pääsyyllinen on tiepöly. Toinen rasite on kosteus ja lämmönvaihtelu yhdistettynä. Myös kylmä sää rasittaa tekniikkaa. Moottori ei saavuta sopivaa käyttölämpötilaansa. Nämä tarkoittavat lyhyempiä huoltovälejä. Omatoiminen huolto kun ei kauheasti rasita lompakkoa. Isoin rasitus on öljyjen ja suodatinten hinnat. Niitä olen hankkinut, pääosin, kohtuullisin hinnoin muunmuassa Motonetistä. Suosin myös paikallisia yksityisyrittäjiä. Heiltä ostan mielelläni öljyt ja puhdistusaineet. Mutta kaikkea ei heilläkään ole saatavilla. Kylän siistein autotarvikeliike. Siellä on myös niitä Guzzi-väelle tärkeitä kuten mineraaliöljy Valvoline 20W-50 ja uudempiin synteettinen Motul 10W-60 esteriöljy. Jälkimmäistä on, toisinaan, vaikea löytää.
Moottorin etukannake on otettava kouraan. Siitä valuu ruosteista vettä sateella. Päätelmä on että ainakin kannattimen yläpään toinen laakereista on saanut vettä ja ruostunut. On mielenkiintosta nähdä miten sen saa irti. Joutuuko irrottamaan moottorin vai onko tilaa sen verran tarjolla kunhan tankki kaikkine päreineen on irrotettu. Rungon purkukuvassa näkyy selkeästi kyseinen kohde. Palaan asiaan kunhan saan jotain aikaiseksi. (Lisäys perästäpäin: ruostuminen oli tapahtunut mainitun kannakkeen alapäästä eli pallolaakeri oli lievästi ruostunut ulkopinnoiltaan. Puhdistuksen ja voitelun jälkeen jatkaa toimessaan. Pallolaakerin pultti on nro. 9.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti