keskiviikko 17. tammikuuta 2024

Ryppymaali jälleen kaupoissa

 

Ennen amerikkalaista
Wrinkle spray on ollut tarpeellista moniin kohteisiin. Aikanaan amerikkalaisen hyvän ryppymaalin, VHT Wrinkle, tuhoksi tuli EU:n Kemikaalivirasto. Kyseinen laitos toimii maassamme. Maali sisälsi ei-sallittuja ainesosia. Kiellettyjä EU:ssa. Ryppymaali on ollut hyvä, tarpeellinen ja kestävä pinnoite niihin kohteisiin jotka halutaan himmeiksi. Ryppymaalattu pinta ikään kuin katoaa silmistä jos lähellä on kiiltävää metalli- tai maalipintaa. Aiempi tuote synnytti ryppypinnan jossa hyvänä puolena oli että siihen ei lika helposti tartu. Pinta ei siis harmaantunut. Rakenne oli kova eli sieti kulutusta.

Kokemuksia edellisestä
Sinänsä hämmästyttävää että kyseinen ryppymaali oli erityisen hyvin likaa hylkivää. Toki se rapautui likaiseksi siinä missä mikä tahansa maalipinta ja, kuten tunnettua, mustassa maantielika näkyy parhaiten. Mutta normaali harjapesu puhdistaa ryppypinnan siinä kuin tasaisen ja vahatun. Olen päätellyt että rypyliäisen pinnan varsinainen pinta on "mikroskooppisen" sileä. Siksi helppo ylöspito. Muita "ryppymaaleja" on ollut ennenkin. Eivät ole vakuuttaneet. Köppäisin lienee Bilteman versio: siinä on suutin sellainen että se sylkee maalin pieninä pisaroina jotka jäävät mataliksi "kummuiksi" maalattavaan pintaan. Rypyiksi niitä ei voi kutsua hyvällä tahdollakaan.

Ei rypisty
Sellainenkin ilmiö on tullut tällä aiemmalla ryppymaalilla: tein osia polyesterihartsista ja lasikuidusta. Mielestäni kovetin osat mutta maalatessa VHT-ryppymaali ei mennyt ryppyyn. Arvelin että syy on kemiassa ja osasta haihtuva kaasu esti rypyttymisen tai maali ei täysin kovettumattomaan pintaan halunnut tarttua. Tässä kuvalinkki tekemäni komposiittirakenteen maalipinnoitteeseen. Rakenne on lasikuitua ja maalattu ensin pohjamaalilla ja uunikuivauksen (60 - 80 astetta/kaksi tuntia.) jälkeen em. ryppymaalilla. Tässä koko juttu mainitun osan valmistuksesta.

Astia.
 
Juuri kotimaisella ryppymaalilla maalattu pakoputken kannatin. Maalipinta on vielä tuore. Siksi kiiltää.

Joissain pyörissäni
On tarvetta korjata kuluneita kohtia kuten sellaiset peittävät osat, esimerkiksi, pakoputken suojat, mittarikotelot ja lokasuojat. Ainetta löytyy muunmuassa Motonetistä. Värit musta, punainen ja harmaa.

Aiempi maali ja kohteita
En ole ollut suurkuluttaja mutta monen monta komponenttiä on tullut maalattua yli. Kyseinen, markkinoilta poisvedetty, maali oli hyvin helppokäyttöistä ja kovettui nopeasti. Eroja uuden ja vanhan välillä on: vanha ryppymaali oli maalauksen jälkeen ensin sileä ja maalin kovettumisprosessi "veti" maalin rypyille. Maalipinnan paksuus määrittelee ryppyisyyden. Ohueen kerrokseen syntyi tiuhaa rypyttymistä ja paksu maalikerros loi karkeamman ryppykuvion. Uudempi, kotimainen ja "vaaraton" versio näyttää rypistyvän heti jo maalatessa. Tästä nykyisestä en vielä tiedä mutta vaikuttaa sille että joutunen maalaushommiin: California Adamantin mittaritaulun keskiosa on murtunut vanhuuttaan muovia kun on. Suveen mennessä olisi hyvä jos tulisi kuntoon. Myös muissa pyörissä on pikku korjauksia tehtävänä.

Näkyvä kohde
California T3 Mille Blower voisi saada tonnisen "kanttikoneen" venttiilikopiksi vanhemman, pyöreämuotoisemman 850-mallin kopat. Ne kun värjäisin räikyvän punaisiksi. Pyörän väritys on muutenkin musta-punainen. Sinänsä ihan vahingossa, tai alitajuisesti, sillä maalauksen jälkeen huomasin että siinähän ovat oman Kerhoni värit.

Tuote on kotimainen
Car-Rep tunnetaan muunmuassa Maston-aerosoleistaan. Ryppymaali jos on hyvälaatuista niin sitä löytynee kohta minunkin Verstaaltani ja Kerholtani. Ainahan sitä fiksattavaa löytyy. Toivottavasti tätä ryppymaalia pystyy ruiskuttamaan entisten, sileäksi hiottujen, ryppymaalausten päälle. Joskus on käynyt niin että maalit hylkivät toisiaan ja menevät rypyille.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti