maanantai 18. maaliskuuta 2024

California 1400 GTS moottorin etutuennan pallonivelen lisäsuoja

 

Viidenkymmentuhannen km:n huolto
Olin jo, menneenä suvena, havainnut ruosteenvärisen noron moottorilohkon etupäässä. Kun tein viidenkymmenentuhannen kilometrin perushuollon tutkin kohteen samalla. Vaiva ei ollut vakava: vain nivelen alapallo oli hieman ruostunut ulkosivuiltaan ja lievää alkua tiivisteen takanakin. Voitelu, jota ei huoltokirja mainitse, olisi estänyt alkavan vaivan. No, pääsin asiaan kiinni, purin, puhdistin, voitelin ja asensin osan takaisin. Välystä ei tuntunut. Toki seurannassa on. Aion pitää tätä pyörää niin kauan kuin se joko toimii tai itse kykenen sillä ajamaan. Qualita potentia nostra.

Laturin hihnan vaihto
Se oli syynä miksi myös moottorin etukannakkeen pallonivelen kunto sai huomiota. Hihna ei olisi tarvinnut vaihtamista vaikka sen vaihtoväliksi ilmoitetaan 50.000 km. Kun kerran olin ryhtynyt toimeen niin tulipa sekin vaihdettua. 
 
Yleiskuva pyörän etupäästä. Muutoin tossukelit Kerholla. Lattialämmitys, jne.
 
Ajovalon ja lokasuojan välinen tuulitunneli
Lisäksi etupyörän aiheuttamat pyörteet ajavat kuravettä moottorin etuosaan. Sateessa ajetun matkan jälkeen moottorin kyljissä vaeltavat harmaat kuivaneen kuran muodostamat kuviot. Ehkä niitä vain pitää sietää pesujen välillä.


Osa 9 on moottorin etukannake ja sen alapäässä on pieni, halkaisijaltaan noin 30 millimetriä, pallonivel, jolla ei ole erikseen osanumeroa. 

Osat nr. 20
Ne ovat kumivaimentimia joiden avulla koneen liikettä runkoon nähden hallitaan. Moottori roikkuu rungosta kolmella alla olevan kuvan tyyppisillä kannakkeilla. Voin kuvitella koekokoonpanoja ja koekäyttöjä kun rakennetta on suunniteltu ja etsitty ne parhaat kiinnityskohdat kaikille kannakkeille ja vaimentimille mitkä eristävät rungon moottorin tärinöiltä. Pyörällä ajaminen on täysin tärinätöntä. Kuin soutaisi tyvenen järven selkää. Vain tyhjäkäynnillä vatkaa kivasti. Miguel A. Galluzzi on tehnyt tarkkaa työtä tässä asiassa Californian (USA) toimipisteellään. Ei puudu peba eikä kädet. Vastaavat osat kiinnityspaikkoineen moottorin takaosassa ovat nro. 7A ja B. Ne sallivat moottorin pitkittäisliikkeen.

 

Moottorin etukannatin. Kyseinen nivel vasemmalla. Ennen puhdistamista. Yläpään laakerit ovat standardin mukaisia eli löytyy laakeriilliikkeestä hyllytavarana.

Laakerit standardikamaa
Paitsi pallolaakeri. Kävin muutamassa koneliikkeessä kyselemässä ja olivat niissä kovasti osaaottavia. Eiköhän sellainenkin vielä löydy. Jos ei niin sorvaan sellaisen messingistä ja valuraudasta sekä liitän siihen rasvanipan. Tulee "ikuinen".
 
Miksi pallolaakeri
Moottorin tuenta runkoon on erinäisen määrän tukivarsia ja kumivaimentimia sisältävä rakenne joka sallii moottorin kiertymisen rungon suhteen sivuittain, edestakaisen liikkeen ja ylös-alaisen liikkeen, hallitusti, niin että pyörän runkoon eikä kuljettajan ahteriin välity järeän moottorin värinät. Pyörän kulku ajossa on kuin Emmental-juustoa ilman kuplia. Tasaista tavaraa on se. Ja maittavaa.

 

Nivel tiivisteineen. Kiinni tukivarressa lämpösovitteella. Uä-pesty. Vielä voitelematta.

Älykuopat kertovat
Älynystyröitä en ole löytänyt. Joka tapauksessa arvelin suojaavani nivelen edestä päin tulevalta ilmavirralta. Ilmavirta sinällään ei haittaisi mutta sateella ja muilla märillä säillä eturenkaasta lentää pyörteilevää ilmaa ylöspäin ja sen mukana sekä likaa että kosteutta. Sekä varsinainen sade suoraan edestä teleskooppien välistä lampun ja alakolmion alta. Sama "suihku" rasittaa myös alempaa ohjauslaakeria. Käytännössä, huollon yhteydessä, täytin alalaakerin hieman ylitäyteen vedenkestävää vaseliinia. Se että sitä ajan kanssa sieltä pursuilee pois on paaaljon pienempi vaiva kuin laakerin vaihto. Tosin asia on jo tullut tutuksi kun vaihdoin alkuperäiset, naurettavat, tiivisteettömät kuulalaakerit pois ennen kuin otin pyörän käyttööni. Varmaan hyvät laakeri Californiassa, pyörän suunnittelumaakunnassa, mutta ei meillä. Suosittelen kaikille 1400:n, versiosta riippumatta, katsastaa sekä ohjauksen alalaakerin ja moottorin etukannakkeen kunnon.

Kohteen edessä oleva rakenne
Moottorin kannatin on hieman keskilinjan vasemmalla puolen. Kohdalla oleva kate on keskilijalla. Kyseessä on tankin etupään muoviset muotolevyt joiden taakse piiloutuu pääosa sähköjärjestelmän liittimiä. Niiden välissä, edessä keskilinjalla on muovinen ritilä joka päästää ilmaa lävitseen. Olen päätellyt että myös veden.

Ohutta kuraläppäkumia
Olisikohan noin 1,5 mm:n luokkaa. Leikkasin siitä 120 x 200 mm:n suikaleen, pyöristin kulmat ja tein yhden 4mm:n reiän sille kohtaa missä kyseinen muoviritilä on ruuvilla kiinni. Neljä muuta kiinnikettä ovat monikertakäyttöisiä "muoviniittejä". Siis yksi ruuvi auki ja neljä mainittua kapinetta jotka aukeavat kun niiden takaa puristaa tappia eteenpäin. Toisinpäin tehden ne kiinnittyvät. Ihan näppäriä värkkejä. Viritykseni ei näy, juurikaan, ulospäin. Oudompi ei huomaisi.

Laittettakoon kohtalonkumppaneille tiedoksi
Vilkaiskaahan silloin tällöin miten moottorin etukannake toimii. Ehkä, juurikin, 50.000 km:n jälkeen voisi vilkaista onko osat kunnossa ja voiteissa. Muutoin ei ihmeitä ole ollut. Luotettava matkapeli ja kokeneelle helposti säädettävä moottorinohjaus. Avoimen koodin peli. (Itse asiassa ei pelkkä moottorinohjaus vaan myös pyörän hallintajärjestelmä on säädettävissä mielihalujen mukaan.)

Kuminpalan (kuraläpän) kiinnitys
Niin korkealle että yläreuna yltää jarruletkujen jakokappaleen alareunaan ja kumin alareuna hieman äänimerkkien yläpuolelle. Käytäntö näyttää kuinka käy. Joka tapauksessa moottorin etukiinnikkeen pallonivel jää kuminpalan taakse. Oletus on että kostea viima ei tavoita niveltä. Toki, ilmavirtojen liikettä eri nopeuksissa, on vaikea arvioda. Jos tämä ei toimi niin kyseinen pallonivel pitää koteloida. On vain, purkamatta, vaikea tavoittaa runkorakenteen ja moottorin etuosan välissä. Edellyttää alla näkyvää kokonaisuutta että runkoa voi irroitella saamaan huoltokohteet ulottuville. Voi käydä niinkin että "kuraläpän" ansiosta ilmavirta ohjaakin vettä vielä enemmän ylöspäin pallonivelen seuduille. Vaan ei kokeilematta tiedä.

 
Ajoviiman ja vesiroiskeiden virtaus on nyt estetty tämän "maskin" läpi. Ylhäällä kuvassa osan ainoa kiinnitysruuvi.
 
Ei helpomman kautta
Ehkä kätevimmin olisi homman voinut hoitaa liimaamalla kuminkappaleen suoraan yllä kuvassa olevan osan sisäpuolelle ja kiinnittämällä takaisin. Halusin hieman maksimoida joten leikkasin isomman palan joka yltää korkeammalle, leveämmälle ja alemmas aivan äänimerkkien yläpuolelle.
 
Kyseessä oleva nivel ja sen akselin pää näkyy jarruletkujen välistä hieman epäterävästi ja vain osittain. 

Jos haluaa tarkistaa
Itse purin koko etupään auki koska siihen liittyi laturin hihnan vaihto. Mutta kyseisen osan kunnon voinee tarkistaa, yllä olevan kuvan perusteella, siten että moottorin alle laitetaan tuki kannattelemaan moottoria. Puretaan kuvan näyttämään tilanteeseen ja kuusiokoloavaimella avataan kyseinen pultti. Silloin saa näkyviin pallonivelen etuosan. Tiivisteenä ovat O-renkaat etu- ja takapuolella.  Käännetään kannatinta sivulle niin käsikopelolla tai peilin kanssa voi katsoa mikä tilanne on. Kun kannatin on sivussa kiinnityskohdastaan voi palloniveltä pyöritellä ja todeta sen kunto. Myös puhdistus onnistunee liottimeen kastetulla kankaalla niveltä pyöritellen kaikkiin suuntiin. Paineilmakaan ei liene haitaksi. Viimeksi voitelu vedenkestävällä  vaseliinilla ja ja o-renkaat takaisin paikoilleen, mikäli ovat hyväkuntoiset ja pultti kiinni. (Vedenkestävää löytynee veneliikkeistä jos ei muualta löydy.)
 
Sähköliitinten rypäs
Siinä kulkee energiaa lisäpitkille, tehokkaille halogeeneille ja sumuvaloille jotka ovat leditoimiset. Eivät ole vakiovaruste vaan jälkiasennettavat. Johdinasennukset omaa tuotantoani SuperSeal-liittimillä suojasukkineen.

"Kuraläppä" sijaitsee tässä. Ritilän kiinnitysruuvi kiinnittää myös kumilevyn. Ei ole ihan siinä korkeudessa kuin asennus tulisi olemaan.

Kiinnitysruuvi, joka kiinnittää ritilän ja samalla kumilevyn, näkyy hämärästi yläosassa kuvaa. Tästä ei ilma, vesi eikä kura kulje, toistaiseksi, läpi.

Muita, arveltuja, vaikutuksia
Tämä tie on myös suora väylä mistä vesi, pikikikkareet, kivet ja kura kulkeutuvat sylinterien väliseen tilaan. Samassa tilassa on, muunmuassa, vaihtovirtalaturi mutta sille on tehty jo tehtaalla kelvollinen suojaus. Vaikka tämä "kuraläppä" on pienikokoinen niin se voi ohjata ilmavirtaa sen verran että moottorin lämpötila on korkeampi kuin ilman läppää. Itse asiassa, sylinterien sisäsivuilla ei ole juurikaan jäähdytysripoja kuin edessä, takana ja sivuilla. Muusta huollosta.

Yhtäaikaa nostimella ja nostimessa. Rungon purkamisen omituisuuksia. Piti tehdä kyseinen häkkyrä nostinta varten. Kerhotilan katossa ei ole puomia tai edes koukkua mitkä puutteeksi laskettakoon!

Takarungosta kiinni
Nostopöytä alla siksi että pitää olla kiinnityspaikat niin että ei satu odottamattomia liikkeitä kun etupää on ilmassa taljalla ja etualarunko irti niin että laturin hihnan vaihto ja edellä mainitun pallonivelen voitelu tai vaihtaminen onnistuu. Varaosaluettelon mukaan vaihdetaan koko osa eli palloniveltä ei saa erikseen.

Miten ilma kulkee
Ilmavirran "uusio-ohjauksen" vaikutus muualle. Vaikka ritilässä, jonka takana kumilevy on, on aukkoja, en oikein saa vaikutelmaa että sillä olisi isompaa jäähdytystä edistävää tointa. Paikka on liian alhaalla vaikuttaaksen sylintereiden jäähdytykseen. Muutenkin moottori pyrkii käymään, olosuhteissamme, liian kylmänä. Se ei ole hyväksi rakenteille, voitelulle eikä taloudellisuudelle.

Riskioletus
Saattaa olla niinkin että ilma keksii vielä mutkikkaamman reitin kuljettaakseen vettä ja kuraa ties minne. Haitoiksi asti. Se selvinnee tulevalla ajokaudella. Itse tein ansiotyöni pitkälti sotilasilmailun (Valmet/Patria) lentokoneiden ja myöhemmin avaruusalusten (ESA/NASA) parissa projektissa ja tuli huomattua että aerodynamiikka ei ole yksioikoinen tiede. Ei pelkkä ilman virtaus sanele ilman liikettä vaan myös rakenteissa virtauksen aiheuttama vastus eli paineen nousu tai lasku ohjaa ilmaa yllättäviin suuntiin.

Ongelmakohdan seuranta
On jonkin verran vaikea kohde seurattavaksi sillä sen edessä on muita rakenteita ja se kannattelee moottorin etupäätä rungon suhteen. Saa olla ensi kesän ajojen ajan näin. Syksymmällä voisi olla hyvä aika tarkempaan katsaukseen eli pitää poistaa tankin etu- ja sivukatteet. Moottorin alle nostin ja pyörä muutoin tuettuna pystyasentoon. Tätä kautta lienee mahdollista avata kuulaniveltä runkoon sitova pultti. Näin tulee kuulanivel näkyviin. Kuulaa voi pyöritellä ja katsoa että onko rasva pysynyt vai onko ruoste lisääntynyt. Myös välyksen muodostumisen määrää voi seurata. 
 
Jos tankin irrottaa
Tulee paljon enemmän nähtävää. Erityisesti on mahdollista kyseisen kannatinosan irrottaminen rungosta. Kannattimen yläpään akseli on suht helposti irrotettavissa. Se ei ole aivan selvää saako kyseisen osan pujoteltua pois paikoiltaan ilman etu-alarungon löysäämistä. Viimeksi se oli irti mutta enpä tullut ajatelleeksi että oliko se tarpeellista juuri tämän osan irroitusta varten. Hommahan käsitteli ainoastaan laturin hihnan vaihtoa joka vaatii merkittävää purkamista rungon etuosassa. Jossain vaiheessa tulee hihnan kireyden säädön tarkistaminen. Se edellyttää hihnakotelon ruuvien avaamista että kireyden saa arvioiduksi. Muuten ei tarvise purkaa: koteloa kun raottaa voi siitä raosta vaikka ruuvimeiselillä työntäen todeta hihnan kireyden.
 
Bloggarin havainto
Tämä jakso MG 1400 Californian yhden ominaisuuden kertomuksesta keräsi, bloggauksen esilläoloaikaan nähden, yllättävän paljon kiinnostusta. Johtuuko vain ajankohdasta vai onko muillakin samanlaista kokekemusta? Vieläpä, niukasti, ennen puoltayötä.
 
Huoltokulttuuri
Asia on tullut ilmi vasta 60-luvun lopulla ja, erityisesti, seitsemänlymmentäluvulla että huolto on lähinnä öljynvaihto koneeseen. Useimmat, silloiset, pyörät vaativat vain säännönmukaisen öljynvaihdon. No yksi ja sama öljy koneeseen hoiti kaiken. Europyörissä, eritoten BMW, Guzzi ja eräät muutkin, vaativat tarkempaa ja säännöllisempää huoltoa koska öljynvaihto koski useita kohteita. Tottumuksesta ei asioita aina hoidettu. Se vaikutti myös markkinoihin. Koska sinun pyöräsi keulaöljyt on vaihdettu? Lisäksi voimasiirto kardaaneineen, nivelineen, vaihteistoineen ja kytkimineen ovat jätetty öljynvaihtohuollon ulkopuolelle. Käsitys: moottoripyörän valmistaminen sarjatyönä on niin halpaa ettei kannata miettiä pidempiä linjoja. Kunhan myynti vetää.

Entisöin
Vanha Honda. Ajettu on mutta monta asiaa on pitänyt duunata kuntoon joiden kunto olisi hoitunut hyväksi jos olisi haluttu huoltaa aiemmin ammatillisemmin ja pyörän ikä pidentynyt. Hinta ei liene este. 
Honda CL350 tulee myyntiin. Uudehkot renkaat, kaikki huollettu ja säädetty, kaasuttimet uä-pesty ja laitettu tiivistesarjat ja uudet öljyt.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti