Sivut

perjantai 22. maaliskuuta 2024

Yksi läppäri lisää

 

Lahjoituksena käytetty tietokone
Ei siis kaupasta hankittu. Käytetty mutta käytön jälkiä ei näy. Kätevän kokoinen vaikka ei ihan mini. Mahtuu moottoripyörän sivulaukkuun helposti. Akun kestävyydestä ei ole vielä tietoa. Eiköhän se selviä ajan kanssa. Pitää katsella jostain sopiva olkalaukku tai muu suojaava kuljetustila. Kirpparikierroksia tiedossa. Mitat vain muistiin ja mittanauha taskuun. Vanhaan myllyyn on olkalaukku mutta siihen mahtuisi puolitoista miniläppäriä. Sittemmin löytyi passeli salkku myös tähän uutuuteenkin. Pitäisi ryhtyä siihen asentelemaan tapellisia toimintoja vaan mikäs kiire tässä kun vanhakin pelaa ja päivityksiä saa jälleen. En vain tiedä kuinka pitkään. Xubuntu 22.04 LTS on nyt ja on ollut jo uutuudestaan asti. Ei häiriöitä.

Käyttötarkoitus
Kotikoneeksi, mikäli tämä vanhempi mutta hienompi HP ei pysty jatkamaan tehtäviään. Nyt on suunnitteilla vaihtaa käyttöjärjestelmä johonkin toiseen Linux-pohjaiseen kun vanha L-käyttis tuli kymmenen vuoden ikään. Ehkä nimi X, Xubuntu, kertoo käyttöikämääreen. Toki varakonekin on hyvä olla olemassa käden ulottuvilla vaikka ei pystykään edeltäjäänsä käyttömukavuudessa uhkaamaan.

Kohta tusina
Taloudessa ja Verstaalla, eritoten Verstaalla ja pari autotallissa, on läppäreitä joissa on eri pyörien ja merkkien moottorinohjauksien ohjelmointiohjemia. Harvinaisen harva on kiinnostunut. Kerhokaveritkin ovat asennuttaneet, ja maksaneet, lisäbokseja pyöriinsä vaikka olisin voinut tehdä saman tietokoneella ja alle parissa tunnissa. Ilmainen tai olutpalkalla toimiva ei ole "hyvää". Olen todennut. Rahalla saa parasta. Paitsi että se on laitonta. Laitonta, toki, on uusohjelmointikin mutta siitä ei voi kärähtää koska viranomaisella ei ole siihen resursseja. Lisäksi tarvittaisi vertailutietoa ja mistä päin moottorinohjausta muutosta voisi etsiä. Vai onko vain kyse tehtaan päivityksestä. Siinäpä mietittävää. Lopputulos on sama tai parempi.

Käyttöjärjestelmä
Koska on alunperin vanhemmasta, pienikoisesta ja keskihintaisesta HP-läppäristä kysymys niin siihen on laitettu Linux-pohjainen Ubuntuversio minua varten. Vielä en juurikaan ole sen kanssa touhunnut kun tämä vanhakin vielä jaksaa pyöriä vaikka päivitykset loppuivat jo monta viikkoa sitten. Sain ymmärryksen että palvelut loppuvat ja toiminta hidastuu. Viruksista ei ihmeempää pelkoa liene. Ainakaan ei ole varoitettu. Tietokoneellani ei ole koskaan ollut pankkiohjelmia tai vastaavia valuuttaan liittyviä toimia eikä ylipäätään mitään niin tärkeää jota olisi pitänyt erityisesti suojata. Kuten tuolla ylempänä jo mainitsin niin päivityksiä on tullut noin kuukauden päivttämättömyyden jälkeen. Lähes päivittäin.

Erot, vanha ja uusi läppäri
Tämä Vanhuskone, jota nyt komennan, on aikanaan maksanut reilun kaksituhatta euroa eli, hintansa puolesta hyvä peli ja on edelleen. Verrattuna uudempaan, mutta halvempaan, on eroa näytössä ja suorituskyvyssä. Käyttömukavuudessa vanha vie voiton mennentullen. Uudessa on piirtokykyisempi näyttö ja kirkkautta saa siihen yli tarpeen. On myös nopeampi. Muuta en ole vielä ehtinyt syynätä. Vasta olen yhden sovelluksen siihen asentanut ja se on Blogger. Eli tämä mihin nytkin kirjoitan. Yksityiskohdissa lääpintälevy eli touch pad vanhassa koneessa on tarkka ja miellyttävä sekä vieritys sujuu yhden kosketuksen periaatteella. Siitä tulee olemaan hankala luopua. Joutunen uudessa koneessa ottamaan hiiren käyttöön. Vanhan painikkeissa on mukava tunto: painiketta painettaessa ensin on vastusta mutta sen jälkeen painike ikäänkuin "imaisee" itsensä pohjaan. Alumiininen runko on jämäkkä. Laite on painava, tuottaa kovasti lämpöä mutta kotikäytössä isosta koosta on hyötyä. Käytän silmälaseja joten pikkuläppärin ruutuun pitänee suhtautua aluksi maltilla. Kuten painikkeisiinkin. Toki tiedän että kaikkeen tottuu paitsi ei jääpuikkoon tietyssä paikassa koska se sulaa pois ennen kuin ehtii tottua. Toki en ilmaiseksi saamaani, toki suhteilla, ryhdy erityisesti moittimaan. Ehkä silläkin on jo tehty töitä useamman tilin eteen eli hintansa tienannut. Tiedän että ei ole kapitalistin eteen tienattua vaan yhteisölle.

Vanha mylly
Isokokoinen ja painava. Runko metallia. Uutta akkua ei ole löytynyt. Toki akun kotelon voi murtaa auki ja laittaa sinne uudet elementit ja liimata kiinni. Taas mentäisiin yli viisi vuotta akun suhteen jos laite muutoin toimii. Kunhan saan siihen uuden käyttöjärjestelmän niin uskon että muutama vuosi sen kanssa menisi ihan hyvin. En kaipaa erityistä nopeutta. Tähän isokokoiseen ja liki parikymmenvuotiaaseen, myöskin lahjoituksena saatuun laitteeseen, ei enää nyky-ympäristössä, ilman uutta käyttöjärjestelmää, kykene asiaa hoitamaan vaan ystäväni ja pitkäaikainen Linux-asiantuntija luvannut asian hoitaa kuntoon. Kunhan mp-kelit alkavat niin matkustan Päijänteen tuolle puolen ja tutustun miten asiantuntija asentaa käyttöjärjestelmän koneeseen. Edellyttää, kuulemma, yöpymistä. Otan siis jonkilaiset "eväät" matkaan. Ehkä jo ensi kuussa. Riippuu onko kohtuullinen moottoripyöräilysää. Vähintään +10 ja pilvipoutaa. Saattaa osua yksiin mökkikauden avajaisiin. Lähden vain vuorokautta aiemmin. Olisi jo silloin suoritettuna 1/3 -osa matkasta. Vaan ei sitä tiedä, kun keväällä päivä on pitkä, minkälaisen kierroksen vielä teen ennen mökkiytymistä. Rouva ajaa kuormakamelin eli talouden ainoan pakettiauton Mökille.

Vanhan huollot
Käytännössä imurointi. Purkanut en ole mutta jokaisen imurointikerran jälkeen eli vuoden välein, on koneen lämpötila laskenut ja jäähdytyspuhallin on toiminut pienillä kierroksilla. Moniajossa kyllä ryhtyy huutamaan varsin pian. Eli, esimerkiksi, ei montaa toimitoa pidä ajaa yhtä aikaa. Varsinkin monta erillistä nettiyhteyttä samaan aikaan saa jäähdyttimen täysille. Suosittelen tietokoneen imurointia aika-ajoin jos outoa lämpenemistä ilmenee. Voi olla vain että lika aiheuttaa lämmönousua koneen sisällä.

Ohjelmistot
Mitä nyt netissä pitää melskata eri foorumeilla ja pitää yllä omaa blogia. Ei siis mitään erikoistarpeita mikäli moottorinohjausten säätöä sekä vianetsintää harrastaa eli tunkeutuu ajoneuvon digitaaliseen hallintajärjestelmään. Viime aikoina vianetsintä on ollut vuosikausia jäähyllä. Koska ei ole ollut tarvetta. Nyt epäilen etten edes osaisikaan enää kun on tuo lähimuisti heikennyt kovasti.

Ajoneuvot joihin voi tarvita digiä
Taloudessa on kolme digitaalisen järjestelmän omaavaa ajoneuvoa ja kolme analogista kaasutinmoottoripyörää. Toki, ikäännyttyäni, olen kadottanut kykyjäni digipuolella. Pitäisi harjoitella vain enemmän että muisti asioista pysyisi omassa päässä. Toisaalta: toimiva bittitallennin voi osan vaativista muistitoiminnoista hoitaa. Kuten kalenterin ja siihen Vaimon merkkaamat pakolliset menot. Niitä onkin, motoristipiireissä, riittänyt. Sitten on omatkin menot...

Vasemmalla pitkään palvellut ja laatuisa HP. Oikealla käytetty HP miniläppäri.

Isompaan uutta
Molemmat läppärit pyörittävät sisällään Linux-pohjaisia käyttöjärjestelmiä. Isompaan läppäriin, kevään mittaan, vaihdettaneen jokin muu Linux-käyttis kuin nykyinen sillä sen käyttöikä on tullut täyteen. Kymmenen vuotta oli käyttöjärjestelmän ylläpitoaika. Ei yhtäkään häiriötä kyseisenä aikana. Päivitykset tulivat ilmoituksen muodossa ja asentuivat taustalla toimia häiritsemättä.  Uusi lienee kolmevuotinen. Tyytyväisyys on ollut korkealla. Rahaa ei tarvinnut mihinkään. Laite on saatu lahjoituksena. Kuten nyt uudempi miniläppärikin. Kukapa näitä ostamaan. Oletan vahvasti että maailmalla on paljon läppäreitä jotka on laitettu sivuraiteelle tai vallan käyttämättömiksi. Sopivilla käyttäjärjestemävaihdolla niistä saisi vielä toimivia vaikkakaan, ei ehkä, kaikkein vaativimpiin asioihin vaan peruskäyttöön.

Ohjelmistot koneisiin
Nettiselain, tietenkin, sekä pari eri moottorinohjausohjelmistoa, kuten GuzziDiag ja MegaSquirt tulevat asennetuiksi. Tosin Verstas- sekä Tallikoneella on kyseisten moottoriohjausjärjestelmien ohjelmointiohjelmat joissain Wanhoissa Windowseissa ja yhdellä miniläppärillä varhaisen Linuxin päällä pyörimässä. Ainakin yksi läppäri on jo yli 20 vuotta ikääntynyt vaan pelaa toimessaan edelleen. Sisältää kytkentäkaavioita ja moottorinohjauksen ohjelmointijuttuja. (GuzziDiag, pienin poikkeuksin, sopii myös Ducateihin ja muutamaan muuhunkin MagnetiMarelli -moottorinohjauksen omaaviin pyöriin. Mitä vanhempi malli niin sitä helpompi on ohjelmoida.)

Vanhoja ohjelmia ei päivitetä
Vanhat koneet tekevät mitä niiden tuleekin tehdä jos polttoaine olisi samaa kuin aluksi. Käytännössä, käytössäni, vanhojen moottorinohjausten vianetsintää ja/tai ohjelmointia. Ulkoa tulevia päivityksiä ei tarvita, tai niitä ei ole lainkaan, vaan muutokset moottorinohjaukseen tehdään käsitöinä tarpeen mukaan. (Toki pitää tuntea moottorin toiminta perusteellisesti.) Vanhat koneet, jos rakenteita tai polttoaineita vaihdetaan, Kuten on jo parikymmentä vuotta tehty, voi ohjelmoida vanhallakin ohjelmistolla uudelleen. (Polttoaineen tehopainosuhde tai tehotilavuussuhde on tiedettävä niin homma nopeutuu vaan ei ole välttämätöntä. Kokeilemalla viisastuu.) Suurinpiirtein sama asia kuin kaasutinmoottoriin vaihtaisi suuttimia tai muuttaisi sytytysennakkoa. Mutta ei näpit tahriinnu. Päivityksiä tarvitaan silloin kun pyörä vaihtuu uudempaan tai sille tehdään "rautapäivitys" uudet komponentit päivitetään sen hetken parhaan tiedon mukaan ja se sisältää modernimpaa tietotekniikkaa. Vanhan "raudan" saa, osittain, uudistettua päivittämällä siinä käytetty tietotekninen sisältö. Puhutaan moottoriohjauksesta. Nykyään hieman vanhentunut termi sillä tämän hetken termi lienee ajonhallintajärjestelmä joka sisältää paljon muutakin kuin moottorin toiminnan. Jopa haptisia toimintoja.

Opettelua ja muokkausta
Uusi laite pitää "personoida" omaan käyttötapaan soveliaaksi. Jonain keväisenä sadepäivänä. Isäni termein: Tuohikuussa pukinpäivänaikaan... Sopii myös velanmaksupäiväksi.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti