Autoon yritin löytää kesänakit
Kiersin tänään muutamassa rengasliikkeessä kyselemässä pikkupakettiautoon vahvistettuja kesärenkaita. Edelliset ovat hiihtoliiton hyväksymistä vaille. Edelleen on alla nastarenkaat mutta ei huvittaisi niitä turmella ajelemalla sulia teitä. Sakotkin niistä voi saada jos ajaa suvikeleillä.
Tiedustelujen tulokset
Peruskumeja olisi löytynyt mutta niistäkin on pulaa. Niitä olen käyttänyt tässä autossa väliaikaisesti mutta voi tulla erimielisyyttä poliisin tai katsastajan suhteen. Pitää olla vahvistettua mallia koska pakettiauto. Kiersin muutaman mahdollisen hankintakohteen. Yhdessä sanottiin että ehkä vasta kuukauden päästä saisi. Yhdessä vain pudisteltiin päätä ja kerrottiin että kontit seisovat satamassa koska on lakko päällä. Varmasti saantia tai edes toimitusviikkoa ei vakuutettu. En siis ryhtynyt edes tilaamaan.
Onhan tässä jo kohta rapisteltu nastarenkailla, Pirkanmaalla, lumettomia ja jäättömiä teitä jo kuukauden verran poisluettuna muutama harva aamu kun on vähän huuraa ollut asfaltilla. Itse voin päättää kulkemiseni enkä, ylipäätään, mihinkään tuiskuun olisi menemässäkään.
Motoristikaveri apuun
Kävin moikkaamassa kamua jolla on tekemistä myös renkaiden suhteen eli hyvät verkostot. Nokialaisesta varastosta löytyivät kiinalaisvalmisteet. Sellaisia en ole ennen kokeillut mutta nytpä sekin selviää. Toivottavasti ovat mustat ja pyöreät. Hinta kohtuullinen mutta ei halvin. Kuitenkin reilusti alle 100€ kappaleelta.
Soittopalvelu
Puhelimeeni ilmoitetaan kun renkaat on noudettavissa vanteille asennettuina. Vanteet vanhoine kumeineen jätin valmiiksi palvelupisteeseen. Laittelen pyörät alle kun katson ajankohdan ja säätilan sopivaksi.
Turhaan
Kiersin eräitä liikkeitä saamatta haluamaani palvelua. Eioota myytiin useimmissa. Olisin halunnut samanlaiset renkaat kuin alla on ollut jo ennenkin. Hiljaiset ja mukavat ajaa. Valmistusmaa on Indonesia.
Ongelman syy selitettiin
Lakot ovat jumittaneet liikennettä ja satamat ovat kontteja täynnään eikä kukaan kuljeta kumeja tilaajilleen. Se asia on, omalta kohdalta, nyt ohitettu. Kerron sitten kuinka kävi rengasasiassa. Tulee tuohon alle jatkoksi.
Tähänastinen suosikkimerkki
Pakun kesäkumeina on ollut, ajan mittaan, jo kaksi settiä Zeta-merkkisiä kumeja. Kaupat olen tehnyt Kuljun Kartanolla Lempäälässä. Neljä kumia noin 200€. Saman merkin symmetrinen rengas on ollut myös California 1400:sen takakumina. Edessä perusmallinen tourinkikumi Metzeler.
Zetat ovat olleet hiljaisia renkaita ja ajolleen en ole voinut moittia. (Pakulla saa ajaa vain sataa. Alkuperäiset nokialaiset olivat meluisat jo siinä vauhdissa. Sekä ylihinnoitellut.) Erityisesti pikkupakun talvirenkaat ovat olleet mieleeni. Tosin niiden nastoitus ei täytä EU-pykäliä. Liikaa pitoa, liikaa ulkonemaa. Edulliset nekin. Kuvio "kiinankopio" nokialaisista. Kytät eivät ole tsekanneet ja olen katsastuttanut kulkimen suvikumiaikaan.
Toivoakseni
Asennusta toivon lähipäiviksi. Kaverin autohuollossa ne muljautetaan vanteille. Voi olla että tulevana viikonloppuna ajan suvikumeilla. Kesällä ei pikkupakulla ajeta kuin pakolliset ajot kun tarvitaan kuormien siirtelyä muunmuassa Mökille ja Firman ajoihin harvakseltaan. Olen enää vain vähemmistöomistaja. Annan innokkaammille tilaisuuden painaa hommia, seuraan katseella ja nyökyttelen.
Kunhan säät lämpenevät
Otan käyttöön California Adamantin. Sen takarenkaina ovat kitkarenkaat. Niissä on pintaa vielä tulevaksi kesäksi ja varastoituna on kaksi kitkaa lisää. C. Adamant toimittaa ajoneuvon hommia, pisimmillään, kesäkuulle jolloin otan luksustason matkapyörän 1400 Californian alle. C. Adamant jatkanee taas syksyllä niin pitkään kuin säitä ja viitseliäisyyttä ajamiseen riittää. Noin kymppitonni tulee kilometrejä suvessa yhteensä kahdella pyörällä. Ikäätyminen lienee syynä noin vaatimattomaan suoritukseen.
Ajettu yleensä
Ennen viime suvea ajomatkat olivat suurinpiirtein näin: C. Adamant noin 2000 - 2500 km/vuosi, ja 1400 California noin 10.000 km vuodessa mutta viime vuonna kävi romahdus. 1400:seen ei tullut kuin kuusi tuhatta kilometriä mittariin. Johtui pitkälti että Mökkiasioissa meni aikaa ja rahaa. Mökillä on tulevaksikin kesäksi pientä remonttia. Pikkupakua tarvitaan nimenomaan siellä kuormakamelina. Tässä tyypillistä mökkihommaa muutaman vuoden takaa sekä ruokapalkalla toimivan apuväen motivointia myös juomilla.
Kieli
Äidinkielen opettajani sanoi että suomenkielessä on
vain yksi sana jossa on kaksi äng-äännettä. Hän ei kuitenkaan tarkemmin
määritellyt mitä äänteitä siihen sallitaan. Otsikkoon yhden lisää
kehittelin ilman sääntöjä. Martti, Huuhaa, Innanen, hyödynsi varsin
hyvin harvinaista äng-äännettä.
Siksi yllä oleva otsikko, joka kuvannee myös tämän ohimenevän
rengaspuutosajan lakkoajanpulaa joka nyt rassaa rahvasta.
Konginkankaalla voi käydä jos isot tiet tympäisevät. Juhannusjuhlilla
olin telttailemassa ihan hautuumaan aidan vierellä, aikoinaan.
Kyläkauppiaalta loppuivat oluet vaikka järjestävä seura oli kehoittanut hankkimaan riittävän määrän janojuomaa. Onneksi oli paikalla yksityisyrittäjä
joka hoiti asian. Pontikkaa oli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti