Sivut

torstai 9. toukokuuta 2024

California Adamant Muoviosien fiksausta

 

Kahta ainetta
Todennäköisesti kokolailla samaa mutta eri muovirakennetyyppien ulkonäön fiksaukseen. Toinen on ruiskutettavaa ja nestemäistä ja toinen geeliä. Tuskin vaikutus kestää useampia pesuja. Vaan ei ole vielä kokemusta.

 
Kokeillut aineet.

Tavallista markettikamaa
Vaikuttavat riitoisilta. Käsitellyt, kuvissa jo käsiteltyinä, ovat nyt mustia harmaan sijasta. Näyttävät uudemmilta vaikka ovat kahdeksankymmenluvulta. Toki muuta kulumista osissa on jo. En odota ihmeitä.

Kaasuttimen imukanavasta ja tulpanjohdosta tuli mustia. Samoin monista liittimistä ja muista pikkuosista.
 
Mitä muuta mahdollista etua
Ehkä lika ei tartu niin äkkiä ja niin kovasti kun pinnat on käsitelty. Sähköjohtimille, kuten tulpanjohdot, puhdistaminen on aina hyväksi. Korkeajännitteen läpilyönti on todennäköisesti todennäköisempää likaisen ja kostean johtimen eristeen läpi.
 
Oikean puolen kahvakytkin edestä on nyt tämän näköinen. Purkamatta ei pysty kaikkea kiillottamaan

Vasemman puolen kahvakytkin ja kahva ovat siistejä. Alinna peruutusvaihteen painike. Takana pilkistää Jaquar.

Satulasta tuli tämän näköinen. Voi olla aluksi liukas.

Satulan päällys
Sain kaverilta palan keinonnahkaa joka oli ylijäämäkamaa jostain jobista. Käytössä ambulanseissa ja muissa paikoissa jossa tarvitaan suurta hygieniaa. Se riitti juuri molempien satuloiden päällystämiseen. Tein päällystyksen itse. Satulaan kuuluisi, aikanaan pakollisena kahden hengen satulaan, satulavyö. En ole koskaan kenenkään pitävän siitä kiinni ajon aikana. Ilmeisesti byrokratian kukkanen. Toisaalta, antaahan se yksiosaiseen satulaan ulkonäöllistä ryhtiä.

Mitä minnekin
Kahvojen ja kahvakytkinten kovamuoviosiin käytin vihreällä etiketillä olevaa geeliä. Levittäminen helppoa sinne minne sain levitysrätin sopimaan. Mitään jälkikiillotusta en tehnyt.
Satulaan käytin suihketta ja eri rättiä levittämiseen kuin edellisessä. Satula imi itseensä ainetta melkoisesti. Joko se oli "kuiva" tai sitten satulasta lähtee kohta pinnoite. Kerron kuinka käy. Parin viikon päästä satula oli siisti. Jos olisin kiillottanut silikonilla niin tulos olisi ollut kiiltvä mutta hiton liukas ja kiilto olisi lähtenyt pidon parannuttua. Jonkilainen aine tämäkin.

Likaa hylkivää
Epäilemättä, sillä pinta jäi melko kiiltäväksi, vaikka olisivat olleet varsin karheitakin. Kiillotin monia muitakin muoviosia. Takavalot ja lisävilkut ym. pikku muoviosat. Aika näyttää kuinka hohto kestää. Värillisiin osiin ei tullut sellaista vaikutelmaa puhtaudesta kuin mustiin osiin. Tankin alla saattaisi olla vitaaleja komponenttejä jotka tarvitsisivat puhdistusta ja kiillotusta. Sytytyspuolat ja muutkin sähköosat.

Mitä en kiillottanut
Renkaiden sivut, jarrujen kumiosat ja eräät vivut sekä astinlaudat eivät saaneet pintaansa kumpaakaan ainetta sillä ne voisivat olla liukkaat aluksi. Toisaalta kyseiset osat ovat muutenkin koko ajan lian kanssa tekemisissä. Näyttelyä varten voisi suhauttaa kiiltoa.
 
California 1400 GTS
Sekin saanee mustien osien alkuperäissävyn palautusta. Mutta vasta joskus parin viikon perästä sillä välillä on muuta hommaa sekä vapaa-aikaa koneilusta matkailun ohella. Saatan, jopa, kalastaa.

Kalat
Kolme haukea virvelillä ja kaksi katiskalla viikon aikana. Salesta ei tarvittu kuin mausteet, perunat ja oluet. Niitä ei kasva tällä tontilla. Liian kivistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti