Suomen Motoristit ry
Kyseinen yhdistys on ottanut alustavasti kantaa moottoripyörien katsastamiseen. Aihe on ollut vuosikymmeniä keskustelun aiheena. Helposti tulee ajatus että miksi moottoripyörillä pitäisi olla pakollinen katsastus? Onko moottoripyöräkannassamme heikkoa, rikkinäistä tai verottamatonta kalustoa liikkeellä kuinkakin runsaasti? Herättävätkö rakennetut pyörämallit epäluuloa?
Millainen katsastus olisi?
Pyörän identiteetin tarkistus. Se käy helposti kun tieto on Traficomilla.
Kirjaudutaan sivuille joilla on rekisterinumeron mukaan ajoneuvon tiedot. Siitä selviää pyörän identiteetti ja omistaja ja/tai haltija.
Pyörän tekninen tarkistaminen käsittelisi renkaiden kuntoa, jarrujen kuntoa ajamalla kokeillen sekä jarrupalojen ja -levyjen paksuuden sekä kunnon tarkistus.
Tehojarrutus ajamalla niin että todetaan myös abs-jarrujen toimivuus. Luistoneston toimivuuden testausta ei liene vaatimuksissa.
Valolaitteiden toiminnan tarkistus ja valojen suuntauksen tarkistus kuormattuna. Katsastajalla pitää tällöin olla asianmukainen ajovarustus ja ajokortti sekä osaaminen moottoripyörällä ajoon.
Melu- ja päästömittaus tarvitsee moottoripyörässä erilaisia laitteita kuin autoissa. Pakoputkia ja äänenvaimentimia on moottoripyörässä, koosta ja mallista riippuen, yhdestä kuuteen kappaletta. Päästömittaus tulisi tehdä käyntilämpöiseen moottoriin. Todennäköisesti päästömittaus vaatisi eri pyöriin erilaisia sondeja että mittaus ylipäätään onnistuisi. Päästömittaus saattaisi olla mahdollista myös pyörän digitaalisen moottorinohjauksen liittimen kautta tuoreemman kaluston suhteen.
Peilien toiminnan ja suuntauksen tarkistus ja muut hallintalaitteet kuten astinlaudat tai jalkatapit sekä niihin liittyvät polkimet. Moottoripyörässä satula on hallintalaite ja sen asianmukaisen kiinnityksen todentaminen.
Jousituksen toiminnan todentaminen. Siihen tarvitaan joko testipenkki tai osaava ajosuorite asiaan sopivalla testiradalla. Tietenkin öljyvuodot ko. osissa olisivat hylkäysperuste. Jäykkäperäisen rungon on saanut tähän asti katsastuksen kautta rekisteriin.
Tai muutoin laajasti muokatut moottoripyörät kuten niiden uudelleen muotoilu, kolmipyöräisyys, ym. muut muokkaukset joita ei tapaa tehdastuotteissa. Jos katsastusasioinnin yhteydessä ei toimenhaltijan taholla ymmärretä rakennettuja pyöriä niin se ei saisi tulla niiden käyttämisen esteeksi.
Kooste
Katsastusasemilla pitää olla moottoripyörien rakenteiden teknistä osaamista ja koulutus niiden ajamiseen. Kyseessä silloin normi autokouluopetus moottoripyörällä ajamiseen ja päälle tutkinnon suorittaminen eli ajokorttikoe moottoripyörää varten. Vaihtoehtona testilaite kuten jarrudynamometri moottoripyöräkäyttöön jossa voi jarrujen tehosta saada todisteen.
Moottoripyöriä on vähän. Siksi voi käydä niin että moottoripyörien katsastaminen ei onnistukaan ihan kotikulmilla koska muutamaa pyörää varten ei kannattaisi hankkia ao. koulutusta ja välineistöä vaan vain isommissa taajamissa olisi kyseisenlainen katsastusasema jossa olisi edellytykset tarkistaa pyörän ajokuntoisuus. Se saattaa eriarvoistaa kuluttajia asuinpaikan suhteen.
Katsastus minimitasolla
Kuten naapurimaassamme Ruotsissa, jossa on pakollinen mp-katsastus, ei juurikaan pystytä tutkimaan kovinkaan hyvin pyörien ominaisuuksia. Pintapuolinen tarkastelu vain. Se ei kerro paljoakaan onko pyörä ihan oikeasti ajokuntoinen. Myös epärehellisin keinoin hankittu pyörä saattaisi löytää omistajansa. Pelkkä rekisterikilpi ei ole ajoneuvon identifioinnin peruste.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti