perjantai 28. kesäkuuta 2024

Litiumakun lataus

 

Vain pikku toimenpide
Syynä se että Mökki kutsuu ja sinne menemme talouden pakettiautolla. Ei ole välttämätöntä ladata akkua ulkoisella laturilla mutta yli kolmen viikon seisonta akkukaapelit kiinni saattaa rasittaa akkua joten katsoin parhaaksi erottaa sen pyörän virtapiiristä. Akku on litium-tyyppinen.

Miksi on kulutusta
Pyörässä, vaikka virta-avain on taskussa, tapahtuu hiljaista kulutusta. Eri järjestelmät ylläpitonsa vuoksi ottavat virtaa akusta. Esimerkiksi kello ja moottorinohjaus pitämään muistia ja kuljettajan tekemiä asetuksia yllä. Tuskin noin kolmen viikon seisonta aiheuttaa akun jännitteen putoamista suuresti mutta en ota sitäkään vähää riskiä. (Periaatteessa, jos jokin vika iskisi ja sattuisi akkupalo tai vain jonkin komponentin kuumeneminen.) Tarkoitus on mökkeillä ja matkustella autolla eri puolilla Suomea ja Pohjois-Norjassa muutama viikko.

Toinen vaihtoehto
Helppo ja nopea. Laturi kiinni pyörässä olevaan liittimeen ja homma hoituu. Monien olen nähnyt näin toimivan. Lyhyt aika tuskin akkua kuluttaa eikä sähköäkään ihmeemmin kulu. Toisaalta ei ole luottoa latureihin. Voi syntyä ylilatausta joka kuluttaa akkua tai sitten sähkökatko pudottaa latauksen pois päältä. Ja on niitä muitakin syitä...

Satula ja akun kotelon kansi
Ne piti irrottaa vaikka lataus olisi onnistunutkin ilman toimenpiteitä. Syynä on se että pyörän virtapiiri syö sähköä hiljalleen eikä litiumakku pysy täytenä kun pyörän kaapeleista molemmat ovat kytketty akkuun. Jos akku purkautuu liiaksi voi se vaurioitua. Akkua voi ladata ulkoisen liittimen kautta molemmissa tapauksissa. En vain halua jättää akkulaturia tai muutakaan sähkölaitetta kytkettynä pidempiä aikoja.

Johdin irti
Maa- eli miinusnavalle menee kolme eri johdinta. Yksi on maajohto runkoon, toinen on latausliittimen johdin ja kolmas muutamalle lisäalaitteelle.  Otin pyörän virtapiirin johtimet irti akusta mutta jätin laturin johtimen kiinni.

Pikainen lataus
Käytin litiumakun laturin neljän amppeerin virtaa. Akku täyttyi rivakkaan. Ei aivan paras menetelmä mutta varsin nopea. Laturi irti virtapiiristä ja satula paikoilleen. Voin uusia latauksen, mikäli on syytä, kun palaan reissulta.

Akun ja moottorinohjauksen yhteinen kansi irrotettu

Kaapelit
Harmaa levymäinen liitin miinusnavassa on alkuperäinen akun maajohdin. Saman ruuvin alla on latauksen johdin ja lisävarusteille menevät johtimet joilla on omat sulakkeensa ja releensä muualla.
 
 
Lataus menossa. Jännite 13,2V ja lataus jo 100%.


Akku latautunut täyteen ja kulutuskohteiden kaapelit irrotettu.

 

  Laturi on tämän näköinen ja tuli akkukaupan kylkiäisenä.

Toistaiseksi toiminut
Ranskalaisiin tuotteisiin en ole aina luottanut. Katsotaan paraneeko tilanne. Toistaseksi mennään tällä yhdistelmällä: italialainen pyörä ja ranskalainen virtalähde. (Vaan mistäpä alkuperän selvität: kiinalaisista kilkkeistä varmaan tehty. Häh?) 

Heinäkuun kolmannen viikon tietämin
Paluu reissulta joskus niihin aikoihin jos ei erikoisempaa satu. Auton huollan Mökillä. Ilman- ja öljynsuodattimen sekä öljyn vaihto. Ja matka jatkuu. No: eipä jatkunut. Tuli vikaa. Perushuolto kyllä sujui.

Akku kiinni ja baanalle
Mökkihommat tehty ja vähäisemmäksi kuin suunniteltu lomamatkailu autoilemalla on takana. Akku kiinni GTS 1400 Caliin huomenissa keskiviikkona, asetusten uudelleen asettelua ja tie odottaa. Katselen sääkarttaa että lähdenkö elokuun ekaksi viikonlopuksia Karjalan maille Ponutaipaleelle vaiko lähemmäs, Päijänteen taa, Guzziralliin Hartolaan. Tokin muitakin mahdollisuuksia on.

Jälkimmäiseen muutos
Baanalle pääsen mutta en noihin suunniteltuihin rientoihin. Risteily höyrylaiva Tarjanteella kutsuu Näsijärvelle reitille Virrat - Tampere motoristiystävien kera.

Akun lataus tauon jälkeen.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti