Vikavalo syttyi
Aiheesta ei pidä panikoida. Tuskin asiaton hälytys mutta voi olla vain säätämisestä kiinni. Tai yksinkertaisesti jokin signaaleista on ollut kadoksissa. Liitinongelma on tyypillinen vikageneraattori. Myös analogiset anturit voivat tuottaa ilmoituksia tai niihin liittyvät rakenteet. Kuten tässä jutussa: kaasukahvalta lähtevät vaijerit käyttävät kahta kaksoispotentiometriä. Monia vikavalon syttymisiä on tapahtunut. Ensimmäinen oli, kohta uutena, että takarenkaan paine oli laskenut. Kyllä, pieni reikä oli tullut. Sitä en olisi kyennyt havainnoimaan mutta mittaristo kertoi että jokin vika on. Hiljensin vauhtia. Myöhemmin selvisi kun rengas tyhjeni riittävästi. Käytännössä kannattaa uskoa varoitusvaloa ja ilmoituksia. Moottorin tai voimansiirron viat havaitsee, vikavalon syttymisen johdosta, välittömämmin.
Tein potentiometrien opetustoimen em. ilmoitusten jälkeen kun olin säätänyt kaasuvaijereista turhan välyksen pois. Tuli kyseinen herja. Piti uudelleen tehdä toimenpide. Kaasukahva alkoi toimia normaalisti eli moottori totteli kaasukahvaa. Vaan ei lähteneet ilmoitukset pois yrittämälläkään. Tosin pyörä seisoi tallissa enkä kokeillut ajamista. Tällä tietoa kokeiluun menee yli kolme viikkoa rokulia sillä Mökille meno tapahtuu talouden kuormakamelilla ja sen jälkeen parin viikon telttailumatka jonnekin autolla. Kunhan olen tehnyt siihen huollon.
Vuosien jälkeen
Suhteellisen harvinaista mutta nyt sellainen tapahtui. Monta vuotta ja kymmeniätuhansia kilometrejä meni ilman pienintäkään häiriötä. Ilmoitukset mittaristossa ovat juokseva URGENT SERVICE tai pelkkä SERVICE -teksti ja punainen kolmio mittaristossa. Vikailmoituksia voi tulla ainakin sadasta syystä. Mitä uudempi moottorinohjaus tai, nykyään, koko pyörän kattava hallintajärjestelmä, kuten tässä pyörässä on, niin tietoa on varsin paljon. Pyörä on kymmenkunta vuotta vanha Moto Guzzi California 1400 GTS.
Arvaus
Melko varma olin ennen vianlukua pyörän järjestelmästä että kaasunasentopotentiometrit herjaavat. Niin asiantila olikin. Sitä on tapahtunut aiemminkin mutta ei moniin vuosiin. Syy kuitenkin on muualla kuin potikoissa: kaasuvaijereita pitää säätää. Niissä on hieman liikevälys kasvanut ja keskusyksikkö näkee kyseisen muutoksen vain potentiometrien toiminnan ongelmana. Ei siis ole mitenkään hankala vaiva. Virallinen syy on että potentiometrien arvo poikkeaa liiaksi säädettyjen arvojen lukemista mikä siis johtuu kaasuvaijereiden liikematkojen keskinäisestä muutoksesta. Lievää kulumaa vaijereissa ja liitoksissa, epäilen. Varavaijerit ovat hankittuina.
Kaasuvaijereissa oli tyhjää liikettä. Ilmeisesti kuluminen on ollut asialla. Se muodostaa epämääräisen alueen kaasukahvan liikkeeseen ja siten myös kahteen kaasunasennon kaksoispotentiometreihin. Pitää säätää.
Helpottava tieto
Vaikka arvaus oli oikein mutta olisihan vikailmoitus voinut olla melkein mikä muukin monista mahdollisuuksista. Vikailmoituksia on myös sellaisia joiden tapahtuma näkyy mittaristossa täsmällisesti kuten renkaan, etu- tai taka-, ilmanpaineen muutos. Myös takarenkaan tyhjää lyöminen eli ruopiminen näkyy varoitusvalon vilkkumisena.
Vaijerit säädetään aivan pienelle välykselle mutta niin että ei tunnu isompaa kitkaa eikä kahvassa ole tyhjää liikettä. GuzziDiagilla otetaan yhteys pyörän keskusyksikköön ja ajetaan yksinkertainen ohjelma läpi. Toimenpiteet ovat, tietokoneen komentamina, kaasukahvan kääntö koko liikematkaltaan ja palautus takaisin perusasentoon eli tyhjäkäyntiasentoon. Keskusyksikkö oppii näin kaasunasentopotentiometrien toimintarajat ja niiden välisen liikematkan. Toimenpide on vain muutaminen sekuntien mittainen. Vaijereita on kaksi: toinen vetää kaasun isommalle ja toinen takaisin. Toimenpide tehdään kun virta on päällä mutta moottori sammuksissa.
Ei muutamaan vuoteen häiriöitä
Se lienee syynä että GuzziDiag* ei ole saanut töitä. Vanha miniläppäri hoiti vianluvun. Aiemmin käytin samaa ohjelmaa Moto Guzzi 1100 Brevan tutkimiseen. Kyseisen pyörän ohjelmistot olivat tehtaalta lähtiessä jo varsin tyydyttäviä. Nuuka voi säätää kulutuksenkin alhaiseksi mutta omalla vastuulla. Tosin, ilmastossamme, Guzzit tahtovat käydä aina pienellä ryypytyksellä.
Tein virtalähdeliitoksen
Alkuperäinen yhteysjohdin akunnavoista on hauenleukaliittimillä. Useimmissa pyörissä akku ja sen navat, joihin johtimet liitetään, ovat helposti saavutettavissa. Vaan tässä mallissa olisi avattava useita ruuveja että akunnavat saisi näkyviin. Siksi tähän pyörään käy vain tämä valmistamani erikoisjohdinsarja. Liittimet SuperSeal-tyyppiä. Signaalikaapelin suojaukseksi laitoin metalliverkkopunoksen. Ulkoiset magneettiset pulssit eivät häiritse signaalinlukua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti