Sivut

torstai 20. kesäkuuta 2024

Pitkästä aikaa: lieviä häiriöitä, GuzziDiag ja tarkistuksia

 

Vikavalo syttyi
Aiheesta ei pidä panikoida. Tuskin asiaton hälytys mutta voi olla vain säätämisestä kiinni. Tai yksinkertaisesti jokin signaaleista on ollut kadoksissa. Liitinongelma on tyypillinen vikageneraattori. Myös analogiset anturit voivat tuottaa ilmoituksia tai niihin liittyvät rakenteet. Kuten tässä jutussa: kaasukahvalta lähtevät vaijerit käyttävät kahta kaksoispotentiometriä. Monia vikavalon syttymisiä on tapahtunut. Ensimmäinen oli, kohta uutena, että takarenkaan paine oli laskenut. Kyllä, pieni reikä oli tullut. Sitä en olisi kyennyt havainnoimaan mutta mittaristo kertoi että jokin vika on. Hiljensin vauhtia. Myöhemmin selvisi kun rengas tyhjeni riittävästi. Käytännössä kannattaa uskoa varoitusvaloa ja ilmoituksia. Moottorin tai voimansiirron viat havaitsee, vikavalon syttymisen johdosta, välittömämmin.

Tällä kertaa tällainen ilmoitus. GD kertoo.

Tämäkin ilmoitus tuli.

Kaasunasentopotentiometrit ilmoittivat
Tein potentiometrien opetustoimen em. ilmoitusten jälkeen kun olin säätänyt kaasuvaijereista turhan välyksen pois. Tuli kyseinen herja. Piti uudelleen tehdä toimenpide. Kaasukahva alkoi toimia normaalisti eli moottori totteli kaasukahvaa. Vaan ei lähteneet ilmoitukset pois yrittämälläkään. Tosin pyörä seisoi tallissa enkä kokeillut ajamista. Tällä tietoa kokeiluun menee yli kolme viikkoa rokulia sillä Mökille meno tapahtuu talouden kuormakamelilla ja sen jälkeen parin viikon telttailumatka jonnekin autolla. Kunhan olen tehnyt siihen huollon.

Vuosien jälkeen
Suhteellisen harvinaista mutta nyt sellainen tapahtui. Monta vuotta ja kymmeniätuhansia kilometrejä meni ilman pienintäkään häiriötä. Ilmoitukset mittaristossa ovat juokseva URGENT SERVICE tai pelkkä SERVICE -teksti ja punainen kolmio mittaristossa. Vikailmoituksia voi tulla ainakin sadasta syystä. Mitä uudempi moottorinohjaus tai, nykyään, koko pyörän kattava hallintajärjestelmä, kuten tässä pyörässä on, niin tietoa on varsin paljon. Pyörä on kymmenkunta vuotta vanha Moto Guzzi California 1400 GTS.

Arvaus
Melko varma olin ennen vianlukua pyörän järjestelmästä että kaasunasentopotentiometrit herjaavat. Niin asiantila olikin. Sitä on tapahtunut aiemminkin mutta ei moniin vuosiin. Syy kuitenkin on muualla kuin potikoissa: kaasuvaijereita pitää säätää. Niissä on hieman liikevälys kasvanut ja keskusyksikkö näkee kyseisen muutoksen vain potentiometrien toiminnan ongelmana. Ei siis ole mitenkään hankala vaiva. Virallinen syy on että potentiometrien arvo poikkeaa liiaksi säädettyjen arvojen lukemista mikä siis johtuu kaasuvaijereiden liikematkojen keskinäisestä muutoksesta. Lievää kulumaa vaijereissa ja liitoksissa, epäilen. Varavaijerit ovat hankittuina.

Klappia
Kaasuvaijereissa oli tyhjää liikettä. Ilmeisesti kuluminen on ollut asialla. Se muodostaa epämääräisen alueen kaasukahvan liikkeeseen ja siten myös kahteen kaasunasennon kaksoispotentiometreihin. Pitää säätää.

Helpottava tieto
Vaikka arvaus oli oikein mutta olisihan vikailmoitus voinut olla melkein mikä muukin monista mahdollisuuksista. Vikailmoituksia on myös sellaisia joiden tapahtuma näkyy mittaristossa täsmällisesti kuten renkaan, etu- tai taka-, ilmanpaineen muutos. Myös takarenkaan tyhjää lyöminen eli ruopiminen näkyy varoitusvalon vilkkumisena.

Toimenpide on yksinkertainen ja lyhyt
Vaijerit säädetään aivan pienelle välykselle mutta niin että ei tunnu isompaa kitkaa eikä kahvassa ole tyhjää liikettä. GuzziDiagilla otetaan yhteys pyörän keskusyksikköön ja ajetaan yksinkertainen ohjelma läpi. Toimenpiteet ovat, tietokoneen komentamina, kaasukahvan kääntö koko liikematkaltaan ja palautus takaisin perusasentoon eli tyhjäkäyntiasentoon. Keskusyksikkö oppii näin kaasunasentopotentiometrien toimintarajat ja  niiden välisen liikematkan. Toimenpide on vain muutaminen sekuntien mittainen. Vaijereita on kaksi: toinen vetää kaasun isommalle ja toinen takaisin. Toimenpide tehdään kun virta on päällä mutta moottori sammuksissa.

Ei muutamaan vuoteen häiriöitä
Se lienee syynä että GuzziDiag* ei ole saanut töitä. Vanha miniläppäri hoiti vianluvun. Aiemmin käytin samaa ohjelmaa Moto Guzzi 1100 Brevan tutkimiseen. Kyseisen pyörän ohjelmistot olivat tehtaalta lähtiessä jo varsin tyydyttäviä. Nuuka voi säätää kulutuksenkin alhaiseksi mutta omalla vastuulla. Tosin, ilmastossamme, Guzzit tahtovat käydä aina pienellä ryypytyksellä.

 
Satula irti ja akkutila näkyviin. Sieltä löytyy virtaliitin kaapeleihin ja muuntimeen.

Tein virtalähdeliitoksen
Alkuperäinen yhteysjohdin akunnavoista on hauenleukaliittimillä. Useimmissa pyörissä akku ja sen navat, joihin johtimet liitetään, ovat helposti saavutettavissa. Vaan tässä mallissa olisi avattava useita ruuveja että akunnavat saisi näkyviin. Siksi tähän pyörään käy vain tämä valmistamani erikoisjohdinsarja. Liittimet SuperSeal-tyyppiä. Signaalikaapelin suojaukseksi laitoin metalliverkkopunoksen. Ulkoiset magneettiset pulssit eivät häiritse signaalinlukua.

 
 VAG KKL-muunninliitin. Virta päällä.
 
Ohjelmisto jolla tutkitaan
Kantaa nimeä GuzziDiag ja on ilmainen sekä selvällä suomenkielellä. Toisen innokkaan Guzzistin kanssa käänsimme kielen suomeksi. Minä käänsin englannista ja kaveri, nimimerkki Camn, saksasta. Muutaman illan homma. Koimme että kahdesta kielestä kääntämällä saamme virhemarginaalin kapenemaan. Fiksut käyttäjät ovat antaneet palautetta. IAWDiag on muihin merkkeihin kuten Ducati ja muutama muukin merkki joka käyttää MagnetiMarelli moottorinohjausta tai ajoneuvon hallintajärjestelmää eli keskusyksikköä. Ohjelmisto on laaja mutta ilmainen. Sen käyttämisestä ei saa laskuttaa. Tarkoitettu harrastajille. Ammattilaisilla on valmistajan toimittamat laitteet.
 
 
 Läppärissä ohjelma käynnissä.
 
Ilmoitus ja sen koodi
Vikalogissa oli yksi ilmoitus: yllä mainittu kaasunasentopotentiometrien lukuvirhe.
 
Toimenpiteet
Toistaiseksi ei mitään. Pyörä toimii ja hetkellisen virheen voi kuitata pois. Tarvitsee kuitenkin pysähtymisen levikkeelle tai bussipysäkille. Vaihde vapaalle, virta pois hetkeksi ja takaisin päälle. Siten vikailmoitus siirtyy vikamuistiin ja on siis löydettävissä sieltä vaikka vika ei olisikaan enää "päällä". Vikamuistin voi ajoittain nollata.

Tulevat toimenpiteet
Välijohdot kiinni ja läppäri auki. Tankkia ei, välttämättä, tarvise irrottaa. Näytöltä näkee potentiometrien jännitearvot. Kaasuvaijereita säätämällä saa potentiometrien arvot tasattua. Homma tapahtuu kun tulee seuraava isompi huolto. Ehkä vasta syksyllä tai myöhemmin. GuzziDiag-ohjelmiston erillinen pikkuohjelma hoitaa kaasunasentopotentiometrien liikeratojen uudet jännitearvot keskusyksikköön ja samalla tulee kuitatuksi toimenpide tehdyksi.

Mikäli vaiva pahenee
Sitten on huollettava. Pitää varailla Kerholta remonttitilaa pikku purkuhommaan. Matka ei kuitenkaan katkea tämän pikkuvaivan vuoksi. Ainoastaan pysyvä URGENT SERVICE-ilmoitus hidastaa matkaa koska silloin keskusyksikkö rajoittaa moottoritehoa automaattisesti. Huippunopeus on silloin noin 90 km/h. Vielä ei ole tullut vastaan sellaista vikaa, paria rengasrikkoa lukuun ottamatta, joka olisi jättänyt matkanteon kesken.

25.06.-24 Ilmiöitä
Alkuiltapäivästä, lähtiessäni tallista, tuli vikailmoitus. Poistin sen kääntämällä virrat pois ja takaisin. Sitten meni hyvin koko päivän ajelut kunnes poikkesin Siurossa kahvittelemassa ja juttelemassa muiden Guzzistien kanssa. Sieltä lähtiessä, jo virtaa päälle kääntäessä, tuli urgent service -ilmoitus joka lieveni kohta pelkäksi serviceksi. Pysähdyin bussipysäkille ja käänsin virrat pois ja päälle. Sen jälkeen, vaikka pysähtelin muilla asioilla useamman kerran, ei ilmoituksia tullut. Matka-ajassa hävisin joitain kymmeniä sekunteja.

Jutun kuvat
Napsin kuvat, poikkeuksellisesti, tankokamerallani joka useimmiten kuvaa moottoripyörämatkojani menosuunnassa. Siitä tulikin mieleeni että kuvaa voisi tallentaa myös taapäin. Melkoinen ero olisi kun uutta maisemaa pukkaisi kameran linssin reunoilta ja katoaisi kuvan keskeltä kaukaisuuteen. Siinä ei linssiin kuolevia hyönteisiä ilmenisi. 

GuzziDiagin oheisohjelmistot
Yllä esillä ollut ohjelmisto, GuzziDiag, on pelkästään vianhakuun ja joihinkin asetuksiin tarkoitettu järjestelmä lukuisiin eri pyörämalleihin joissa on MagnetiMarelli -keskusyksikkö. Yksinkertainen käyttää eikä sillä voi tehdä vahingossa isompia vikoja tai säätöjä. 
Sen sijaan kysyttyjä ovat olleet liiteohjelmistot joilla pystyy muuttamaan pyörän moottorinohjauksen parametrejä hyvin laajasti. Ennen niiden käyttöä olisi hyvä olla jonkinlainen osaaminen hallussa sillä ne menevät syvälle pyörän bittimaailmaan. Näiden ohjelmistojen käytöstä ja niillä muutettujen pyörän hallinta- ja tehoparametrien muutoksesta ei jää pyörän järjestelmiin muuta jälkeä kuin muutetut arvot. Asiasta on vaikea kenenkään ottaa selvää. Ja aina voi palauttaa alkuperäisarvot hetkessä takaisin mikäli ne ovat ennen muutoksia kopioitu pyörän tiedostoista talteen tietokoneelle tai muuhun muistiin.
 

* GD on helppokäyttöinen tietokoneohjelma joka on saatavissa useisiin eri käyttöjärjestelmiin niin pyörissä kuin tietokoneissa. (Itse käytän Windows tai Linux -vehkeitä.) Sen ohessa on lukuisia moottorin säätöön ja muihinkin kohteisiin käypiä ohjelmointimahdollisuuksia. Lisäksi tarvitaan asianmukaiset kytkentäkaapelit tiedonsiirtoon: KKL ja FIAT.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti