Iltapäivällä viileni
Myös satoi paikoitellen varsin reippaasti mutta lyhyeen. Olin liikenteessä noin kuudenkymmenen kilometrin edestä ja sain pyörän kuraiseksi. Illalla pitää vielä liikennöidä noin 150 kilometriä. Tankki on täynnä.
Jäähdytysöljyn lämpötila
Laitoin jäähdyttimen lisäilmaventtiilin kiinni. Kaksi aukkoa on aina auki. Vaikka ulkolämpötila oli vain 17 astetta vaan silti moottorin käyttölämpötila oli hyvällä tasolla eli sadankymmenen asteen tietämissä. Lämpötila vaihtelee jyrkästi kuormituksen mukaan. Vähäinen kuormitus kaupunkiajossa nostaa kovasti moottoriöljyn lämpötilaa. Maantiellä noin satasen vauhdissa lämpötila laskee voimakkaasti. Saattaa olla vain 70 asteen tietämillä. Jäähdytysteho ja kuormitus eivät vastaa toisiaan.
Luukku kiinni
Sen avulla voi kontrolloida maantieajolämpötilaa mutta ei juurikaan taajama-ajossa. Jäähdytinpuhallin käynnistyy vasta kun öljyn lämpötila on lähes 130 astetta. Ei ole käynnistynyt ajossa koskaan. Toki toimii kunhan paikallaan konetta huudattaa.
Jäähdyttimen maski minimivirtausasennossa.
Maskin historia
Pala lasikuitukangasta ja hartsia laminoituna yhteen. Reunanauha ja nippusiteillä kiinni. Ettei maski koske kennostoa on välissä ikkunatiivistenauhaa. Alareunassa on isompi rako että maskin taakse lentävät kivet pääsevät putoamaan pois eivätkä kuluttamassa kennostoa kennon ja maskin välissä.
Jos maskia ei olisi
Jäähdytys olisi ylitehokasta mutta siten moottori kävisi kovin kylmänä. Se kuluttaa moottoria ja polttoainetta turhaan. Kylmä moottori pyörii kankeasti ja moottorinohjausjärjestelmä "ryypyttää" eli polttoainetta kuluu turhaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti