Sivut

sunnuntai 9. kesäkuuta 2024

Toimintakamera ohjaustangossa

 

Muutaman vuoden käytössä
Jostain poistomyynnistä ostin vanhemman mallisen action-kameran vuosia sitten jonka "ruuvasin" kiinni pyörään. Mukana tuli kyllä kaikenlaisia kiinnikkeitä mutta ei tämän pyörän ohjaustankoon sopivaa. Roskalaatikkoon menivät.

Kiinnitys
Se tapahtui kytkinnestesäiliön kannen kolmen ruuvin vaihdolla pidempiin. Leikkasin alumiinilevystä saman muotoisen kappaleen kuin nestesäiliön kansi on. Väliin lyhyet holkit. Ei vaikeuta kytkinnesteen vaihtoa tai mitään muutakaan. Muutaman reiän kierteitin kanteen joihin kameran jalan voi kiinnittää. Kamera-alustan ruuvit ovat ruostumatonta terästä uppokannoilla. Kiinnityksen olen varmistanut ruostumattomalla teräsvaijerilla siltä varaa että kiinnitys löystyy. Valitettavasti itse kameran suojakotelossa ei ole vaijerille kiinnityskorvaketta.

Pallonivel
Kiinnitysvarressa on pallonivel jonka voi kääntää haluttuun asentoon. Myös yli 90 asteen kulmaan tai kulkusuuntaan nähden minne päin vain. Taaksepäin kuvatessa tulee jänniä efektejä kun kohteet vain häviävät pienentyen olemattomiin ja uutta maisemaa tulee kaikista suunnista.

Vanha kameran jalustan osa kiinnikkeenä. Alla kytkinnestesäiliö. Myös varmistuslanka ettei putoa vauhdissa kyydistä.

Puhtaus
Varsinkin ötökät jotka tulevat kuolemaan äkillisesti linssin kohdalle ovat harmillisia. Pöly ja vesi myös mutta vähemmän harmittavaa. Sateella saa yllättävän hyvää kuvaa vaikka pisaroita linssiin ilmestyykin. Ajoviima pyyhkii veden pois mutta tallenteessa sade kyllä näkyy. Vaha auttaa linssin kirkkaana pitämiseen. Kerran on pikkulintu lentänyt päin kameraa. Kamera väisti taittumalla taapäin. Muistikortilla näkyy vain taivasta sen jälkeen.

Sade on hellävarainen
Reipas sadekuuro ajettaessa putsaa tehokkaasti ja luontoystävällisesti kameran suojakotelon ikkunan. Matkassa on pala säämiskää tai ainakin vessapaperia että voi tehdä puhdistusta.

Resoluutio
Jos on täydellä asetuksella niin on varsin tarkkaa kuvaa tarjolla. Nyt ajattelin koittaa millaista kuvaa huonoimmalla resoluutiolla syntyy.  Mustavalkokuvaa ei ole tarjolla. Se on puute. Suurella resoluutiolla muistikortti täyttyy varsin äkkiä. Vaikuttaako resoluution alentaminen myös akun kestoon on vielä kokematta. Voi olla ettei vaikuta mitenkään. Pitänee käydä Tampereen Rautatienkadulla A-Paristopisteessä hakemassa vara-akku. Vanhassa on jo hieman tehonpuutetta.

Kommentti resoluutiovaihtoon
Kyllä auttoi sekä akun että muistikortin suhteen. Sähköä kuluu havaittavasti jonkun verran vähemmän ja muistissa riittää paremmin tilaa.  

Ajossa ei voi ladata
Pyörässä on usb-liitin ohjaustangossa mutta suljetun vesitiiviin kotelon vuoksi ei voi ladata ja kuvata samaan aikaan. Ehkä teen asiaan muutoksen. Pitää vain tehdä tiivis liitos kotelon läpi oikeaan kohtaan. Mikäli heikommalla resoluutiolla saavuttaisi niin suuren toiminta-ajan että reikä koteloon, latausta varten, tulisi otolliseksi ja tarpeelliseksi. Pitää testata kuinka suuritilavuuksista muistikorttia kamera pystyy hyödyntämään. Ehkä 128 gigaa vielä toimisi.  Tai sitten hankin uuden kameran. Kokemustieto: 128 toimii moitteitta. Muistiin mahtuu matalaresoluutiota varsin paljon. Ongelma on nyt akun keston loppuminen alle tunnin.

Tähän blogiin
Pitänee selvittää millaista resoluutiota pitää käyttää jos haluan laittaa elävää kuvaa tähän nähtäväksi. Blogger on hyvä julkaisupohja valokuville mutta liikkuvaa kuvaa en juurikaan ole kokeillut. Se vähä mitä on ollut on pätkivää toistoa mutta siitä on vuosia aikaa ja voi johtua siitä että tämä läppärini on jo rippikouluiässä.

Kamera ajossa
Toki kaiken aikaa tulee kuvaa etenemisestä, maisemista ja liikenteestä etualalla. Kuvakulma on varsin laaja eli taivaan osuus on turhan iso. Etualalla, yleensä, on vain harmaata tai mustaa asfalttia. Toki sivuillekin näkyy. Ilmeisesti kamerassa ei ole säätöä kuva-alalle.

Kamera paikoillaan
Voisi sanoa että salakatselua. Tai sitten dokumentointia. Ihan kuinka vaan. Yleensäkin ihmisiä kuvataan salaa tai puolisalaa kännykkäkameroilla. Siihen on totuttu. Kun kuvaa dokumentaaria tankokameralla niin on tultu sanomaan että pyyhi kameran muisti. Tosin vain kerran on näin käynyt vahingossa. Kamera kun käy niin siinä loistaa valo etupuolella. Tippa mustaa maalia lienee lääke tähän. Autotallin pimeää takaseinää on tullut kuvattua useasti reissun jälkeen kun ajatus on ollut muissa asioissa.

Hyöty kuvaamisesta
Voi olla monimuotoista. Tietenkin, jos sattuu jotain liikenteessä, voi todistusarvoa olla varsinkin jos itse koen olleeni oikeassa. Tai sitten perikunta ottaa videon omakseen. Jos ei käy hyvin. Varsinainen maisemakuvaus vaatii paremman kameran mutta huonokin kuva voi olla tärkeä todiste.

Taltiointi
Muistikortteja, 64 gigaisia, on muutama matkassa. Tyhjennän niitä tietokoneen muistiin ja mielenkiintoisimmat myös muistitikulle. Kunhan sitten muistaisin että mitä pitäisi muistaa. Nyt on käytössä 128 gigainen.

Tuntuuko vain
Ikäänkuin akun kesto olisi kasvanut kun laitoin pienemmän resoluution. Voi olla vain tunne. Mutta hyvä jos niin olisi. Testit jatkuvat. Akussakin voi olla puutteensa. Se on yhtä vanha kuin kamerakin.

Pienimmällä resoluutiolla
Vai pitäisikö sanoa huonoimmalla resoluutiolla? Joka tapauksessa muistikortille mahtuu nyt enemmän taivalta ja tapahtumaa. Mitään konkreettista en, maisemien ohella, ole saanut taltioitua. Ei ole teinirassit isommin kiusanneet eikä pyörää lähestytty vihamielisesti tai edes yleensäkään. Mutta sitä saa kokea satunnaisesti. Nuoriso pitää hauskaa...

Toistaiseksi on yritetty
Ihan lyhyetkin matkavideot ovat liian isoja tiedostoja huonoimmallakin resoluutiolla että niitä voisi sellaisenaan julkaista tällä alustalla. Tai ainakin tulee herjaa aiheesta jos edes yrittää.

Enää en edes yritä
Mutta mielenkiintoinen taival reitillä Tampere - Jäminkipohja - Korkeakoski - Jäminkipohja - Murole - Muroleen kanavaravintola ja siitä tulojäljille - Murole - Kapee - Terälahti - Teisko -  Aitolahti - Tampere. Rapiat sata kilometriä taatusti mielenkiintoista ja asuttua maaseutua. Muroleen kanavalla lounastin ja juttelin etelä-pohjalaisen motoristin kanssa joka oli tutustumassa pirkanmaalaiseen maisemaan. Sanoi vain ajaneensa johonkin suuntaan. Leppoisaa. Kunnes lähdettyäni ruoan äärestä, vähän matkaa kanavalta, oli tiellä kauris katselemassa kuka kulkee ja millä asialla. Piti jarrutella ja kun pysähdyin niin kipaisi pitkillä koivillaan lehtometsään. Pidin jonkin matkaa vauhtia vähäisempänä. Kerrottakoon että ne pikkutiet tällä seudulla, jotka ennen olivat motoristien suosiossa, ovat päällysteltään melko möykkyisiä ja halkeilleet. Keskinopeus jäi alhaiseksi. Mutta ei ollut nuorisoa peippailemassa ja kiilaamassa motoristia tällä reissulla. En ohittanut ketään eikä kukaan muukaan yhtä möykkäpyörää lukuun ottamassa Muroleen kylällä. Ajoin Kapeen kautta Terälahteen. Tie oli paikoitellen kovin huono. Sain ajaa ihan itsekseni Aitolahteen asti josta käännyin Tampereen suuntaan ja, sittemmin, moottoritielle muun liikenteen seuraan. 

Teiskossa havainto
Sininen Lehmä oli poissa laitumeltaan. Tosin laitumen ruoho oli niitetty pois. Eihän siellä lehmä enää viihdy. Maitolaiturimuseo oli paikoillaan mutta en pysähtynyt katsomaan että oliko auki. Tie 338 välillä Aitolahti - Jäminkipohja on käynyt jo liiankin tutuksi. Jossain paikoin hieman huonokuntoinen mutta parempi kuin lähistön muut päällystetyt tiet. Viitapohjantie on kelvollinen mutta Pulesjärventie itäpäästään on kärsinyt. Soratietä pelkäämätön voi ajaa Pulesjärveltä Yliskylän suuntaan Orivedelle. Korkeuseroja ja järviketju.

Muita teitä joita olen ajanut tänä kesänä
Parkanosta Tampereelle päin jonkin matkaa on maisemallinen tie Tevaniemi - Luhalahti - Viljakkala. Viljakkalan jälkeen voi valita lähteekö Hämeenkyröön päin vai Ylöjärven tai Kurun suuntaan. Osa Ylöjärvelle johtavista sivuteistä on päällysteidensä osalta heikkotasoisia. Paras pinta on 2773 -tien kautta eli Takamaantie. Rajoitukset alhaisia.
Parkano - Kuru - Ruovesi -reitti on kelvollista baanaa eikä Kuru - Virrat välikään ajajaa kauhistuta. Sen sijaan tie Luode - Itä-Aure - Kihniö on kuppainen. Parkano - Karvia on kokolailla kunnossa. Kurusta Kyrönlahteen on kapeahkoa mutta ajettavaa tietä ja sen jälkeen Ylöjärvelle oikein hyvää mutta liikennöityä. Tie jatkuu Tampereen suuntaan ja muuttuu Tampereen läntiseksi kehätieksi ja on moottoritie. Ajamiani sorateitä en tähän luettele. Mutta eronsa niissäkin. Tie 66 on itäpäästään vähän liikennöity ja hyvässä kunnossa. Virroilta Alavuden suuntaan en ole ajanut tänä suvena. Kaarina Maununtyttärentie Kangasalta Valkeakoskelle on ajettavissa. Paikoin on maisemia katseltaviksi. Vehoniemenharjulta voi myös katsella Roineen maisemia, poiketa näkötornissa ja automuseossa. Ei maksa mitään. Mutta kahvilan tuotteet ovat hieman tyyriihköjä.

Ruovesi
Siellä on pari nähtävyyttä kuten Runebergin Lähde hieman sivummalla ja keskustan vanhat rakennukset kirkonseudulla. Laivarannassa, käännytään kirkon kupeesta rantaan päin, on palveluita kuten ravintola, grillikioski, kahvila ja pieni laiva jossa on tarjolla olutta. Aikataulun mukaan kulkeva, haloilla käyvä höyrylaiva, Tarjanne, poikkeaa satamassa matkallaan Virroilta Tampereelle tai päinvastoin. 

Juhannus takana
Kamera on ollut käytössä useita kymmeniä kertoja. Onneksi sen akun saa ladattua pyörän usb-liittimestä joten tauot voi käyttää hyödyksi. Liikenteen suhteen ei ole, toistaiseksi, sattunut mitään sellaista jonka selvimisestä kamerasta voisi olla apua.

Tallennus muualle
Läppärin tiedostoiksi olen tallentanut ja joitakin, lyhyitä videoita myös muistitikuille tai korteille. Muu on haihtunut jonnekin Irto-Bittilän suuntaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti