California 1400:n akku irti virtapiiristä
Keväällä -23 hankittu litiumakku. Käytössä koko viime kesän eli noin 10000km ja, ainakin, kymmeniä käynnistyksiä lähinnä matka-ajossa. Pyörä seisoi kuluvana kesänä, sattuneesta syystä, noin kuukauden tallissa kesäkuun loppupuolelta heinäkuun puolivälin yli akun maakaapeli irti. Nykypyörät kun syövät akkuaan vaikka avaimet olisivat taskussa. Kun akkukaapelit ovat kiinni pyörän virtapiirissä voi olla että akkuvaraus putoaa kovastikin seisonnan aikana. Litiumakun osalta, johtuen sen vähäisestä energiasisällöstä, tyhjeneminen on nopeampaa ja haitallisempaa kuin lyijyakulla. Litiumakun paremmat puolet ovat suuri hetkellinen purkautumiskyky, nopea latautuminen täyteen ja erityisesti keveys. Muita piirteitä en ole vielä löytänyt mutta ehkä, ajan kanssa, ilmenee. (Vielä kokemattomia piirteitä ovat akun lataus- ja purkaussyklien määrän kesto, tärinän kesto, ja talviaikaisen käyttämättömyyden kesto. (Vain yksi kesä ja talvi takana. Vaan ei ole tietoa kuinka kauan akku on ollut myyjäliikkeen hyllyssä pölyttymässä.) Voi muutakin ilmetä. Oletan myös että akkutyypin hinta lähestynee hiljalleen lyijyakkujen hintaa.) Litium- ja lyijyakkujen lataus/ylläpitolaite on kohtuuhintainen.
Molempia akkutyyppejä on halpoja ja kalliita. Hintaa pidettävä, jossain määrin, laadun takeena. Kallis akku molemmissa akkuryhmissä on, pääosin, se parempi. Olisi, ehkä, tärkeää löytää hyvä komppromissi hinnan ja laadun välillä. Lyijyakuilla olen, noin keskimäärin, pärjännyt kolme ajokautta samalla akulla. Jos otetaan huomioon hankintahinta ja lyijyakulle kerroin 1 ja niin litiumille kerroin on 3. Kyseisillä arvoilla painetta tulee, että akut olisivat vertailukelpoisia, että litiumakulla pitäisi olla myös kolminkertainen kesto että se pärjäisi lyijyakulle kestossa. Litiumakun pitäisi kestää noin yhdeksän ajokautta päästäkseen vertailukepoiseen hintaan. Toki pitää muistaa että litiumakulla on muita ominaisuuksia jotka ovat parempia kuin lyijyakun ominaisuudet.
Vaihtoehto
Toinen tapa pitää akku kunnossa on, luonnollisesti, ylläpitolaturi. Se soveltuu varsin hyvin muutamiksi viikoiksi. Se tekee suunnilleen samaa kuin pyörä olisi käytössä. Siis purkaa ja lataa akkua lyhyissä sykleissä. Akku siis kuluu hiljalleen. Hyvänä puolena on että pyörän asetukset pysyvät siten kuin ne on aseteltu eli eivät nollaannu.
Sisäinen purkautuminen
Perinteisen akun ongelma on että siinä on sisäinen purkautuminen ominaisuutena. Siksi sitä on ladattava ajoittain silloinkin kun akkua ei käytetä. Litiumakun väitetään olevan siinä parempi eli säilyttää paremmin tehonsa eli ei purkaudu itsestään sisäisesti. Havaintoni kyllä on toinen: noin neljän viikon aikana lepojännite oli laskenut pari kymmenystä vaikka akku oli irrotettu pyörän virtapiireistä. Se ei ole paljoa mutta laskua kuitenkin. Jännitteen laskun nopeuden perusteella litiumakkua pitää ladata pari kertaa vuoteen sen ylläpidon kannalta mikäli akkua ei käytetä.
Haitat ja hyödyt akun irrottamisesta virtapiiristä
Asetetut arvot, kuten kuljettajalle personoidut ajo-ominaisuudet ja jotkin mittatiedot häviävät ajotietokoneesta ja kello seisahtuu. Hyöty on se että pyörän järjestelmä on irti virroituksesta joka säästää liittimiä ja analogisia komponentteja hapettumiselta ja akkua purkautumasta liikaa.
Virtapiirin kytkentä
Akun positiivisessa navassa on kiinni virtajohdin aina kun akku on paikoillaan. Mökille lähtiessä, pyörän jäädessä kotitalliin, irrotin pyörän oman maajohdon mutta latausjohtimet jätin kiinni molempiin napoihin. Akkua voin ladata sen kautta irrottamatta edes satulaa saati ottaa akkukotelon kantta irti.
Itse lataus ei kestänyt pitkään ja sen jälkeen akku on ollut kytkettynä pyörän järjestelmiin. Pyörän mittariston jännitenäyttö kertoo kymmenesosatarkkuudella akun lataustilan. Nyt mittaristo näytti tasan 13,0V. Mittasin akun napajännitteen suoraan akusta yleismittarilla. Se oli 13,32V eli hieman isompi kuin mittaristolukema. Väittäisin että pyörän mittari on suurpiirteinen. Pyörällä ei ole ajettu tällä välin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti