Taloudessa kauan
Mökkimatkalla kummastuin kun pikkupakun ohjauspyörä hieman vapisi siinä satasen pinnassa. Mökille päästyämme otin ensin vasemman etupyörän pois katsoakseni onko tasapainotuspaino irronnut tai onko vanteen sisäpuolelle kertynyt pölyä tai muuta törkyä joka epätasapainoa voi aiheuttaa. Ajomatkaa takana vasta 160000 kilometriä ja risat.
Nivelkumi irronnut
Etupyörän irrotettuani Mökillä havaitsin että vetonivelen kumihaitari vasemman vetoakselin pyörän puoleisessa päässä oli irronnut kiinnityksestään. Seurauksena oli niveltä voiteleva vaseliini levinnyt pitkin vannetta ja muihin rakenteisiin. Melkoista suttua. Onneksi ei jarruun. Vilkaisin myös oikean puolen: ei normaalista poikkeavaa. Nivel on tripod-tyyppiä eli kolmihaarainen pallolaakeroitu laite. Käytännössä osin rulla- sekä liukulaakeroitu.
Ajomatka huoltoon
Muutamia kymmeniä kilometrejä Mökiltä merkkikorjaamoon. Auto-Kilta saa tehdä remontin. Muutoin olisin tehnyt itse mutta Enonkosken perämetsän Mökillä ei ole nosturia eikä tarpeellisia työkaluja ja varaosakin olisi jostain pitänyt hankkia. Jos olisi edes työkalut niin ilman nosturiakin olisin pystynyt yhden nivelen asentamaan. Ensimmäinen kerta Mökillä niin etten tullut moottoripyörällä ja Vaimo autolla. Jos olisin mopotellut paikalle niin homma olisi erilainen... Yksi monista ammateistani on autonasentaja. Enemmän olen asentanut maatalouskoneita, meridieseleitä, moottoripyöriä, militääripuolen lentokoneita ja avaruusaluksia.
Vara-auto
Ettei mökkeilyä tarvitse keskeyttää niin saimme allemme laina-auton. Pikkuinen Ford. Parempi sekin kun ei mitään. Koitanpa laiturin nokasta tulisiko hauki heittouistimen koukkuun. Huonosti helteellä syö. (Yksi syötävän kokoinen ahven tuli. Vapautin jatkamaan tointaan vesistöön koska muuta ei tullut.)
Huollossa ruuhkaa
Suoraan ei nosturille pääsyä ollut vaan joudumme odottamaan peruutusaikaa tai johonkin muuhun rakoon kuten odottelua jonkin huollossa olevan auton varaosan toimitusta. Auto jäi työttömänä odottamaan vuoroaan autohuollon pihaan.
Säätämisen vaarat lyhyesti
Rouva soitti firmaan viides heinäkuuta ja kysyi milloin olisi auto ajokunnossa. Lupasivat että noin kahdestoista heinäkuuta. Siihen asti mennään lainapirssillä.
Savonlinna go go
Mökin varaus loppuu kuudes heinäkuuta ja siirtymä Savonlinnan hyvään kaupunkiin on selviö ja sieltä majoitus. Viikon kierros oopperan ystävien parissa ja muutama tuttu pubi kuten Sillansuu saa hoitaa ajanvietteen. Näin alkukuusta on eläkeläisen tilillä katetta.
Oopperajuhlat
Kovasti on väkeä liikkeellä ja ravitsemusliikkeet tarjoavat parastaan. Osittainen ulkoruokinta ja -juotanta on ollut tavoitteena.
Väliaikatieto 9.7.-24
Huoltofirmasta ilmoitettiin että saavat remontit tehtyä jo hieman aiemmin kuin oli luvattu. Myös takapyörien laakeroinneista ja jarruista, kuulemma, löytyi vikaa. Hyvä kun tulee monta asiaa korjattua yhdellä kertaa. Mikä ne laakerit on syönyt...
Ei ollutkaan laakerivika
Oikean takapyörän ongelma oli kaksimäntäisen jarrusylinterin toisen männän virheasento ja osittainen jumiutuminen. Siihen riitti kyseisen sylinterin vaihtaminen uuteen ja jarrun säätö.
Korjaukset valmiina 12.7.-24
Tekstarilla tuli viesti auton kuntoutumisesta. Rouva lähtee noutamaan ja, oletettavasti, myös maksamaan vikojen ja vaurioiden korjaukset. Parin päivän päästä suuntana Suomenlahden rannikko. Näin on suunniteltu. Reitti idän puolen kautta Savonlinna - Kotka yksinumeroisia teitä vältellen.
Ajossa
Kulku kevyttä. Tosin moottoritieajoa ei ole kokeiltu. 14.7. suuntana on Kotka. Siellä on katsottavaa ja koettavaa. Vesipuisto sai mielenkiintoni.
Reissusta kotiin
Viimeinen taival oli Kotkasta Langinkoskeen tutustumisen jälkeen moottoritietä Koskenkylään asti josta Myrskylän kautta Hollolaan mistä isompaa baanaa suoraan Tampereelle. Sää suosi ja hämäläismaisemat ovat mukavia katsella.
Vikavalo
Sellainen syttyy ajoittain. Kysyin huoltopaikasta asiaa. Sanoivat että eivät voi tietää kun heillä ei ole voimassa olevaa tietokoneohjelmistoa tähän, jo ikääntyneeseen, malliin. Katsotaan mitä Tampereella sanotaan vai pitääkö etsiä netistä ilmaisohjelmisto jolla saa vikavalon takana olevan teknisen tiedon ulos auton digijärjestelmästä. Moottoripyöräpuolella tällainen on itselleni tuttua.
Epäilys vikavalon suhteen
Koska vikavalo syttyi samoihin aikoihin kun vasemman puolen vetonivelen kumi irtosi voi asioilla olla yhteys: irronneesta kumihaitarista tai sen kiinnikkeestä saatu isku etupyörän asentoanturiin niin että se on joko hajonnut tai sen lukupää tai lukupään vastakappale on siirtynyt hieman paikoiltaan. Kunhan saan kapineen nosturille niin ihmettelen sitä sitten. Myös anturin liikkuva herätenasta voi olla särkynyt.
Vikavalo on tarpeellinen
Jos syynä on anturin vikaantuminen tai sen kiinnityksen muutos niin että signaalimerkin ja anturin väli on muuttunut aiheuttaa se muitakin ongelmia kuten abs-jarrun toimimattomuuden. Jarruttaa voi mutta lukkiutumisenesto on silloin poissa käytöstä. Käyn jossain hiekkakentällä koittamassa täysjarrutusta niin en tuhoa renkaita turhaan asfaltilla.
Jatkuu joskus vikavaloasian selvittämisellä
Vahva oletus on että nivelvian vuoksi vasemman etupyörän liiketunnistin on poissa pelistä. Vielä selvää ei ole onko vika itse anturissa, sen johdotuksessa vain anturin paikan muutoksessa eli se ei muodosta vastakappaleensa kanssa signaalia. Hämmästyttävänä pidän huollon laiminlyöntiä tässä asiassa. Kyseinen anturi vaikuttaa ABS-jarrun toimintaan välittömästi ja välillisesti myös ajettavuuteen. Olisi luullut että vajaalla tuhannella eurolla olisi saanut parempaa.
Vikavalon paluu
Aiemmin paloi koko ajan. Nyt palaa satunnaisesti tai joskus vilahtaa. Pitänee riipiä vasen etupyörä irti ja katsoa anturin etäisyys lukukohteeseensa sekä paikan yleinen puhtaus. Toiveikkuutta ilmassa.
Pari viikkoa myöhemmin
Vikavalo ei syty läheskään joka kerta kun ajetaan. Mutta silloin tällöin. En ole joutanut (viitsinyt) tutkimaan asiaa tarkemmin mutta otaksuma on että kyseinen etupyörän pyörimisen liikeanturi vasemmalla ei saa synnytetyksi tarpeeksi vahvaa pulssia aina. Pitänee ostaa purkki bräkleeniä ja otta etupyörä irti niin saa suihkutelluksi paikat puhtaaksi. Pulssin puuttumisen vuoksi myöskään ABS ei toimi oikein.
Itse en ole autoillut mutta Rouva on. Hän kertoi että vikavalo ei toimi. Hieman ristiriitainen ilmoitus. Kyllä se toimii koska virran kytkemisen yhteydessä se vilahtaa mutta sen ilmoittamaa vikaa ei enää ole. Katsastusaika koittaa syys- lokakuun vaihteessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti