Sivut

tiistai 30. heinäkuuta 2024

California 1400 GTS ei vikailmoituksia aikoihin

 

Aiemmin tapahtunutta
Vikavaloja syttyi tämän tästä. Ei se matkaa keskeyttänyt mutta kummastutti. Välillä pyörä meni limb home -asetukseen. Tarkoittaa että voi ajaa rajoitetulla, hyvin rajoitetulla, teholla kotiin tai huoltoon, ym. apupaikkaan. Sen voi kikkailla pois virtalukkoa käyttäen niin että, vilkkumisen sijaan, vikavalo palaa jatkuvasti mutta kaikki moottoriteho on käytettävissä. Ikään kuin "omalla vastuulla". Voi helpottaa matkantekoa jos tulee vaivaa kotoa kaukana.

Vikalogi
Siitä voi maallikkokin, ilmaisen GuzziDiagin tietokoneelleen ladattuaan, päätellä mikä on vika sillä sisältö on suomenkielistä ja kertoo vian sijainnin laiteperusteisesti. Lisäksi tarvitaan jokunen kymppi välijohtoihin. Ohjelmisto ja ohjeet löytyvät täältä.

Asetukset uusiksi
Luistonesto oli poissa päältä vaikka sitä ei pitäisi saada kuin laittamalla asetukset uudestaan vasemman kahvarungon monitoimikytkimestä. Jokin muu syy siis oli poistanut toiminnon. Kuitenkin samoilla antureilla toimiva ABS oli koko ajan toiminnassa. Olen laittanut asetukset uudelleen haluamaani tilaan. Vikavaloja ei ole näkynyt. Tosin olen ajanut viime päivinä vain lyhyitä suorituksia Tampereen keskustaa kiertäessäni ja asioinnissa Pirkkalan puolella isoissa marketeissa kuten Motonetissä. Välissä moottoritietä, pieniä paikallisteitä ja katuja. Huomenna lienee sadepäivä. Tallipuuhasteluksi taitaa mennä. Rouva tarvitsee autoa.

Sadepäivän puuhastelua
Kiersin ja syynäsin pyörää autotallissa tihkusateelta ja parilta reippaammaltakin kuurolta suojassa. Pikkuasioita ilmeni kuten löystyneitä ruuveja ja lievää korroosiota. Kytkinnesteet vaihdoin osittain. Samaa lientä kuin jarruissa mutta ei juurikaan vastaavaa rasitusta. Jarrunesteet vaihdoin molempiin piireihin jo talvella. Auoin joitakin kriittisiä ruuveja ja pultteja ja laitoin kierteisiin tipat öljyä. Eivät hapetu ja ovat helppoja avata tulevaisuudessa. Alumiini ja teräs kun synnyttävät sähköparin kun kostetutta on läsnä ja alkavat syöpyä hapettumalla. Siihen ei auta sinkityskään. Korvaan ruuveja usein ruostumattomalla teräksellä. Rosteri ei syövy mutta se ei suojaa ympäröivää metallia. Eli voide on silti tarpeellista.

Säätömahdollisuus
GuzziDiag-yhteisö on jo muutaman vuoden ollut hiljaa. Versio V0.60 On tällä tietoa uusin mutta eipä mitään erityisen uutta Guzzien moottorinohjauksiin ole tullut. Paitsi se että pieni osa uusimmista moottorinohjauksista ei tottele GD:tä. Uudet V85 TT:t eivät ole GuzziDiagin piirissä. Toki niihinkin on saatavissa ohjelmointitiedostoja maksua vastaan toisaalta. Moni ohittaa, helppouden vuoksi, laittamalla lisälaitteen joka säätää moottorinohjausta haluttuun suuntaan. Tosin se on laitonta mutta kun ei ole katsastusta eikä poliisiakaan kiinnosta niin tilanne on monelta kannalta edullinen ajatellen moottoripyörän viihdekäyttöä.

Vikailmoitusten tulkitseminen
Vikailmoituksia lukiessa ne, järjestelmän rakenteesta johtuen, lähes aina tulkitaan laitevioiksi. Näin asia ei kuitenkaan ole vaikkakin huoltoliikeessä vaihdetaan kyseisen vikailmoituksen antanut komponentti uuteen ja laskua tulee jokunen satanen ja pyörä tulee ajokuntoiseksi. Suurella todennäköisyydellä ko. komponentissa ei ole mitään vikaa. Syynä ilmoitukseen voi olla, esimerkiksi, laitteen johdotus kuten liitin joka on hapettunut ja sen korjaukseen olisi riittänyt liittimen avaaminen, puhdistus ja suojaus hapettumista vastaan. Tuntuu ikävältä ajatella että, esimerkiksi, satasen maksava ehyt osa heitetään roskikseen siksi että sen liittimen yhdessä liitinpinnissä on alkava hapettuma.

Huollon kannalta katsellen
Komponenttivaihto on aina ensisijainen. Varsinkin jos ko. komponentteja on jo hyllyssä valmiina. Vaihto on, varsin usein, helppo juttu eikä tarvitse rakenteita juurikaan purkaa sen vuoksi. Varaosissa on hyvä kate ja laskutus tuntitöinä alkavalta tunnilta.

Puuttuvan osan odottelu
Huolloissa ei juurikaan laskuteta siitä että pyörä odottaa huoltoliikkeen pihamaalla, mutta hyvällä säkällä katoksessa, puuttuvaa osaa. Jos maahantuojalla ei ole osaa varastossaan niin maahantuoja tekee tilauksen siitä ja varaosa aloittaa matkansa kaukaiseen Pohjolaan ja korjaamon suuntaan. Asiassa voi kulua, helposti jopa, kokonainen viikko. Menee reissusuunnitelmat uusiksi ja muuta harmia ilmenee kun yksi talouden kulkuvälineistä ei toimi eikä ole saatavilla. Jotkin korjaamot ovat fiksuja ja tarjoavat odottelun ajaksi korvaavaa pyörää joko ilmaiseksi tai pientä korvausta vastaan.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti