Idea tutkimiseen
Se syntyi siitä että Gruppo Moto Guzzi Finlandian keskustelupalstalla oli hyvä huono esimerkki. Nykyään kun ei enää hiekoituksessa käytetä pyöreää harjusoraa vaan kalliosta louhittua kivimurskaa. Pitäisi varmaan puhua sepelöinnistä nykyään. Ilmeisesti noin 8 millimetristä. Juuri tällainen sepelikivi oli painunut erään Gruppon jäsenen pyörän renkaaseen ja aiheuttanut vaurion.
Matala jakkara
Aloitin työntämällä pyörän takaperin aivan tallin kynnykselle ja otin jakkaran takamuksen alle ja ruuvimeisselillä ryhdyin poistamaan kiviä rengasurista. Suurin osa oli kokolailla löyhästi kiinni eli olisivat irronneet vauhdissa itsekseen mutta muutama oli kiilautunut rengasuriin niin tiukkaan että joutui oikein vääntämään.
Yksi riittää
Renkaanpuhkaisukiviä oli vain kaksi ehdokasta, molemmat takarenkaassa, joista toinen, syvemmälle painunut olisi lisää painuessaan kumin sisään ajan kanssa puhkonut renkaan. Toinen oli "varalla".
Kuvia en tullut ottaneeksi
Tallin lattiaa, toimenpiteen jälkeen, siivotessani rikkalapioon ilmestyi parikymmentä sepelinpalaa. Jotkut olivat olleet lattialla jo ennestään ja mahdollisesti tulleet jalkineiden pohjissa mutta pääosa oli takarenkaasta nypittyjä. Takakumi on viime vuonna asennettu 205 leveä auton rengas. (205/55R16) Liekö pyörän kolmas autonkumi. Maksaa vain muutaman kympin, kulutuspintaa runsaammin ja kestää moninkertaisesti mp-kumin iän vaikka kumiseos on pehmeämpää.
Ei nouse kulmalleen
Kuten kuvasta näkyy niin renkaan sivut eivät ole kovin olleet käytössä ja ajan normaalisti melko reippaasti ja kallistelen kaarteissa sen mitä tällaisella pyörällä pystyy kallistelemaan. Kaartaessakin takarenkaan kulutuspinta on tietä vasten. Jos vertaa auton renkaan käytöstä auton alla niin, käytännössä, auton rengas käyttäytyy paremmin ja loogisemmin moottoripyörässä. Eturenkaaksi en laittaisi. Siihen vaikuttavat muut syyt.
Eturengas
Kohta vaihtoon menevä normirengas. (130/70R18) Siihen ei ollut tarttunut yhtään kiveä. Ehkä urasyvyys oli niin matala että ei tartu enää. Eturengas ei kestä tätä kesää loppuun. Se on ollut ajossa viime vuoden Juhannuksesta alkaen. Tulee Stormille asiaa. Pirelli näkyi olevan ovh. 195€. Pitää tingata.
Erityisesti eturengas kuluu vasemmalta sivultaan eniten. Johtunee tien pinnan lievästä kaltevuudesta ja oikeanpuoleisesta liikenteestä sekä monista kiertoliittymistä joita ajetaan vasemmalle kallistaen.
Erilaisia rengasrikkoja
Itselle on tapahtunut seuraavanlaisia rengasrikkoja: viilto renkaan sivuun, rengas vaihtoon, yksi tapaus. Kulutuspinnan irtoaminen renkaan kudoksista, yksi tapaus. Metalliesineen tunkeutuminen renkaan kudosten läpi, useita tapauksia. Kiven "porautuminen" kulutuspinnan ja kudosten läpi, yksi tapaus. Renkaan sivun pullistuminen, kaksi tapausta. Sisäkumin vuoto, useita tapauksia. Pyörän rakenteen hiertäminen takarenkaaseen, ei ehtinyt vaurioittaa kuin vähän, yksi tapaus. Vanteen pyörähtäminen renkaan sisällä, yksi tapaus. Voi niitä olla muitakin kuten hyvin hidas renkaan tyhjentyminen tuntemattomasta syystä.
Menetelmiä on useita. Sisärenkaallisen paikkaaminen on oma juttunsa ja yleensä paikataan tai vaihdetaan uusi sisäkumi. Lisäksi tarkistetaan että onko ulkorenkaan sisäpintaan jäänyt jotakin sinne kuulumatonta. Jos ulkorenkaan sisäpinnassa on vauriokohta voidaan se ns. tossuttaa eli laittaa kuitukangaspaikka pitämään mahdollista kuitujen katkeamista kurissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti