Kelit viilenevät
Aamulla oli vain 15 astetta plussan puolella. Sellaisessa lämpötilassa ei ilmajäähdytteinen moottori käy riittävän lämpimänä maantieliikenteessä. Jatkaakseni moottorin ikää ja ajokauden pituutta olen käyttänyt kaihdinta öljynjäähdyttimen edessä. Ihan täysin tukkoon ei jäähdytintä saa mutta ilman virtausta voi säätää merkittävästi. Myös pikku rulla teippiä on matkassa niin yläreunan reiät saa suljettua jos on oikein kylmä.
Kylmänä käynti on haitallista
Lähes kaikissa tapauksissa kylmyys on moottorille huono juttu. Varsinkin ilmajäähdytteisessä koneessa. Kuluminen lisääntyy, teho heikkenee, polttoainetta ja öljyä kuluu ja maksajaa ketuttaa. Kylmällä moottorilla ajoon lähdettäessä on syytä malttaa ja käyttää tehoja vasta sitten kun moottori on ajolämpöinen. Hyvä ajolämpötila öljyn suhteen on sata astetta tai yli.
Keväällä oli kylmä
Silloin teippasin kaihtimen reiät umpeen ja venttiili oli kiinni. Silti moottorin lämpötila, kun ulkona oli noin 10 - 15 asteen tietämillä ei moottoriöljy saavuttanut alinta tavoitelämpötilaa eli 90 astetta tai enemmän matka-ajossa. Vauhdin lisääminen ei auttanut. Kaupunkiajo ruuhkassa kyllä auttoi.
Keskellä kesää
Heivasin kaihtimen alkukesästä, ilmojen lämmettyä, takalaukun pohjalle kylmän sään varalle. Tämä suvi on ollut miellyttävän lämmin. Eläkeläisen luut tykkäävät lämmöstä. Mopoiässä minulle kerrottiin että jos ajan kylmässä säässä saan reumatismin ja kaikki kulkutaudit. Jälkimmäisiä on ollut mutta reumatismi on pysynyt, toistaiseksi, muualla. Näillä ikälukemilla tuskin ehdin kovin pitkään tuskia tuntemaan.
Kaihdin oli helpoin
Oli suunnitelmia automaattiselle venttiilille joka olisi hoitanut että kylmä öljy ei kiertäisi ollenkaan jäähdyttimen kautta. Siis kolmitieventtiili. Siinä oleva termostaatti olisi säädellyt jäähdyttimen kautta kiertävää öljyn määrää. Normisysteemi vesijäähdytteisissä. Moottori, kuitenkin, on pääosin ilmajäähdytteinen. Joka puolella kuten öljypohjassa ympäriinsä sekä sylintereissä ja sylinterikansissa kolmella sivulla on jäähdytysrivoitus joka vie merkittävästi lämpöä pois niin päädyin tähän yksinkertaiseen ratkaisuun että ei anneta öljyn jäähtyä liikaa.
Toimii bensiinillä. Jos moottori on kovin kuuma eli öljyn lämpötila yli 150 astetta moottori aloittaa jäädytyksen syöttämällä lisää bensiiniä koneeseen joka palaa kylmempänä kuin sopiva seos. Siitä näillä leveysasteilla ei ole pelkoa paitsi helteellä seisovassa ruuhkassa.
Huomenissa
Taidan syödä lounasta Aurettaressa Länsi-Aureessa tienhaarassa. Romuautoja pihamaalla. Rauhallinen tieosuus Kurun ja Parkanon välissä. Hyvä pinta. Sieltä voisi ajaa mutkatietä Luhalahden kautta Viljakkalaan jälkiruokakahville Bistro Viljattareen Viljatielle. Tummanpunainen tiilirakennus. Ylöjärven kaupungin alueelta tulee poiketuksi vain hetkeksi Parkanon ja Ikaalisten tonteille.
Ei toteunut
Edellinen ajatus ei toteutunut vaan ajelinkin Aurettaresta hyvää soratietä Itä-Aureeseen, sieltä Kihniölle huonoa asfalttia ja isoja baanoja Virroille, Orivedelle ja kotitalliin. Muutama sata km tuli mittariin lisää ja huoltoväli täyteen.
Tankkasin etanolia "huomenissa"
Kun sää vaikutti lämpimältä, yli 20 astetta, tankkasin vanhojen bensojen päälle Re85:sta. Sillä ajelin muutaman sadan kilometrin matkan ja tankkasin palatessa Orivedellä lisää etanolia. Silloin ei bensiinistä ollut jäljellä kuin haju. Tehoa pukkasi kivasti lisää. Polttoainemittari näytti vielä täyttä tankkia kun ajoin pyörän talliin ja ryhdyin huoltohommiin. (Myöhemmin ko. tankillisella ajoin kiertotietä Latoajoon Canyon Campinkiin.)
Etanolin käyttö ilmajäähdytteisessä koneessa
Mihin tahansa moottoriin ei etanolia voi käyttää polttoaineena. Pitää olla moottorinohjauksessa laajatoimisuutta siten että puhutaan lähes sadan prosentin takaisinkierrosta sillä moottorin pakokaasujen kemiaa seuraavat lambda-anturit jotka jäännöshapen määrästä kertovat moottorinohjaukseen ajantasaista tietoa millainen on palamisen tuotos.
Ei suositeltavaa viileillä säillä mutta helteellä ja kovassa ajossa, kun moottoriöljyn lämpötila on 100 - 140 astetta etanoli näyttää kykynsä. Toki sitä kuluu saman verran enemmän kuin on hintansa halvempaa.
Ennen ajoon lähtöä
Etanolia käyttäessäni annan moottorin käydä hetken tyhjäkäyntiä ennen kuin lähden liikkeelle. Näin ovat ehtineet lambda-anturit lämpenemään (Sähkölämmitteiset lambdat.) ja moottorinohjaus pääsee ajan tasalle mitä polttoainetta on käytössä. Sama tapahtuu bensiinilläkin paitsi bensiini käy lämpimämpänä niin ei tarvitse kovin odotella. Kunhan tallin ovet ovat kiinni niin voi lähteä ajoon.
Etanolin hyödyt
Tietenkin päästöt: luontoystävällistä sillä pakokaasu on pääosin vettä. Vaan se ei ole houkuttimeni vaan muut asiat: etanoli pesee niin tulpat kuin venttiilit, männänlaet, pakoputket ja palotilan sekä lambdat että katalysaattorit puhtaiksi noesta ja karstasta. Siksi en käytäkään sitä kuin silloin kun koen että on aika siivota kone sisältä. Mutta vain lämpöisellä säällä. Mielellään helteellä. Tehoa moottorista irtoaa bensiiniä enemmän.
Etanolin haitat
Kylmällä säällä sitä kuluu enemmän ja moottori käy liian viileänä eli voitelu ei toimi parhaiten. Kulutus on noin 10 - 15% suurempi kuin bensiinillä. Tosin etanoli on saman verran halvempaa.
Liki helteinen sää
Ajelin pikkuteitä ja kaupunkiajoa melkoisen matkan. Tankissa Re85. Moottori lämpesi hyviin lukemiin eli öljyn lämpötila ennen jäähdytintä jopa 130 astetta. Ennen en pelkällä Re:llä ole saanut moisia lukemia. Mutta nyt sain. Voin olla kokolailla varma että karstat ovat irronneet eikä moottoriöljyssä ole vettä liraustakaan. Huomenissa matka Kurikkaan. Siellä on motoristitapahtuma Canyon Campingillä. Säätila luvattu kohtuullinen eli mahdollisesti sadetta yöllä. Kuten Yyterissäkin mutta ei niin paljon vettä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti