maanantai 5. elokuuta 2024

California 1400 GTS maalipinnan säälintää

 

Musta metallihohto
Ei ihan paras, ainakaan valokuvissa. Hienompi olisi musta helmiäinen. Vanhan pyörän maalipintaa säälien pesen perusteellisesti ja laitan, kuivumisen jälkeen, asianmukaisia vahoja kuhunkin pintaan. Mustalle pinnalle on oma vahansa. Valkoiselle omansa ja muillekin väreille on. Lisäksi on hieman kromipintaa mutta suurin osa kiiltävistä pinnoista on haponkestävää terästä. Sinänsä harvinaista. Niillekin on hoitoaineensa.

Vasemman sivulaukun metallihohtomaali, pestynä, näyttää tältä.

Tankki vaatii vielä lisävahausta. Myös ruostumattomat osat kevyttä hiontaa.

Liimatut listat
Autotuningkaupasta hankittuja. Laukontorin laidasta sellainen puoti löytyy. Ei tullut mieleen että tankinkin takaosaan olisi ollut hyvä laittaa liimalistoja tai kovavahaus. Tankkilaukkua en ole käyttänyt tässä pyörässä sillä se on maalin surma. Toki sellainen tankkilaukku on joka tulee tankin täyttöaukon raamiin kiinni. Se ei kosketa maalipintaan. Tässä se ei toimi.

Pyörän maalaus
Uutena pyörä ei ollut tämän värinen. Ostin pyörän tammikuussa uutena. Oli aikaa maalauttaa. Halusin mustavalkoisen mutta erilaisen kuin Tehtaan vastaava. Erottuu mutta näyttää perinteiselle Guzzille. Pulleva tankki on tällä maalauksella linjakkaampi. Toki paljon muitakin, mutta vähemmän näkyviä muutoksia olen tehnyt. Muunmuassa moottorinohjaus on saanut uutta sisältöä. Ohjelmointi on vänkää. Silti 1400-kone on melko isoruokainen. Varsinkin jos luukuttaa. Toisaalta, kyytiä tulee runsaasti. Tämä pyörä ei ole perinteinen custom siinä mielessä.

Pyörän rengastus
Tässä oli pientä ongelmaa. Eturengas on se mikä on. Mutta takarengas oli ongelma: maksaa noin 300€ ja asennus päälle. Pari kumia kulutin yhdessä suvessa mutta sitten laitatin 205 leveän auton renkaan alle ja sillä pärjään yli kaksikymmenentuhatta kilometriä. Jopa enemmän jos ajaa nätisti. Nyt kolmas autokumi alla. Maksaa 50 - 80 euroa kappaleelta. Nyt symmetrinen indonesialainen Zero ja pitoa sekä pintaa riittää.
Asiaan liittyy erityisseikka: moottoripyörässä pitäisi olla mp-rengas. Piti käyttää rahaa. Se ratkaisee kuten tiedämme. Käytin pyörän katsastusasemalla ja näytin kuinka laite kääntyy, kiihtyy ja pysähtyy. Maltoin etten polttanut rengasta. Katsureilla ei kortit riittäneet moottoripyörän sarviin. Olivat tyytyväisiä ajonäytökseeni ja kirjasivat rekisteröintitietoihin että edessä voi käyttää myös, vaihtoehtoisesti, ristikudosrengasta, joka silloin oli alla ja takana auton vyörengasta samanaikaisesti. Myös alkuperäiset, valmistajan tiedot rengastuksesta, ovat voimassa. Kokonaisuutena voin käyttää vyörenkaita sekaisin ristukudosrenkaiden kanssa sekä auton rengasta takana ja vyörengasta edessä. Melkoista huttua mutta näin toimii byrokratia ja insinööriosaaminen. Poliisien kanssa on selvinnyt näyttämällä paperit sillä olen huolellisesti merkkauttanut katsastusasemalla nämä jutut ajoneuvotietoihin. Virkamiestoiminta, kohdallani, on ollut varsin tyydyttävää.

Auton rengas moottoripyörän vanteelle
Kerrottiin, ihan insinöörin toimesta, kun asiaa tiedustelin, että ei käy. Syy: mp-vanteen muoto vs. auton renkaan jalan eli liepeen muoto. Tässä oli näkemysero mutta ei kellään kokemusta. Piti siis hankkia kokemus. Laitoin mp-kumin, ilman sisäkumia, auton vanteelle ja sinnehän se muljahti. Onhan siinä rakenteellisiä eroja mutta ei mitään sellaista joka vaikuttaisi renkaan vanteella pysymiseen paitsi rengaspaine. Miksi siis ei voisi toimia toisinpäinkin. Sen puute kyllä lopettaa taipaleen oli mikä tahansa rengas alla millä tahansa vanteella. Nyt siis ajetaan, väitetysti ja todistetusti, auton kumi prätkän vanteella ihan laillisesti. En ole insinööri enkä edes teknikko mutta asentaja olen. Kokemuspohjalta voi päätellä kellä oli enemmän kokemusta aiheesta.
 
Varoitus!
Kaikki prätkän renkaat eivät sovi lainkaan, näennäisesti sopivalle auton vanteelle. Voi syntyä räjähdysvaara tai vain rengas tyhjenee ja putoaa vanteelta ajon aikana. Vain muutamat koot korreloivat mp vs. autonvanneasiassa. Asiaan piti tehdä pohjatöitä.

Teippaus
Koska kaksi- tai useampivärinen maalaus, vieläpä raitoineen teetettynä, tulee arvokkaaksi niin, nuukuudessani, tuning-kaupasta ostin mustaa ja hopeista raitateippiä ja teippasin haluamani kohteet. Mustaa valkoiselle ja hopeaa mustalle. Lisäksi laitoin Bilteman mukakromisia reunalistoja lokasuojiin. Kokemuksesta tiedän että lokareihin tulee helposti kolhuja niin listat ovat halpoja uusia.

Kaatumaraudat
Takana hydrauliikkaputkesta taivuttamani ja hitsaamani putket joihin teetin uunimaalauksen joka kestää kulutusta ja kolhuja. Niin, näin kahdeksan suven jälkeen, on todettava. Etukaatumaraudat ovat Guzzi California II:n takakaatumaraudat ylösalaisin. Maalattuina ja hieman muunneltuina.

Pyörän varusteista yleensä
Suurin osa varusteista on mallisarjan listoilta mutta poimittu eri malleista. 1400-sarjan malliversioita lienee liki kymmenen. Yksi malli on katettu hiilikuidulla ja varustettu ohjaustehostimellla pituudensa ja loivan keulakulman vuoksi. Suomessa on, kuulemma, yksi kyseistä mallia. Otaksun että keräilijällä. Omani on lähtökohtaisesti Custom. Valitsin sen laadukkaan ja säädettävän jousituksen vuoksi. Mutta varustelin, aika pitkälti, Touring-mallin osilla. Lisäksi tein itse monia komponentteja haluni mukaan. Pyörää voi sanoa yksilöksi sillä samanlaista ei tule vastaan missään. 

Tuulisuoja eli pleksi
Suurin mitä Guzzilta sai. Lisäksi laitoin ilmanohjaimen jatkeeksi. Ei turbulenssia kypärään ja ajossa ei sateella kastu lainkaan jos ajaa yli kolmeakymppiä. Polvia suojaamaan olen rakentanut omat suojat etuhaarukkaan. Paljon isommat kuin tehtaan tekemät. Säärien kohta saa vettä eturenkaan tietämiltä. Siellä on omituinen virtaus joka pyörittää vettä etulokasuojan sivuilla. Mutta ei haittaa jos on saappaat. Lisätarvikkeet, kuten kateosat ja muotokappaleet olivat yllättävän edullisia. Sopii nuukalle. Varaosat, kuten huoltoon tarvittavat saa, muunmuassa Motonetistä kohtuuhintaan. Varsinaiset, merkkikohtaiset varaosat olen tilannut RE Motorsilta Pietarsaaresta. Toistaiseksi kaksi laturin hihnaa. Muut varaosat, kuten jarrupalat, löytyvät Storm Motorsin hyllystä näkömatkan päästä. Öljyjä pyörässä on neljänlaista. Ne löytyvät myös Stormilta. Tai muusta liikkeestä. Moottoriöljynä käytän Motulin paremman pään esteriöljyä. Vaihteistossa ja peräaihteesssa sekä keulassa suositusöljyjä. Paitsi vanhoissa Guzzeissa moottoriöljynä Valvoline moniaste-mineraaleja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti