Huoltoon liittyvää
Lähinnä syvällisempää tarkastelua. Joitain kohteista löytyi joihin piti puuttua eli syynääminen tuotti tulosta.
Ennen Kerhoiltaa
Otin pesuhommaan puolentoista tunnin ennakon ennen kuin muut jäsenet saapuivat kahvittelemaan. Samalla voi syynätä toimintojen toimintaa, joista joitain alla mainittuina, myös komponenttien kuntoa. Matkassa on myös, tällä kertaa, miniläppäri jolla voin tehdä pyörän digiosastolla tarkastelua ja säätöjä.
Pesu
Pesuainetta kului noin neljä desilitraa ohennettuna vedellä noin viidellätoista litralla. Painepesuria en käyttänyt. Pesin pesuharjalla ja hankalimmat paikat tiskiharjalla. Takapyörää en ryhtynyt pesemään sillä se olisi pitänyt tehdä makuultaan. Etuvanne sen sijaan tuli pestyksi ylimalkaisesti kokolailla välttävästi. Talvikaudella irrotan molemmat pyörät niin saan ne pestyä helposti ja vahattua myös. Vaha peittää joksikin aikaa pikkuvauriot. Mahdolliset maalivauriot korjaan ennen vahaamista. Käyttämäni pesuaine ei pese pois vahaa. Vain likaa.
Pari päivää ennen elokuun loppua. Pyörä ajettu asuinpaikan talliin. Pölyt pyyhitty hellävaraisesti. Vahaa laitettu maalipinnoille ja ulkonäkö ei uutta paljoa häpeä. Tuolla alempana lisää sen jälkeisistä toimista. Mattapintaiset muovit vaativat omat aineensa. Nekin näyttävät lähes uusilta. Kaikenlaisia kemikaaleja on tarjolla.
Seuraavat toimenpiteet
Tapahtuvat autotallissa. Pitänee käydä ostamassa vahaa jolla saa kohtuullisen paksun kerroksen maalipinnan päälle. Seuraava pesu lienee talvisäilytykseen laitettaessa.
Vahaus ja lisää tarkastelua samalla
Aloitin vahauksen 30.8 klo. 9.30
aikoihin autotallissa. Alku meni hyvin mutta aurinko alkoi kiusaamaan
kun paistoi pariovista sisään ja lämminkin tuli. Reilun tunnin hieroin
vahaa: etulokarista tuli siisti. Samoin tankin etuosan päreistä ja
tankin mustasta alueesta. Pitää käydä hankkimassa sellaista vahaa joka
sopii valkoiselle pinnalle. Nykyään kun ovat keksineet että eri väreille
pitää olla eri vaha.
"Valkoista" vahaa
Sellaistakin löytyi. Tankin sivupanelit ja takalaukun kansi tuli pinnoitettua. Muualla on joko harmaata tai mustaa.
Maalipinnan kunto
Siinä on sanomista: sivukotelojen yläpuolen pinnat ovat kärsineet sillä ajoasun lahkeet koskevat niihin ajettaessa koko ajan. Lievää naarmuisuutta löytyy myös tankin mustasta helmiäismaalista sen takaosasta. Mikä lie siihenkin hangannut? Vaikea mieltää sellaista. Ehkä siihen tulee koskettua ajohanskalla kun nousee pois pyörän päältä. Muualla maalipinta on varsin kiitettävässä kunnossa. Sivulaukuissa ja satulan vasemmalla sivulla on joitakin ajosaappaan jättämiä "kevyitä" naarmuja.
Muu maalipinnan suojaus
Suojalistat, niitä on kahta tyyppiä: tasopinnalle liimatut puolipyöreät ja reunalistat joissa on myös liimaa. Nyt menossa pyörän toiset koriste-, ja samalla, maalipinnan suojalistat. Ovat jotain muovipintaa joka näyttää kromille. Sisällä valkoista muovia. Hoitavat hommansa eikä maksa paljoa uusiminenkaan.
Mitä hyötyä listoituksesta?
Erityisesti sivulaukkujen kansissa olisi saappaanjälkiä varsin runsaasti. Takalaukun alumiinisessa kannessa on myös suojalistoja: niiden tarkoitus on mahdollistaa kannen päälle kiinnitettävien matkatavaroiden mukana kulkeminen haitattomasti. Kannen alumiinilevyssä on lieviä hankaumia. Myös lokasuojan reunoja koristaa listat. Niihinkin on tullut pikku osumia. Parempi listassa kuin lokarissa.
Kahvoja ja vedikkeitä
Takalaukun (Jälkiasennettu Shad jonka kiinnitysmekanismi sopii Guzzin tavaratelineeseen ja sen kopioihin suoraan. Hankittu Stormilta.) kannen kulmissa on mustat, alumiiniset, vetolaatikon vedikkeet. Muutaman euron arvoiset paikallisessa rakennustarvikealan marketissa. Vastaavanlaisia on sivulaukkujen etu- ja takaosassa mutta kromattuja. Siten kansiin voi kiinnittää niihin sopivia tavaroita kuten leirintävälineitä.
Sivulaukkujen kahvojen paras puoli
Huollon tai muun toimen, kuten takaiskunvaimentimien, säädön yhteydessä tarvitsee laukut ottaa pois. Neljä ruuvia puolellaan kiinnittää laukkuja. Kahvoista ne on helppo nostaa pois sijoiltaan kolhimatta ja naarmuttamatta.
Tankin sivupaneelit
Polvet osuvat niihin varsinkin jos ajaa mutkatietä nopeasti. Maali on silti kestänyt. Myös "pulut" ovat pysyneet kaksipuolisilla tarroilla hyvin kiinni. Kotkien takana ovat paneelien kiinnitysruuvit.
Pleksi eli tuulisuoja
Alkuperäislisävaruste. Maksoi silloin, yli kahdeksan vuotta sitten, satasen verran. Nyttemmin pelkkä pleksilasi, ilman kiinnikkeitä ja koristelevyjä, maksaa yli 150€. Olen suojannut sitä vahaamalla. Mutta ei se naarmuja ja kiveniskemiä estä. Tullee vaihdettavaksi jollain aikavälillä. Vaiva ei ihmeemmin haitannut kun tänään ajelin Kaukajärvelle tapaamaan Smoton pressaa, Kerholle, Verstaalle ja kotitalliin. (Tapaaminen jäikin vain puhelinpuheluksi mutta toimittamani tavaran sain perille. Melko hikinen päivä vuodenaikaan nähden.)
Lämpökahvat
Tarvikkeet. Sain lahjaksi oululaiselta rouvalta jonka pyörään ne eivät sopineet. Pyörässä on säädettävä kahvalämmitys vakiona. Siitä olisi pitänyt maksaa useamman kympin merkkikahvakumien vuoksi. Joten laitoin lahjakahvat ja ovat nekin pelanneet. Sain säätöpotentiometrin kätketyksi varsin hyvin näkymättömiin ja helpoksi säätää. Tankin etureunan alla piilossa ovat alkuperäiset liittimet lämpökahvoille. Voisi keksiä että laitan sen avulla lämpösatulan tai vain satulaan lämpöpäällisen.
Ne laadut, eli useimmat, jotka ovat paljasta tai oksidoitunutta alumiiniä eivät kestä happamia tai emäksisiä pesuaineita. Vaikka niin kävisikin, jos tilanne huomataan, nopea toimi on liottaa osa neutraalissa makeassa vedessä ja sen jälkeen kiillottaa ja antaa sen oksidoitua lievästi ilmanalassa. Jos ei ole aikaa moiseen niin öljyäminen, useimmiten, pysäyttää haitalliset ilmiöt. Alumiinilaatuja on satoja ja niillä omat ominaisuutensa. Japanialainen alumiini mustuu herkästi ja monet idän halpatuotteet syöpyvät. Varsinkin ulkoparkkeerauksessa. Siksi paljaita alumiinipintoja pitää puhdistaa ja vahata siihen tarkoitetulla aineella.
Muut lisävarusteet
Liittyvät erityisesti valaisimiin. Taivuttelin, pyörän ollessa uusi, teräsputkesta telineen jossa on paikat neljälle Biltemasta ostetulle kromipintaiselle valaisimelle. Kaksi niistä olivat jo edellisessä pyörässäni (T3 Injection) muutaman vuoden ja huomasin että korkealaatuisia ovat. Ruostetta ei esiintynyt silloin eikä ole sittemminkään. Ylempi lisävalaisinpari toimittaa halogeenilisäpitkien avulla tiennäyttöä pitkän matkan päähän. Alempi pari, joihin laitoin sumuvalolasit, toimittavat sekä sumuvalojen tehtävää että alennetulla teholla huomiovaloina muina aikoina. Kytkimiä lisävaloille piti asennella hieman sinne ja tänne kun valmiita paikkoja oli vähemmän kuin kytkimiä.
En ole perehtynyt nykyiseen lainsäädäntöön paljonko saa valaisimia olla ja missä tarkoituksissa. Josko siirtäisin sumuvalot alemmas kaatumarautojen alamutkaan jossa ne olisivat tehokkaimmillaan heijastusvaikutusten elimoimiseksi ja näiden tilalle ns. huomiovalot. Ehkä joku liikennettä valvova konsta sitten kertoisi että menikö oikein valojen suhteen. Pyrkivät, valitettavan usein, nojaamaan autojen säädöksiin. Moottoripyörille ovat omansa. Sähkön puutteesta ei tule olemaan kysymystäkään sillä valaisimet olisivat led-toimisia.
Kaatumaraudat
Edessä California 3:sen takakaatumaraudat ylösalaisin ja takana koko pyörän takaosan ja sivulaukut kiertävä hydrauliikkaputkesta taivuttelemani luomus. Toki etukaatumaraudat tarvitsivat kiinnityskohdat ja ne löytyivät helposti. Takarautojen kanssa oli hieman enemmän puuhasteltavaa.
Takalokasuoja ja rekisteriteline
Jatkoin takalokasuojaa lasikuidusta valmistamallani muotolevyllä. Se kiinnittyy lokasuojaan ja takakaatumarautaan. Rekisterikilven teline kiinnittyy samoin takakaatumarautaan.
Astinlaudat ja polkimet
Eivät olleet sopivilla kohdilla. Siirsin niitä eteenpäin ja käänsin astinlautojen etupäitä sekä ylöspäin että poispäin rungosta. Vaati metallitöitä sekin. Ergonomia parani.
Satula
Tarvikkeena myytävä kahden hengen geelisatula. Sopeutuu ahterini muotoon ja tukee vammautunutta alaselkääni koska siinä on korkea ero takaosaan. Pyörä on varsin matala. Kun laskee molemmat jalkansa maahan jäävät polvet koukkuun.
Ohjaustanko
"Mustakrominen" tarviketanko. Hankin pidemmän rinnakkaismallin johtosarjan mutta huomasin että uudelleen reitittäen alkuperäisetkin riittivät nippanappa. Hyllyssäni on merkittävä määrä pyörään sopivia käyttämättömiä varaosia. Huolto-osat saa, esimerkiksi, Motonetistä.
Moottorinohjaus
Pääosin tyydyttävä mutta tein muutamia muutoksia moottorinhallintajärjestelmään. Pyörä on avoin säätämiselle myös siltä osin. Itse käytän GuzziDiagia. Pyörä ei ole käynyt merkkihuollossa kuin luovutuksen jälkeisen ilmaisen huollon. Teen itse ne hommat. Perusteellisesti.
Rengastus
Edessä, yleensä, pehmeäseoksinen kumi, takana 205-leveä auton rengas. Matka sujuu ja sadekelilläkin tuntuu pitoa olevan. Auton rengas on pehmeämpää seosta kuin prätkän rengas. Maksaa vain murto-osan siitä mitä alkuperäiskumi. Lisäksi kulutuspintaa on enemmän.
Etujarrulevyt kuluivat loppuun ensimmäisenä ajokesänä. Syynä hyvin tehokkaat sintteripalat etujarruissa. Sain uudet levyt takuuseen. Laitoin pehmeämmät palat ja kohta niillä ja samoilla levyillä pärjännyt kuusi suvea ja viisikymmentätuhatta kilometriä. Jarru- ja kytkinnesteet olen vaihtanut joka toinen vuosi. Niiden vaihtaminen on tehty helpoksi.
Viat ja häiriöt
Vikoja ei ole juuri ilmennyt. Edellämainitut ovat korjatut. Olen ennaltaehkäissyt vaihtamalla herkempiä (halpoja) komponentteja paremmiksi. Moottorinohjaus on esittänyt joitakin häiriökoodeja vuosien mittaan. Niitä olen tutkinut, huoltanut pois ja eliminoinut GuzziDiagin avulla. Matka ei ole katkennut vaikka joskus on pitänyt pysähtyä syynäämään. Takajarrun mikrokytkimen korvaus painekytkimellä on, suurella todennäköisyydellä, parantanut toimintavarmuutta.
Kaasunasentopotentiometrit (Kaksi kaksoispotentiometriä.) ovat vaijerikäyttöiset ja sijaitsevat tankin etuosan alla suhteellisen helposti tavoitettavissa. (Uudemmissa malleissa potikat ovat ohjaustangon ympärillä.) Kun vaijerit hieman kuluvat pitää säätää asetuksia uudelleen. 60.000 km:n matkalla olen tehnyt näin kahdesti. Kulku on vakaata ja miellyttävää. Uudelleenasetus on helppo juttu G:D:llä: Ensin kalibroidaan vaijerien liikematka keskusyksikön muistiin ja sen jälkeen potentiometrien liikematka samaan kohteeseen. Homma ottaa aikaa muutaman sekunnin ja neuvoo suomenkielellä.
Tallissa vahailin pyörää pesun jälkeen. Vuosien myötä on tullut pikku vaurioita. Ei mitään sellaista joka olisi rahapussia ihmeemmin vajuttanut saati pankkitiliä vaivannut. Alla kuvia aiheesta.
Venttiilikoppien koristekannet
Vaativat erityistä huolenpitoa mutta palkitsevat. Kerran vuoteen riittää. Kiillotetaan alumiinin kiillotukseen tarkoitetulla pastalla. Pyyhitään hyvin puhtaaksi ja jätetään lämpimään sisätilaan hapettumaan muutamaksi viikoksi. Talvisäilytysaika riittää hyvin. Säilytän pyörää Kerholla jossa on lattialämmitys ja +18 astetta vuoden ympäri.
Tarvikelaukku jonka ostin edullisesti kun oli viallinen. Kansi on alumiiniä ja siinä pieni klommo. Muualta tavallista muovia. Alumiinikansi on oksidoitu eli ei vaadi kuin vahaamisen. Muu, paljas muovi, sekä tahriutuu karheutensa vuoksi että hapettuu. Kumpikin asia on muoville tyypillinen eikä aiheuta muita toimenpiteitä kuin, saada alkuperäinen mustuus näkyviin. Siihen on kaupan hyllyllä aineet.
Varsin vähäinen mutta vaihdelaatikon kylkeen oli ilmestynyt helteisen ajon aikana kostea kohta. Vaihteisto ei vuoda mutta, ilmeisesti, öljy on lähtöisin alla olevan kuvan kohdasta, jossa on moottorista tulevan öljyletkun liitos, joka johtaa jäähdyttimeen. Liitoksessa oli kiristysvaraa.
Laittelen lisää kuvia kunhan joudan...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti