Sivut

tiistai 27. elokuuta 2024

California 1400 GTS Huolto jatkuu: tuulisuojan eli pleksin siistimistä



Pikakiinnikkeinen, melkein
Pleksin irrottamiseksi tarvitaan vain yksi työkalu. Sillä avataan pleksin runkorakenteen kiinnitysruuvit keulan alakolmiosta. Sen jälkeen sen voi nostaa pois runkoineen. Toinen tapa on ottaa neljä pleksin ruuvia irti sen omasta runkorakenteesta niin pleksin saa irti erikseen ja silloin se on helpompi pestä ja suojavahata takapuoleltaan. Etupuolen vahaus on helpompi kun pleksi on paikoillaan. Vaha estää hyönteisten raatojen tarttumisen. Tai jos tarttuukin niin on helpompi pestä. Pesussa useimmat vahat antavat periksi ja "luovuttavat" pintaansa tarttuneet jäämät.

Pleksin rakenne
Pinnoitettua muovia. Pehmeämpi sisäpuoli muodostaa pleksin muodon ja rakenteen ja päällä, molemmin puolin, on kova, läpinäkyvä muovikalvo. Rakenteeseen kuuluu myös kolme ruostumatonta koristeosaa joiden tehtävänä on, neljän ruuvin, kupumutterin ja koristelaluslaatan ohella, pitää pleksin kiinni kromatussa telineessään joka on yksi pyörän harvoista kromiosista. Muu kiiltävä on joko alumiiniä tai ruostumatonta terästä. Alkuperäiset ruuvit olen vaihtanut suurelta osin, kuten muuallakin pyörässä, ruostumattomaan teräkseen. Mutta korkealujuusruuveihin en ole kajonnut.

Vauriot pleksissä
Matkan varrella niitä on synytynyt. Pyörä on mallia 2016. Kohta pukkaa kymmenvuotisbileet. Kerran pyörä kaatui paikoiltaan, Kaksi syytä: huolimattomuus ja huono pysäköintipaikka. Syntyi muutama naarmu. Pyörä kellahti nurin. Reissusta palattuani päätin hioa naarmut pois. Sepä ei onnistunutkaan kovin hyvin: havainnoksi tuli että naarmut olivat niin syviä, tosin ei kaikki, että pintakalvo hioutui puhki ja alla oli pehmeämpää muovia. Pleksiä ei tarvinnut, kuitenkaan, hylätä vaan sain sen varsin käyttökelpoiseen kuntoon vahaamalla. Sen jälkeen on syntynyt aivan pieniä naarmuja mutta en tiedä mistä syystä. Niiden haitat olen myös tasannut vahaamalla. Nyt havaitsin että, ilmeisesti, on syntynyt pienenpieniä iskemiä joiden kohdalta pintakalvo on särkynyt. Sain, kuitenkin, nestemäisellä vahalla, ilmiön liki näkymättömäksi. Lienevät pikkukivien iskemiä.

Kameran salamavalon häikeässä näkyvät vauriot korostettuina. Takana on puseroni antamassa kontrastia.

Kalvo on puhki lukuisista kohdista
Pleksissä ei sinänsä ole vikaa mutta ulompi kalvo on joko kuplinut tai, todennäköisesti, kiveniskemien vuoksi pieniä paloja kalvoa on irronnut. Suurin osa pienistä vaurioista ovat pyöreitä. Sisäpuolen kalvo on kunnossa. Pleksin kalvojen välinen sisus on pehmeämpää muovia.

Ajovalon muovinen "lasi" on myös hieman himmennyt. Vauriot erilaisia kuin pleksissä.

Ajovalo vertauskohteena
Koska se on saanut "näköönsä" niin voi olettaa että pleksi on saanut myös mutta reagoinut eri tavalla erilaisen rakenteensa vuoksi. Yllä ajovalon kuvassa olen laittanut ohuelti nestemäistä vahaa ajovalon "lasiin" joka sekin on muovia. Se poisti harmauden mutta niin kuin näkyy, on pientä himmeyttä havaittavissa. Ihan sama ilmiö ikääntyneissä nykyautoissa joissa myös muoviset "lasit" lampuissa. Autoissa myös talviaika on rasite ajovalojen muovilaseille. Onneksi kesällä on valoa muutenkin runsaasti. Röpökelejä varten on muita pyöriä.

Takaa katsellen ei huomaa paljon mitään. Mutta loisteputken valo kavaltaa. Jälkiasennettu ilmanohjain on, toistaiseksi, säästynyt vaurioilta.


Tässä näkyy eniten iskemiä. Sivuilla ja ylempänä niitä on vähemmän.

Biltemasta ostettuihin sivuplekseihin ei ole jälkiä samalla matkalla paljon kertynyt. Kiinnikkeet ja sen kiinnitysosat ovat omaa valmistettani.
 
Etupyörä voi olla syyllinen
Koska iskemiä on eniten alhaalla pleksissä keskilinjalla ja ajovalon lasissa lienee syynä eturengas josta lähtee ajoviiman vaikutuksesta, erityisesti soratiellä ajossa, pieniä ja kulmikkaita sepelimuruja. Ennen käytettiin harjusoraa, nyt mursketta. Teräviä ovat. Etulokariin pikku jatke...

Pleksin yläosa on optisesti tyydyttävässä kunnossa. Kuljettajan suunnasta.

Alkuperäisenä matala
Pleksi eli tuulisuoja on sen verran matala että kypärään osui pyörteinen ajoviima. Lisäosalla eli ilmanohjaimella sain ilman pyörteettömäksi kypärän tietämin. Lisäosa on kestänyt ja toiminut oikein hyvin. Saa ajaa hiljaisuudessa. Säädettävä.

Kuvassa alareunassa näkyy naarmu joka syntyi tapaturmaisesti ensimmäisenä käyttösuvena. Samalla erottuu pintakalvon raja kun yritin hioa naarmua näkymättömiin.

Arvio syystä
Oletus on että pintakalvo on auringonvalon tai muun syyn vuoksi on kovettunut ja tullut alttiiksi kiveniskemille. Alkukesästä en asiaa huomannut mutta nyt kun siivoilin pyörää viime ajojen ja -aikojen kertymistä niin silmälasit päässä huomasin epätasaisuutta pleksin pinnassa. Tai sitten kiveniskemät ovat vain "tulleet näkyviin" kun niitä on enemmän. Kokemusta hionnasta on sen verran että ei kannata aloittaa. Uusi pleksi tilalle. Tällä mennään tämä suvi loppuun ja talven aikana on aikaa hommata uusi ja asentaa se. (Useampi vahauskerta antoi hieman lisää näkyvyyttä.)

Tukipeltien takana
Sitten kun irrotan pleksin niin on mielenkiintoista nähdä minkä näköinen pinta on piilossa olleissa kohdissa. Oletan että varsin kirkasta ja läpinäkyvää. Ehkä likaista kuitenkin.

Jatkossa
Itse pyörä on virkeä kulkija ja vie yhtä tai kahta henkeä kaikkine kamoineen köykäisesti pitkiäkin taipaleita. Koneessa on voimaa runsaasti ja ajettavuus miellyttävää sillä jousitus ja iskunvaimennus ovat kunnossa. Keulaan laitoin himpun jäykempää vaimenninnestettä kuin oli edellisellä kerralla. Ohjaus ei tarvitse ohjausvaimenninta. Tässä ei ole mutta kaikkein isoimmassa Guzzimallissa on ohjaustehostin. Saisikohan sen tähänkin versioon? Helpottaisi hidasajossa pehmeällä pinnalla.

Uuden pleksin hankinta
Sitä ei, varmaankaan, myydä erikseen vaan tulee sen kiinnittimet matkassa. Se sinällään ei juuri haittaa muuta kuin lompakkoa. Pitänee soitella Guzzin edustukseen Pietarsaareen tai tilata jostain muualta. Tutkin asiaa ja edellä oleva tieto ei ole oikea vaan pleksin saa sinälläänkin ilman kiinnikesarjaa. Pleksi maksaa, esimerkiksi, 160€ Stein-Dinsellä:llä ja toimituskulut päälle. Guzzien osakauppoja kyllä riittää EU:ssa. Sekä itsenäisiä että maahantuojiin liittyviä. Lähin Guzzin maahantuontifirma on Ruotsissa. Suomessa on vain edustus Pietarsaaressa. Saattaa tehdä reissun tai tilaan. Joskus talvella. Pitänee soitella asiasta. Pari huolto-osaa olen aiemmin tilannut RE-motorsilta. Toimitus oli nopea.

Vanhalle pleksille jatkoa
Voi olla että muissa pyörissäni on pleksille tarvetta. Tuosta voi leikkailla, ehyemmästä yläpäästä, vaikka pikku lipan vanhan pyöräni ajovalon yläpuolelle. Tai muuta perinteistä. Voin koittaa myös myydä sellaiselle henkilölle jolla on matalammat kriteerit. Eihän tuosta pahemmin läpi katsella vaan sen yli.

Mitä muuta
Samalla tilauksella huoltotarvikkeita, jos ovat edullisempia kuin Motonetissä, ehkä myös joitain ylellisyysosia joita ei vielä käytössäni ole. Öljyt löytyvät kaverin autotarvikeliikkeestä tai jos siellä ei ole niin Motonetista tai Puuilosta. Kuten Motulin esteriöljyä joka koneessa tuntuu toimivan moitteitta +rvs silloin tällöin moottori-, vaihteisto-, keula- ja peräöljyjen joukkoon.

Tuulisuojasta eli pleksistä hintaa
Kävin piipahtamassa nykyisellä Guzzin maahantuojalla ja kysäisin pleksin hintaa ilman kiinnikkeitä koska ne ovat jo olemassa. Ohjehinta melko suolainen: yli viisisataa euroa. Hankinta menee harkintaan. Toistaiseksi nykyisellä pleksillä kyllä pärjää tämän suven loppuun ja voi ilman sitäkin ajaa vaan viima silloin kuskia puistelee.
 
Jatkuu joskus...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti