Sivut

tiistai 6. elokuuta 2024

California 1400 GTS vikalogi, oireet ja hoito


Kävin ajelemassa
Pikku kierros Pirkanmaan pohjoisosassa. Ylöjärvi, Viljakkala, Parkano, Kihniö. (Kihniöllä oli minulla 80-luvulla kiva, sivistynyt ja kaunis tyttöystävä mutta ei antanut. Meni, vuosia myöhemmin, pariutumaan italiaanon kanssa. Enempää en tiedä.) Lähdin Tampereelta Ylöjärvelle Läntistä ohitustietä josta ajelin ensin Vaasantietä ja, sittemmin, paikallisteitä Viljakkalan Bistroon lounaalle. Sieltä jatkoin Kyrösjärven itä- ja koillispuolta Parkanoon jossa Shellillä tankkasin ja suuntasin Kihniölle. Sieltä Virroille kahvittelemaan Kituseen ja Kurun kautta Ylöjärvelle verstaalleni. Reitin tiet ovat erinomaisessa kunnossa. Hyvin vähän liikennettä. Sen sijaan reitti Kihniöltä Itä-Aureeseen ja siitä Luode-nimiseen kylään on todella surkea. Siitä Kuruun Parkano - Kuru tielle hyvää. Toissakesänä ajoin viimeksi tuon huonon osuuden. Nyt vain kävin tien päässä katsomassa ja totesin että ei ainakaan parempi. Reitillä olisi, kuitenkin, paljon kaunista maisemaa katsottavaksi.

Matkan kokemuksia
Toki hupiajelua josta joku voisi sanoa että turhaa hommaa. Toki tarkoituskin oli. Selvittää miksi, aika-ajoin, tuli mittaristoon vikailmoituksia. Kyllä niitä tulikin. Kuittailin monitoimipainikkeella ne talteen vikamuistiin. Arvasin kyllä mistä kiikastaa enkä edes ole vilkaissut vikalogia vielä. Huomenissa, autotallin hämärässä, vilkaisen. Laitan juttuun jatketta huomisen huolista.

Oletusarvoisesti
Aiemminkin on ollut ilmoituksia ja toisinaan keskusyksikkö ehdottaa URGENT SERVICE-ilmoitusta eli haluaa pyörän vietäväksi huoltoon. Ja heti. Kylmästi ohitin viestin ja jatkoin matkaa täysin voimin. Uskalsin näin tehdä koska viasta oli jo ennestään tietoa. Koska tie vei ja säätila ei tämänpäiväisestä parane niin panostin ohessa viihdearvoihin. Eli nautin matkanteosta. Ehkä tieliikennelaki ei olisi sallinut mutta minä sallin pyörän koneelle hieman kierroksia. Vain yksi autoilija tuli vastaan välillä Kihniö - 66:sen risteys Virroilla. Kokonaismatkaa tuli noin 260 km. 

Vikaa on lievästi
Pitäisi elektroniikan eli keskusyksikön vikalogin mielestä vaihtaa kaasunasentopotentiometrien C-D kiertovastuspari uuteen. En uskonut ja testauksen tuloksena ei näin tarvitse tehdä. Olisi tullut kovin kalliiksi. GuzziDiag:illa mitattaessa antaa se kiertovastuksista siistit käyrät. Piti vain nähdä tunnin verran aikaa kuluttava huoltotoimi komponenttiliittimille. Samalla sai A-B kiertovastuspari liitinpuhdistuksen myös. Vikalogin tiedot tallettuvat pyörän muistiin. Ne voi myös poistaa sieltä. Joskus on tullut ns. satunnaisvikoja, jotka eivät ole vikoja lainkaan. Säikäyttävät toki ja aiheuttavat harmin. Yleisin syy em. toistuviin ilmoituksiin on vanha tai alilataunut akku. Nyt kun olen käyttänyt pari suvea litiumakkua ei ole tullut yhtään "haamuvikailmoituksia" mittaritauluun.

Kuru-Parkano tai toisinpäin
Jutun ohessa, joka ei osunut reitille, on kiva mesta Kurun ja Parkanon välissä eli Länsi-Aure. Mukava kahvio ja palvelut oikein hyvin kohdallaan. Tällä kertaa vältin käymästä siellä kun ei ollut aikaa tuhlata kiertoteille eikä kahvion tyttärille.

Verstaan pihassa puuhaillen
Ylöjärvelle, verstaalleni saavuttuani, tyhjensin tankin lapolla ja irrotin polttoainetankin. Alta paljastuu monia asioita mutta kiinnostuksen kohteeni oli kaasunasentopotentiometrien, A, B, C ja D -potentiometrit.

Huollot
Viimeisin iso huolto osa 1 ja osa 2 Seuraava huolto (60000km) tulee vastaan kohta mutta se on vain öljynvaihtohuolto.  Saa pyörä tuoreet öljyt talvisäilytykseen. Ei tapahdu tahatonta syöpymistä. Moottorissa käytän moniasteista esteriöljyä ja voimansiirrossa ja jousituksessa valmistajan suosituksen mukaista. Mutta en suositusmerkkiä sillä sen saatavuus ei ole aina varmaa. Pyörässä oli jo uutuuden tarrat ENI-merkin öljysuosituksesta.

Polttoainetankin irrotus
Ei kummoinen homma: tankin etuosan "muovipäreet" irti ja tankin korkin ympärillä oleva peltikoriste lähtee taaksepäin vetämällä kunhan ruuvit avaa. Sitten nostetaan tankin takapäätä ylemmäksi (Kuva yllä) ja avataan bensapumpun sähköliitin ja polttoaineletkun pikaliitin. Sitä ennen on polttoainepaine alennettava että liittimen saa auki. Väkivaltaa ei tarvita. Ensin vain pitää poistaa nestepaine letkustosta. Käytännössä otetaan pumpun sähköliittin auki ja käynnistetään moottori. Paine loppuu samaan aikaan kun moottori sammuu. Mitään vikaa ei synny mutta vikalogiin saattaa tulla ilmoitus. Pitäkää vikalogi tyhjänä niin tiedätte tulevienkin ilmoitusten syyt. Oletan että lukijani osaavat nollata pyörän tiedostoja. GuzziDiag lienee jo monelle Guzzistille tuttu sekä vianetsintään, niiden hoitamiseen ja tarkastelemiseksi lukuisia toimintoja. Lisäosalla voi muuttaa moottorinohjauksen parametrejä. Vänkää hommaa on se.

Havainto
Sama vika voi tulla aina uudestaan mutta jos vikalogia ei ole tyhjennetty ei samaa ilmoitusta tule toiseen kertaan joka jo on vikalogissa. Siksi vikalogin tyhjentäminen helpottaa sekä oireen ilmenemistä ja sen tarkkaa hetkeä. Jos olisi toisinpäin niin vikalogi vain täyttyisi samasta ilmoituksesta. Esimerkiksi huoltoon viedessä asia voi kiinnostaa asentajaa kun hän kysyy että onko ollut häiriöitä ja miten ne ovat ilmenneet ja mitä vaikutuksia aiheuttaneet. Pelkkä vikalogi ei aina kerro vian tarkkaa sijaintia mutta järjestelmäosien kyllä. Sen määritteleminen on ammattilaisen tai muun asiaan perehtyneen asia.

Nämä liittimet avataan. Tankin pohjassa on huohotusletku joka irrotetaan sekä tankin yläpinnassa bensamittarin liittimet sekä ylivuotoletku. Bensaliitin ei avaudu paineellisena. Särkyy muutoin. Tulee arvokkaaksi.

Liittimen avaus
Onnistuu kahdella sormella ja käsillä. Kun paine on pois järjestelmästä eli moottori sammunut polttoaineen puutteeseen painetaan liitintä ensin hieman kiinnipäin ja samalla puristetaan sivuilla olevia namikoita ja vedetään liitin auki. Väkivaltaa ei tarvita.

Tankki pihamaalla pääosin tyhjennettynä. 
 
Ei isompaa purkamista
Korjaamokirjaan erona että tankin sivupaneeleita ei tarvitse irrottaa mutta voivat naarmuuntua. Venttiilikoppien koristekopat kun irrottaa etukäteen niin tulee enemmän tilaa. Jos kuitenkin haluaa paneelit irti niin keskimmäinen ruuvi on kotkan alla ja koriste pitää irrottaa. Se on kiinni tarralla ja siinä on myös muoviset sakarat. Varmaksi en muista mutta liu'uttamalla eteenpäin taisivat irrota melkein ehyenä. Mutta en suosittele irrotusta.

Tankin alla näyttää tältä. Potentiometrit ovat heti virtalukon takana. Keula oikealla. Osa johdotuksista on omia lisävarusteita ja -toimintoja varten.

Mitä muuta on
Yllä kuvassa vasemmalla on kaareva johdinkotelo ja sen kainalossa kaasuläpän askelmoottori jota jutussa käsiteltävät potentiometrit välillisesti ohjaavat. Potentiometrien tuottama analoginen signaali käsitellään ECU:ssa digitaaliseksi ja jälleen analogiseksi virraksi joka pyörittää askelmoottoria. Alumiininen kotelo on osa imukoteloa. Sitten on sekalaisia letkuja ja johtimia. Pääosin huohotusjärjestelmän letkuja. Nokkaketjujen kiristimet ovat alumiinisten tulppien alla. Oikean puolen tulppa on isompi. Vasen jää kuvassa huotusletkun taa.

Tankin alla tilaa
Kun tankki on paikoillaan niin tankin alla on 2 - 3 litraa hieman epämääräistä mutta melko tyhjää tilaa. Olen miettinyt sille käyttötarkoituksia. Jospa vuoraan sen muovilla ja sen sisään laminoin lasikuidusta ja hartsista kotelon johon voi laittaa sellaisia asioita joita tarvitaan vain silloin kun tankki on nostettu ylös. Pitääpä miettiä...

Kaasunasentopotentiometrien signaaliliittimet etualalla. Liittimet ovat helppoja avata. Valmistaja MagnetiMarelli. Väkivaltaa ei tarvita.
 
Kuminen "sanka"
Siinä missä kaasuvaijerit liittyvät potentiometripakettiin on sanka josta vetämällä saa vaijereiden vapaaosan näkyviin. Muuta tarkoitusta en ole keksinyt kumiosalle kuin pelkän vaijerien suojaamisen. Varakaasuvaijerit olen jo hankkinut. Mutta eivät ole vielä matkassa mukana. Ehkä otan seuraavaksi kesäksi matkaan varalle. Se edellyttää myös tietokoneen mukaanottoa jossa on ohjelmana GuzziDiag. Tietokoneella pitää saada kerrottua kaasuvaijerien tarkat liikematkat ECU:lle.
 
Tankin alle kertyy pölyä
Paineilmalla puhaltelin pölyt pois. Alue siistiytyi huomattavasti. Ehkä kannattaisi tehdä vuosittain. Lialla kun on taipumus kerätä kosteutta ja kosteus aiheuttaa korroosiota alumiinissa ja teräksissä eikä sähköliittimetkään tykkää.

Liittimien avaamiseksi tarvitaan että koko potentiometrisettiä käännetään takapäästään ylöspäin. Kiinnitys on joustava.
 
Valkoiset "klipsut"
Ylläolevassa potentiometrikuvassa on jo valkoiset lukitusosat vedetty ulospäin ja niiden alta paljastuvat mustat lukituskielet. Liittimet voidaan vetää auki. Pientä nitkuttelua voi tarvita.

 

Liittimien lukitusosat irrotetaan. Lisäksi ovat kielimäiset painikkeet joita painamalla liittimet irtoavat. Voimaa ei tarvita.
 
 C-D -liitin avattuna. Puhdistus vielä tekemättä.
 
Liittimien puhdistus
Kun liittimet ovat avattuna niin ensin puhtaalla paineilmalla pahimmat pölyt pois ja sen jälkeen puhdistusaine. Sen tein kahteen kertaan molemmille liittimille. Liittimien kuivettua ruiskutin suoja-aineen ja liitin liittimet takaisin yhteen. Kotiasentajille, joilla ei ole kompressoria ja siinä vedeneroitinta, voi samalla kemikaalireissulla hankkia spraypullollisen paineistettua ilmaa.

Sähkölaitteisiin tarkoitettuja puhdistus- ja suoja-aineita.

Kokoonpano
Sama homma mutta toisinpäin. Pois valutetut bensat takaisin tankkiin ja pari kertaa virta-avaimella virta päälle ja pois ja takaisin päälle. Kunnes polttoainepumpun ääni on normaalii lyhyt surina silloin kun moottori ei käy. 

Käyntiin
Napista lähti kone tulille. Moottorin käyntiääni oli hieman toisenlainen kuin aiemmin. Pehmeämpi ja tasaisempi. Kiihtyvyyskin tuntui paremmalta eikä reilun viidenkymmenen kilometrin koeajo tuottanut vikailmoituksia ja ajo oli sujuvaa. Kaasuun reagointi herkkää. Ajo tapahtui turismo-asetuksella. Eli perusasetuksella. Muut asetukset ovat joko hermostuttavia ajossa joissa tehoja pukkaa yli tarpeen tai aivan nössöjä. Tässä yksi syy miksi pyörässäni on 205 leveä auton rengas takana. Kestää käyttöä kahdesta kolmeen kesään. Vakiokumi takana ei kestä kesääkään. Auton rengas maksaa 50 - 80€ kun alkuperäiskumi noin 300€. Takarenkaan vaihto, tähän pyörään, on hieman työläs. Samalla voi huoltaa takanavan mekanismit. Eturenkaita kuluu yksi tai kaksi suven aikana. Riippuu vaihtoajankohdasta ja rengastyypistä. Ensi kaudella kokeilen eturenkaana sporttisempaa ja pehmeämpää kumia. Metzeler on, kieltämättä, kulutuskestävä mutta ei luo kovin jämäkkää tuntumaa. Seuraavaksi kokeilen Pirelliä. Niistä myöhemmin lisää infoa. Metzeler on myös meluisa eli vonkuu asfaltilla ajettaessa. Muutoin kelvollinen.
 
Muuta ohessa
Pyörän sulakkeet otin irti, puhdistin pääsulakkeiden sulakejalat ja sulakkeiden kiinnityskielet hapettumista. 1400 California pääsulakekannat ovat, kuulemma, ylimenovastukselle herkkiä ja voivat kuumentua. Silloin matka katkeaa tai käy vieläkin pahemmin. Minisulakkeiden, joita on kymmenkunta, puhdistukseen en nyt ryhtynyt. Talvella on aikaa niillekin.

Vikalogit ovat suomenkielisiä
Ei kannata ainakaan kielen takia olla liian arka syynäämiseen. Kun tietokoneen kytkee kaapeleilla pyörän keskusyksikköön niin voi puuhastella kaikenlaista vikalogeista sähköiseen koeajoon komentamalla ohjelmiston kautta eri toimintoja sekä nähdä graafisena ja ajantasaisena kaaviona kaikkien toimintojen toiminnat ja mahdollistaa ECU:n tiedostojen muokkaamiseen lisäohjelmilla. Eikä ole edes vaikeaa. Pitää vain tietää miten polttomoottori toimii ja mitä siltä voi pyytää. Monet ovat saaneet muokattua moottoripyöränsä mieleisekseen. Kunhan ei hukkaa alkuperäistä moottorinohjaustiedostoa. Se kannattaa tallettaa vaikka muistitikulle/kortille takaportiksi jos jotain menee pieleen omassa toimessa.
 
Ei havaittavissa
Koska muutokset on tehty moottorinohjauksen karttoihin: sytytykseen ja ruiskutukseen, niitä ei tiedoston siirron  jälkeen voi havaita ulkoisesti. Muokkaamisesta GD:n oheisohjelmistolla ei synny logitiedostoa. Vain merkkihuolloilla on pääsy järjestelmään ja sekin rajallinen.

Palaan myöhemmin asiaan
Teen vielä koeajoja ja, tietenkin, luen vikalogien tiedot ja julkaisen ne tänne.
Kuten aiemmin mainitsin, voi säätöjä muuttaa. Yleisin syy on se että moottorin imupuolta ja, varsinkin, pakoputkistoa on muutettu. Moottorinohjaus ei pysy kyydissä. Se ei haittaa jos omaa ohjelmointikykyjä. Aina ei mene oikein sillä muutosten jälkeen alkuperäinen ohjelmointi ei toimi. Se ei ole ongelma vaan pitää tarkastella päästöjä ja muita ominaisuuksia kun ohjelmointia muutetaan, saadaan säädöt kohdalleen sekä kulutus kohtuulliseksi. 1400 on avoimen koodin laite eli kuka tahansa voi laittaa pyörän mieleisekseen niillä varusteilla mitä pyörässä ja tietokoneessa on. Tarvitaan vain noin 30€ ohjelmointikaapelit ja ilmaisohjelmisto. Vanha läppärikin käy. Vanha Windows tai jokin Linux-versioista. Säätö omalla vastuulla, tietenkin.
 
Olen havainnut
Monesti on kysytty että minkä ohjelmiston laitan tähän pyörään. Yleensä halutaan tehoja, taloudellisuutta tai helpotusta nykimisongelmiin koska niiden myötä pyörään on tehty muutoksia rakenteisiin alkuperäisyydestä poiketen. Pitää mieltää että ohjelmisto komentaa rakenteita. Rakenteiden muutokset, kuten imu- tai pakopuolen osien vaihto vaativat uusia ohjelmistosäätöjä. Lisäksi pitää huomioida lambda-anturoinnin toiminta. Sen voi myös ottaa pois toiminnasta.

Ohjelmiston hyväksikäyttö
Pitää olla käsitys miten tulee toimia missäkin kokoonpanossa. Moottorinohjauksen tiedostoista tulee selvästi näkyviin toimiiko jokin toiminnoista vai ei. Lambda kertoo missä mennään palamistuloksen suhteen. Kyseinen mittari on hyvä apu. Säätämiseen välttämätön. Moni on kertonut että netistä sai hyvän ohjelmiston. Onko se hyväksi moottorille? Mitkä ovat realiteetit? Onko päästöt mitattu?

Kaksi asiaa
Moottorinohjauksessa on kaksi digitaalista rakennetta: ohjelmisto ja käyttöjärjestelmä. Yhteen muutetaan arvoja ja se pyörii toisen pyörittämänä johon ei tarvitse kajota.

Mitään vaikeata ei ole
Säätäminen GD:n oheisohjelmilla on yksinkertaista ja vastapelaajana on se mihin valmistaja on tehnyt säädöt. Muutoksien myöta avautuu uusi alue. Kun muutetaan enemmän niin on otettava huomioon käytetty polttoaine eli sen toiminta-alue. On ihan eri asia ajaa ysivitosella kuin korkeampioktaanisella. Toisaalta: tämä Guzzi on niin pienitehoinen että kestää huonommallakin polttoaineella. Ysikakkosta en ole kokeillut. Mutta ysivitosella detonoi kiihdytyksessä jos aloittaa kiihdytyksen alakierroksilla. Shellin 99:ä kuluu vähemmän kuin halvempia polttoaineita. Kun taas etanolilla ajaessa ei synny detonaatiota mutta sitä kuluu noin 20% enemmän sen huonon energiatiheyden vuoksi. Mutta moottori tykkää. Kylmällä ilmalla en tankkaisi etanolia. Moottori kävisi silloin aivan liian kylmänä. Etanolin palamislämpötila kun on alhaisempi. Toimii paremmin vesijäähdytteisissä moottoreissa. Moottoriöljyn suhteen sen lämpötila olisi hyvä olla yli 100 astetta.

Miksi voi käyttää etanolia
Tämän pyörän polttoainejärjestelmä sietää etanolia ja moottorinohjaus on varustettu kokolailla täydellisellä takaisinkytkennällä. Toisin sanoen pakoputkesta mitataan siellä kulkevan kaasun jäännöshappipitoisuutta hyvin tarkasti. Niin pyritään saamaan aikaan jatkuva vaikutus optimaalisen seoksen polttamiseksi.

Tyytyväsyys
Olen oikein tyytyväinen laitteeseen. Kaikki toimii mutta huolto on työläähkö. Sinänsä se ei haittaa kun huoltoja on harvassa. Yleensä joka kymppitonnin välein öljyt eli keula, moottori, vaihteisto ja perävaihde. Iltapäivähomma. Viidenkymmentuhannen kilometrin huolto on työläs koska pitää purkaa paljon ja huoltokohteita on huomattavasti enemmän. Ei haastava mutta työläs: laturin hihnan vaihto. Mielenkiintoista puuhastelua.

Myöhäissyntyinen
Tietotekniikkaan törmäsin vasta 90-luvulla kun olin tekemässä avaruusaluksia Patrialla ja opiskelemalla Murikka-opistossa tiedonkäsittelyn alkeet. Opin varsin ketterästi ohjelmoimaan. Yritys-erehdys-systeemillä. Erehdykset harvenivat ja hommat toimivat. Kukaan opettajistani eivät osanneet kysymyksiini moottoriohjauksesta vastata ja sanoivat että eivät suosittele sellaista touhuamista. Oma oivallus oli tärkein. Niihin aikoihin tuli digitekniikka eurooppalaisiin moottoripyöriin vallitsevaksi. Eipä tarvitse sormia tahria. Quota Mille oli ensimmäinen digitaalipelini jossa oli, muista poiketen, laihaseosmoottori. Sen jälkeen kaasutinpyörillä olen ajanut vain satunnaisesti. Käyttökokemuksena digitaalipyörä on miellyttävämpi. Lisäksi helppo säätää tietsikalla eikä sormet tahriinnu. Myös taloudellisuus on parempi.

Vielä ei
Kahdeksas päivä elokuuta katselen että mitä vikalogi luettelee. Tulen vertaamaan arvaukseni vs. GuzziDiagin tiedostoja. Huomenissa asia selviää. Järjestelmä on varsin yksinkertainen ja hyvin selkeä. Kerhoiltaan mennessä ja tullessa selvisi se että ei ilmennyt mitään. Kone vetää siististi ja vastaa kaasuun viiveettä.

Miksi arvaan
On hyvä tietää missä, vika, puute tai virhe pesii ja miten sen kanssa pelataan vaikka vikalogia ei pääse lukemaan. Pyörän oma näyttö kertoo että on joko pikkuvika tai fataalimpi vika. Matkaa ei, välttämättä, tarvitse keskeyttää vaan kuitata vikalogin tiedot havaituksi. Matka jatkuu. Vikailmoitus voi tulla silti tämän tästä ja pyörän keskuksyksikkö siirtyy limb home-tilaan: silloinkin voi ajaa mutta matka etenee hitaasti. Jos menee täysin jumiin ja pyörä ei liiku milliäkään omin voimin, on minulle täysin outo tilanne eikä ole ilmennyt kokemuspiirissä toistaiseksi. 
 
Mekaaninen vika
Mekaaniset vauriot kuten rengasrikko tai jarruvika ovat niitä jotka matkan keskeyttävät. Niitäkin on koettu. Joskus ajelin ducatimoottorillisella 650 Gagivalla, Jyväskylän moottoritiellä, meni takajarru lukkoon. Oli melkoisen vilkas olo kello kuudentoista jälkeen perjantaina matkalla Savonlinnaan kun korjasin vaivan tien laidassa. Lisäksi poliisit yrittivät sakottaa. Ehdottivat vaihtoehdoksi että tilaan kuljetuksen moottoripyörälleni. Olin tilaavinani ja konstat lähtivät jatkamaan matkaansa. Jarrupolkimen mekanismi vain jumitti vanhassa pyörässä.

Huollon jäkeen
En olekaan ennen kokenut että moottorinohjaus voi toimia varsin herkästi tai olen unohtanut mikä ei ole harvinaista nykyään. Nyt kun kaikki anturointien signaalit ovat keskusyksikön saavutettavissa, matkanteko vaikuttaa juohealta. Kerhomatkaa suunnittelemassa Yyteriin Kerholla torstaiehtoolla. Lämpötila +25 astetta. Työssäkäyvien ehdoilla eli lähtö Kerholta joskus klo. 17 - 18 pintaan. Taidan lähteä omia reissujani ja ajelen jonkin pidemmän matkan. Olisi matkalla motoristituttaviakin Ulvilassa mutta lienevät vielä työn touhussa kun olen paikan saavuttanut. Siis suoraan asiaan ja teltan pystytykseen. Muut ovat vuokranneet mökit joihin kaikki muut hienopersekerholaiset mahtuvat.

Sähköinen katsaus
Odotusten mukainen: vaiva oli liittimessä. Liittimeen en tehnyt muutoksia. Sellainen on mahdollista jos lähiaikoina tulee vikailmoituksia em. kohteesta. Liittimen pinnejä voi taivuttaa ihan hiukan eri suuntiin että saavutetaan hyvä kontakti pinnien haarukoihin. Pieni fyysinen jännitys liittimessä saattaisi auttaa reissun päällä kun matkassa ei ole kaikkia tarvikkeita kuten puhdistusvälineitä ja -aineita.

Kuittasin ilmoituksen pois
Helppo homma GuzziDiagilla ei juuri aikaa vienyt. Alla kuva vikalogista. Sallii kuitenkin ajamisen joko vikasietotilassa tai, painikkeilla kikkailemisen jälkeen, täydellä teholla. Tällöin moottorin ohjauksesta puuttuu tiedonmuruja ja se saattaa heikentää ajotuntumaa mutta toistaiseksi ei kovin pahasti. Pääsee kyliltä kotitalliin. Vikavalo loistaa mittarissa oikealla.

GD:n ilmoitus. Katsotaan kuinka pelkkä liitinten pesu ja suojaus antaa aikaa.
 
Vikalogi on vain tiedonvälittämistä
Riippuu, tietenkin vian laadusta onko pyörälle tilattava kuljetus huoltoon vai harkita, vian suhteen, onko vikaantumisesta haittaa pyörän kunnolle. Tässä tapauksessa ei harmitusta ilmennyt.

Vikailmoituksen poisto pyörän tiedostoista
Sitä voi yrittää jos vika on sähköinen. Mekaanisia vikoja ei järjestelmä juurikaan huomioi. Tässä tapauksessa vika on sähkömekaaninen eli kaasunasetopotentimetrin liittimen huono sähköinen kytkentä. GD:n käyttäminen tässä tapauksessa edistää merkittävästi ajettavuutta kunhan ilmoitus on nollattu tietokoneella ja osittain monitoimipainikkeellakin. Voi käydä niinkin kun vikasietotilasta pääsee pois ja vain SERVICE-teksti mittaristoon ja punainen valo oikealla palaa jatkuvasti. Saattaa, kuitenkin sammua kun liitin, omista syistään, saa kontaktin syntymään. Muutaman kerran näin on käynyt mutta vikailmoitus on ja pysyy ECU:n tiedostoissa kunnes sen poistan GuzziDiagilla.

Jos liittimet vikaantuvat
Ovat potentiometrien kiinteät rakenteet eli ne saa vaihdettua vain vaihtamalla koko potentiometrilaitteen. Hintaa en tiedä mutta lienee arvokas. Nyt vikaa on ollut vain yhdessä liittimessä. Oletusarvoisesti vain liittimen yhdessä pinnissä.

Kahdet johtimet matkassa. Vasemmalla yleismalli useisiin eri malliversioihin ja oikealla varoiksi häiriösuojattu kaapeli vain tähän pyörään.

Akkutilan kansi esteenä
C1400:sen akun kotelon kansi on kuudella ruuvilla kiinni. Siksi olen tehnyt akkuun erillisen liittymän ja liittimet. Ei tule vahinkoja kytkennöissä kun liittimet toimivat vain tietyssä käytössä. Samoin latausliittimen akulle. Akun mukana tuli litiumakun laturi jossa myös lyijyakun latausmahdollisuus.

Käyttöjärjestelmään ei muutoksia
Mutta ohjelmoida voi. Käyttöjärjestelmä on tehtaalla asennettu sillään mutta sen käyttämiä toiminta-arvoja voi muuttaa. Se on varsin yleistä. Eikä tarvita kuin tietokone, sähköä ja kaapelit. Myös jonkin verran ymmärrystä siitä milloin palotapahtuma on optimaalinen. Pyörässäni on lambdanäyttö oikealla jarrunestesäiliön kyljessä tarralla kiinni. Se olen rinnankytkenyt pyörän omiin lambda-antureihin.

Säätämisen vaarat lyhyesti
Liian rikas seos: kone käy kylmänä ja palotapahtuma tuottaa nokea. Se pilaa katalysaattorit ja lambdatkin voivat kärsiä. Venttiilit karstaantuvat.
Liian laiha seos: kone käy kuumana. Korkea lämpötila voi aiheuttaa lämpömuutoksia ja, ääripäässä, tulppa- ja venttiilivaurioita. Myös lambdat ja katalysaattorit ovat kovilla.

Mitä merkkihuolto tekee
Jos moinen vika, kuten tässä tapauksessa, oli liittimessä hapettuma, aiheuttaa komponentin vaihtamisen uuteen eli koko potentiometripaketti vaihtuu. Hinnasta en tiedä. Mutta tuskin niitä ilmaiseksi saa. Sekä työt ja säädöt päälle. Tuskin huolloilla on tarmoa purkaa, tutkia, puhdistaa ja kokoonpanna pyörään vanhaa osaa uudelleen sillä riskillä että pyörä taas renkkaa vaan laittavat uuden osan vanhan tilalle. Ja kaikki ovat tyytyväisiä. Sama vika oli reilut kaksi vuotta sitten ja korjaantui liitinten puhdistuksien yhteydessä.
Talven viettoon
Yyterissä ja takaisin
Käytännön toimenpiteitä ennen lähtöä eli kaupunkiajelua Tampereella ja ympäristössä, Kerhoillassa ja nyt, viimeksi, viikonlopun mittainen käynti Yyteri-meetingissä. Samoja naamoja jo vuosikymmeninen takaa. Rouvat ja Neidit ovat hieman muotoutuneet ja Herrat harmaantuneet. Mutta juttua pukkasi. Ehkä jopa enemmän kuin ennen sillä nyt oli entistä enemmän muisteltavaa.

Testausta
Jos sitä siksi voi sanoa. Pyörä sai menomatkalla päälleen puolen tunnin reippaan ukkossateen ja sen jälkeen olinkin jo Yyterissä. Ei hipun vaivaa ja kaikki toimi niin kuin uutenakin paitsi moottori: nyt se kirmaisee herkemmin kuin heti hankinnan jälkeen kun on 60000 kilometriä takana. Meno on letkeää. Takaiskunvaimentimiin, tavallista raskaamman matkavarustuksen alla, pitänee lisätä kaasunpainetta. Vaikka tiet olivat suoria ja tasaisia niin saattoi havaita että joissain harvoissa heitoissa takapää jäi heijaaman eli heilahduksenvaimennus oli hieman löysä. Kääntänen yhden naksun verran tiukemmalle takavaimentimien paluuliikkeen vaimentamiseksi. Keskikulutus Yyteriin ja takaisin Tampereelle oli 84 kilometrin keskinopeudella 5,5. Hieman iso mutta syynä saattoi olla viileähkö sadesää sekä jonkin verran kaupunkiajoa joka kovasti vähensi keskinopeutta. Pitihän A-kaupassa poiketa.
 
Kokemus Yyterin matkalta
Tuntui että moottorin herkkyys on parantunut viikon takaisesta. On herkkä käyttää eli reagoi kaasukahvaan nopeasti. Tärisee vähemmän. Käyttömoodi on turismo. Muita ovat sport ja sade.

Pyörän nopeusmittari
Kuten tyypillistä monissa mittareissa ne näyttävät hieman isompaa nopeutta kuin on todellisuus. Jos on sadan km:n rajoitus laitan vakionopeussäätimen arvoksi 109 km/h lukeman. Ei ole sakkoja tullut eikä kamerat välähtele sekä jonoajo sujuu. Tämä ero mittarin ja todellisuuden välillä aiheuttaa omituisia juttuja kuten, tänään, ilmeisesti, Tampereen läntisellä ohitustiellä, kun uudehkon Toyotan omistaja ajoi vasenta kaistaa 96 km/h todellisella nopeudella ja keräsi pitkän jonon taakseen eikä ymmärtänyt siirtyä vasemmalta oikealle kaistalle kun sielläkään mitään ruuhkaa ollut. Jotkut sitten ohittivat oikealta. Mutta Toyotan kaista ei vaihtunut. Nopeusmittarin asetukset olen omaksunut navigaattorin, kohtuullisen uskottavan, nopeuden ilmoituksen avulla. Lainsäädännössä taisi olla pykälä jossa nopeusmittari ei saa näyttää yhtään vähempää lukemaa totuuden suhteen mutta isompaa saa. Nyt en muista kuinka paljon saa olla vilppiä.

Jotkin kumiosat
Ilmentävät heikon materiaalin ominaisuuksia. Mitään ei ole rikki, vielä, eikä huolta huomisesta mutta jotkin kumiosista ovat hieman kovettuneet vanhenemisen seurauksena. Seuraava vaihe on että niihin tulee pieniä halkeamia. Tyypillisesti olen käynyt ostamassa korkealaatuista kumia josta leikkaan tai muutoin muovaan, tai muovautan, kuten vulkanoimalla, sopivan mallisia osia. Tässä pyörässä kumiosia on runsaasti. Muunmuassa Korja-Kumi, joka on kävelymatkan päässä kortteerista, tekee tilaustyönä hankalankin mallisia kumiosia sekä myy erilaisia kumituotteita joista löytyy sopivia Guzziinkin. 

Teräksiset, sinkityt ruuvit ja ruostumattomat ruuvit
Ihan asiallisia kiinnittimiä. Mutta sinkityt eivät kaikissa olosuhteissa kestä ruostumatta. Olen marketin hyllystä ostamiani ruostumattomia tai haponkestäviä ruuveja ja muttereita vaihtanut niihin kohteisiin missä ei vaadita varsinaista lujuutta eli ne kierreosat jotka kiinnittävät tavanomaisia kohteita. Pyörässä on jo alunperin kyseisenlaisia kierreosia näkyvillä paikoilla. Vanhenevassa pyörässä sinkityt kierreosat eivät ole ikuisia ja saattavat aiheuttaa hankaluutta pyörää huoltaessa tai korjatessa. Mutta suurlujuusruuvit kuten runkopultit ja useimmat moottorin kierreosat ovat ehdottomasti vaihtotyön ulkopuolella. Ainakin toistaiseksi kunhan eivät ruostu kovin. Pesu ja muu siisteys auttavat kestämiseen.
 
Pidemmällä aikavälillä
Ei vaivan vaivaa. Silkkaa taivallusta hyvällä fiiliksellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti