maanantai 5. elokuuta 2024

California 1400 GTS vikalogi ja oireet

 

1400 luotettavuudesta
Pyörän järjestelmä seuraa aktiivisesti pyörän toimintoja. Vaikuttaa siltä että joskus liiankin herkästi. Tosin, monien vuosien yhteisen matkan aikana olen jo tottunut italialaiseen nokkavuuteen. Ilmoitukset vaikuttavat fataaleilta mutta eivät sitten olekaan. Toki kaikella on tarkoituksensa. Mutta rajansa liioittelullakin. Olen saanut muilta kyseisen mallisarjan pyörien omistajilta yhteydenottoja. Tyypillinen vaiva on se että pyörän akku vanhennuttuaan tai nk. halpisakku, aina syynä lyijyakku, tuottaa vikailmoituksia ja, pahimmillaan, laittaa pyörän vikasietotilaan. Silloin voi ajaa, tasamaalla, maksimissaan noin 120 km/h nopeutta jos suoraa riittää. Kiihtyvyyden puute tietysti matkantekoa haittaa ja hidastaa. Itse olen ollut tyytyväinen, toistaiseksi, litiumakkuun jo toista vuotta. Siitä muualla tässä blogissa. Samoin kokemuksia akun mukana tulleesta laturista jossa lyijy- ja litiumakuille omat lataussysteemit. Litiumakulle jopa pikalataus.

Vanha lyijyakku
Olisiko ollut maanantai- tai perjantaiakku? Suht tunnettu laatuakkuvalmistaja oli kyseessä. Mutta aiheutti vaivoja. Akku toimi tietyllä tasolla mutta generoi vikailmoituksia pyörän järjestelmään alhaisen jännitteensä vuoksi. Olisiko ollut hieman "ylivuotinen" tuote. 
Pyöräni täyttää parin vuoden päästä 10v. Tyydyttänyt matkailuhaluni oikein hyvin ja tehonpuutetta ei ole. Varsinkin nyt kun akkuasia on hoidossa. Tiedonhankinta siitä että sopiiko litiumakku tähän kokoonpanoon oli hankalaa. Varmaankin tiedon löytäminen oli siksi hankalaa että asialla ei liene merkitystä kumpaa akkutyyppiä käyttää  tai sitten oli vain suositusakun markkinointi kyseessä. Pitänee tutkia onko mahdollista käyttää litiumpattereita omissa -70 - 80 ja 90-luvun pyörissäni. Toistaiseksi olen hyvin tyytyväinen. Loppujen lopuksi kestoikä ratkaisee vaikka nyt on, vielä, akussa tehot hyvät. Hinnan suhteen kilpailukykyinen kestoikä olisi noin viiden vuoden käyttöaika. Todennäköisesti litiumakut tulevat halpenemaan.

Vikalogin ominaisuuksista
Herkkä reagoimaan. Laittaa helposti vikasietotilaan. Iskee tehorajoitus päälle ja mittariston normaalitapahtumat eivät näy vaan vain ilmoitus viasta. Kaksi tasoa: SERVICE ja URGENT SERVICE. Jälkimmäinen edellyttää vikasietotilan julistamista. Punavalo oikealla vilkkuu tarmokkaasti. Sitten ajetaan vikasietotilassa körököröä tai, vaihtoehtoisesti, pysähdytään sopivaan paikkaan. Käännetään virta pois eli sammutettaan pyörä virta-avaimesta. Odotetaan hetki ja laitetaan virta päälle. Tällöin voi tapahtua niin että vikavalo palaa koko ajan ja vain SERVICE-teksti näkyy ja osa mittaristosta ei ole edelleenkään käytössä. Mutta tehorajoitusta ei enää ole. Matka jatkuu puutteellisilla mittaritiedoilla ja jatkuvalla muistutuksella mutta muutoin normaalisti.

Kun pysähtyy vielä uudelleen
Edellyttää joltistakin ajomatkaa SERVICE-tekstin loistaessa. Kun pysähtyy ja katkaisee virran virta-avaimesta hetkeksi niin voi yllättyä lähtiessä: mittaristo näyttää normaalilta ja kaikki muukin toimii asiallisesti. Asiasta ei kannata hermostua vaan olla tyytyväinen eikä mitään ole menetetty: pyörän vikamuistissa on kaikki hämminginaiheuttajat tallessa, suomen kielellä ja huoltohenkilöstö, tai pyörän haltija, jos on valveutunut aiheeseen, saa tiedon mihin kohteeseen pitää keskittyä. Yleensä kyseessä vikailmoituksiin on sähkön puute tai liitinongelma eikä lainkaan tarvita kalliita komponentteja kunnostukseen.

Miten GuzziDiag liittyy tähän
Kyseisellä, ilmaisella, suomenkielisellä, ohjelmistolla voi katsastaa mikä vika on ja, mahdollisesti, tehdä jotain asian eteen ennen kuin panikoi ja vie pyörän korjaamolle. Kerrottakoon sellainen hämmentävä seikka että pyörän vikailmoitukset ovat laitekohtaisia. Kyse voi kuitenkin olla siitä että sähkö- tai signaaliliitin ei toimi. Mutta vikalogi ei siitä kerro.

1400-mallin omistajille
Jos pyörä jää seisomaan yli kolmeksi viikoksi ja pyörässä on lyijyakku, on otettava huomioon että pyörä syö akkua eli käyttää akkuenergiaa silloinkin kun pyörä on parkissa. Eli ylläpitolataus on tarpeen. 
1400-malleihin on mahdollista laittaa litiumakku jossa ei ole paljoa energiaa mutta purkausvirtaa riittävästi että täydellä akulla lähtee käyntiin paljon tehokkaammin kuin lyijyakulla. Voi myös tehdä niin että laittaa litiumakun laturilla ylläpitoon tai erottaa akun pyörän virtapiiristä seisonnan ajaksi. Ainoat vaivat ovat akkukaapeleiden irrotuksessa ja kiinnityksessä tai ylläpitolataus. Suosittelen, teknisesti katsellen, että akku irrotetaan virtapiiristä. Ihan sama kumman akkukaapelin irrottaa mutta suosittelen maakaapelin irrotusta ettei tule tahatonta kipinäsuihkua. 1400-sarjan pyörien isot hihnavetoiset laturit toimivat myös litiumakun kanssa. Litiumakun sisäinen purkautuminen on vain murto-osia siitä mitä lyijyhappoakun sisäinen purkautuminen on aikayksikköä kohden. Jatkoa juttuun.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti