1400 luotettavuudesta
Pyörän
järjestelmä seuraa aktiivisesti pyörän toimintoja. Vaikuttaa siltä että
joskus liiankin herkästi. Tosin, monien vuosien yhteisen matkan aikana olen jo
tottunut italialaiseen nokkavuuteen. Ilmoitukset vaikuttavat
fataaleilta mutta eivät sitten olekaan. Toki kaikella on tarkoituksensa.
Mutta rajansa liioittelullakin. Olen saanut muilta kyseisen mallisarjan
pyörien omistajilta yhteydenottoja. Tyypillinen vaiva on se että pyörän
akku vanhennuttuaan tai nk. halpisakku, aina syynä lyijyakku, tuottaa vikailmoituksia ja,
pahimmillaan, laittaa pyörän vikasietotilaan. Silloin voi ajaa,
tasamaalla, maksimissaan noin 120 km/h nopeutta jos suoraa riittää. Kiihtyvyyden puute tietysti matkantekoa
haittaa ja hidastaa. Itse olen ollut tyytyväinen, toistaiseksi, litiumakkuun jo toista vuotta. Siitä
muualla tässä blogissa. Samoin kokemuksia akun mukana tulleesta laturista jossa lyijy- ja litiumakuille omat lataussysteemit. Litiumakulle jopa pikalataus.
Vanha lyijyakku
Olisiko ollut maanantai- tai perjantaiakku? Suht tunnettu laatuakkuvalmistaja oli kyseessä. Mutta aiheutti vaivoja. Akku toimi tietyllä tasolla mutta generoi vikailmoituksia pyörän järjestelmään alhaisen jännitteensä vuoksi. Olisiko ollut hieman "ylivuotinen" tuote.
Pyöräni täyttää parin vuoden päästä 10v. Tyydyttänyt matkailuhaluni oikein hyvin ja tehonpuutetta ei ole. Varsinkin nyt kun akkuasia on hoidossa. Tiedonhankinta siitä että sopiiko litiumakku tähän kokoonpanoon oli hankalaa. Varmaankin tiedon löytäminen oli siksi hankalaa että asialla ei liene merkitystä kumpaa akkutyyppiä käyttää tai sitten oli vain suositusakun markkinointi kyseessä. Pitänee tutkia onko mahdollista käyttää litiumpattereita omissa -70 - 80 ja 90-luvun pyörissäni. Toistaiseksi olen hyvin tyytyväinen. Loppujen lopuksi kestoikä ratkaisee vaikka nyt on, vielä, akussa tehot hyvät. Hinnan suhteen kilpailukykyinen kestoikä olisi noin viiden vuoden käyttöaika. Todennäköisesti litiumakut tulevat halpenemaan.
Vikalogin ominaisuuksista
Herkkä
reagoimaan. Laittaa helposti vikasietotilaan. Iskee tehorajoitus päälle
ja mittariston normaalitapahtumat eivät näy vaan vain ilmoitus viasta.
Kaksi tasoa: SERVICE ja URGENT SERVICE. Jälkimmäinen edellyttää
vikasietotilan julistamista. Punavalo oikealla vilkkuu tarmokkaasti.
Sitten ajetaan vikasietotilassa körököröä tai, vaihtoehtoisesti, pysähdytään
sopivaan paikkaan. Käännetään virta pois eli sammutettaan pyörä
virta-avaimesta. Odotetaan hetki ja laitetaan virta päälle. Tällöin voi
tapahtua niin että vikavalo palaa koko ajan ja vain SERVICE-teksti näkyy ja osa mittaristosta ei ole edelleenkään käytössä. Mutta tehorajoitusta
ei enää ole. Matka jatkuu puutteellisilla mittaritiedoilla ja jatkuvalla
muistutuksella mutta muutoin normaalisti.
Kun pysähtyy vielä uudelleen
Edellyttää
joltistakin ajomatkaa SERVICE-tekstin loistaessa. Kun pysähtyy ja
katkaisee virran virta-avaimesta hetkeksi niin voi yllättyä
lähtiessä: mittaristo näyttää normaalilta ja kaikki muukin toimii
asiallisesti. Asiasta ei kannata hermostua vaan olla tyytyväinen eikä
mitään ole menetetty: pyörän vikamuistissa on kaikki
hämminginaiheuttajat tallessa, suomen kielellä ja huoltohenkilöstö, tai pyörän haltija,
jos on valveutunut aiheeseen, saa tiedon mihin kohteeseen pitää
keskittyä. Yleensä kyseessä vikailmoituksiin on sähkön puute tai liitinongelma eikä
lainkaan tarvita kalliita komponentteja kunnostukseen.
Miten GuzziDiag liittyy tähän
Kyseisellä, ilmaisella, suomenkielisellä, ohjelmistolla voi katsastaa mikä vika on ja, mahdollisesti, tehdä jotain asian eteen ennen kuin panikoi ja vie pyörän korjaamolle. Kerrottakoon sellainen hämmentävä seikka että pyörän vikailmoitukset ovat laitekohtaisia. Kyse voi kuitenkin olla siitä että sähkö- tai signaaliliitin ei toimi. Mutta vikalogi ei siitä kerro.
1400-mallin omistajille
Jos pyörä jää seisomaan yli kolmeksi viikoksi ja pyörässä on lyijyakku, on otettava huomioon että pyörä syö akkua eli käyttää akkuenergiaa silloinkin kun pyörä on parkissa. Eli ylläpitolataus on tarpeen.
1400-malleihin on mahdollista laittaa litiumakku jossa ei ole paljoa energiaa mutta purkausvirtaa riittävästi että täydellä akulla lähtee käyntiin paljon tehokkaammin kuin lyijyakulla. Voi myös tehdä niin että laittaa litiumakun laturilla ylläpitoon tai erottaa akun pyörän virtapiiristä seisonnan ajaksi. Ainoat vaivat ovat akkukaapeleiden irrotuksessa ja kiinnityksessä tai ylläpitolataus. Suosittelen, teknisesti katsellen, että akku irrotetaan virtapiiristä. Ihan sama kumman akkukaapelin irrottaa mutta suosittelen maakaapelin irrotusta ettei tule tahatonta kipinäsuihkua. 1400-sarjan pyörien isot hihnavetoiset laturit toimivat myös litiumakun kanssa. Litiumakun sisäinen purkautuminen on vain murto-osia siitä mitä lyijyhappoakun sisäinen purkautuminen on aikayksikköä kohden. Jatkoa juttuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti