Sivut

sunnuntai 8. syyskuuta 2024

California 1400 GTS Kerholle talvisäilöön

 

Näihin aikoihin yleensä
Kerholle, pesuun, vahaukseen, säilöön ja viltti päälle. Kesään -24 on, näköjään, liitetty jatko-osuus ajosäitä silmällä pitäen. Talven aikana öljynvaihto tai heti. Riippuu viitsimisestä.

Yksi öljy ei riitä
Moottorissa, vaihteistossa ja perävaihteessa ovat omat öljynsä. Eli pitää kiertää, esimerkiksi, Motonetin hyllynvälejä. Nyt ei, onneksi, tarvitse vaihtaa keulaöljyjä eikä jarru- ja kytkinnesteitä. En ole aivan orjallisesti noudattanut Tehtaan laatimaa huoltojärjestystä tai -ajoitusta. Yleensä olen tehnyt jo aiemmin. Jos on tulossa vaikka toukokuun lopussa vaihtoaika niin saatan vaihtaa jo aiemmin ajokauden ulkopuolella. Kunhan ei, ainakaan, isommin vaihtovälejä pidennä. Tonni sinne tai tänne ei ole mitenkään fataalia. (Käytännössä siksi ettei tule ajokaudella taukoja huollon suhteen.) Käytän öljyn seassa RVS:sää sillä olen huomannut että siitä on hyötyä. Näillä, kotimaan, rajoituksilla eivät moottori ja voimansiirto isommin kuormitu. Pyörällä kun pääsisi himpan yli kahtasataa.

1400:sen polttoaineen kulutuksesta
Uutena se kulutti siinä kuuden litran tietämin ja kylmällä säällä enemmänkin. Nyt sekalaisen ajon kulutus on 5,4 - 5,6 litraa. Toki reippaalla ajolla menee enemmänkin mutta silloin saattaa tulla muita, ulkoisia kuluja.
Kulutusta vähensin seuraavilla tavoilla: moottorin käyntilämpötilan valvonta ja pitäminen riittävän korkeana. Siihen auttaa ulkolämpömittari ja säädettävä kaihdin jäähdyttimen edessä. Lisäksi on öljynlämpömittari ja lambdanäyttö. Kahdensin lambda-antureiden johtimet ja asensin pienen, leditoimisen lambdanäytön etujarrun nestesäiliön taakse. Ne antavat viitettä kuljettajalle miten pitää ajaa että moottori olisi tyytyväinen. Yhtenä merkittävän seikkana on alkuperäistä pienempiläpimittainen takarengas. Sen avulla voi ajaa isommilla vaihteilla. Viitosella voi ajaa sataa ja yli ja kuutosella 120 ja yli.
Taloutta huonontavia seikkoja ovat ilmanvastus kuten iso pleksi ja muita ulkonemia pyörässä kuten sivulaukut ja takalaukku, leveä ohjaustanko sekä eteen sijoitetut lisävalot ja kaatumaraudat. 

Vakionopeussäädin
Sen luulisi olevan kätevä laite. Toki käytän sitä matka-ajossa melko paljon. Siinä on vain se haitta että se ei ennakkoon tiedä koska tulee ylämäki. Ensin vauhti hieman hiipuu mäen alussa ja sitten laite tuuppaa tehoa niin että ylämäessä tapahtuukin voimakas kiihdytys. Saattaa mennä sakkolukemille. Parempi on silloin ajaa rannevoimalla eli kun ylämäki on näkyvissä ja vielä mennään alamäkeä niin kannattaa antaa kahvaa ja pyörän kiihtyä alamäessä, tarjota siinä vaiheessa hieman lisätehoa ja sen massavoimalla suoriutuu melko korkealle vastamäkeen alhaisella kulutuksella. Eli kiihdytys alamäessä ja sitten kevyellä kaasulla ylämäessä. Kulutusmittari näyttää ja opettaa mikä on sopiva tehonkäyttö.

Venttiilien säätö
Sen olen tehnyt vain kerran pyörän historiassa vaikka se on merkitty ohjekirjaan tehtäväksi joka huollossa. Uutuuden jälkeen piti säätää mutta sittemmin ovat venttiilit, kahdeksan kappaletta, pitäneet välyksensä säätörajoissa. En ole katsonut mutta kuulen kyllä jos rupeaa kilkatus voimistumaan. Käytän stetoskooppia kilinän valvontaan. Seisontakauden aikana saavat välykset säädöt. Venttiilikoppien tiivisteet olen käyttänyt uudelleen kertaalleen. Ovat pitäneet. Tulevassa huollossa ne vaihtuvat uusiin. Yhteen venttiilikoppaan tulee seitsemän tiivistettä. Ovat paksuhkoja kumitiivisteitä.

Mutta ei vielä ihan heti
Sopivia ajosäitä tuntuu riittävän syyskuun toisellekin viikolle. Mitään erityistä tarvetta ei ole ajamiselle eli tarkoituksetonta huruajoa tiedossa. Eturenkaassa on sen verran pintaa että sillä voi taivaltaa vielä tuhatkunta kilometriä. Uusi rengas on jo hankittuna edulliseen syyshintaan ja pakattu jätesäkkiin ettei hapetu kovasti talven aikana. Suuntana siis kesä -25.

Toki ajokausi jatkuu
Vain eri pyörällä. Otan alle California Adamantin eli Triken ja sillä tapahtuvat reissut loppukaudeksi. Pitää vain pestä keväälliset kurat pois. Sitten on vielä kolmas ajoneuvo eli Venus Special, yli sata vuotta vanha polkupyörä, jonka kunnostin. Sillä ajelen kuntoni eteen ja muualle kun on tapahtumia lähistöllä ja kohtahan niitä on. Pelkästään Tampereella ja lähiympäristössä parikymmentä biletyspaikkaa eli kerhotilaa. Valitettavasti on myös päällekkäisyyttä. Polkupyöräni Venuksen vien Kerholle auton tavaratilassa. Kun vien ajokkini talvisäilöön niin polkupyöräilen kotiosoitteeseen parin mutkan kautta.

Kun ajokausi päättyy: paluureitit
Kaksi reittiä polkupyöräilylle: Tampereen keskustan kautta joka on, helposti, ns. Tuhon Tie sillä anniskelupaikkoja on matkalla toistakymmentä vaikka osan ohittaisi. Matkaa tulee noin 20 kilometriä. Toinen reitti (26 km) Rajasalmen kautta on "rauhallisempi" sillä kaudenloppumismurheelle ei ole lohduttavia lähteitä matkalla kuin 4 - 6 riippuen koukkausten määrästä. Kolme ruokaravintolaakin on. Silloin reitti kulkee Kalkun Pub & Bistron kautta Rajasalmen ja Pirkkalan keskustan eli Suupan kautta Härmälään ja sitten Peltolammille. Loppumatkasta on hyvin raskas ja pitkä ylämäki.

Ei varsinaisia reissuja
Kotoa Verstaalle vajaa 20 kilometriä yhteen suuntaan on tyypillinen ajomatkani. Kun säät käyvät kosteiksi ja kylmiksi siirryn autokantaan. Joskus lokakuulla. Auto muuttaa kadun varresta autotalliin. Ja pyöräkamppeet talvisäilöön kellarivarastoon ja Kerholle. Jos lämpötila on yli kymmenen astetta, eikä sada, sopii se minulle ajosääksi. Rapakelit eivät saa minua tielle muuta kuin pakosta. Nuorempana ajelin ympäri vuoden. Myös matka-ajoa.

Viikonlopun ajot 6 - 8 syyskuuta
Ei edes sataa kilometriä sillä prätkämatka Teiskoon maamme pisimmän vuonon pohjukkaan ja takaisin ei ollut rasittava vaikka ajelinkin kiertoteitä. Viikonloppu kuitenkin oli lievästi kuormittava. Meillä on "poikain" kanssa ollut reilut parikymmentä vuotta tapaaminen. Väki on, hieman, vaihtunut ns. luonnollisen poistuman kautta. Vahvuus on varmistettu uusien värväämisellä. Syömässä poikkesimme Kessan baarissa Teiskon Kämmenniemessä Aunessillan kupeessa. Leppoista sakkia. Pidin lyhyen esitelmän Aunessillan rakentamisesta ja siihen liittyvistä kuluista ja maksajista.

Kulkuvälineitä syyskesän illassa.

Keskittyminen Hondaan
-72 -mallin Honda CL350 pitää saada toimimaan. Polttelee sulakettaan edelleen. Roudaan sen Kerholta Verstaalle niin on kaikki fasiliteetit käytössä. Kun saan sen varmakäyntiseksi niin myyn kohtuuhinnalla eteenpäin.

Tilanpuute
Itse asiassa sitä ei juurikaan ilmene koska Kerholla riittää neliöitä ihan kivasti. Hondasta menee, kuitenkin, sama raha kuin oikeastakin moottoripyörästä jos sitä kerholla säilyttää. Kerholle tulen säilömään 1400 California GTS:n ja California 1000 Adamantin. Puhdasta ja siistiä tilaa ja pikku verstasnurkkaus työvälineineen. Pääosa kerholaisten pyöristä ovat amerikkalaisia, yksi britti, pari saksalaista ja muutama italopeli sekä harvakseltaan japanialaisia. Kerhon yläkerrassa on ns. miehistötila keittiöineen.
 
Viimeiset ajelut
Taitaa olla ihan huruajoa eli ei mitään kummallisempaa syytä. Ajoa ajon vuoksi. Tapaamassa tuttuja, sukulaisia tai satunnaisesti johonkin päin. Saatan käydä Päijänteen rannassa sillä Kuhmoinenkin on jo kuulunut jokusen vuoden Pirkanmaahan. Toki Pirkanmaan ja sen läheisimpien pitäjien tiet ovat tuttuja. Vaikea on löytää uusia reittejä. Ei ole tullut kirjattua elämänaikaisia tuloksia yli 40 vuoden taipaleilta. Parhaina vuosina tuli yli 40000 kilometriä ympärivuotista ajoa vuosittain. Työmatkat ja järjestötoiminta vaikuttivat ajomatkoihin varsin runsaasti.
 
Kulkuväline vaihtui
Pesin ja tuuppasin California 1400 GTS:n Kerhon pyöräriviin. Toistaiseksi väliaikaisessa paikassa mutta kyllä se sieltä paikkansa etsii sillä pyörävarasto tulee varsin täyteen. Kerhoillan aikana otan akkukaapelin irti ja pyörä jää kokolailla silleen odottamaan tulevan vuoden toukokuuta. Sillä edellytyksellä että kykenen sitä vielä silloin kuljettamaan. Kesän matkat yhteensä olivat hieman yli kymmentuhatta kilometriä eli vakiosuoritus. California 1000 Adamantin ajot jäävät vähemmäksi eli noin 1500 - 3000 kilometrin tasolle. Tänä vuonna ei ehkä sitäkään mutta aika näyttää...
 
Talven ajan toimet 1400:lle
Venttiilien säätö toisen kerran pyörän historiassa. Normi öljynvaihto moottoriin. Perään ja vaihteistoon ei tarvitse öljyä välttämättä vaihtaa. Mitään vikaantumista en ole huomannut. Alla vielä varsin kunnolliset renkaat ja uusi eturengas on jo ostettuna ja valmiina odottamassa vuoden -25 baanoille. Etujarrulevyissä on pientä urautumista. Jarrupalat melko uudet. Moottori käy nätillä äänellä ja voima on tallella. Kulutus on hiljalleen vähentynyt kun moottorin ja voimansiirron sisäiset kitkat ovat hieman pienenneet kulumisesta johtuen. Eli normaalia asettumista. Matkaa on taittunut hiukan yli 60000 kilometriä. Moottorin öljyn käyntilämpötilan olen saanut pysymään hieman yli sadassa asteessa näin syysajoissakin tukkimalla jäähdyttimen. Ei kerry vettä öljyn joukkoon. Asia joka on, ilmastossamme, Guzzeille tyypillistä.

California Adamant
Sijaitsee taloyhtiölta vuokraamani autotallin ovensuussa sisäpuolella. Riippuu säistä kuinka pitkään sillä en ajatellut harjoittaa varsinaista talviajoa. Mutta jokusen viikon kyllä. Aika näyttää.
 
Kuhmoisista
Ennen sijaitsi vilkkaan valtatien varressa mutta Nelostie siirrettiinkin Päijänteen toiselle puolelle suurine liikennemäärineen niin valtatiestä tulikin vain kakkosnelonen. Ei paljon poikkeavia asiakkaita ja bensiiniasemillakin hiljaista. Mutta Kuhmoisissa on sentään Päijänne rannassa ja kesäisin varsin paljon mökkiläisiä, purjehtijoita, laivureita ja veneilijöitä. Rannassa on kesällä vilkasta ja keskusta on liki rantaa.

Kokemus parin vuoden takaa
Nimenomaan Kuhmoisista. Paikalliset olivat pubin terassilla kun oli kaunis loppukesän päivä. Poikkesin myös yhdellä. Erään henkilön tuoppiin lensi, huomaamattaan, ampiainen. Sen hän nielaisi huikan mukana. Pisti nieluun. Henkilö ei ollut milläsikään vaikka hänelle ehdotettiin sairaalaan lähtemistä. Tuoppihan oli vielä melkein täynnä. Hiljolleen alkoivat silmät turvota umpeen ja huulet paksuuntua sekä hengen kulku ahdistamaan. Ambulanssi nouti mutta ei mitään hätää: sai juotua tuoppinsa tyhjäksi.

Kauden lopputiedot
Kaikki pyöräni ovat talvisijoillaan: kaksi Kerholla ja kaksi Verstaalla sekä yksi autotallin perällä. California 1400 siirtyi pesun jälkeen syyskuun puolivälissä Kerhon säilytykseen. Saatan talven aikana tehdä siihen huoltoa ja pikku fiksauksia.
California Adamant -trike jatkoi muutaman viikon kauniin sään ajeluita suorittaen ja pääsi Kehon perälle talvehtimaan lokakuun alussa. Molemmat pestyinä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti