sunnuntai 1. syyskuuta 2024

California 1400 GTS 60000 km:n huolto jatkuu. Tarkastelua ja siistimistä autotallissa

 

Vilkaisu etujarruihin
Palat kuluvat kun jarrutetaan. Myös levyt kuluvat. Käytän pehmeitä "mustia" jarrupaloja. Vaativat muita enemmän oikean käden jarruvoimaa mutta levyt kuluvat hitaasti. Tyypiltään radialjarrut eli kiinnitykset haarukkaputkiin jarrulevyjen säteiden suuntaisesti.

 
Jarrusatula osineen koottuna.

Nelimäntäistä tyyppiä
Männät ovat vastakkain ja niitä on kahta ei kokoa. Sillä vältetään palojen kuluminen vinoon. Vinous jumittaisi mäntiä.

 Tapit irrotettu, palat näkyvissä, helppo todeta että paloissa on vielä jarrumateriaalia runsaasti. Sama oikealla puolella.

Vähän likaa
Jarrut olivat irti 50000 kilometrin huollossa ja silloin ne puhdistin. Nyt ei ilmennyt tarvetta purkaa enempää. Likaa on vain vähän. Jarrut ovat varsin tehokkaat ja tunnokkaat. Miellyttävät käyttää. Säiliössä oli nestettä riittävästi edellisen huollon nestevaihdon jäljiltä.
 

Jarrupalojen kiinnitysosat. Ei ruostetta kovasti. Vielä. Nuoli osoittaa pyörimissuuntaan. Kansi on ruostumatonta terästä.

Jarrut vanhenevat
Vaikkakin hitaasti. Puhtaanapito on tärkeää jarruille. Huollon yhteydessä otetaan jarrupalat irti, todetaan kitkamateriaalin paksuus. Myös jarrulevyn paksuus pitää vilkaista ettei ole alittanut minimivahvuuttaan. Se lukee jossain päin levyä. Nyt kaikki oli kunnossa. Tärkein on jarrunesteen vaihto säännöllisesti. Mieluimmin aikavälin mukaan kuin ajankulun. Jarruneste kun kärsii myös ajasta. Nyt on menossa tämän pyörän kolmannet nesteet.

Jarrulevyt
Suoruus, paksuuden ohella, ovat ensisijaiset tarkistettavat. Sen jälkeen katsotaan että jarrupaloissa on kitkamateriaalia riittävästi eikä missään näy vuotoja tai kosteutta. Jos jarru nypyttää syynä on jarrulevyn vika. Vaihdettava. Jarrulevyssä on, melko usein, reikiä. Ne pitää avata jos ovat tukossa.

Tyytyväinen olen
Jarrut ovat varsin tehokkaat eikä niissä ole, toistaiseksi muita vikoja kuin likaantuminen. Jälkimmäiseen tehoaa pesu. Taannoisessa huoltotoimenpiteessä purin jarrut ulkoisesti ja pesin. Mäntiä en pullauttanut ulos ettei tule turhia kuluja. Mutta muualle tuli puhdasta ja jarruneste vaihtui uuteen. Myös kytkinneste on vaihdettu.

Jos mäntä pullahtaa ulos sylinteristään
Aikoinaan sai korjaussarjan eli uudet tiivisteet, pölysuojan ja männänkin, jos niin halusi. Tilanne on muuttunut: männän pullahdettua ei ole mitään tehtävissä vaan hankitaan uusi jarrusatula. Kahvasylintereihin on saatavissa korjaussarjoja.

Takajarru
Sen vilkaisin jo aiemmin ja siivosin. Sitä tulee käytettyä vähemmän. Puhdistin myös abs-anturit sekä edessä että takana. Niihin oli hieman kertynyt likaa ja magneettisuutensa vuoksi myös nk. rautajauhohäntä. Puhdistus ja osat takaisin.
 
 Puhdistusaineiden lisäksi olen käyttänyt ulkonäköasioihin näitä. Harkitusti.

Vahoissa on eroja
Vahat, silikonivahoja lukuun ottamatta, ovat suht turvallisia käyttää. Silikonivahoillakin saa nättiä pintaa mutta jos tulee maalaustarpeita niin silikonipesu voi tulla arvokkaaksi. Olen käyttänyt kohtuuhintaisia vahoja. Lisäksi kevyttä hioma-ainetta ja vähän järeämpää jos on ollut tarve. Nyt ei ollut.

Takalaukun listat kulahtaneet käytössä. Alumiinilevyyn tullut vain vähäisiä vikoja.
 
Sivulaukkujen listat kuluneet kahdella tavalla: suurin osa saappaan osumia. Muut osumat satunnaisia kolhuja. Alinna oikean puolen laukku.

Vähäiset kustannukset ja pieni vaiva
Listat ovat maksaneet hintansa moneen kertaan jos verrataan maalipinnan kunnostamisen hintaan. Listoja saa monenlaisia autotarvikeliikkeistä. Kahvat ovat huonekalutarvikkeita.

Maalipinnan kunto
Voisi sanoa kohtuullinen vaikka matkanteko, usein kuorma päällä, on rasittanut rakenteiden lisäksi maalipintoja. Hiertymiä, naarmuja ja pari kolhuakin on tullut.

Aloittelin etuvanteen vahaamista. 

Ensin näytti hyvälle
Vahauksen edetessä huomasin että, kuvassa klo. 9 - 11 välissä onkin maalin lohkeamisia. Pitääkin pestä vaha pois ja paikkamaalata. Samalla kohtaa on myös vanhoja paikkamaalauksia. Liekö tulleet renkaanvaihdossa?

Huolto jatkuu...

Tauko nettipuuhiin
Voi olla että, näennäisesti, hommaan tulee tauko. Pitää laittaa uusi läppäri kun tämä on ryhtynyt reistaamaan. Itse en osaa vaihtaa ohjelmistoja tai käyttöjärjestelmiä, enää. Tämä Xubuntu ei enää reagoi pyyntöihini oikein ja tiedostot eivät aina löydy. Muutenkin mylly käy kuumana. Enteilee lopun alkua.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti