maanantai 23. syyskuuta 2024

California 1000 Adamant varusteita lisää

 

California 1000 Adamant-kolmipyörä liikenteeseen
Ajokausi jatkuu Trikellä. 80-luvun peli. Sisäkaarteeseen kallistelevan trike-rakenteen suunnittelin ja tein. Se pitää pestä keväällisistä ravoista. Sen ajokauden lähtö oli huhtikuussa ja toukokuun alkupuoli ennen California 1400:sen käyttöönottoa. (Ko. malli on ollut California Police Departementin käyttöpyöränä taannoin. Guzzin isoin, tähän mennessä, tuottama siviiliajoneuvo jos kolmipyöräisiä kippilavalla varustettuja työkoneita ei lasketa.) Triken pesuhomma ei ole kummoinen: kunhan näkyvät alueet puhdistan. Lopullinen Triken syyspesu tapahtuu sitten kunnes sekin asettuu talvisäilöön Kerholle. Samalla taloyhtiöltä vuokraamani autotalli vapautuu auton säilytystilaksi.

Pesu ja vahaus
Jälkimmäistä ei tapahdu ennen kuin olen korjannut California Adamant Triken käytössä syntyneet maalivauriot katteissa ja muualla. Vuosikymmenien mittaan kaikkea "rupisuutta" kerkiää ilmenemään. Toisaalta: voisi antaa ajan näkyä. Se ei vaikuta suorituskykyyn. Toki tekniset asiat pitää tehdä kunnolla että moottori ja voimansiirto sekä muut toiminnot pysyvät käyttökunnossa. Tämä pyörä kun liikkuu niillä kaikkein pahimmilla kevät- ja syyskeleillä. Öljynvaihto moottoriin talvikaudella. Riippumatta siitä minkä verran on ajettu. Moottoriöljynä käytän paksuhkoa 20W50 Valvoline mineraaliöljyä ja sillointällöin RVS:sää. Edellyttää lähtiessä lyhyttä lämmityskäyttöä jos ei ole hellesää. Käytännössä: pyörä ulos tallista, käynnistys ja sitten pukemaan ajovarusteet päälle. Siinä välissä moottori esilämpiää. Kilometrejä on takana pientä vaille 100.000 km. Pahin mitä voi tehdä on heti käynnistyksen jälkeen kierrättää moottoria isoilla kierroksilla. Toki niinkin kone lämpenee, aikansa...

Kardaanin voitelu
Se on helppo: nivelissä ovat rasvanipat valmiiksi. Kardaanin takapäässä on liukuva osuus. Se on siksi että taka-akseli heiluu pystysuunnassa ja siksi kardaanin takaosassa pitää olla liukuva ura-akseli vastakappaleineen. Myös kuminen Lada/BMW henkilöauton kardaanin kehävaimennin on. Se pehmentää kummastakin suunnasta tulevia iskuja eli vaikuttaa kovin positiivisesti vaihteiston kestoon. Toki vaihteistossakin on kiertosuuntainen jousivaimennin jonka kautta voima kulkee kytkimestä vaihteistoon.

Onnellisesti taloyhtiöltä vuokraamassani tallissa kotikulmilla.

Tallin "kesävarasto" vie tilaa mutta aina yksi trike mahtuu. Kuraläpät puuttuvat edelleen.

Tärkeimmät
Oikealla on Venus Special. Täydessä käyttökunnossa oleva yli satavuotias jalkovälikone. Peremmällä on hieman nuorempi Jaquar joka tarvitsee uuden takanavan. On niin kulunut että lyö välillä tyhjää.
 
Viimeisiä virityksiä
Yksi laukku lisää. Avainkin laukkuun löytyi. Laukku oli, aikoinaan 1400 GTS:n väliaikaisena takalaukkuna. Siksi kyseinen väritys. Syysajoissa on mahdollista että varusteet on hyvä saada perille kuivana. Lisälaukku helpottaa tavaratelineellä asiaa.

Monta kuljetustilaa
Takakatteen alla on mahdollisuus pikkutavaroille max puoli metriä. Soveltuu osalle leirintävarusteista ja pikkutarvikkeille. Takakatteen takaosassa sen alla on vakiotyyppinen moottoripyörän takalaukku. Nyt laitoin niitä yhden lisää sillä sellainen jäi yli jo muutama vuosi sitten kun sain modernimman ja isomman sekä kooltaan säätyvän takalaukun 1400 Californiaani.

 Kaikkien laukkujen avaimet. Avain "A", oikealla, on alalaukun avain.

Muut avaimet
Kaksi pikkuavainta ovat katteen alaisien tavaratilojen avaimia. Vasen avain on ylälaukun avaamiseen.

 
Laukut päällekkäin.
 
Alempi laukku
Sen laitoin tähän kohtaan siksi että sinne laitetaan painavimmat kamat. Käytännön syistä. Rekisterikilven teline kun käännetään ylös niin laukun voi vetää irtaalleen ja viedä vaikka telttaan tai hotelliin. Laukun lasikuituinen, kevyt teline on omaa valmistettani.
 
Ylempi laukku
Senkin saa lukkoon mutta se on ruuveilla kiinni takakatteessa. Jos laukku on otettu pois niin jäljelle jää tavarateline kahvoineen joihin on helppo sitoa lastiliinoilla tavaroita. Sen väritys on melko likelle takakatteen haalistunutta värialaa. Rakensin siihen myös tehokkaan led-jarruvalon. Nyt pitää tehdä sille käyttöliittymä. Jarruvalo on laukun lukon yläpuolella. Ei maksanut mitään kun on liian tehokas myytäväksi EU:ssa. Vaan näkyy. Moto Guzzi -emblem oli kirpparilla kaksi euroa. Ostin kuusi. LCR MC -tarra on paljon arvokkaampi.
 
Ylempi takalaukku on vahvistettu lasikuidulla. Kiinnitys on tukeva.

 
Takalaukku edestäpäin. Lastiliina on "vahvistuksena" toistaiseksi.


Laukun etupuolella takatuennan "tornissa" tavararulla. Sisältää muutaman isompikokoisen työkalun ja muuta tarpeellista.
 
Tankkilaukusta en pidä
Joskus olen sellaista käyttänyt. Joko en ole hyvää löytänyt mutta löytämilläni ja käyttämilläni tankin maalaus ei tankkilaukusta parane. Toki sellaisiakin olen nähnyt että tukeutuvat tankin korkin kiinnitykseen mutta ovat pieniä. Toki pikkutavaroille sopivia. Tässä ei ole sellaiselle kiinnityskohtaa.
 
 
Myös satulan alla on säilytystilaa.
 
Pienemmät työkalut
Lähinnä vaijerien ja niiden nippojen asennukseen. Silloin tällöin jokin vaijereista katkeaa tai nippa irtoaa niin tarvitaan korjaussarjaa ja -välineitä. Niitä on satulan alla alkaen kaasuttimien ja virranjakajan säätövälineistä vaijerien kunnostukseen ja sytytystulppien tarkastukseen. Myös rengastyökalut löytyvät mutta ne pesivät katteen alaisissa säilytystiloissa. Sekä paljon muuta tarpeellista kuten ns. kulutusosia. Jarrupalat, varatulpat, varavaijereita, polttimosarja, jne pikkuosia.
 
Autotalli pitää siivota
Kesän aikana on kertynyt kaikenlaista tavaraa talliin. Osalle kamoista on muitakin säilytyspaikkoja. Trike vie huomattavasti enemmän tilaa kuin kaksipyöräinen. Melkein saman kuin pikkuauto.

Viimeiset kokoontumisajot

Vielä olisi tälle vuodelle kokoontumisia kuten Savojärven telttakokoontuminen 27 - 29 syyskuuta ja Etelän Pystymettä 25 - 27 lokakuuta. Talvirallikin on kaiketi olemassa. Savojärvi jää nyt väliin. Komento tuli "korkeammalta taholta". Mutta eipä tarvitse olla kotona.
 
Mökkireissukin on tehtävä
Vaimon suvun mökki, varsin tilava ja samassa pihassa vielä 1800-luvun nukkuma-aitta. Matka on kokolailla 500 kilometriä suuntaansa. Vesijohto pitää vetää pois järvestä, vesipumppu auton perään, vene kumolleen ja sähköt poikki. Toki muutaman päivän, riippuen säistä, kuinka monta, mutta ainakin on pariksi päivää hommia kun kompostointi pitää tehdä jätöksille, saunoa, ehkä kalastaakin ja jättää aikansa laiskottelullekin sekä, tietenkin, saunottelua jokusen oluen kera. Melkein joka päivä. Tässä kevään -24 Mökkijuttu.

Autotallin muu kalusto
Hyllykkö jossa on sekä ajovarusteita melkolailla joka lähtöön että moottoripyörätarvikkeita. Lisäksi yksi paperillinen California 3:sen runko ja sen osia. Siitä voisin luopua. 850cc Grison äänenvaimennin ihan jouten sekä muuta prätkävarustetta. Sivulaukkuja ja sensellaista käyttötavaraa. Talouden kuormakamelin eli pikkupakun talvipyörät ja muuta autokamaa. Myös telttailuvarusteita.
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti