torstai 12. syyskuuta 2024

California 1100 Jakopään asentoanturi ja GuzziDiag


Puhutaan kampiakselin asentoanturista
Silti anturi löytyy moottorin etupäästä vasemmalta jakopään tietämiltä tässä pyörämallissa. Yhtä hyvin se voisi vauhtipyörän kyljessä olla. (Ja olikin, varhaisemmissa malleissa kuten Quota 1000. Sen lievähköksi ongelmaksi tuli käynnistinkehän hammastuksesta irronnut metallipöly. Anturi piti puhdistaa aika-ajoin. Anturi on lievästi magneettinen.) Se on noin viisi senttimetriä pitkä rautaytimen ja käämin muodostama muovikuorinen liikeanturi. Sitä ohjaa teräksestä valmistettu, moottorin käynnin mukaan pyörivä hammastettu kiekko. Anturi saa signaalinsa kiekon hampaista rautaytimeensä ja siitä indusoituu käämiin. Anturi on siis analoginen joka toimittaa moottorinohjaukselle moottorin käyntisyklin asennot sähköpulsseina ja sen perusteella ohjaa sytytystä ja ruiskutusta. Tarkemmin niiden ajoitusta. Ruiskutusmäärään vaikuttavat muut toiminnot.

Epäkunnossa
Tein tutkimusta ja sen yhteydessä kävin ensin läpi puhdistaen kaikki mahdolliset liittimet ja liitokset kuten maadoituksetkin pyörän akun ja keulan väliltä. Siitä syystä että voin analysoida että viimeiseksi jäänyt toimenpide oli tutkia kampiakselin asentoanturin toiminnan. Tankki oli pakko nostaa pois paikoiltaan.

Löytyi hapettumia
Muutamasta liittimestä löytyi hapettumia. Puhdistin, suojasin ja laitoin takaisin nippuun. Yhdestä liittimestä löytyi väärin asennettu tiiviste. Sain sen kunnostettua hieman lämmittämällä ja asensin paikallensa.

ECU:n moninapaliitin
Keskusyksikön liitos käsittää parisenkymmentä pinniä ja vastakappaleen niille. Sen kautta kulkee merkittävä määrä ajoneuvon toimintaan vaikuttavia tietoa. Sekä digiä että analogiaa jotka keskusyksikkö käsittelee ja ohjaa pyörän toimintoja kuljettajan pyyntöjen mukaan.

Tutkimuksen tulos
Ei sytytystä, ei ruiskutusta. Jos olisi ruvennut bensiini haisemaan niin ei olisi ollut syytä epäillä asentoanturia. Tai jos olisi ollut sytytys kunnossa niin olisi pitänyt epäillä moottorinohjauksen mekaniikkaa kuten polttoainepumppua, paineensäädintä tai polttoainesuodatinta. Mutta ei sähköistä polttoainehanaa sillä pumpun auheuttama imu vetää hanan auki mutta kuuluu vinkuva tai suriseva ääni. Normaalisti hana aukeaa aina kun virrat kytketään päälle. Hanan käämi lämpenee havaittavasti kun hana on ollut jo hetken auki.

Koska kaksi toimintaa puuttui
Syyllinen on siis todennäköinen eli sekä ruiskutus että sytytys puuttuivat. Mittasin anturin virranjohtavuutta. Sähkö kyllä kulki käämin lävitse ja melko pienellä vastuksella. Koska en tiedä, tai muista, mikä kunnossa olevan käämin läpimenovastus on niin vastusarvo ei kauheasti minulle kertonut olisiko se alhainen eli käämi olisi osittaisessa oikosulussa kuten mitatessa vain arvelin.

GuzziDiag esiin
Eli läppäriin virtaa ja ohjelma auki. Tein muutamia muita, tietokoneavusteisia rutiintutkimuksia ensin että tiedän kyseisen GD:n version olevan toiminnassa ja siten kunnossakin.

GuzziDiagin toiminnot
Ohjelmistolla voi tuottaa signaaleja joita sytytysanturi tuottaa. Siispä GD:llä moottorinohjausta komentaen löytyi tulppiin kipinät. Oikein reippaasti. Siis kaikki muut toiminnot toimivat mutta sytytyksen ja ruiskutuksen asentoanturi jäi viimeiseksi. Eli syylliseksi.

Selkeä tulos
Vikalogi valitti kahdesta seikasta: matala akkujännite ja asentoanturin signaalin puuttumisesta. Ensin mainittua akkujuttua en sen kummemmin ihmetellyt. Kunnossa olevan asentoanturin pitäisi toimia hieman alhaisemmallakin jännitteellä. Toki niinkin voi käydä että jossain senkin raja on.

Anturi irti
Kaksi ruuvia auki. Anturi ei liikahtanutkaan vaan ruuvimeisseleillä väännellen sain sen voimaa käyttäen tulemaan pois reiästään. Sen juuressa on shimmejä eli välyspaloja sekä o-rengas tiivisteenä. Mittailin anturin käämin päältä ja se oli, vapaassa tilassa, noin millimetrin paksumpi kuin se muulta mitaltaan ei ole. Viittaa anturin käämin kuumentumiseen joka johtaa turpoamiseen. En vielä uskalla sanoa että "case closed" ennen kuin uudella anturilla pääsee asian tutkimaan.

Alhainen akkujännite
Sähköfysiikan lakien mukaan kun vastus pienenee, kuten oikosulussa, virta kasvaa. Akku on kuitenkin isokokoinen ja vaikka akkujännite ECU:n ilmoittamana GuzziDiagin mukaan oli alhainen se oli sitä vain lievästi. En usko että se saisi aikaan anturin hajoamisen mutta saattaa olla myötävaikuttaja. Osa on kiinteästi ruuveilla moottorissa eli se ei fyysisesti pääse särkymään suht suojaisessa paikassaan. Ei ole ensimmäinen kerta kun ko. anturi on tullut tiensä päähän.

Juttu jatkuu
Kunhan saan kouraani kyseisen anturin ja asennan sen paikoilleen. Käynnistyspainikkeen painaminen asian sitten kertoo. Anturi maksaa noin 200€. Ainakin eräillä markkinasivuilla. Yksinkertainen osa, mutta niin kovin tarpeellinen. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti