lauantai 21. syyskuuta 2024

Kaanaan kahinat 2024

 

Sopivan ajomatkan päässä
Ensimmäinen syyspäivä. Lämpöä hieman yli kymmenen astetta ja liki pilvetön taivas Kaanaan speedwayradalla. Samaa aikaan viereisellä radalla oli jotkin autokisat. Parkkipaikka varsin täynnä autoja ja moottoripyöriä joita oli runsaasti johtuen hyvästä säätilasta. Edestakainen matkani oli noin 113 kilometriä eli sopiva taival hieman viileässä säässä. Viime kevään jälkeen piti ajotakin lämpövuori ottaa käyttöön.

Yksi pyöräparkeista.

Muutama kuva
Olen lähdössä Leak mc:n tallille jatkobileisiin ja ajokauden päättäjäisiin. Säätila on se joka ratkaisee jatkanko ajelemistä syksyn mittaan. Jatkoajalle meni Leakin kerholla aamupuolelle eli bilepaikalta lähdin polkupyöräilemään aamulla puoli kuusi kohti kotiosoitetta. Jutunjuurta riitti ja syntyi uusia tuttavuuksia. Varsinkin viimeiseksi esiintynyt ska-musiikkia soittanut bändi hallitsi hommansa vaikka tilan akustiikka hieman ääntänsä haittasi. Olin, tietääkseni, ainoa oman kerhoni LCR-mc:n edustajana.








 
Ensihätään en löytänyt tulosluetteloa. Seuraan asiaa.
 
Oma kulkuneuvo
1400 California on jo Kerholla talvisäilössä ja siksi olin liikkeellä California 1000 Adamant trikellä. Matka sujui mennen tullen oikein hyvin. Muitakin ajoneuvoja löytyy: California T3 Blower digitaalisine moottorinohjauksineen, California 3 varaosapyöränä. Pari muuta aihiota löytyy myös.
 
California 1000 Adamant on ollut, nimensä mukaisesti, timanttinen laite kevät- ja syysajeluille.

Kausi päättyy
Moottoripyöräilyn ajo-osasto on loppusuoralla tältä vuodelta osaltani. Saatan vielä tehdä lyhyitä taipaleita lähiseudulla jos säätila on edullinen. Lähinnä poutainen ja plussan puolella. Takarenkaat ovat kitkarenkaat mutta edessä on tavallinen, suhteellisen kovakuminen, perusrengas.

Moottoriöljyn lämpötila
Valitettavan alhainen kun ilman lämpötila oli alle 15 astetta. Parhaimmillaan sain moottoriöljyn lämpötilaksi 70 astetta Celsiusta joka on vain välttävä lukema. Saisi olla noin 30 astetta korkeampi mutta se ei näillä ulkolämpötiloilla toteudu vaikka paikallaan huudattaisi. Öljyn lämpötila-anturi on moottoriöljyn tyhennysproppuun kierteitettynä öljypohjan takana. Öljynä käytän Valvoline 20W50 mineraaliöljyä.
 
Yksi muutos pitää tehdä
Triken kuvassa yllä näkyy vasemman pakokäyrän kupeessa moottorin huohotusletkun pää. Se pitää jatkaa tai siirtää jonnekin muualle. Vaikka ei sieltä paljon ölyä pisko niin hieman tahraa vasemman tavaratilan luukkua. Homma ei liene kummoinenkaa: joko pieni pullo letkun päähän tai letkuun jatke niin että roiskeet eivät jää enää rakenteisiin.

California 1000 Adamantin erikoisuus
Kyseessä on sisäkaarteeseen kallisteleva trike. Sen keksiminen vaati muutaman yön mietiskelyä toistakymmentä vuotta sitten. Tuli siis käytettyä, tehokkaasti, sairaala-aikaa ja unettomat yöt hirvikolarini jälkeen triken suunnitteluun. Sairaalassa oli hyvät tropit. Ratkaisu oli yllättävän helppo. Tämän kirjoituksen päivämäärällä täytin 66 vuotta. Ennakkoon jo tein ajelun 1400 Californialla kantatie 66:n ajelun päästä päähän. Kauhavalta Orivedelle eli päivastoin kuin Jussi & The Boys esitti aikoinaan. Tien paras osuus on Virroilta Orivedelle. Sille välille osuu kauniit, kumpuilevat maisemat ja lukuisat nähtävyydet, ravintoloita ja leirintäalueita. Rotkojärvistä taidenäyttelyihin ja paljon siltä väliltä. Helvetinkolu lienee tunnetuin. Sielläkin on ravintola Helvetinportti joka tarjoaa, muunmuassa, strutsin lihasta tehtyjä annoksia. 66:lta pääsee öljysoraa myöden katupyörällä mutta rupulikumeilla voi ajella kantatie 65:lta Pourunperän ja Laakanperän kautta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti