Sivut

tiistai 3. syyskuuta 2024

California 1400 GTS Kiertoajelu Pietarsaaren Guzzikauppaan

 

Juttua tulee mutta kuvia ei
Sattuneesta syystä kuvattomasti. Muutoin oli mielenkiintoista käydä varsin isossa mp-myymälässä. Uusia pyöriä oli jossain määrin mutta vaihtokalustoa varsin runsaasti. Joukossa useita Guzzimalleja. Uusia Guzzeja myös. Kuten kolme V100:sta ja pienempiä enduromalleja.

Henkilökunta kielitaitoista

Suomi, ruotsi sekä englanti, kuulemani mukaan, sujuu. Kahvia oli tarjolla. Varmaan mahdollisuus parempaankin tarjontaan on. Ainahan voi toivoa.

Ostokset
Öljynsuodatin ja neljä sytytystulppaa. Jälkimmäiset ovat hinnakkaita. Hieman erikoisemmat kynttilät kun ovat. Olisin ostanut myös venttiilikoppien tiivistesarjat mutta niitä ei ollut hyllyssä. Laitoin tilaukseen. Toivottavasti ostavat pari settiä hyllyynkin ettei tarvitse heti seuraavalle myydä eioota. Toki olisin voinut tilata Stein Dinseltä mutta koen että paikallistakin palvelua pitää suosia jonkin verran.

Kaksi kokonaista tankillista
Lähtiessä tankkasin Ylöjärven St1 kylmäasemalla ja ajoin pitkän kierroksen Pirkanmaata, Etelä-Pohjanmaata sekä Österbottenia eli Pohjanmaata. Pietarsaaren keskustan Shellillä jälleen tankki täyteen. Palatessa tankkasin Ylöjärvellä St1:llä eikä loppumatkasta montaa desiä muuttunut liikevoimaksi. Paluumatka oli huomattavasti hitaampi sillä ilta ehti. Hirvet ja muut hämärän henget rauhoittivat etenemistä. Keskinopeus, koko edestakaisesta matkasta, ajotietokoneen mukaan, oli 92 km/h. Pohjanmaan ja Etelä-Pohjamaan monet tiet, useiden taajamienkin kohdilla, olivat rajoitettu 100 km/h nopeuteen. Paikoitellen muu liikenne hidasti sujuvaa etenemistä. Virkavaltaa ei näkynyt. Virrat - Kuru -väli on 80 rajoitusta.

Polttoaineen kulutus
En erityisesti pihistellyt sillä kyse on 1400 Californian ajokauden päättäjäisajelusta mutta tasamaalla ajo on edullisempaa kuin Pirkanmaan pikku mäkiä ylitellessä. Mittarin mukaan keskikulutus oli 5,5 litraa sadalle kilometrille. Kulutusmittari liioittelee noin desilitran verran.

Reitti mennessä
Tampere - Kuru - Virrat - Alavus - Kuortane - Lappajärvi - Kortesjärvi - Pedersöre - Pietarsaari/Jakobstad. Loppumatkasta lähinnä paikallisteitä kylien läpi. Maisemat varsin miellyttäviä mutta tasaisia.

Palatessa
Pietarsaari - Lapua - Virrat - Kuru - Tampere. Loppumatka omia tulojälkiäni. En välitä ajella kovin isoja teitä. Tie 19 Pietarsaari - Lapua -osuus rekkojen välissä kahdeksaakymppiä ei niin miellyttävää ole. Siksi ajelinkin 66:sta tyytyväisesti yksinäisyydessä aurinko oikealla takaviistossa. Virrat - Kuru -taival oli hieman hitaampi sillä hirvivaroitusta oli liki koko matka ja kokemuksesta tiedän että hirvieläimet kulkevat mielellään hämärissä olosuhteissa. Kuru - Ylöjärvi välillä on joissain paikoissa hirviaitaa. Vakionopeussäädin on kätevä laite. Näyttöön lukema 110 km/h niin navi näytti 103 km/h ja punaista väriä. Aurinko laski mailleen juuri saapuessani Tampereelle. Pyhäjärvi, Pitkänniemen suunnasta katsellen, oli tyynesti hopeaa ja kultaa. Vastarannalla Tampereen kaupungin siluetti. Pispala, Pyynikki, keskustan eteläosa ja Hatanpää.

Keskinopeus
Yllättävän iso. Ehkä menomatkan taival joutui nopeasti. Toisaalta, palatessa, sain päästellä kuuskutosta ihan yksikseni ns. omaa vauhtia. Jos olisin kulkenut Seinäjoen kautta olisi palveluita ollut matkan varrella enemmän mutta niin muitakin kulkijoita riesaksi asti. Vaan kun söin täytetyn ruisleivän ja omenan Lapuan Shellillä jaksoin sillä energialla ajaa kotiin ja nukkua omassa pedissä aamiaiseen asti. Aamupaino: 81,3kg kalsarit jalassa. Hoikistava matka. Hellepäiviä luvassa. Taidan hankkia hieman massaa käymällä lähistön baareissa tuttuja moikkaamassa. Helteellä kun prätkänkin ajaminen hiottaa. Otan polkupyörän alle kun terassille etenen. (Kerrottakoon että kahdessa baarissa tuli poikettua.)

Tulevana viikonloppuna
Käyn vielä yhdessä viikonvaihteen mittaisessa motoristitapahtumassa Tampereen lähistöllä ja sitten pyörä siirtyy lämpimään talvivarastoon viltin alle. Toki 60000 km:n huollon teen loppuun asti Kerholla. Kausi jatkuu, säiden salliessa, California Adamantilla.

1400:sen kulunut kesä
Viatonta ja vaivatonta menoa. Hieman yli 10000 kilometriä tuli täyteen. Normijuttu. Syystarjouksesta ostin Stormilta uuden eturenkaan: merkkejään Pirelli Sport Demon. Tai jotain sinnepäin. En saanut oikein luottoa Metzelerin touringkumiin. Kestävä se kyllä on. Käytän kuitenkin loppuun. Tulevan suven alku menköön sillä "nahoille" asti kun asfaltti on vielä röpelöistä ja kesäkuun alussa sporttipirelli alle. Saattaa tulla svenska talande Pohjanmaalle asiaa muutoinkin. Sielläpäin asustelee jokunen tuttava ja sen naisen sukulaisia joka asuu meillä.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti