Omassa käytössä
Tämä on kolmas nostin taloudessa koska yksi on kadonnut. Muutoin olisi neljäs. Olisiko puuttuva yksikkö vain pitkäikäisessä lainassa jossain tai siksi että en ole pystynyt mahdollista yksilöä identifioimaan koska aikaa on mennyt ja paljon siitä kun sinisen nostimeni viimeksi näin. Vahinko on voinut käydä. Nyt kirjoitan nimeni laitteeseen. Ja salaleiman. Tuskin Kerhoni poitsut ja kimulit tätä kauheasti himoitsevat sillä heillä on, kuulemani mukaan, varmatoimisempia amerikantuotteita jotka eivät tarvitse aktiivista huolto-ohjelmaa. Lempäälässä on kaverini myymälä ja huolto jotka hoitavat amerikanpyörän huoltohommat.
IKH:sta
Kyseinen myymälä on lähistöllä. Talouden pakettiautolla pyörähdin noutamassa paketin. Asiallisesti pakattu kartonkilaatikkoon. Tilaukseen meni vajaa kuukausi. Ilmoitus oli että lunastus viikon sisään. Että pitäisi olla henk.koht. paikkakunnalla tai laittaa Rouva asialle. Saattaisiko, edes, soittaa että tulossa ollaan. Aina ei ihminen voi ilmentyä tyhjästä yllätyksenomaisesti. Nyt meni puoli viikkoa ilmoituksesta ilmentyä. Rouva kassalla hermostui heti. Katseli näyttöpaneelista ja valitti että hän ei tiedä milloin tavara on tullut, jos on ylipäätään ilmennyt ja missähän päin myymälää jos on. Ajan myötä oli se. Ko. rouva sitä sitten kantoi kassan suuntaan selkä vääränä. Toki sähköpostissani oli ilmoitus lähetyksessä. En vain omista sellaista laittetta, enää, jota voisi kuljettaa taskussa. Eikä rouvan hakukierro edes kestänyt viittä minuuttia. Minä kuittasin ja olin tyytyväinen. Hinta oli varsin kohtuullinen kilpailijoihin nähden. Mikä mukavinta: nostimen lisävarusteet sopivat erinomaisesti tarkoitukseeni pikku jutuista huolimatta. Kaikissa, vastaavissa, ei asia ole lainkaan näin hyvästi. Pitäisikö antaa palautetta ikäväntyylisestä palvelusta? Vai johtuiko vastentahtoisuus kerholiivistäni?
Varustus
Hieman parempi kuin kilpailijoillaan ja rakenne-erojakin on. Väännin on, tietenkin pakollinen mutta lisäksi on kahdella tavalla säädettävät lisävarusteet joilla voi nostaa, tai tukea, kohdetta, esim. moottoripyörää, jonka runkoputket ovat muun rakenteen yläpuolella. Niissä on yksi arvostamani piirre: ne kohdat jotka tulevat pyörän runkoa vasten ovat kumipinnoitetut. Eivätkä ole v-muotoiset vaan kapeat että mahtuvat ahtaampiinkin paikkoihin. Näitä piirteitä tarvitsen kun talvella tunkkaan 1400 California GTS:n takapäätä ilmaan takanavan huollon ja vanteen pesun, kiveiskemien paikkamaaluksen sekä vahauksen helpottamiseksi. 1400 Guzzien runsaspuolainen vannetyyppi on hankalasti puhdistettava ja vahattava. Helpoin on tehdä se pyörä irrallaan. Teknisesti hienoa työtä mutta käytännössä hankalaa pitää siistinä. Etupyörän suhteen homma käy vaivaa nähden paikoillaankin mutta takapyörää on hankala pestä irroittamatta.
Kiinnityskohdat
Varsinaisen ison pyöränostimen kanteen voi porata pari reikää sopivaan kohtaan että nostimen saa kiinteästi pysymään paikallaan. Muutoin korvakkeista, kuten lattialla työskennellessä, on se ilo että nostin ei ainakaan kaadu helposti. Jos nostin on likellä yläasentoaan niin se ei ole kovin tukeva pyörän pituussuuntaan ilman sivutukia.
Jos jotain negatiivistä, välttämättä, etsii
Lisäosien kiinnityskorvakkeet (Nuo mustat.) ovat melko ohutta terästä. Jos kiristää hiukankin enemmän niin antavat periksi. Siihen on kyllä lääke: lisää rautaa. Verstaallani on hitsauskone. Toisaalta: pyörän paino, jo itsessään, pitää kuormansa paikoillaan.
Kuulalaakeri
Kierretangon päässä on laakerointi joka keventää huomattavasti nostimen käyttöä. Sen voitelun jälkeen laitan lämpökutistesukkaa päälle joten siihen ei pääse lika tekemään tuhojaan.
Pääkäyttökohde
Pyhitän tämän nostimen yksinomaan 1400 California GTS:n käyttöön. Saa seisoa sen varassa vaikka koko talven niin ei vie Kerhon pyörävarastossa arvokasta tilaa kuten olisi jos vain sivutuella säilyttäisi tonnistoa. Tämän kokoluokan pyörissä ei ole keskiseisontatukea ja jos olisi sen pitäisi olla sähköinen tai hydraulinen tai pitäisi olla raskaan sarjan painonnostaja että keskiseisontatuki ylipäätään olisi toimiva tälle "puolitonnarille".
Käyttöohje
Siinä oli ohjeissa pitkä litania miten laitetta ei saa käyttää eikä ulkopuolisia pidä päästää lähelle paria metriä kun laite on käytössä. Sentään yksi hyvä piirre: ohjeissa mainittiin että korkeudensäätökierre on voideltava ennen käyttöön ottoa. Hyvä vinkki: trapetsikierre leikkaa helposti kiinni jos ei ole voidetta.
Joilla ei ole pyöränostinta
Tämä laite korvaa sen osittain. Pääseikka lienee että pyörä on pystyasennossa lattiallakin. Silloin voi tarkistaa vaikka voiteluöljyn pinnan tason siinä asennossa kuten tarkistus tulee suorittaa. Monta muutakin toimenpidettä nostin helpottaa kuten renkaanvaihtoa pyörän irrotuksineen ja keulan öljynvaihtoa. Keulan öljy pitää vaihtaa liki vuosittain paitsi, jos, ajaa vain muutaman tuhatta kilometriä suvessa. Omalla ajosuoritteella huollot ovat vuosittaisia. Saapas näkee onko ensi suven (2025) suorituksena kymppitonni lisää mittarissa?
Lisää aiheesta kun tulee kokemuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti