Sivut

torstai 19. syyskuuta 2024

Päijänteen rantooseen ja takaisin

 

Tein tänään ajokauden päättäjäisajelun.
Ajoin Tampereelta Kangasalan kautta Kuhmoisiin. Muutama pikkukylä matkalla. Perillä kahvittelin ja ajoin takaisin. Asemuseo olikin suljettu. 
Joitakin ajokuvia otin matkan varrelta. Laitan jatkoa mutta myöhemmin.
Ajosää ei juuri parempi olisi voinut olla: suht kevyellä varustuksella California 1000 Adamant-trikellä.

Tauko.

Lounastauko. Asiakkaita, oli kohta, jonoksi asti. Puoli metriä mustaa söin hillon kera.

Kangasalan keskustan kupeessa Kirkkoharjun rinnettä pätkä.

Pala Vesijärveä ja muuta Kangasalaa.

 Kangasalan Uuden Kirkon torni.


Maisema Kangasalta Pelisalmelta. Noin 70% matkasta tapahtui Kangasalan pitäjässä.
 
Säännöllinen huolto
Öljyt vaihdan moottoriin vuosittain syksyllä riippumatta ajokilometreistä. Suodattimen joka toinen tai kolmas kerta. Se kun piilee öljypohjan sisällä tässä moottoriversiossa. Moottorissa RVS-käsittely jonka toistan ensi vuonna jos ajokykyjä itsellä riittää. Öljypohja on madallettu joten öljyä on vain hieman yli kaksi litraa.

Saastaisen Kukon terassilla. Kuva otettu luvan kanssa. Lienevätkö he kantiksia?
 
 Kuhmoisten kylänraittia.

Tunnetuin kohde
Kuhmoisissa on asemuseo. Taajaman pohjoispäässä. Viime aikoina päässyt otsikoihin koska siellä ovat käyneet pitkäkyntiset ryöstämässä aseita kahteenkin kertaan. Satamassa, joka on aivan kylän vieressä, on kesäisin vilskettä ja palveluja.

Paha puute
Ennen pääsi autolautalla Päijänteen yli. Se lyhensi merkittävästi matkaa idän suuntaan. Sysmän Suopelto oli silloin sataman paikka itäpuolella.

Vehkajärven maisemaa.

Tie vie metsien poikki. Kangasalla on myös runsaasti avoimia peltomaita.

Pelisalmen maisemaa eteläpuolelta.
 
Reissu suoritettu ja kulkupeli edelleen toimivaksi todettu. Pientä vaille 100000 kilometriä mittarissa. Trikemuodossa taivallettu noin 30000 km.

Triken historia
Aluksi se oli kaksipyöräinen ja silloin kun pyörä oli uusi se oli myynnissä Riku Motorilla Lahdessa jossa satuin oleskelemaan vapaa-ajallani koska olin seudulla töissä. Pyörän osti lahtelainen herra ja hän pyysi minua ajamaan, autonsa perässä, uuden pyörän hänen asuntonsa pihamaalle Karistolle Kymijärven rantaan. Sitten hän kyyti minut takaisin autollaan. Pyörä oli ollut hänellä vuosikymmenet kunnes se tuli myyntiin. Kävin ostamassa pois ja toin sen autolla Verstaalleni. Kunnostin pyörän kauttaaltaan ja muutin sen kolmipyöräiseksi. Sairaslomalla tietenkin koska olin ajanut hirvikolarin edellisenä syksynä. Sairasloma päättyikin sittemmin eläkkeeksi.
 
Laillinen puoli
Viimeistelin tämän "inva-ajoneuvoni" sekä testautin Testmill Pentanovan ja MMAF:n toimesta ja katsastutin paikallisella katsastusasemalla joka oli omituinen juttu. Insinöörikin voi olla ikävä ihminen. Häntä, ilmeisesti, ketutti se että ei voinut "kävellä" em. toimenhaltijoiden päätösten yli. Leima tuli mutta kesti kauan. Noin 1000€ yhteensä meni lainmukaisuuden hankintaan eri toimenhaltijoille. Rahalla saa oikeutta, kuuluu vanha sanonta. Myöhemmin poliisi on syynännyt trikeäni. Erään kerran kerroin että olen sen itse suunnitellut ja rakentanut. Se, ilmeisesti, epäilytti vanhempaa konstaapelia ja hän suunnitteli että ottaa rekisterikilven pois. Omat perusteluni ja poliisin "maijan" tietokone kertoivat kuitenkin asian olevan kunnossa ja sain hyvän matkan toivotukset. Se mikä trikessäni rassaa ulkopuolisia ja tietämättömiä on se että se kallistelee sisäkaarteeseen mitä useimmat triket eivät tee. Taka-akselin tuenta on "kelluva" eikä kiinni jäykästi muussa rungossa kuten tavallista. Nykyään, jälleen, pystyn ajamaan kaksipyöräisilläkin ajoneuvoilla. Lähdenkin tästä polkupyöräilemään. Mutta ensin ruokaostoksille.

Kerhoillanvietto LCR-mc:n tiloissa
Palatessa jatkoin ajoa Tampereen ohi Ylöjärvelle omalle Kerholleni. Kävin kahvittelujen ja vilkkaan perhesuunnittelukeskustelun lomassa ottamassa California 1400 GTS:n akun miinuskaapelin irti. Jos sitä ei irrottaisi niin akku olisi muutaman viikon päästä kelvoton koska pyörän sähköjärjestelmä kuluttaa hitaasti mutta varmasti energiaa pitämällä yllä asetuksia ja muuta muistia. Akku on litiumtyyppinen ja on nyt palvellut tasan kaksi vuotta moitteitta. Laitoin ylläpitolaturiin joka täytti akun hetkessä eli viidessä minuutissa. Akun näyttö kertoi että 13,4 Volttia ja 100%. Tiedä sitten säilyykö litiumakku mieluimmin täytenä vai hieman vajaatehoisena?

Tuntemuksia matkalta
Ihmisistä: juttukavereita löytyi kuten mustamakkarakauppias, baarin terassilta kolme henkeä ja Kerholta vaikka ketä lapsuuden ja nuoruuden ystäviä. Joiden kanssa Kerhon perustimmme.

Kerhon perustus
Alustava päätös tehtiin asunnossani Ylöjärven Kaiharilla ja virallinen kokous erään jäsenen vanhempien asunnossa lähistöllä. Kohta meillä olikin jo kerhotilat silloisen Ylöjärven kunnan toimesta keskustan kupeessa tallitiloineen vanhalla paloasemalla. Kunta sai valtionavustusta enemmän nuorisotoimeen kun parikymmentä henkeä jäsenistä katsottiin nuorisoksi. Jäsenmäärä on pyörinyt siinä 30 - 40 motoristin tasossa. Kannatusjäseniäkin on ollut vaihtelevasti. Säännöissä sanotaan että pitää olla moottoripyörän omistaja tai haltija että pääsee jäseneksi. Vuoden koeaika.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti