torstai 24. lokakuuta 2024

Dacia Logan Van pikkupakettiauton katsastus

 

En tällä kertaa itse
Vein siis tuttuun autohuoltoon jossa katsoivat mitä vikoja saattaa olla. Olihan niitä: yksi väljä ohjauksen raidetangon pallonivel joka vaihdettiin uuteen ja takajarrut puolsivat. Kallistuksenvaimentimen pään kumihela oli jonnekin kadonnut ja sen puute piti kolinaa töyssyisellä tiellä. Lisäksi puutteita valaisinlaitteissa kuten takasumuvalo pimeänä. Ne oli nopeasti kunnostettu. Itse vaihdoin äärivalon pikkupolttimon. Niitä pikkupolttimoita pitää ostaa muutama varastoon. Vien laitteen perjantaiaamusta tutulle katsastusasemalle ja saanevat aikaan hyväksynnän tai hylkäyksen. Joskushan vika voi huoltoliikkeelläkin jäädä huomaamatta. Kotimatkalla pikkupaku tuntui ohjaukseltaan jokseenkin jämäkältä. Myöhemmin kävin Kerholla reilun 20 kilometrin päässä ja totesin että kulku moottoritiellä oli varsin leppoista.

Päästöarvot
Katsastuksessa katsovat ne myös. Ei saa savuttaa eikä tuottaa nokipölyä. Siihen on lääke: ajan moottoritietä Helsingin suuntaan kymmenkunta kilometriä niin että on vauhtia sallittu satakaksikymmentä kilometriä tunnissa pikkuvaihteella niin että kone käy täysillä kierroksilla ja riittävän kuumana. Sen jälkeen pakokaasut kelpaavat katsastajalle.

Ajoa on ollut
Lähentelee hiljokseen 170000 kilometrin suoritusmatkaa. Pääosin olen tehnyt huollot itse mutta kaikkea tarpeellista ei itselläni ole. Nytkin tarvittiin laitetta jolla etupyörien suuntaus varmistettiin huoltoliikkeessä pallonivelen vaihdon yhteydessä. Parisataa valtakunnan ecua siihen vajosi. Kyllä oli hyvä ajaa eikä keulasta kuulunut klonksetta ja kolinaa. Kallisteluvaimentimen päässä oleva kumiosa oli murentunut ja pudonnut. Sen tilalle uusi kumiosa.

Torstaina ja perjantaina
Jatkoa seuraa kun olen "leimalla" käynyt. Nyt lähden joka torstaiseen Kerhoni kerhoiltaan. Viikonloppu kuluu kavereiden kanssa jossain Uudellamaalla. Kohtapuoliin ovat myös Kerhoni vuosikokous, halloween ja pikkujoulut hieman myöhemmin. Kävin Sääksjärven katsastusasemalla näyttämässä auton paperit ja itse auton. Toiveet korkealla. 

Katsastus
Tuli hylkäys ja korjauskehotus. Olisin voinut itsekin korjata ja säästää muutaman kympin. Sen sijaan tarjosin korjausta Sääksjärven Nesteen autokorjaamolle. Pikkujuttu heille ja saivat osatkin edullisesti. Nyt vein 28.10. uudelleen konttorille. Takajarru oli parempi vaikka pieni ero olikin puolten välillä. Pitänee vasemman jarrusylinterin toimintaa herkistää. Muut korjatut kohteet olivat kelvollisesti korjattu. Samalla kun laitan talvirenkaat alle niin tulee tuo jarrun ero katsottua kuntoon.

Jälkitarkastus
Jarrut riittävän hyvät, osavaihdot todettu tapahtuneeksi ja muutenkin vaikutti siltä että homma on kunnossa. Leima tuli. Poikkesin ja palkitsin itseni katsastuskaljalla Sääksjärveläisessä pubissa. Tapasin tuttuja ja motoristikaverinkin. Hyvä päivä tänään.

Voisi vaihtaakin autoa
Toisaalta, turhaa rahanmenoa ja vanha vehje toimii ja liikkuu. Muutoin ei pakettiautoa tarvittaisi kuin mökkiasioihin. Siellä on pysyvä pieni remontti koko ajan menossa. Viimeksi huussiremppaa ja muutama muukin toimenpide on kiikarissa. Sekä normaali ylläpito. Jossain kuistilla puu mätänee ja se pitää korjata, klapeja kuskata, pihahommia, räystäskourujen puhdistusta ja sellaista pikkupuuhaa niin ei tule aika pitkäksi. Jollei muuta niin maalattavaa vaikuttaa olevan tarjolla aina.

Uusi, melkein samanlainen
Hinta on kaksinkertaistunut. Uutena, vuonna 2009, tämä pakettiauto maksoi tasan kymppitonnin ja nyt samanlainen tuplasti enemmän. Se laittaa harkitsemaan. Vetokoukku laitettiin jälkeenpäin huollon yhteydessä. Tyytyväinen laatuun vaan kyllä ikä jo painaa. Vielä ei katsastushenkilö ole raportoinut ruostevaurioista.

Varaosien tarve
Varaosia on kulunut: kaksi raidetangon niveltä, yksi alapallonivel, etujarrupaloja vaihdettu kaksi kertaa, yksi vetonivelen suojakumi (Sen vaihtotyö oli kallein ajoneuvon historiassa. Useamman satasen kun vika ilmeni Mökillä ollessa niin en pystynyt itse hoitamaan hommaa vaan piti viedä merkkihuoltoon.), valojen polttimoita, rengaskertoja muutama ja tuulilasikorjauksia kiveniskemien vuoksi pari. Huollot mukaan lukien laskua ei ole tullut kuin reilut kolme tonnia auton tähänastisessa huoltamisessa ja korjaamisessa. Useimmiten olen huollot ja korjaukset tehnyt itse. Öljyt ja suodattimet olen hankkinut, useimmiten, Tesoman Autotarvikkeesta.

Tämä ei ole tärkeää
Lähinnä kirjoitan itselleni muistiinpanoja. Internet muistaa...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti