Normihomma
Jo jonkin aikaa luistonesto on ollut pakollinen toiminto uudemman pään moottoripyörissä. Se on tehnyt ajosuorituksesta turvallisempaa kuin ilman. Yhdessä pyöristäni sellainen on. Alkeellinen versio sillä se ei toimi kesken kaarretta kun kallistetaan kuten moottoripyörällä pitää tehdä. Uudemmissa pyörissä järjestelmä on jo kehittyneempi ja voi kiihdyttää kaarteessakin, kallistuksen aikana, suht tehokkaasti eikä lähde takarengas luistamaan vaikka "tuppi on nurin". Toki ei tehoakaan ole silloin paljoa käytettävissä vaan juuri sen verran että takarengas ei lähde luistoon eli mutka-ajon nopeuden voi maksimoida miettimättä että lähteekö takarengas alta. Järjestelmä vertaa etu- ja takarenkaan kehänopeuksien eroa. Jos takapyörä pyörii nopeammin kun etupyörä on oletus että takapyörä luistaa. Vanhemmissa luistonestoissa ei ole kaarreominaisuutta. Mutta uusi eikä vanhempi versiokaan ylinopeutta estä. Pitää vain muistaa, ulosmitatessa, järjestelmän kykyä sillä se ei ole tavattoman nopea reagoimaan. Voikin olla että mutkassa on hiekkaa, vettä tai öljyä joihin järjestelmä ei ehdi vastaamaan. Ei ole kaatumattomuustakuuta.
Abs estää jarruja lukkiutumasta jarrutuksessa ja luistonesto, tcs eli traction control system, estää, moottoripyörässä, takapyörää lyömästä tyhjää kun voimaa tarjotaan eikä ole pitoa. Abs tulee englannin kielen sanoista: anti-lock braking system eli lukkitumaton jarrujärjestelmä. Joskus oma kielemme on selkeämpi.
Miten luistonesto toimii?
Perusmuotoisessa luistonestossa mitataan, moottoripyörässä, etu- ja takapyörän kehänopeuksia ja niiden eroa. Jos lukemat poikkeavat toisistaan niin luistonesto aktivoituu. Modernissa luistonestossa on mukana myös pyörän asennon, kallistuskulman, huomiointi. Myös etupyörän irtoaminen tiestä aktivoi luistoneston. Fiksummissa malleissa voi säätää mihin kulmaan keula saa maksimissaan nousta niin että tehoa rajoitetaan ko. asentoon nähden.
Milloin luistonesto käynnistyy ja aktivoituu
Nykypyörissä toiminto käynnistyy ajoon lähtiessä, yleensä muutaman metrin matkalla ajettaessa suoraan. Varoitusvalo sammuu. Luistoneston aktivoituessa, eli tilanne on päällä, varoitusvalo syttyy tai vilkuu silloin kun ollaan pidon äärirajoilla. Jos luistoneston varoitusvalo palaa koko ajan kertoo se että luistonestoa ei ole. Se voi johtua esimerkiksi vauriosta, liitinviasta tai lukukehän/anturin likaisuudesta.
Luistoneston ja abs:n yhteinen signaalirengas. California 1400:sen etupyörästä.
Takajarrun jarrusatula, sen "kilpi" ja siinä pyörylän sisällä nelikulmainen luistoneston ja abs:n yhteinen anturi takapyörän osalta. Edessä anturi kiinnittyy vasemman etuteleskoopin jarrusatulan kiinnityskorvakkeeseen.
Olenko tarvinnut?
Näin ensimmäisen 60000 kilometrin matkalla kyseisellä pyörällä ei luistonesto ole aktivoitunut normaalien ajosuoritusteni aikana. Testannut toki olen. Hiekkapinnalla reaktio tulee melko varhaisessa vaiheessa. Aiheuttaa sen että kuski nyökyttelee voimakkaasti sillä välillä on tehoa ja yhtä äkkiä sitä ei olekaan ja sama uudelleen kunnes kuljettaja ymmärtää vähentää tehoa. Uudemmissa näytetaajuus on suurempi eli nyökytystä on vähemmän kun pulsseja on enemmän.
Enko luota?
Luottamuksesta tuskin on kysymys. Olen vain oppinut tulkitsemaan tien pintarakennetta miten takarengas siihen tulee suhtautumaan kun kiihdytetään. Toki yllätyksiä ja virhearvioitakin on tullut vastaan. Silloin tekniikka puuttuu asiaan ja mittaristossa valot vilkkuvat.
Ne harvat kerrat
Keväällä saattaa asfaltin päällä olla likaa. Samoin syksyllä kun maatalouskoneista jää savea ja muuta moskaa tielle. Myös vesilätäkkö saattaa aktivoida luistoneston. Jälkimmäinen ongelma on osunut kohdalle. Liikennevalojen kohdalla oli jäänyt vettä asfaltin kulumakohtaan ja valoista lähtö oli aluksi normaali mutta lätäkön kohdalla takapyörä sutaisi tyhjää ja moottoriteho loppui hetkeksi. Siksi ei tullut luistoa mutta, sivustakatsojalle, varsin hupaisa näky kun vedon loppuminen äkisti kopsautti kypäräni ohjaustankoon. Pääni oli, onneksi ja tieliikennelain edellyttämänä, silloin kypärän sisällä ja kolaus melko voimakas.
Testaan
Keväällä ajoon lähdössä, jossain vaiheessa, testaan luistoneston. Helpoiten se sujuu sorapinnalla. Käytännössä teen yrityksen kiihdyttää niin kovaa että rengas ei pidä vaan lyö tyhjää. Silloin pitää luistoneston aktivoitua. Näin on tapahtunut.
Luistonesto on monessa merkissä ja mallissa säädettävissä eri asteisiksi tai, jopa, kytkettävissä pois. Toiminto ei liene kovin tarpeellinen metsäpolkuja ajellessa tai hiekkamontulla suditellessa. Kun taas abs voi olla kovastikin tarpeen. Paitsi ei takapyörässä.
Luistonesto ja abs
Kaksi eri toimintoa. Abs koskee jarruvoiman käyttöä rajoittamalla sitä jos tien pinta on liukas tai jarrutetaan todella lujaa. Käsitellään hidastuvuutta siten että osa ohjattavuudesta säilyy. Siinä suhteessa luistonesto on vastakkainen toimitila koska siinä käsitellään kiihtyvyyttä niin että ajonhallinta onnistuu. Ainakin jossain määrin.
Asiaa pitää harjoitella
Moottoripyöräpuolelta en ole kuullut vastaavaa mutta autolla kovasti jarrutettaessa on abs:n aktivoituminen johtanut onnettomuuteen: kuljettaja on säikähtänyt laitteen aktivoitumista ja lopettanut jarruttamisen. Vähintäänkin pitää olla tietoinen millaisia toimintoja ajoneuvossa on ja mitä ilmiöitä niiden toiminnassa on. Pitääkin reistata miten talouden Dacia toimii...
Nuotiopuheissa luistonesto ja abs
Nämä kaksi eri toimintoa monesti keskustellessa sekoitetaan toisiinsa. Toki sama tietokone eli pyörän keskusyksikkö näitä asioita käsittelee mutta komponentit joissa toiminta tapahtuu ovat osin eri laitteita. Mutta yhteistäkin on: molemmat toiminnot pyrkivät korjaamaan kuljettajan virheitä tai lieventämään tottumattoman kuljettajan liian rajuja toimia.
Jos ollaan liukkaalla pinnalla niin ilmoitus ja havainto tulevat helpommin koettaviksi. Ilmoitus tulee jo ennen kokemusta. Olen seurannut kun luistonestolla varustetulla autolla on yritetty jäistä mäkeä ylös. Kaasun painaminen ei auta mitään. Pitää vain saada rengas pitämään rauhallisella toiminnalla. Voi mennä kikkailuksi. Abs, sen sijaan, tekee parhaansa pysäyttääkseen liukumisen. Voi sekin olla nykimistä. Laitteet varmaankin kehittyvät edelleen.
Osin samat komponentit
Etu- ja takapyörässä ovat rei'itetyt kehät joita sähkömagneettinen pulssianturi seuraa. Pyörän keskusyksikkö ja/tai erillinen abs-yksikkö tekee laskelmiaan saamiensa pulssien erotuksesta ja määrittelee kulloisenkin tehontarpeen.
Tuleeko ristiriitaa?
Jos on vaihtamassa pyörää tai omistaa useamman pyörän eikä niissä ole samantyyppinen jarrujärjestelmä keskenään niin pitää pitää varansa että ei tottumuksesta toimi väärin. Varsinkin jos on tottunut abs- ja ajonhallintajärjestelmien tukeen ajossaan niin voi tulla paha paikka jos yllättäin käyttää totutulla tavalla pyörää jossa ei ole ajonhallintajärjestelmiä.
Onko todellista hyötyä?
Turvallisuuden suhteen luistonesto kuten abs:kin ovat vaikuttamassa ajamiseen. Onko se kokonaisuutena turvatekijä sillä siihen voi iskeä toimintahäiriö joka voi aiheuttaa kaatumisen tai ainakin varoitusvalon syttymisen josta pitäisi tajuta että pyörä ei toimi odotetulla tavalla. Näitä järjestelmiä on ollut yli 20 vuotta enkä ole kenenkään tulleen kertomaan että luistonesto tai abs olisi pettänyt. Tai sitten asiaa ei ole edes huomattu katsoa tältä kannalta. Kaatunut mikä kaatunut.
Oma kokemus
Vain kahdessa omistamassani pyörässä on ollut ja yhdessä on edelleen luistonesto. Joskus sorapinnalla se on aktivoitunut mutta muuten ei. Sama koskee abs:sää. Sen verran nössö lienen liikenteessä. Toki kokeillut olen hallituissa olosuhteissa. Luistoneston aktivoitua ajamisen tyyli saa uusia vivahteita ja kaasukahvaa tulee löysättyä. Melkoista rytkytystä.
Muutamalta henkilöiltä, joilla on uudehko pyörä, kysynyt näistä asioista. Vastaukset, suurelta osalta, ovat hieman sinnepäin. Toisaalta, jos luotto itseen on niin hyvä ettei tarvitse kirjoja selata niin hyvää onnea vain!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti