Ei erillistä ilmaisinta
Jo kaksi kertaa tämän pyörän historiassa, 60000 km:n matkalla, kyseinen toiminto on aktivoitunut.
Molemmilla kerroilla oli kysymys tositilanteesta eli renkaan tyhjentymisestä hitaasti ajon aikana. Takarenkaan suhteen ainoastaan. Eturengaskin on tyhjennyt mutta ei ajon aikana. Ohessa useampi tölkki oluttakin.
Toimintatapa
Mitään antureita renkaisiin ei liity vaan toiminto vertaa etu- ja takapyörän keskinäistä kehämittaa hyvin aktiivisesti ja tarkasti alkaen ajoon lähdöstä. Joka kerta.
Toimii vain ajon aikana
Ei siis silloin kun pyörä on pysähtyneenä. Sen aikana tapahtunut renkaan paineen lasku on havainnoitava kuljettajan toimesta. Toki, jos vajuminen jatkuu, tulee ilmoitus asiasta mittaristoon.
Neljä tehtävää samoilla osilla
Luistonesto, lukkitumaton jarru ja rengaspaineen muutoksen hälytin. Lisäksi, tietenkin, nopeusmittaus johon nämä kaikki toiminnot liittyvät. Nopeutta mitataan sekä etu- että takapyörästä abs-anturien toimesta.
Kuvassa etupyörän abs-anturi ja sen johdin ja johtimen suojus sekä etuakseli vasemmassa etuteleskoopissa.
Testasin
Lähdin ajamaan renkaat normipaineissaan. Pysähdyin mutta en sammuttanut moottoria. Päästin eturenkaasta hieman ilmaa pois ja lähdin ajamaan niin varoitusvalo syttyi. Totesin että järjestelmä toimii. (Saattaa toisinkinpäin käydä jos lisää ilmaa renkaaseen moottorin käydessä tai pelkästään että virta on koko ajan päällä. Tämä on kokeilematta minulta. Tajusin asian vasta nyt...)
Ajon aikainen ilmaisu
Joka kerran kun virta kytketään syttyvät myös ABS:n eli lukkiutumattoman jarrun ja luistoneston varoitusvalot. Kun lähdetään ajamaan niin jo muutaman metrin matkalla pyörän keskusyksikkö mittaa renkaiden kehämitat ja em. merkkivalot sammuvat. Jos jompikumpi valo syttyy ajon aikana uudelleen niin on epäiltävä vikaa joka, todennäköisesti, on renkaan tyhjentyminen. Valot eivät kerro onko kyse etu- vai takarenkaasta. Se jää kuljettajan tulkittavaksi. Mutta ns. varoitus on annettu keskusyksikön toimesta ja asiaan kannattaa suhtautua vakavasti.
Kun pysähtyy ja kääntää virran pois
Sen jälkeen, uudelleen käynnistettäessä syttyvät valot jälleen ja sammuvat kun lähdetään ajamaan. Mikäli valot syttyvät uudelleen ajon aikana on epäiltävä että vuotoa on edelleen.
Kuljettajan vastuulle
Jos asia toistuu eli varoitusvalot syttyvät ajossa niin on katsottava tosissaan että kumpi renkaista vuotaa. Toisaalta sillä ei ole merkitystä kumpi rengas vuotaa sillä matka on katkeamassa joka tapauksessa renkaan tyhjenemisen vuoksi. Asia selviää varman päälle.
Milloin muulloin varoitusvalot syttyvät
Juurikin niistä syistä joissa takarengas luistaa tienpinnan suhteen. Saattaa ilmetä kun kiihdytetään voimakkaasti esimerkiksi märällä pinnalla tai tien kitka ei ole korkea kuten jos on sorapintaa alla. Tämä ilmenee luistoneston valon välkkymisenä ja moottoritehon varsin dramaattisena vähenemisenä. Jos ABS-valo vilkkuu niin se kertoo että jarrutustehoa on päällä niin paljon että renkaat tai rengas, ainakin se jolla jarrutetaan, on osittaisessa luistossa. Tuntuu nyintänä ajon aikana. Kun ABS-valo palaa jatkuvasti niin jarrussa ei ole luistonesto päällä lainkaan. Siihen voi olla useita syitä kuten vaurioitunut asentoanturi tai muu vika.
Tietokone avuksi
Vikoja jarruissa ja luistonestossa voi tutkia tietokoneavusteisesti siinä kuin muitakin pyörän hallintajärjestelmän toimintoja kytkeytymällä pyörän järjestelmiin. Itse käytän vanhaa läppäriä, asianmukaisia kytkentäkaapeleita ja GuzziDiagia. Ohjelmisto on ilmainen ja suomenkielinen. Vain kaapelit tarvitaan.
Yleensä ottaen
Vikavalo, se punainen kolmio, saattaa syttyä hyvinkin monesta syystä. Kertoo että vikaa on. Tosinaan on helppoa päätellä mikä on vikana mutta silloin kun vikavalo vain tillittää orpona ja muita ilmoituksia ei mittaristossa näy voi asia olla hankala. Tietää pyörän kuljettamisen huoltopaikkaam jossa luetaan pyörän vikalogi. Se tietää jo rahanmenoa.
Ohimenevän vian vikailmoitus
Voi olla niinkin että vikavalo syttyy varsin vähäisestä syystä. Syystä jonka olisi voinut ohittaa noin vain tekemällä virta-avaimella tarvittavat liikkeet että vikatilan saa pois päältä. Vikatila ja vika ovat eri asia. Jos vika olikin vain tilapäinen ja ohimenevä häiriö ei sen takia kannata viedä pyörää huoltoon. Vikatilassa pyörällä on ikävä ajaa: pääsee kyllä liikkeelle mutta voimaa ei ole.
Tyypillinen vikailmoitus
Ei useinkaan johdu mistään varsinaisesta viasta. Sen voi generoida akun alhainen lataustila tai akun heikko kunto. Esimerkiksi käynnistyksen yhteydessä syntyvä alijännite. Tämän vuoksi voi, mikäli pyörällä pitää vielä ajaa, siirtää vikailmoitus vikamuistiin virta-avainta käyttäen ja jatkaa matkaa ilman tehorajoitusta. Kotitallissa läppärillä ja GD:llä vikalogia vilkaisten saa tietää, suomenkielellä, mikä pyörää riivasi, onko se ohimenevä häiriö vai vakavampi ongelma.
Jos tehorajoitus ei poistu tai uusiintuu liki välittömästi
Se on jo merkittävämpi ongelmatila ja tieto vakavammasta vaivasta. Sitä varten pyörä menee vikasietotilaan ja matkanteko hidastuu tai, pahimmillaan, katkeaa. Silloin vika on jossain vitaalissa komponentissa kuten jarruissa, moottorinohjauksessa tai voimansiirrossa.
Useimmiten matka jatkuu
Kun säikähdyksestä selviää niin kannattaa vetää henkeä ennen kuin tilaa korjaamon pakettiauton paikalle.
Jos on varautunut
On mukana vaikka miniläppäri jossa on suomenkielinen GuzziDiag ladattuna ja liitäntäkaapelit on muutaman minuutin juttu etsiä onko vikaa ja minkälainen vika. Lisäksi voi ajaa toimintotestaukset läpi. Ei liene nykyihmiselle kuin pikkuhomma. Vikoja tuskin saa lisää aikaiseksi.
Muut mallit ja ohjelmistokehitys
Koska 1400 on jo ikääntynyt pyörämalli niin siinä hieman vanhempaa teknologiaa kuten sitä myöhemmissä malleissa. Osaan nykymalleista ei ole GD:llä pääsyä. Mutta on myös malleja joihin on. Järjestelmät ovat kehittyneet vauhdilla ja sitä myöden GD:kin. Sen sivuilta voi etsiä ohjelmiston jolla tehdään perusasetuksia ja vianhakua. Löytyy myös ohjelmia joilla voi muokata pyörän toimintoja sellaisiksi kuin haluaa. Tehoa, vääntöä tai vain personoida pyörän moottorin luonnetta omiin tottumuksiin sopiviksi. Eikä maksa mitään. Näin olen tehnyt itse.
Mikä pitää muistaa
Ennen kuin lähtee muuttamaan mitään niin kannattaa kopioida alkuperäinen moottorinohjaustiedosto varmaan talteen. Varoiksi. Sen jälkeen voi tehdä moottoriohjaukselle sen mitä haluaa. Aina voi palata alkuperäiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti