Sivut

maanantai 18. marraskuuta 2024

Talvikumit auton alle 0 euroa

 

Auto ulos tallista
Pihamaalla pari senttiä sulavaa lunta asfaltin päällä. 17.11. oli vielä poutaa kun Rouva ajeli Nauvosta kotiappäin suvikumeilla. Olin hänelle taannut että viikonloppureissunsa taideretriittiin hän voi ajaa huoletta kesärenkailla. Näin kävikin. Maanantai-aamuna, sen sijaan, oli jo maa valkeana. Ryhdyin hommiin. Ei tule kustannuksia. Toki hankintakustannukset ovat olleet vaan kun itse tekee niin työstä ei tule muuta kuin ajakulua. Renkaathan on aina, kuitenkin, ostettava. Maksoi mitä maksoi. Kuvia otan aiheesta myöhemmin.

Kalastajan housut
Tarpeelliset koska renkaanvaihtohomma ilman autonostinta on tehtävä maanpintatasossa loskalumessa. Lisäksi tarvittiin tunkki, krokotiilimallia, sen ja pyörän tukivarren väliin laudanpala ettei tule naarmuja sekä paineilmaa. Tallissani on kompressori jota ei tarvinnut edes käynnistää. Painesäiliössä oli hyvä latinki.

Paineet kohdalleen
Kävin talvipyörät läpi autotallissa painemittarin kanssa ja täytin käyttöpaineeseensa. Kesärenkaista, irrotuksen jälkeen, päästin painetta pois vajaan ilmakehän verran per rengas ja laitoin tallin perälle. Eivät olleet erityisen likaiset. Ehkä pesen myöhemmin.

Pyörä kerrallaan
En tunkkaa auton nostokohdista helmakotelon alta vaan alatukivarsien alta. Nousee muutamalla tunkin vivun väännöllä. Ei siis tarvitse nostaa itse auton koria vaan vain pyörän kerrallaan. Nopeuttaa ja helpottaa eikä tarvitse pelätä että tunkki nuljahtaa alta pois.

Tiukassa
Edellisellä kerralla, keväällä, oli suvikumit kiinnitetty autohuollossa ja pultit olivat yllättävän tiukassa. Piti vääntää tosissaan. Ristikkoavaimen poikkitagon toisesta päästä nostin kädellä ja toisessa päässä oma painoni. Aukesivat kaikki. Ristikkoavaimen alkuperää en muista mutta se on ollut monessa autossani matkassa jo vuosikymmenet.

Renkaiden kunto

Keväällä merkkasin talvirenkaisiin mikä oli missäkin auton kulmassa ollut. Nyt laitoin ne samoihin kohtiin. Renkailla oli ajettu vain noin 4000 kilometriä edellistalvena. Yhtäkään nastaa ei ollut irronnut ja niissä olevat kovametallipiikit olivat riittävästi ulkonevat. Kulutuspinnassa ei ilmennyt isompaa kulumaa. Pyrin muutenkin, nastarenkailla, ajamaan silloin kun tiellä on lunta ja jäätä. Paljas asfaltti, talvella, syö nastoja ja renkaita. Onneksi voin, useimmiten, valita milloin tarvitsee ajaa. Kesärenkaat olivat myös hyvässä kunnossa. Niillä on ajettu kahtena kesänä ja kilometrejä tuli siinä ajassa yli 20000. Mökkireissut Itä-Savoon ja muu matkailu kerää kilometrejä mutta eniten taitaa tulla lähimatkailusta ja kauppareissuista. Pakettiauto on hankittu siksi että Mökille on aina viemisiä kuten remonttitarpeita. Viimeksi katsastettu lokakuussa -24.

Renkaiden valinta
Pakettiautolla saa ajaa korkeintaan 100 km/h vaikka kulkisikin. Tämäkin on pakettiauto mutta yllättäen tällä saa ajaa 120 km/h. Ikäänkuin kevytversio. Käytännössä vauhti on, maksimissaan, juurikin tuo satanen. Sillä kerkiää normiteitä ihan hyvin. Siksi renkaat eivät ole kovin hinnakkaat ja saa käyttää henkilöauton renkaita. Olen ostanut edullisia kumeja. Ovat varsin kovaa kumia ja kestävät alla varsin hyvin ja pitkään. Nokian kopioita kuvioinniltaan. Kappalehinta 45 - 65€. Eli ei rasita eläkeläisen rahapussia kovin. Ajettavuus on ollut ihan riittävän hyvä käytetyillä nopeuksilla. Toki kokemusta ajamisesta on melko paljon, myös Rouvalla.

Talvirenkaiden allelaitto
Siinä kun nostin ja irrotin yhden pyörän niin laitoin toisen paikalleen. Ikäänkuin vaihetyötä edeten auton kulmasta kulmaan. Rauhallisesti toimin mutta eihän siinä mennyt kuin puolisen tuntia. Muutama talon asukas kävi jutulla mutta ei, tällä kertaa, kukaan tullut tiedustelemaan millä hinnalla laitan hänen autoonsa talvikumit alle. Vastaavaa on tapahtunut myös keväisin. Sen mitä ole seurannut taloyhtiön pihamaan autoja niin niissä on olleet jo talvirenkaat muutaman viikon ajan. Miksi ajaa suvikeleillä talvirenkailla? Vai onko niin että ihmiset eivät enää osaa vaihtaa autoonsa edes pyöriä?

Seuraava vaihe
Lastaan kesäpyörät auton tavaratilaan, pesen painepesurilla Kerholla kun käyn siellä muutenkin, annan kuivua ja pakkaan takaisin ja talletan ne autotallin perälle suvikelejä odottelemaan.

Säästinkö?
Riippuu siitä miten arvottaa oman työnsä ja rahavarantonsa. Tässä tapauksessa varannot säilyivät vaan kallista eläkeläisen aikaa kului. Todennäköisesti, jos eläke lasketaan vuorokauden kaikista tunneista, minuuteista ja sekunneista, en ehtinyt montaakaan senttiä "ansaitsemaan" eläkettä. Toisaalta: huoltoliikkeessä talvipyörien vaihto olisi maksanut 20 - 40€ ja lisäksi aikaani sekä polttoainetta olisi kulunut jossain määrin. Vähintäänkin olisin joutunut ajamaan useamman kilometrin. Nyt matkaa syhtyi kolme autonmittaa eli tallista ulos ja takaisin. Se ei liene iso kustannus.

Varapyörä
Pesii takana auton alustassa. Alkuperäinen, eli auto tuli ostetuksi yhdeksällä renkaalla aikanaan. Auto kaksine rengassarjoineen maksoi uutena tasan 10000€ toistakymmentä vuotta sitten. Vararenkaan kunto ja ilmanpaine pitää tarkistaa tai tilalle laittaa yksi kesärenkaista. Voi olla että käynkin kaverin autohuollossa ja pummin häneltä vararenkaan tilalle hyväkuntoisen, käytetyn, nastattoman talvirenkaan. Sopii kaikille keleille. Kesät talvet. Vielä en ole varapyörää tarvinnut tässä autossa.

Päivän saavutukset
Aamulla heräsin joskus yhdeksän tienoilla, aamukahvittelin, luin päivän lehden siinä ohessa. Niillä voimin siirryin autotallille ja vaihdoin em. renkaat alle. Juttelin tovin naapureiden ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kanssa sekä myöhäislounastin. Sittemmin kirjoitin tämän itselleni muistiksi ja keitin pari mukillista tummapaahtoista kahvia että jaksaa olla hereillä. Täytin ristisanaa kahvin ohessa. Rouvakin tuli töistä. Nyt teeveen ääressä. Uutiset menossa.

Ajoitus kohdallaan
Ei mennyt kun pari päivää niin talvi oli tosiasia. Talvikumeja tarvitaan. Sulaakin säätä on luvassa mutta tuskin pitkään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti