Julkaistu aiemmin, osittain, Gruppo Moto Guzzi Finlandian keskustelupalstalla
Suoraan asiaan: kun irrottaa akusta kaapelin niin osa pyörän asetuksista
menee perustilaan. Juurikin ne asetukset jotka olet sinne itse tai
jonkun muun toimesta haluttu. Mitään, suoranaisesti ajoon, vaikuttavaa
ei ole mutta mittaristo näyttää hieman eri asetuksia. Samat asetukset
voi laittaa uudelleen joihin on tottunut. Mitään muuta ei saa
nollaantumaan kuin trippimittarin. Muistissa säilyvät, halusi tai ei,
myös vikailmoitukset. Vasemmalla ohjaustangossa on tarvittava painike.
Täsmällisyyttä keskusteluun
Osa asetuksista on siksi että tällä
Telluksella, jossa enimmäkseen pyörimme, on eri tapoja ilmaista asioita.
Siksi voi valita mailit tai kilometrit. Vaan kellon näytöstä en ole
C1400:sta löytänyt 24 tuntia mutta se ei juurikaan ole ajooni
vaikuttanut. Kun mennään Norgesta ja Brevasta uudempiin malleihin niin
silloin voi olla tekemistä enemmän sillä voi valita mittariston
värimaailmasta alkaen kymmeniä eri mahdollisuuksia ja
näyttövaihtoehtoja.
Apua tarjolla
Itsellä kun on ollut huono hetki joskus niin
Kerhollani olen tukeutunut nuorempiin jäseniin niin, viimeistään
silloin, homma hoituu. Toisaalta, erilainen, näyttötapa voi olla
virkistäväkin mutta maileja ei kilometreihin pidä sekoittaa.
Monta kulutuskohdetta ja muistit
Jos
akku on kiinni pyörän virtapiiristä niin se pyörittää ajotietokoneen
muistia ja pitää ns. käynnistysvalmiutta yllä. Se kuluttaa akusta sekä virtaa että
akun rakennetta ajan kanssa. Jotkut akut ovat asiassa herkempiä. Jotkut eivät
niinkään mutta loppu niille on aina tullut. Erityisesti ns. hidas
kulutus eli alhainen virran kulutus on akuille, tyypistä riiippumatta,
fataalia. Se kun syö akun helpostikin tyhjäksi pitkässä säilytyksessä.
Tässä on se etu että akku lataantuu kun älylaturi sitä ymmärtää ohjelmistonsa puitteissa ladata. Kätevää lyhyissä säilytyksissä. Kuten edellä kirjoitin niin talven mittaiset purku - latausyklit kuluttavat akkua kuin se olisi käytössä. Mielelläni säästäisin akun kulutuksen käynnistyksen ja ajonaikaisen pulssien toimeksi. Sitä kun ei voi välttää. Toki tärinä ja iskut voivat myös olla akulle haitallisia. Sitäkään ei voi täysin välttää jos ajaa halutaan. Akku siis kuluu monella tavalla.
Mahdollisimman kauan
Voi olla että akku kestää vain kaksi ajokautta mutta voi
kestää useammankin vuoden. Yleensä akun todellinen kunto tulee esiin jo
kevään ensimmäisellä pidemmällä ajokerralla. Itselläni on pieni
litiumakku matkassa auton perässä tai pyörän takalaukussa ja sillä on
saanut käynnistää useammankin ajoneuvon vuosien varrella. Mutta en
omiani.
Rajansa kaikella
Muistaakseni ison Brevan ohjekirjassa, kuten myös 1400
Californian on maininta, että akkua ei pidä pitää yli kahta viikkoa
kytkettynä pyörän sähköjärjestelmään. Tähän olen luottanut ja akut ovat
kestäneet useamman vuoden ajot. Ajan nykyään enää, noin 13000 kilometriä
per suvi. Mutta eri pyörillä.
Käytännössä otan perinteisen lyijyakun irti
virtapiiristään heti kun talvisäilytys alkaa ja lataan sen täyteen ns.
ylläpitolaturilla. Toisen kerran joskus tammikuun lopulla ja viimeksi
ennen käyttöönottoa. Yleensä latausyklin kesto on laskettavissa
kymmenissä minuuteissa ja akku on täysi. Taas mennään lepotilassa pari - kolme kuukautta.
Muut tekee muuta
Kerhollani on useita
pyöriä pysyvässä latauksessa. Heille on akujen mukana myyty
ylläpitolaturit. Viimeksi kun kävin niin pyörissä oli ns. virrat päällä
koska mittaristoissa vilkkuivat valot vaikka virta-avainta ei paikalla
ollutkaan. Ylläpitolaturien näytöt näyttivät täyttä latausta hetken
aikaa, hetken tauko ja sitten taas latausta, jne. Tarpeetonta lyijyakun pulssimaista
kuormittamista on se. Olen, osalle porukkaa, kertonut asian. Mutta
luottavat myyntimiehen juttuihin ja siihen että ovat ostaneet käyttöönsä
yli sadan euron ylläpitolaturit. Eivät kuuntele vanhan ukon horinoita
vaan naureskelevat takanapäin.
Vielä kokeilen
Omissa pyörissäni olen, osin, siirtynyt litiumakkuihin. Niissä ei ole sisäistä purkautumista. Eivät tarvitse ylläpitolatausta. Mutta muuta ylläpitoa kyllä. Vaan pikkujuttuja ovat ne.
Kestoon pyritään, kai
Akkujen
kestossa, niiden halpisakkujenkin, pidän edottomana miniminä kahta
vuotta mutta neljä tai viisi vuotta on jo hyvä suoritus. Vanhoja akkuja
latailen Mökillä ja ajelen sähköperämoottorilla järvellä. Airot ja mela,
toki, ovat matkassa. Varavoimaa voi vesillä tarvita.
Eroavaisuuksia
Litiumakun
ja lyijy-happoakun eroja: tavallinen lyijyakku tykkää olla täynnä ja
mahdollisimman kylmässä. Täyteen ladattu, ehjä akku, ei jäädy. Silloin
sisäinen purkautuminen on liki olematonta. Litiumakku tykkää olla hieman
vajaavarauksessa. Saamani tiedon mukaan 12 voltin nimellisjännitteinen
litiumakku säilytetään 11 - 11,6 voltin jännitteisenä. Ei siis ihan täynnä
vaan hieman alempana. Kokemukseni mukaan ei akku ole talvisäilytyksen
aikana kummoisesti tyhjentynyt. Tosin oma kokemukseni on vasta yhden
talven ja kahden kesän verran.
Kahdelle akkutyypille
Hankin samassa yhteydessä laturin litiumakun seuraksi ja avuksi. Sen ohessa sillä voi ladata perinteisempiäkin akkuja. Ei erityisen huippunopea mutta siksi ystävällinen akuille.
Laturi samaa merkkiä kuin akkukin. Litiumakun lataus menossa. Lataus 75%. Sata on tavoite.
Lounaan jälkeen
Kirjoittelen ja teen hiljalleen lähtöä, yllättäin akkuasioissa, Verstaalleni ja myöhemmin Kerholleni. Osa lyijyakuista ovat olleet jo talvisäilytyksessä kolmisen kuukautta. Laitan ne lataukseen. Sen jälkeen viileään säilöön. Molemmissa paikoissa on lattialämmitys niin akkua ei kannata sen päällä tarpettomasti säilöä. Viileä säilö, esimerkiksi 60-luvun kerrostalon autotalli hidastaa sisäistä purkautumista. Sen lattia on varsin viileä, varsinkin ovisuussa. Siinä lyijyakut sitten ovat rivissä odottelemassa välilatauksia ja tulevaa kevättä. Kunnossa oleva akku ei jäädy.
Kaksi syytä: akkunesteen happamuus on laskenut niin alas että se jäätyy tai sitä ei ole ladattu. Tarkoittaa molemmissa tapauksissa että akun jännite on pudonnut hyvin alas. Pakkanen panee ja akku voi haljeta jäätyessään. Saattaa aiheuttaa vakaviakin vaurioita jos ulos valunut, vaikkakin laimennut, akkuhappo pääsee orgaanisen aineen seuraan. Se myös ruostuttaa.
Poikkeaminen Kerholla
Hain siellä olevat akut ja vein Verstaalleni. Kaksi akkua jotka ovat palvelleet varsin pitkään veneen perämoottorin virtalähteenä että, joutessaan, California Adamantin käynnistysakkuina. Ikä oli toiselle isommista akuista tullut vastaan. Jännite vain muutaman voltin eikä laturit suostuneet sitä lataamaan. Turha oli painikkeita painella. On, toki menetelmä, vanhan akun herättämiseksi mutta en siihen ryhtynyt. Vein akun kierrätykseen. Pitää siis ostaa mökille uusi akku tulevalle keväällä jos mielii järvelle ajelulle. Sama akku toimii myös, satunnaisesti, Triken eli California Adamantin akkuna.
Akkujen latausta Verstaalla
Pari kilometriä välimatkaa Kerholta Verstaalleni. Verstaalla on fasiliteettejä enemmän ja toinen latureistani. Sain siis kaksi akkua lataukseen samalla kerralla. Ylempänä on kuva laturista joka on kaksitoiminen: litium- ja lyijyakuille. Laite tunnistaa itse ladattavan akun tyypin.
Akkujen puhtaus
Pesin akut latauksen jälkeen. Niitä on kivampi käsitellä ja näyttää hyvältä kun laittaa niitä takaisin keväällä kun pyöräkin on pesty kauttaaltaan. Samalla uudet maalarinteipit joihin kirjoitin latauspäivämäärän kuukauden tarkkuudella.
Siksi että kolmas aktiivikäytössä oleva litiumakku on 1400 Californian akkukotelossa ja irrotettu pyörän virtapiiristä. Se talvehtii siellä. Kaksi suvea eli yli 20000 kilometriä sillä takana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti