sunnuntai 8. joulukuuta 2024

Erilaisten akkujen säilytyksestä ja ylläpidosta

 

Julkaistu aiemmin, osittain, Gruppo Moto Guzzi Finlandian keskustelupalstalla
Suoraan asiaan: kun irrottaa akusta kaapelin niin osa pyörän asetuksista menee perustilaan. Juurikin ne asetukset jotka olet sinne itse tai jonkun muun toimesta haluttu. Mitään, suoranaisesti ajoon, vaikuttavaa ei ole mutta mittaristo näyttää hieman eri asetuksia. Samat asetukset voi laittaa uudelleen joihin on tottunut. Mitään muuta ei saa nollaantumaan kuin trippimittarin. Muistissa säilyvät, halusi tai ei, myös vikailmoitukset. Vasemmalla ohjaustangossa on tarvittava painike.

Täsmällisyyttä keskusteluun
Osa asetuksista on siksi että tällä Telluksella, jossa enimmäkseen pyörimme, on eri tapoja ilmaista asioita. Siksi voi valita mailit tai kilometrit. Vaan kellon näytöstä en ole C1400:sta löytänyt 24 tuntia mutta se ei juurikaan ole ajooni vaikuttanut. Kun mennään Norgesta ja Brevasta uudempiin malleihin niin silloin voi olla tekemistä enemmän sillä voi valita mittariston värimaailmasta alkaen kymmeniä eri mahdollisuuksia ja näyttövaihtoehtoja.

Apua tarjolla
Itsellä kun on ollut huono hetki joskus niin Kerhollani olen tukeutunut nuorempiin jäseniin niin, viimeistään silloin, homma hoituu. Toisaalta, erilainen, näyttötapa voi olla virkistäväkin mutta maileja ei kilometreihin pidä sekoittaa.

Monta kulutuskohdetta ja muistit
Jos akku on kiinni pyörän virtapiiristä niin se pyörittää ajotietokoneen muistia ja pitää ns. käynnistysvalmiutta yllä. Se kuluttaa akusta sekä virtaa että akun rakennetta ajan kanssa. Jotkut akut ovat asiassa herkempiä. Jotkut eivät niinkään mutta loppu niille on aina tullut. Erityisesti ns. hidas kulutus eli alhainen virran kulutus on akuille, tyypistä riiippumatta, fataalia. Se kun syö akun helpostikin tyhjäksi pitkässä säilytyksessä.

Ylläpitolataus siten että akku on kiinni pyörän sähköjärjestelmässä
Tässä on se etu että akku lataantuu kun älylaturi sitä ymmärtää ohjelmistonsa puitteissa ladata. Kätevää lyhyissä säilytyksissä. Kuten edellä kirjoitin niin talven mittaiset purku - latausyklit kuluttavat akkua kuin se olisi käytössä. Mielelläni säästäisin akun kulutuksen käynnistyksen ja ajonaikaisen pulssien toimeksi. Sitä kun ei voi välttää. Toki tärinä ja iskut voivat myös olla akulle haitallisia. Sitäkään ei voi täysin välttää jos ajaa halutaan. Akku siis kuluu monella tavalla.

Mahdollisimman kauan
Voi olla että akku kestää vain kaksi ajokautta mutta voi kestää useammankin vuoden. Yleensä akun todellinen kunto tulee esiin jo kevään ensimmäisellä pidemmällä ajokerralla. Itselläni on pieni litiumakku matkassa auton perässä tai pyörän takalaukussa ja sillä on saanut käynnistää useammankin ajoneuvon vuosien varrella. Mutta en omiani.

Rajansa kaikella
Muistaakseni ison Brevan ohjekirjassa, kuten myös 1400 Californian on maininta, että akkua ei pidä pitää yli kahta viikkoa kytkettynä pyörän sähköjärjestelmään. Tähän olen luottanut ja akut ovat kestäneet useamman vuoden ajot. Ajan nykyään enää, noin 13000 kilometriä per suvi. Mutta eri pyörillä.
Käytännössä otan perinteisen lyijyakun irti virtapiiristään heti kun talvisäilytys alkaa ja lataan sen täyteen ns. ylläpitolaturilla. Toisen kerran joskus tammikuun lopulla ja viimeksi ennen käyttöönottoa. Yleensä latausyklin kesto on laskettavissa kymmenissä minuuteissa ja akku on täysi. Taas mennään lepotilassa pari - kolme kuukautta.

Muut tekee muuta
Kerhollani on useita pyöriä pysyvässä latauksessa. Heille on akujen mukana myyty ylläpitolaturit. Viimeksi kun kävin niin pyörissä oli ns. virrat päällä koska mittaristoissa vilkkuivat valot vaikka virta-avainta ei paikalla ollutkaan. Ylläpitolaturien näytöt näyttivät täyttä latausta hetken aikaa, hetken tauko ja sitten taas latausta, jne. Tarpeetonta lyijyakun pulssimaista kuormittamista on se. Olen, osalle porukkaa, kertonut asian. Mutta luottavat myyntimiehen juttuihin ja siihen että ovat ostaneet käyttöönsä yli sadan euron ylläpitolaturit. Eivät kuuntele vanhan ukon horinoita vaan naureskelevat takanapäin.

Vielä kokeilen
Omissa pyörissäni olen, osin, siirtynyt litiumakkuihin. Niissä ei ole sisäistä purkautumista. Eivät tarvitse ylläpitolatausta. Mutta muuta ylläpitoa kyllä. Vaan pikkujuttuja ovat ne.

Kestoon pyritään, kai
Akkujen kestossa, niiden halpisakkujenkin, pidän edottomana miniminä kahta vuotta mutta neljä tai viisi vuotta on jo hyvä suoritus. Vanhoja akkuja latailen Mökillä ja ajelen sähköperämoottorilla järvellä. Airot ja mela, toki, ovat matkassa. Varavoimaa voi vesillä tarvita.

Eroavaisuuksia
Litiumakun ja lyijy-happoakun eroja: tavallinen lyijyakku tykkää olla täynnä ja mahdollisimman kylmässä. Täyteen ladattu, ehjä akku, ei jäädy. Silloin sisäinen purkautuminen on liki olematonta. Litiumakku tykkää olla hieman vajaavarauksessa. Saamani tiedon mukaan 12 voltin nimellisjännitteinen litiumakku säilytetään 11 - 11,6 voltin jännitteisenä. Ei siis ihan täynnä vaan hieman alempana. Kokemukseni mukaan ei akku ole talvisäilytyksen aikana kummoisesti tyhjentynyt. Tosin oma kokemukseni on vasta yhden talven ja kahden kesän verran.

Kahdelle akkutyypille
Hankin samassa yhteydessä laturin litiumakun seuraksi ja avuksi. Sen ohessa sillä voi ladata perinteisempiäkin akkuja. Ei erityisen huippunopea mutta siksi ystävällinen akuille.

Laturi samaa merkkiä kuin akkukin. Litiumakun lataus menossa. Lataus 75%. Sata on tavoite.

Lounaan jälkeen
Kirjoittelen ja teen hiljalleen lähtöä, yllättäin akkuasioissa, Verstaalleni ja myöhemmin Kerholleni. Osa lyijyakuista ovat olleet jo talvisäilytyksessä kolmisen kuukautta. Laitan ne lataukseen. Sen jälkeen viileään säilöön. Molemmissa paikoissa on lattialämmitys niin akkua ei kannata sen päällä tarpettomasti säilöä. Viileä säilö, esimerkiksi 60-luvun kerrostalon autotalli hidastaa sisäistä purkautumista. Sen lattia on varsin viileä, varsinkin ovisuussa. Siinä lyijyakut sitten ovat rivissä odottelemassa välilatauksia ja tulevaa kevättä. Kunnossa oleva akku ei jäädy.

Jos lyijyakku jäätyy
Kaksi syytä: akkunesteen happamuus on laskenut niin alas että se jäätyy tai sitä ei ole ladattu. Tarkoittaa molemmissa tapauksissa että akun jännite on pudonnut hyvin alas. Pakkanen panee ja akku voi haljeta jäätyessään. Saattaa aiheuttaa vakaviakin vaurioita jos ulos valunut, vaikkakin laimennut, akkuhappo pääsee orgaanisen aineen seuraan. Se myös ruostuttaa.

Poikkeaminen Kerholla
Hain siellä olevat akut ja vein Verstaalleni. Kaksi akkua jotka ovat palvelleet varsin pitkään veneen perämoottorin virtalähteenä että, joutessaan, California Adamantin käynnistysakkuina. Ikä oli toiselle isommista akuista tullut vastaan. Jännite vain muutaman voltin eikä laturit suostuneet sitä lataamaan. Turha oli painikkeita painella. On, toki menetelmä, vanhan akun herättämiseksi mutta en siihen ryhtynyt. Vein akun kierrätykseen. Pitää siis ostaa mökille uusi akku tulevalle keväällä jos mielii järvelle ajelulle. Sama akku toimii myös, satunnaisesti, Triken eli California Adamantin akkuna.

Akkujen latausta Verstaalla
Pari kilometriä välimatkaa Kerholta Verstaalleni. Verstaalla on fasiliteettejä enemmän ja toinen latureistani. Sain siis kaksi akkua lataukseen samalla kerralla. Ylempänä on kuva laturista joka on kaksitoiminen: litium- ja lyijyakuille. Laite tunnistaa itse ladattavan akun tyypin. 

Akkujen puhtaus
Pesin akut latauksen jälkeen. Niitä on kivampi käsitellä ja näyttää hyvältä kun laittaa niitä takaisin keväällä kun pyöräkin on pesty kauttaaltaan. Samalla uudet maalarinteipit joihin kirjoitin latauspäivämäärän kuukauden tarkkuudella.

Tarpeellisia välineitä lataukseen ja sen seurantaan. Kaksi ylläpitolaturia eri tarkoituksiin ja yleismittari tarkkailuun. Maitotölkit pitävät johtimet kurissa.
 
Tavallinen ja kaksitoiminen litium- ja lyijyakkulaturi
Yhdellä vartoomisella kaksi akkua täyteen. Litiumakku tuli rivakasti täyteen alle vartissa mutta lyijyakuilla meni pidempään. Toista tuntia vaikka ei ollut erityisen tyhjä. Se kertoo litiumakun pienemmästä varauksesta perinteiseen lyijyakkuun verrattuna.
 
Rinnankytkentä
Laturi ja mittari tekevät yhteistyötä. Mittari näyttää latausjännitettä ladattaessa ja latauksen jälkeen akun lepojännitettä

 Sähköperämoottorin akun jännite akun latauksen loppupuolella.

Maalarinteipissä arkistotietoa edellisen talvilatauksen lukemista. Akun kyljessä sen käyttöönottokuu ja vuosi.

Merkinnät akkuun
Pätkä maalarinteippiä johon kirjoitin latauskuukauden ja -vuoden. Lisäksi akun hankintavuosi ja lataushetken jälkeinen napajännite. Näin on selvillä kuinka vanha akku on ja milloin on suoritettu ylläpitolataus. Lyijyakulla oleellista. Litiumakulla tärkeätä on että se pysyy hyvässä latauksessa. Uudet merkinnät korvaavat vanhat.

Vioittunut akku. Akun lepojännite. Ei suostunut ottamaan vastaan latausta tai ylläpitolaturini eivät halunneet tai kyenneet akkua lataamaan. Laitoin kierrätykseen.
 
Kaksi lyijyakkua
Siksi että kolmas aktiivikäytössä oleva litiumakku on 1400 Californian akkukotelossa ja irrotettu pyörän virtapiiristä. Se talvehtii siellä. Kaksi suvea eli yli 20000 kilometriä sillä takana.
 
Työnjako
Iso lyijyakku jatkaa tointaan veneakkuna sekä California 1000 Adamantin ajoakkuna keväällä ja syksyllä. Pienempi lyijyakku toimittaa vara-akun virkaa mikäli tarvitaan. Tai toimii  jossain muussa kohteessa. Akkuja kun ei kannata pitää käyttämättöminä kun on kerran hankittu.

Honda 350 CL:n akku
Se on vielä katsomatta. Voi olla että sen pikkuakku on jo tiensä päässä. Kyseisellä pyörällä ei ole tullut juuri ajetuksi. Laittanen myyntiin. Siistissä kunnossa ja valmis ajoon kunhan keliä on.

Muut akut
Taloudessa on monenmonta akkua. Eri laitteissa kodinkoneista työkaluihin. Lienevät litiumakkuja. Niihinkin on hyvä kiinnittää huomiota käytön jälkeen. Kaikki akut kun eivät tykkää olla vajaina. Voivat vaurioitua. Yleiskäytössä, auton tavaratilassa apukäynnistysakku. Litiumakku sekin. Siinä on sekä peruskäyttö että tehokäyttökondensaattoriasetus isompien moottoreiden kuten dieseleiden käynnistämiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti