lauantai 18. tammikuuta 2025

California 1000 Adamant Trike Vilkaisu voimansiirtoon

 

Vähän voimasiirtoa
Kardaani, kytkin ja niiden mekanismit ovat seurannan alla. Mitään vikaa ei ole ilmennyt. Mutta ei tulekaan, ainakaan yllätyksenä, kun käy lävitse vaivanpaikat muutaman vuoden välein jos pyörällä ajetaan. Matkaa tällä pyörällä tulee vuodessa vain kaksi - kolmetuhatta kilometriä. Muut matkat muilla pyörillä.

Vaihteiston takapään juttuja. Kytkimen vivun palautinjousi on hieman ruosteessa ja likaa kertynyt rakenteisiin. (Kuvassa jo alustavasti pesty.)

Vaihteiston takapään kaluja
Vasemmalla vaihdevipu, kaksi kuusiota peräkkäin on vaihteensiirron säätöä varten, kytkinvipu palautinjousineen ja oikealla kardaanin etupää. Tämä alue jää monilta huomioimatta vaikka siellä on vitaaleja komponentteja kuten vaihdevivun akseli ja sen pallonivelet. Harva niitä eestyy pesemään ja voitelemaan. Se aiheuttaa epämääräistä vaihteensiirtoa ja välivapaita. Monen vaihteiston takakannesta puuttuu kytkinvivun palautinjousi. Se tekee kytkimen käytöstä epämääräistä ja kuluttaa kytkimen painelaakeria tarpeettomasti. Kytkinvivun akseli kannattaa ottaa irti huollon yhteydessä, puhdistaa ja voidella. Ei joka huollossa mutta muutaman kymmentuhannen kilometrin välein tai, ainakin, kytkinvaijerin vaihdon yhteydessä.

Kytkinvivun huolto
Kuvassa näkyy kytkinvivun akselin yläpää. Sen alapäässä on sokka joka irrotetaan ja nostetaan vivun akseli ylös. Toimi on vuosittainen jos pyörälla ajetaan. Pestään, esim. Bräkleenillä vivun ja korvakkeiden reiät sekä akselitappi. Voidellaan, kevyesti, vedenkestävällä vaseliinilla ja kootaan. Kytkimen käyttö on kevyttä. Toki kytkinkahvankin akselille voi tehdä saman. Eikä vaijerikaan voitelua karsasta. Muihin osiin ei tarvitse kajota. Toki jos on vanha pyörä niin kytkimen painelaakerin kunnon tarkistus voi tulla kyseeseen jos pyörällä on ajettu jo yli viisikymmentätuhatta kilometriä. Jos laakerin neuloissa tai sen molemmin puolin olevissa levyissä on kulumajälkiä niin kannattaa laittaa uusi laakeri päätylevyineen. Voi säästää varallisuutta kun ei tarvitse koko vaihteistoa remontoida. Merkkihuoltokaan ei tee tätä kuin pyynnöstä ja tuntipalkalla.

Kytkinvaijerin huolto
Se irrotetaan ja tarkistetaan että sen muovipäällinen on ehyt. Jos on kulumia niin liimakutistesukalla korjaantuu tai laittaa vain uuden vaijerin. Vaijerin voitelu tapahtuu siten että ohuehkoa öljyä sujutetaan vaijerin ja sen kuoren väliin niin että sitä tippuu toisesta päästä pois. Näin voi olla varma että vaijeri on voideltu eikä korroosio pääse kuluttamaan sen osia. (Kun vaijerin irrottaa niin kytkinvivun jousi todennäköisesti putoaa pois paikaltaan.)

Nopeusmittarin vaijeri
Se on suht helppo irrottaa: alapäästä ja yläpäästä sormimutterit auki ja vaijeri on irtaallaan. Ennen irroitusta pitää katsoa mikä oli vaijerin reitti mittarista vaihteistoon. Vaijeria irrotettaessa on katsottava alapään osalta että vaijerin pyöritin ei irtoa vaan vain vaijeri pyörittimestään. Jos messikinen pyöritin irtoaa se tietää vaihteistoremonttia sillä sen vaihteiston sisäpuolen osat putoavat pois paikoiltaan eikä pyöritintä saa enää toimimaan ja irto-osat pyörivät vaihteiston sisällä. Vaijerin voi vetää kuorestaan esiin, pestä, kuten kuorikin sisäpuolelta, esim. Brakleenilla, odotetaan kuivumista yön yli vaijerin kuori pystyssä, laitetaan öljyä kuoren sisään ja tyonnetään voideltu vaijeri kuoren sisään ja asennetaan paikoilleen. Voitelematta vaijeri ei ole pitkäikäinen ja sillä on taipumus ruostua sisäpuolelta. Rospuuttoajan mukavia pikkupuuhia.

Akkutelineen irroitus
Akku ensin pois. Akkuteline on viidellä ruuvilla kiinni ynnä kolme mutteria. Ne kun avaa niin alla on näkymä ja suora kontakti kytkinvipuun ja sen yhteydessä oleviin rakenteisiin. Paikka on usein hyvinkin likainen joten pesuainetta ei kannata säästellä. 

Kytkivivun osat: laakeritappi, sen sokka ja jousi. Ruskea juttu on kytkinvivun liikematkan säätö.

Välys pitää olla
Kytkintä, sen vipua ja vaijeria ei saa säätää niin että välys on nolla. Pitää olla pieni tyhjä liike. Muutoin painelaakeri kuluu nopeaan ja kytkin voi ryhtyä luistamaan. Ei mitenkään harvinainen vaiva. Jos säätövarat eivät riitä on kytkinremontin aika ja se vaatii vaihteiston irrotuksen ja kaikkien sen takana olevien komponenttien irrotuksen. Tietenkin myös kytkimen purkamisen, uudet levyt ja kokoonpanon. Noin yhden työpäivän rupeama ja pyörä on taas ajokunnossa. Tältä osin mallit 1000 ja 1100 ovat varsin identtiset.
 
 Kytkinvivun akselin reikä on kulunut jo soikeaksi.

Vaihdelaatikon takapää kun kytkinvipu on irrotettu.

Painelaakeri
On myös huoltokohde. Se saa voitelunsa vaihteistoöljystä ja on tiivistetty o-renkaalla ulkoilmasta. O-rengas on yllä kuvassa näkyvän mustan painimen ympärillä. Kun paininta aikoo irrottaa niin ensin ympäristö puhtaaksi ja laakeri tulee painimen perässä ulos ja jos ei tule niin magneetilla voi auttaa. Laakerissa ei saa olla vaurioita. (Kuva alla jossa on jo törkeät vauriot.) Kulumaa ja siitä aihetunutta vauriota ei tunnista kytkinkahvasta puristamalla vaan vilkaisemalla ko kohdetta. Akkutelineen pohjalevyn irrottaminen antaa tilaa toimenpiteelle. Pyöränosturista on suuri apu niin ei tarvitse kyykkiä. Kytkin mekanismissa pitää olla löysä alue alussa. Jos laakeri pyörii koko ajan niin se ei kestä. Suosittelen laittamaan vaihteen vapaalle aina kun ollaan pysähdyksissä pidempään kuten liikennevaloissa.

 Tyypillinen painelaakerivika. Lisäksi yleinen vanhoissa pyörissä.

Kuvan tarina
On ollut yritystä, ehkä nuukuuttakin, sillä painelaakerin päätylevyt oli käännetty toisinpäin ja matkaa jatkettu. Se ei juuri asiaa parantanut vaan kulumista tapahtui lisää. Irronnut erittäin kova laakerimetalli ajautuu vaihteistoöljyn joukkoon ja tekee siellä öljyn joukossa kuluttavaa tointa. Tässä sentään ei ole ajautunut laakerineuloja vaihteistoon mutta sellaistakin on nähty. Tarina lyhyesti: eräs guzzisti tuli Verstaalleni ja tiedusteli että josko säätäisin pyöränsä kytkimen kun se ei oikein toimi. Siitä jo arvasin että laakeri on rikki. Sattui olemaan varaosa hyllyssä niin vartin päästä asia oli hoidettu. Kehotin vaihtamaan vaihteistoöljyn ensitilassa ja hankkimaan magneettipropun vaihteiston tyhjennystulpan tilalle.

Kytkinlevyjen kuluessa
Vaihteiston takakannessa oleva kytkinvipu on varustettu säätöruuvilla. Sillä säädetään kytkimen toimintaa. Lisäksi siinä pitää olla pieni välys. Kun kytkinlevyt kuluvat, välys kasvaa ja kytkimen toiminta, näennäisesti, heikkenee. Säätämällä asia pysyy kunnossa.

Kardaanin etupää ja sen ristinivel. Rungon poikkiputki etualalla.

Oikeassa alakulmassa
Kuvassa on nopeusmittarin vaijerin alapää. Otan sen irti molemmista päistään, vedän vaijerin ulos, pesen sen ja huuhtelen vaijerin kuoren sisäpuolelta. Pitää ostaa iso pullo Brakleenia. Kun pesuaineet ovat haihtuneet lasken voiteluöljyä sisäpuolen läpi. Helppo juttu ja voitelu on taattu pitkäksi aikaa. Nopeusmittarin vaijerin kuori on vanhuuttaan kutistunut eli lyhentynyt. Asia pitää korjata joko kumitötteröllä tai pätkällä kutistesukkaa. Aina on jotain pientä fiksattavaa. Huoltamaton vaijeri kestää aikansa ja tulee kauppaan asiaa. Vaivaa ja rahanmenoa. Kardaani on peräisin 70-luvun Mazda Savannasta ja taka-akseli Datsunista. Uusin vain ristinivelien nivelristikot. Muutaman kympin juttu.
 
Vaihteisto on vanha
60-luvun lopulta. Valitsin kyseisen vaihteiston siksi että siinä on vinohampaiset rattaat jotka ovat läpeensä karkaistut. Myöhemmin tehdyt ovat pintakarkaistuja. Vaihteiston erottaa siitä että välityssuhteet ovat hieman tiuhemmat ja ulkoisesti siinä on valuosa joka mahdollistaa vaihdepolkimen asentamisen oikealle puolelle pyörää. Kuten joissakin kulttuureissa on käytäntö kuten Britanniassa ja sen alusmaissa.

Vaihteiston huohotus
Koska vaihteiston lämpötila vaihtelee sekä ulkoilman mukaan se myös lämpenee ajossa ja jäähtyy parkissa. Silloin vaihteistosta joko pyrkii öljyistä kaasua ulos tai jäähtyessä se imee kosteaa ilmaa sisäänsä mikä ei ole lainkaan hyväksi. Olen tehnyt karkean venttiilin tarkoitusta varten. Siihen sisältyy suuriläpimittainen letku joka tekee mutkan ylöspäin ja päätyy pienen pullon pohjalle. jossa on myös vaihteistoöljyä. Pullosta on vapaa reitti ulkoilmaan.
 
Käytännössä suljettu piiri
Pullon pohjalla on valmiiksi samaa öljyä muutama sentti kuin vaihteistossa. Letku on pari senttiä irti pullon pohjasta. Kun vaihteisto kuumenee sieltä ensin tulee ilmaa joka pääsee pullosta pois. Sieltä tulee myös öljysumua ja joskus ihan öljyäkin joka päätyy pulloon. Kun moottori ja vaihteisto jäähtyvät niin paine laskee vaihteistossa ja letkun kautta imee öljyä pullosta. Tämä vaihtelu jatkuu ajossa ja ajon ulkopuolellakin eikä kosteus pääse kiusaamaan vaihteistoa pitkässäkään seisonnassa.

Vaihdelaatikon harvoin nähty yläpuoli. Päälle tulee akkutelineen pohjalevy.

Vasemmassa yläkulmassa on vaihteiston huohotusliitin josta letku kulkee lenkin kautta pullon pohjalle.

Huohotusaukossa on tavanomainen letkuliitin ja letkuside kiinnittää letkun.

Uudemmissa vaihteistoissa
Vaikka ovat kokolailla samalla muotilla valettuja niiden huohotus on erilainen ja huohotin on eri paikassa ja siinä on venttiili. Ainakin osassa viisivaihteisia. Minä kun tykkään näistä vanhanaikaisemmista.

Kevättä odotellessa
Pari kuukautta niin baana vetää jo puoleensa. Siihen mennessä saanen huollon päätökseen. Vastaavan huollon tein jo 1400 Californiaan. Kausi alkaa, joka tapauksessa, Trikellä. Likaiset ja soraiset tiet on parempi valloittaa kolmella renkaalla. Pitänee ryhtyä suunnittelemaan millaisen ajokaudenavausajelun Trikellä teen. Säätkin ratkaisevat. Ihan surkealla kelillä katselen vain ikkunasta ulos. Ehkäpä ajan Tampereelta Kuruun ja sieltä Parkanon suuntaan Länsi-Aureeseen ja poikkean Aurettaressa kahvilla tai lounaalla. (Aurettaressa saa henkilökunnalta makua ja näköä hivelevää tarjoilua kesät talvet. Pihamaalla on vanhoja autoja. Voi nekin jotakuta kiinnostaa.) Kahviteltuani käännyn siitä Seitsemisen suuntaan. Ajelen edelleen Sisättöön ja siitä Viljakkalaan. Siellä on on kaksikin kahvilaa joista saa virvoitusta. Bistro Viljattaressa poikkeilen usein. Loppumatka onkin varsin tuttua baanaa Tampereelle. Pääosa matkasta on asfalttia vaan Seitsemisen osuus pääosin sorateitä. Trikellä sekin sujuu ihan huvituksena. Edellyttää poutasäätä ja noin kymmenen astetta lämmintä, ainakin. Päivät pitenevät vauhdilla...

Jatkuu...

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti