perjantai 17. tammikuuta 2025

California 1000 Adamant Trike Kaasuttimet ja sytytys

 

Ei tarvetta purkaa
Hieman siivosin kaasuttimia. Lähinnä Bräkleenilla näin aluksi ulkopuolelta. Sisäpuolen puhdistukseen ei liene tarvetta. Pidän kohokammiot täynnä bensiiniä koko talven niin eivät tuota sakkaa eikä hapettumia. Mikä on kuivumaan päässeille kaasuttimille tyypillistä. Nykybensiini sisältää kiintoainetta melkoisesti ja kun haihtuvat aineet poistuvat ilmakehään niin jäljelle jää kiintoainetta. Tarkoittaa että bensiiniä on päästettävä kaasuttimiin lisää parin kuukauden välein.

Kaasuttimien vaijerit
Ovat ehyitä kaikki neljä vaijeria. Mutta kuluneita ja ulkoisiakin vikoja löytyi kuten muovikuoren hiertymiä. Molemmissa kaasuttimissa on noin viisi senttimetriä halkaisijaltaan olevat vaijerikehät joista vasemmassa on kaksi vaijeriuraa josta kaksi vaijeria jatkaa oikean puolen kaasuttimeen vastaavalle kehälle. Kaasuttimet ovat vahvasti modifioituja toimestani. Alkuperäiset luistien palautusjouset on korvattu suunnittelemillani ja tekemilläni rakennemuutoksilla. Otan kuvia aiheesta. Ovat olleet käytössä 2012 alkaen. Tarkoitus olisi, myös, säätää polttoaine-ilma-seosta laihemmalle. Saan moottorin käymään kuumenpana ja vähemmällä bensiinillä. Guzzien moottoreilla kun on paha tapa käydä liian viileinä.

Vasemman puolen kaasuttimen vaijerikehä on kaksirivinen.

Neljä vaijeria
Ylemmät vaijerit vetävät kaasuluisteja aukipäin. Vasemman puoleisesta kaasuttimesta jakautuu vaijerit oikean puolen kaasuttimelle. Kaasuluisteja pakko-ohjataan mekanismin avulla ja säädöt pysyvät kohdallaan eikä tarvita kuin hento kaasuluistin palautinjousi joka on kaasuttimen ulkopuolella sisäsivulla. Kaasukahvaa on kevyt kääntää eikä kaasukahvan samassa asennossa pitäminen rasita rannetta. Kaasukahvalta vasempaan kaasuttimeen kulkevat vaijerit ovat sen verran pitkiä että niissä on lyhennysvaraa jos tulee vaijerikatko. Sen sijaan vasemmalta oikealle menevät vaijerit pitää tehdä uudet jos vaijerit tulevat tiensä päähän. 

Kaasuttimien lisäosien mekanismit
Muistuttaa nk. vinttikaivon ratkaisua eli on varsi joka on kiinni vaijerikehän akselilla ja siitä alaspäin nivelletty tanko jonka alapäähän kiinnittyy kaasuluisti. Hyvin yksinkertaista eikä tarvita kaasuluistin palautinjousta. Suunnittelin ja toteututin ratkaisun itse.

Vaijerivarasto
Storm-Motorilta saa ostaa vaijereita metritavarana. Sieltä nämäkin ovat peräisin. Tarvitaan vain nippeleitä, juotosvälineet ja hyvät pihdit. Vanhat vaijerin kuoret voi käyttää toisenkin kerran mutta itse vaijeri on kertakäyttöinen jos ei ole ottanut reilua varamittaa käyttöön asennusvaiheessa.

Vasemman puolen kaasuttimessa on myös kaasunasentopotentiometri digitaalisytytystä varten. Toimintoa ei ole otettu käyttöön, vielä.

Oikean puolen kaasuttimessa sama rakenne mutta vain yksikehäinen kaasuluistin nostopyörä.

Kaasuluistin liikkeen hallinta
Kuvassa näkyvä jousi on siksi että se antaa juuri sen verran voimaa että kaasuluisti pysyy tyhjäkäyntiasennossa. Kun kaasua kierretään niin aluksi jousi hieman vastustaa mutta enemmän käännettäessä sillä ei ole enää vaikutusta. Kaasukahva ei siis palauta vaan kierrosluku pysyy kaasukahvan asennon mukaan. Mutta käyttö on kevyttä eikä vammautunut ranteeni rasitu. Toisessa käyttöpyörässäni,1400 Californiassa, on sähköinen kaasu ja se on myös hyvin kevyt käyttää. 

Ilmansuodattimet
Markettityyppiä eli voideltavat kartiosuodattimet. Ne vaativat huolenpitoa kauden aikana useamman kerran. Erityisesti keväällä kun ilmassa on siitepölyä ja maantiestä irtoavaa muuta orgaanista ja runsaasti hienojakoista kivennäisainetta. Eli pestävä, kuivattava ja käsiteltävä suodatinöljyllä. Paperisuodatin olisi parempi mutta se vaatisi oman kotelonsa. Pyörän muutosten vuoksi alkuperäissuodattimella ei ole enää paikkaa.

Sytytys
Kärkisytytys kaksilla kärjillä ja puolilla. Virranjakaja on oikean puolen sylinterin likellä ja helppopääsyisessä paikassa. Käytän stroboskooppia sytytyksen säätöön. Sitä ennen pitää katkojan kärjet kunnostaa ja säätää. Samoilla kärjillä pärjää kunhan ovat säädöt ovat kohdillaan. 

Sytytyspuolat ja releet
Muutaman tunnin puuhastelu ilman kiirettä eväät mukana Kerholla. Melkoisesti oli likaa kertynyt. Pesemällä ja paineilmalla syntyi siistiä jälkeä.

Relesillan relejalat puhalleltu melkein puhtaiksi. Liittimiin on ruiskutettu puhdistusainetta.

Hapettumien poisto
Sitä varten kauppiaalla on aineet joilla voi puhdistaa ja suojata. Yllä kuvassa on jo puhdistus melko pitkällä. Puhdistuskäsittely relejaloille sekä releitä asennettaessa suojakäsittely hapettumista vastaan. Osassa liittimiä oli vihreää muhjua joka on liittimien hajoamistuotetta. Se pitää liottaa pois, liittimien kiristäminen sitten suojakäsittely

Sytytyspuolat juuri irrotettuina. Varsin hyvässä kunnossa.
 
Mitä sytytyspuolien kunnossa pitää huomioida
Jos valupinnoissa on halkeamia tai muuta murtumaa mutta puola vielä toimii niin hartsilla voi urat täyttää. Liittimien tiukkuus asennuspaikkoihinsa pitää olla jämäkkä eikä hapettumia pidä sallia. Ensin puhdistus, kuivaus ja kootessa suojakäsittely. Kumiosien pitää olla napakoita ja ehyitä.
 
Sytytyspuolat, relejalka, releet ja takavalojen SuperSeal-johtoliitin kiinnitettyinä.
 
Muutama tunti vilahti
Puuhastellessa aika kuluu mutta se myös palkitsee kun syntyy siistiä jälkeä ja tietää että tulevalla ajokaudella voi ajella turvallisesti ja varman päälle. Positiivisesti yllättävää oli se että alkuperäiset kumitiivisteet johtimissa ja muualla olivat ehyitä eli saivat jatkaa matkaa. Johtimien kuorissa ei ollut lohkeamia mutta lieviä hiertymiä löytyi. Myös nk. suojasukat olivat ehyitä mutta mitoiltaan kutistuneet. Tein kangasteipistä jatkeita ettei liittimiin pääse likaa.

Jotkin johtimet tai johdinniput
Niissä on kahdenlaista suojausta: suojasukka muovista tai kangaspunoksesta. Molemmissa ilmeni kutistumista eli suojasukka ei enää ylläkään johdinliittimiin asti. Ostin Puuilosta, joka on liki Verstastani, kangasteippiä. Se on notkeaa, tarttuu sopivasti, ei juurikaan veny. Toisaalta, se ei ole täysin vesitiivistä. Siitä on hyötyä ja haittaa. Koska kangasteippi hengittää niin mahdollinen vesi haihtuu mutta pääsee jossain määrin liittimeenkin. Mutta lika ei pääse.

Lataussäädin siistittynä ja liitokset suojattuina. Musta osa alhaalla on liitin. Ikää nelisenkymmentä vuotta. Toimi, ainakin, viime suvena. Alkuperäinen osa.

Lataussäätimen kunnon tarkastus
Irroitin ja katsoin missä kunnossa on sen toinen puoli. Sähkökomponentit on valettu muovimassan sisään. Siinä ei saa olla halkeamia tai muuta vikaa. Jos on niin halkeamat voi tiivistää. Muovimassa voi olla myös irti alumiinisen kotelonsa reunoista. Sitäkin voi yrittää tiivistää epoksimassalla. Toki uudenkin voi ostaa mutta siinä saattaa olla hankaluuksia liittimien johdotuksen värien suhteen.
Vastaava säädin mutta eri liitinsysteemi. Juuri tätä mallia ei em. liikkeestä löytynyt. Jos särkyy niin pitänee löytää ehyt käytetty tai tehdä sähkötöitä hieman enemmän. Tässä hakutulos sanalla regulator.
 
Jännitteen tuotto
Tavallinen motoristi ei juurikaan muuta voi tarkistaa sähköistä kuin että jännitettä on riittävästi. Kun moottori käy, akku on kokolailla täynnä ja ryhdytään mittaamaan niin jännitettä pitää olla 13V tai enemmän jo parintuhannen kierroksen kohdalla kun akku on täynnä. Heikoksi käynyt akku on latausjärjestelmän vihollinen. Akku irrotetaan syksyllä pyörän sähköjärjestelmästä. Onneksi, nykyään, merkkiakut kestävät useita vuosia käytössä mikäli niitä huolletaan ajokauden ulkopuolella. Jatkuva ylläpitolataus taas kuluttaa akkua. Mutta ylläpitolaturilla voi latailla akkua kahden - kolmen kuukauden välein ja keväällä ennen käyttöönottoa. Muutoin säilytys viileässä. Volttilukema ei kerro akun tehosta mutta riittävän korkea lukema kertoo että akku lienee käyttökelpoinen.

Laturin rasittaminen
Huonokuntoinen akku on rasite pyörän sähkölaitteille. Niin latauslaitteille kuin startille ja muillekin laitteille. Eli halvin "remontti" on hankkia uusi akku kuin yrittää pelata jo heikoksi käyneen akun kanssa.

Mikä sähköissä on tärkeää
Maadoitus on tärkeä. Jos sähkölaitteiden maadoitus ei ole kunnossa, johtimien tai liittimien huonouden vuoksi tai vain korroosio ja muu hapettuma estää maadoituksen voi käydä niin että laite hajoaa sisäisesti tai, jopa, räjähtämällä. Näin kävi taannoin eräälla ajelulla. Palotapahtuma saatiin tukahdutetuksi ja matka jatkui vaihtamalla akkua toisen pyörän akun kanssa. Maajohtimien kunto on helppo tarkistaa: auotaan liittimet, tutkitaan ja kontaktipinnat puhdistetaan. Kiinnityksen jälkeen liitos suojataan. Myös ne ruuvit jotka ovat rungossa maattamassa johdinta.

Akkutelineen pohjalevyn alapuoli maalattuna.

Ruosteen raiskaama
Alapuolella oli maali hilseillyt ja ruoste oli päässyt syömään peltiä. Puhdistin ja maalasin. Ensi viikolla maalaan yläpuolenkin. Neljäkymmentä vuotta on pitkä ikä aktiivikäytössä olevalle moottoripyörälle vaikka sillä ei olekaan ajettu vasta kuin reilu 100.000km. Saattaa jäädä minun jälkeeni vielä hyvä ajopeli harrasteluun. Sopii myös liikuntavammaiselle. Siitä syystä sen rakensinkin.

Peltilevyllä on kaksi tehtävää
Sekä akkutelineenä vakiopyörässä että myös rungon osana. Se siirtää rungon rasituksia vahdelaatikon kautta moottoriin asti jotka ovat tukevasti rungossa kiinni. Rungon jäykkyys siis paranee pelkästään peltilevyn kanssa. Kunhan se on hyvin kiinni seitsemällä ruuvillaan.

Jatketta tiedossa joskus
Jatkoa ja kuvia tulollaan kunhan käyn Kerholla ja Verstaalla jatkamassa puuhaa. Osan hommista teen myös Verstaalla. Pyörä sijaitsee Kerholla. Osa ylläolevasta tekstistä ja kuvista saattavat saada jutun oman otsikkonsa alle. Kunhan asiat etenevät.

Leppoisia hommia
Aivot saavat pientä virikettä kun puuhastaa eikä ehdi päiväseltään baariin. Toki huollon harjakaiset pidän kun homma on ookoo. Se että onko taloudellista ajella liki viisikymmentä kilometriä päivässä siksi että asunnolta on Kerholle ja Verstaalle matkaa. Yleisosia ja tarvikkeita löytyy matkan varrelta kuten Tesoman Autotarvike jota oma Kerhoni suosii suodatinten, öljyjen, akkujen ja ohessa autojen osien ja tarvikkeiden suhteen. Sinne osaa helposti Tampereen Läntisen Kehätien ABC:n kiertoliittymästä kun ajelee Tesoman suuntaan. Tesomajärvenkatu 1, 33310 Tampere. Myymälä on pieni mutta siisti ja saa henkilökohtaista palvelua. Pikkupakuun pitää käydä koukkaamassa pyyhkimen sulat, ö-suodatin, öljyä ja tuulilasia varten pakkasen kestävää lientä ja kuljettajan penkkiin suojakangas.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti