Ei tarvetta purkaa
Hieman siivosin kaasuttimia. Lähinnä Bräkleenilla näin aluksi ulkopuolelta. Sisäpuolen puhdistukseen ei liene tarvetta. Pidän kohokammiot täynnä bensiiniä koko talven niin eivät tuota sakkaa eikä hapettumia. Mikä on kuivumaan päässeille kaasuttimille tyypillistä. Nykybensiini sisältää kiintoainetta melkoisesti ja kun haihtuvat aineet poistuvat ilmakehään niin jäljelle jää kiintoainetta. Tarkoittaa että bensiiniä on päästettävä kaasuttimiin lisää parin kuukauden välein.
Kaasuttimien vaijerit
Ovat ehyitä kaikki neljä vaijeria. Mutta kuluneita ja ulkoisiakin vikoja löytyi kuten muovikuoren hiertymiä. Molemmissa kaasuttimissa on noin viisi senttimetriä halkaisijaltaan olevat vaijerikehät joista vasemmassa on kaksi vaijeriuraa josta kaksi vaijeria jatkaa oikean puolen kaasuttimeen vastaavalle kehälle. Kaasuttimet ovat vahvasti modifioituja toimestani. Alkuperäiset luistien palautusjouset on korvattu suunnittelemillani ja tekemilläni rakennemuutoksilla. Otan kuvia aiheesta. Ovat olleet käytössä 2012 alkaen. Tarkoitus olisi, myös, säätää polttoaine-ilma-seosta laihemmalle. Saan moottorin käymään kuumenpana ja vähemmällä bensiinillä. Guzzien moottoreilla kun on paha tapa käydä liian viileinä.
Neljä vaijeria
Ylemmät vaijerit vetävät kaasuluisteja aukipäin. Vasemman puoleisesta kaasuttimesta jakautuu vaijerit oikean puolen kaasuttimelle. Kaasuluisteja pakko-ohjataan mekanismin avulla ja säädöt pysyvät kohdallaan eikä tarvita kuin hento kaasuluistin palautinjousi joka on kaasuttimen ulkopuolella sisäsivulla. Kaasukahvaa on kevyt kääntää eikä kaasukahvan samassa asennossa pitäminen rasita rannetta. Kaasukahvalta vasempaan kaasuttimeen kulkevat vaijerit ovat sen verran pitkiä että niissä on lyhennysvaraa jos tulee vaijerikatko. Sen sijaan vasemmalta oikealle menevät vaijerit pitää tehdä uudet jos vaijerit tulevat tiensä päähän.
Kaasuttimien lisäosien mekanismit
Muistuttaa nk. vinttikaivon ratkaisua eli on varsi joka on kiinni vaijerikehän akselilla ja siitä alaspäin nivelletty tanko jonka alapäähän kiinnittyy kaasuluisti. Hyvin yksinkertaista eikä tarvita kaasuluistin palautinjousta. Suunnittelin ja toteututin ratkaisun itse.
Vaijerivarasto
Storm-Motorilta saa ostaa vaijereita metritavarana. Sieltä nämäkin ovat peräisin. Tarvitaan vain nippeleitä, juotosvälineet ja hyvät pihdit. Vanhat vaijerin kuoret voi käyttää toisenkin kerran mutta itse vaijeri on kertakäyttöinen jos ei ole ottanut reilua varamittaa käyttöön asennusvaiheessa.
Kaasuluistin liikkeen hallinta
Kuvassa näkyvä jousi on siksi että se antaa juuri sen verran voimaa että kaasuluisti pysyy tyhjäkäyntiasennossa. Kun kaasua kierretään niin aluksi jousi hieman vastustaa mutta enemmän käännettäessä sillä ei ole enää vaikutusta. Kaasukahva ei siis palauta vaan kierrosluku pysyy kaasukahvan asennon mukaan. Mutta käyttö on kevyttä eikä vammautunut ranteeni rasitu. Toisessa käyttöpyörässäni,1400 Californiassa, on sähköinen kaasu ja se on myös hyvin kevyt käyttää.
Ilmansuodattimet
Markettityyppiä eli voideltavat kartiosuodattimet. Ne vaativat huolenpitoa kauden aikana useamman kerran. Erityisesti keväällä kun ilmassa on siitepölyä ja maantiestä irtoavaa muuta orgaanista ja runsaasti hienojakoista kivennäisainetta. Eli pestävä, kuivattava ja käsiteltävä suodatinöljyllä. Paperisuodatin olisi parempi mutta se vaatisi oman kotelonsa. Pyörän muutosten vuoksi alkuperäissuodattimella ei ole enää paikkaa.
Sytytys
Kärkisytytys kaksilla kärjillä ja puolilla. Virranjakaja on oikean puolen sylinterin likellä ja helppopääsyisessä paikassa. Käytän stroboskooppia sytytyksen säätöön. Sitä ennen pitää katkojan kärjet kunnostaa ja säätää. Samoilla kärjillä pärjää kunhan ovat säädöt ovat kohdillaan.
Sytytyspuolat ja releet
Muutaman tunnin puuhastelu ilman kiirettä eväät mukana Kerholla. Melkoisesti oli likaa kertynyt. Pesemällä ja paineilmalla syntyi siistiä jälkeä.
Hapettumien poisto
Sitä varten kauppiaalla on aineet joilla voi puhdistaa ja suojata. Yllä kuvassa on jo puhdistus melko pitkällä. Puhdistuskäsittely relejaloille sekä releitä asennettaessa suojakäsittely hapettumista vastaan. Osassa liittimiä oli vihreää muhjua joka on liittimien hajoamistuotetta. Se pitää liottaa pois, liittimien kiristäminen sitten suojakäsittely
Alapuolella oli maali hilseillyt ja ruoste oli päässyt syömään peltiä. Puhdistin ja maalasin. Ensi viikolla maalaan yläpuolenkin. Neljäkymmentä vuotta on pitkä ikä aktiivikäytössä olevalle moottoripyörälle vaikka sillä ei olekaan ajettu vasta kuin reilu 100.000km. Saattaa jäädä minun jälkeeni vielä hyvä ajopeli harrasteluun. Sopii myös liikuntavammaiselle. Siitä syystä sen rakensinkin.
Peltilevyllä on kaksi tehtävää
Sekä akkutelineenä vakiopyörässä että myös rungon osana. Se siirtää rungon rasituksia vahdelaatikon kautta moottoriin asti jotka ovat tukevasti rungossa kiinni. Rungon jäykkyys siis paranee pelkästään peltilevyn kanssa. Kunhan se on hyvin kiinni seitsemällä ruuvillaan.
Jatketta tiedossa joskus
Jatkoa
ja kuvia tulollaan kunhan käyn Kerholla ja Verstaalla jatkamassa
puuhaa. Osan hommista teen myös Verstaalla. Pyörä sijaitsee Kerholla.
Osa ylläolevasta tekstistä ja kuvista saattavat saada jutun oman
otsikkonsa alle. Kunhan asiat etenevät.
Leppoisia hommia
Aivot
saavat pientä virikettä kun puuhastaa eikä ehdi päiväseltään baariin.
Toki huollon harjakaiset pidän kun homma on ookoo. Se että onko
taloudellista ajella liki viisikymmentä kilometriä päivässä siksi että
asunnolta on Kerholle ja Verstaalle matkaa. Yleisosia ja tarvikkeita
löytyy matkan varrelta kuten Tesoman Autotarvike
jota oma Kerhoni suosii suodatinten, öljyjen, akkujen ja ohessa autojen
osien ja tarvikkeiden suhteen. Sinne osaa helposti Tampereen Läntisen
Kehätien ABC:n kiertoliittymästä kun ajelee Tesoman suuntaan. Tesomajärvenkatu 1,
33310 Tampere. Myymälä on pieni mutta siisti ja saa henkilökohtaista
palvelua. Pikkupakuun pitää käydä koukkaamassa pyyhkimen sulat,
ö-suodatin, öljyä ja tuulilasia varten pakkasen kestävää lientä ja
kuljettajan penkkiin suojakangas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti