keskiviikko 12. helmikuuta 2025

California 1000 Adamant Trike Pleksin korjausta halvalla

 

Sain lahjoituksena
Siinä oli jo silloin pikku vikoja kuten naarmuja ja pari murtumaa. Ikää en tiedä ja missä käytössä lienee ollut. Sovittelin sen Triken lampun yläpuolelle. Tein myös alumiiniset kiinnikkeet joissa on hieman säätövaraa.

Halvalla ei hyvää saa
Sanoo sananlasku. Mutta miksi pitääkään jos perusasia tulee kuntoon jo vähemmällä. Hyllyssä kymmenkunta vuotta vähäisellä käytöllä ollut

Kunnostus teipillä
Koska pleksin alakiinnikkeiden ympäriltä oli muovi murentunut niin arvelin että kohta alareuna kärsii lisää. Kyseinen alue ei ole näkökentässä muuta kuin visuaalisessa mielessä eikä säröillyt muovi kenenkään silmään ole kaunista ja hienoa. 

Kiveniskuteippi
Autotarvikeliikkeissä myydään moista ainetta joka on varsin sitkasta ja tarkoitettu henkilöautojen lokasuojien alakulmiin ja helmapelteihin ottamaan kiveniskuja vastaan. Niissä on myös hyvä liima. Laitan teippiä myös etuteleskooppien etupuolelle. Kunhan olen kiillottanut molemmat.

Leikkauksia
Etupuolella oli valmistajan kohokirjoitusta niin jouduin leikkaamaan kiveniskumuovia sen mukaan. Sisäsivulle saattoi laittaa koko suunnitellulle alalle. Voisin laittaa vielä päälle läpinäkymätöntä kalvoa niin ei murentumat näy. Vaikka ympyrämuotoon alakiinnityskohtiin. Kunhan sellaista löydän. Vaikka kirkkaan oranssia tai väritöntä niin sillä olisi toinenkin tarkoituksensa.

Pleksin takasivu, materiaalit ja tarvikkeet. Teippausrajat näkyvät hieman. 

Tarpeet
Oikealla materiaalirulla, mittaväline ja leikkausvälineet. Koska pleksi on vain ilmanohjain ei sen läpinäkyvyys ole välttämätöntä eli alareunaan mahtuu vielä monta tarraa eri riennoista. Parantaa uskottavuutta. Kai. Nuoriso, jopa omassa suvussa, naureskelee vanhalle motoristille. Se lienee tyypillistä kaikille nuorille. Itsekin koin, kölli-iässä, tietäväni ja osaavani enemmän kuin vanhempi väki. 

Pesin vain alareunan
Kun kevät tulee pesen pleksin perusteellisesti ja vahaan. Nyt siinä on kuolleiden eläinten maallisia jäännöksiä sekä sormenjälkiä. Toki pleksin lävitse ei juurikaan tarvitse katsella vaan sen yli. Tarkoitus on vain pienentää ilmanvastusta kuljettajasta pois.
 
Pleksin alakiinnityskohtien murentumat eivät enää laajene helposti ja irtopalat pysyvät tallella.
 
Läpivientikumit
Ovat edelleen käyttökelpoiset sekä niiden sisään tulevat holkit tallella. Kun pleksi kiinnitetään telineeseensä on sen kiinnitys lievästi joustava. Sitä taas en tiedä miksi pleksin alapään reikien ympäristö on kärsinyt. Jokin iskurasitus tai vääränlainen asennus joka on aiheuttanut vääntöä.
 
Teippaus molemmin puolin
Koska muovi on haurasta niin toivon tämän virityksen toimivan vielä muutaman vuoden. Ajokortin uusinta olisi syksyllä -28. Kyllä muutama kymmenentuhatta kilometriä vielä kertyy siiheksi jos ei tule tauti ja tapa. Mutta ei juuri tällä pyörällä. Tällä aloitan kauden ja lopetan kauden mutta suviaikaan ajan tyylillä ja taitavasti 1400 California GTS:llä. Harvoin niitä tulee tiellä vastaan. Toki morjestan kaikkia vastaantulevia tai ohittamiani motoristeja. Vaan kaikki eivät morjesta minulle. Liekö tietämättömyyttä vai ajanko väärällä merkillä? Toisaalta, Trikeäni tullaan pällistelemään ja olen kertonut miten se kallistelee sisäkaarteeseen. Silloin uteliaat lähtevät pois. Varmaan ajattelevat että kerron pehmoisia.
 
Italia Moto Ricampi
Se tarra oli pleksissä jo kun sen ensi kertaa asensin tähän pyörään. Sitten on kertynyt joitakin kokoontumisajotarroja. Hyvin vähän käyn tällä pyörällä kokoontumisissa. Lähinnä keväällä ja syksyllä. Kaikista riennoista ei edes tarraa saa. Pari Guzzi-rallia, Ilves-meeting, Kirjavan kierros ja Kontioralli sekä Kerhoni tarra. Todellinen määrä lienee moninkertainen jos joka reissusta olisi tarra tallella. Eikä pleksi ole ollut edes kokoaikaa käytössä. Silloin kun aloitin kaksipyöräisillä olivat tarrat harvinaisia. Pyhäkoulusta sai nuoltavia enkelitarroja jos oli ollut kiltisti.
 
Pleksi kiinnikkeet. Alumiiniosat omaa valmistetta. Teen niihin lisää säätömahdollisuuksia.
 
Jyrsinkoneeseen
Pitänee ryhtyä reikien venyttämiseen. Se onnistuu kun kiinnittää osan kääntöpöytään ja sitä veivaamalla saa säätöä oikeanmuotoisen kaarireiän tekoon. Mutta asialla ei ole kiire. Vasta huhtikuussa on.
 
Varsin korkealle likaa kertyy. Pyyhintä asetonilla puhdistaa.
 
Alumiinin pinnoitus 
En maalaa alumiinia. Käsittely on yksinkertainen: alumiinin hiekkapuhallus ja sen jälkeen välitön lasikuulapuhallus tiivistää alumiinin pinnan ja tekee sen himmeäkiiltoiseksi. Välittömästi lasikuulapuhalluksen jälkeen alumiiniosa kastetaan vahvaan alkoholiin ja laitetaan kuivumaan yön yli. Pintaan tulee ohut mutta melko kestävä oksidikerros. Käsittelyn voi uudistaa. Mutta ei täysin se estä lian tarttumista. Mutta ei hapetu.
 
Yleensä plekseistä
Jotkut diggaavat että ajoviima on nautinto. Voi olla, hyvällä säällä. Nakupyöriä on ollut itselläni monia mutta niissä ajoasento on ollut erilainen. Pystyasennossa ajaen ilmanvastus on suuri ja se rasittaa, istumalihasten lisäksi, niskaa ja käsivarsia. Osassa pyöristäni on "tuulensuoja" osassa ei. California 1400:ssa on nk. ladonovimallinen pleksi. Sen takana on leppoisaa. Saattaa lisätä kulutusta mukavuuden vuoksi.

Muutos ja asennus
Ennen asennusta, kun talvella on aikaa, teen lisää säätöjä pleksin asennonmuutoksen varalle. Vaatii jyrsinkoneen käynnistämistä. Pitää huomioida säde. Kolmessa kohtaa on jo "hyvä" alku. Säätöala pitää olla niin iso että myös "epämukavuusalueelta" saa näytteen. Tarkoittaa sitä missä kohtaa kuljettajalta tuntuu hyvälle. Harvoin saa täydellistä.

Kauneusvirhe
Joku edeltäjäni on tehnyt pleksin yläreunaan pari reikää. On ollut, ilmeisesti, aikeena laittaa lisäosa jatkeeksi tai jonkinlainen lippa ilmavirtaa ohjaamaan. Reikien poraus on tehty silmämäärällä ja vinoon ovat reiät menneet. Sille en voi mitään. Ilmankos oli ilmainen.

Yleensä kapineiden hankkiminen
Kyllä on helppoa. Netissä ostetaan ja myydään melkein mitä vain. Minulle valtaosa ovat tarpeettomia. Jotkut kiinnostavia mutta hintavia ja nuukana tyydyn vähään. Joskus osuu kohdalleen. Voisiko sanoa että olen hyvin varusteltu?

Ystävälläni Repellä kirjoitusoikeus tähän blogiin
Pitääpä muistutella kollegaa ilmailuajoilta ja kiinnostuksesta tekniikkaan että rustaisi jotain juttua. Epäilemättä hänellä olisi paljon tarjottavaa. Nyt yrityksemme työllistää häntä kovasti. Olemme laajentaneet. Itse olen eläkkeellä. Toki yhtion hallituksen jäsen. Molemmat edellä olevat asiat ovat ookoo.  Osakkeenomistajia on vain kolme. Nykyään olen vähemmistöosakas. "Rasitusta" jaettiin.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti