keskiviikko 5. helmikuuta 2025

Siirtyminen led-valaisimiin vanhassa kalustossa

 

Vanha moottoripyörä
Kyse on kolmipyöräisestäni johon teen sähkölaitteiden kunnostusta kuluvana talvikautena. Sen laturi ei ole kovin suuritehoinen ja siksi olen siirtynyt käyttämään pienempää akkua. Nyt on suunnitelmissa siirtyä käyttämään led-polttimoita hehkulamppujen sijaan. Ensimmäisenä ajovalopolttimon vaihto. En vaadi suuria valoteholta koska ajaminen, suurelta osin tapahtuu kesäkaudella valoisaan aikaan ja usein kaupunkialueella varsin runsaasti. Takavalot ovat olleet jo pitkään leditoimiset mutta nyt voisi muitakin valaisimia korvata ledeillä.

Asiasta mitään tietoa
En tiedä led-valoista juuri muuta kuin että ovat kulutukseltaan taloudellisia ja hinnat ovat laskeneet. Toki niitä olen käyttänyt ja toistaiseksi ei ole ikäviä kokemuksia jos ei jonkin halpahallin halvalla myymää koristevalaisimen huonoutta mainita.

  Saprisa laturi. Espanjalaista laatua. Tässä ennen huoltoa.

Korvaavia polttimoita
Kaupoissa on led-polttimoita jotka saa sovitettua hehku- tai halogeenilamppujen kantoihin. Mielenkiintoista nähdä millainen valokuvio sellaisesta tulee ja onko valoa riittävästi tai onko valo kuinka hyvin keskittynyt etualalle. Myös valon intensiteetti, värilämpö ja jakauma kiinnostavat.

Vähän yöajoa
Trikellä en käy juurikaan päiväajelua pidemmällä matkalla. Toki kokoontumisissa ja kavereiden luona saatan yöpyä. Vain päiväajoa. Siten ei tarvita mitään suurtehoista valaisinta. No, ehkä syksyisin.

Korvattavia kohteita
Ajovalo jo mainittu ja takana parkkivalot, vilkut ja jarruvalot ovat jo led-tyyppiset. Vilkkujen hehkulamppujen korvaaminen, pelkästään edessä, vaikuttaa vähemmän kustannusvastaavalta koska ledivilkuille pitäisi ostaa oma releensä tai kikkailla liittämällä vastuksia ledivilkkulinjoille. Jäljelle jää enää parkkivalo. Se sentään palaa kaiken aikaa kun ajovalot ovat päällä. Siinä mielessä merkittävä energiankuluttaja. Olisiko viisiwattinen?

Mittarivalot
Siellä on, alunperin, ollut kymmenen pientä hehkulamppua joista kahdeksan merkkivaloja ja kaksi mittarivaloa. Niistä aktiiveja ovat mittarivalot ja valojen merkkivalot. Osa melko himmeitä. Alunperin ei ole suunniteltu että mittarivalot ja ajovalojen merkkivalot palaisivat aina. Ennen valot pitivät olla käytössä vain hämäränajasta pimeään. Silloin, muinoin, kun tämä pyörä valmistui tuotantolinjalta.

Lisää ledejä
Eteen voisi laittaa led-tyyppisiä moderneja lisävaloja. Jopa kahdentaa tai nelintää valoteho kuten 1400 Californiassa olen tehnyt jossa on autotyypin hihnavetoinen laturi. Halogeenilisäpitkät ja sumuvalot myös. No, ehkä syksyllä voisi tarvita lisävaloja. Pitääpä, kuitenkin, harrastuksen vuoksi, tutkia mahdollisuutta. Vaikka tällainen lyhyt palkki. Vaikka kiinni molempiin etukaatumarautoihin. Tai yksi nykyisen ajovalon alle.

Onko ongelma
Laturi tuottaa sen minkä tuottaa. Säädin säätää mutta jos kulutus muuttuu alhaiseksi miten siihen reagoi latausjärjestelmä? Oletan että syytä ei ole huolestua mutta aina on pikku epäilys. Mihin se ylimääräsähkö laitetaan?

Oletus
Jos sähköenergiakulutus laskee uusien vähäisesti kuluttavien valaisinkomponenttien vuoksi niin virrantuotantolaitteet kuormittuvat vähemmän. Ei siis tarvitse kuluttaa polttoaineesta lähtevää energiaa liiemmin niihin. Saattaa merkitä pienempää polttoaineen kulutusta. Näillä perustein voinen jatkaa projektia. Laturi pääsee vähemmällä, kestää pidempään ja akku täyttyy äkimmin ja valot palavat "kylmää valoa" kirkkaammin kun siirryn ledilamppuihin. Jee jee!

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti