Tarkoitettu vaihdettavaksi
Pesuri on yli kolmekymmentä vuotta vanha Kärcher. Menneenä suvena sen kahvaosa alkoi vuotamaan. Paine tuli ns. munille eli ruiskutuspaine jäi matkalle vuodon vuoksi. Tilalle sain veljeltäni hänen pikkupainepesurinsa jossa, siinäkin, oli vikaa mutta vain käyttökytkimessä. Jokin nimetön kaukoitätuote mutta korjattuna käy hyvin huuhteluhommiin autoa pestessä ja muihin pikkuhommiin. Mutta varsinainen painepesuri se ei ole.
Tiedustelu merkkiliikkeestä
Malli oli mukana. Tarkastelun jälkeen liikkeen myyjä sanoi että ensimmäistä kertaa näkee kyseisen rakenteen. Kysyin, tietenkin, varaosana. Sain vastauksen että paineletkun liitintyyppi on nykyään erilainen joten pitäisi ostaa koko painepesuri. Ainoa keksimäni keino on tehdä korjaus itse. Joka valmistajalla taitaa olla oma "standardinsa" ja sitä vaihdetaan aika-ajoin että saadaan myydä uutta vaikka vanha voisi korjattuna olla kunnossa eikä uutta tarvita. Vaan sellainen ei ole tuottavaa bisnestä.
Purkaminen
Sitä ei ole tarkoitettu tehtäväksi sillä kahvarungon puolikkaat ovat sulatettu toisiinsa pienten muovitappien välityksellä. Tehokasta sarjatuotannossa ja varaosamyynnin kannalta. Ei tarvitse tehdä korjausta varten osia erikseen vaan myydä koko kahvarunko osineen hyvällä voitolla. Mutta nyt ei ole sitä mahdollisuutta sillä sopivaa osaa ei vain enää ole tarjolla. Motonetissä on myös kyseisen laitteen edustus. Kysyin sieltäkin mutta valittelivat että liitintyyppi on muuttunut.
Purkamisen toteutus
Sopiva poranterä ja "muoviniitit" auki poraamalla varovasti ja kolme ruuvia torx-avaimella. Onnistui helposti. Kuoriosan sain erilleen ehyenä ja sisäosat suosiolla irti ja puretuksi. Muoviniittien jämien keskireiät porasin hieman isommiksi. Siitä lisää alla.
Falskaa
Vuotokohta on kahvaosan ja suutinvarren takaosan välillä. Väittäisin että o-rengas on kovettunut ajan kanssa ja ensin syntynyt pieni vuoto joka on kasvanut suuren vedenpaineen ansiosta melko nopeasti. Liittyy myös käyttökokemukseen. En ensin reagoinut pikku vuotoon mutta vaiva paheni hiljalleen. Nytpä tiedän.
Miksi vuoto syntyi
Pääsyynä epäilen o-renkaan kovettumista vanhemmiten. Niin niille on taipumus käydä vuosikymmenten aikana. Kumi kovettuu kun siitä hiljolleen haihtuu, muunmuassa, pehmentimiä. Tähän ei sinänsä mekaanista kulumista liity sillä vikakohta on "purkamattoman" ja liikkumattoman osan sisällä. Näin on valmistaja halunnut.
Virta vie
Jos vuotoa ei ole niin korkeapaineinen vesi kulkee haluttua reittiä. Mutta kun syntyy pienikin vuoto tiivisteeseen tai tiivistepintaan alkaa vuoto paineen vaikutuksesta kasvamaan ja kaivamaan kanavaa itselleen. Kutsutaan eroosioksi. Vedenpaine vie muovin mennessään.
Toimenpiteet
En ryhtynyt vaihtamaan o-rengasta koska sillä ei olisi merkitystä koska vaurio on suutinputken takaosan sisäpinnassa. Päätin liimata sellaisella liimalla joka mahdollistaa purkamisen myöhemminkin. Lähinnä siksi että en ole varma pitääkö tämä korjaus suihkutuspaineen. Mutta yrittää pitää. Eläkeläisellä on aikaa ja hieman viitseliäisyyttä tällaiselle puuhalle. Jatkossa purkaminen on pikkujuttu. Ja varmasti löytyy kauppiaan hyllystä sellainen liima joka pitää.
Painepesuria tarvitaan
Moottoripyöriäni en pese painepesurilla. Korkeintaan huuhdon pienellä paineella nk. sumulla. Suuttimen yksi asento muuttaa suihkun laajaksi sumuksi. Auton esipesuun se käy mutta laajalla suihkulla ja matkan päästä. Kova paine paikallisesti saattaa vaurioittaa maalipintaa. Myös paljas alumiinivalupinta voi ottaa nokkiinsa painepesusta.
Monella on jäänyt painepesuri syksyllä pihamaalle ja pakkanen päässyt jäädyttämään pesurin pumpun sisällä olevan veden. Pumppu halkeaa kun vesi jäätyessään laajenee. Ihan sama onko ammattitason metallinen pumppu vaiko, nykyään niin suosittu, edullisempi muovirunkoinen pumppu.
Tarina jatkuu
Kunhan liimaukseni on kovettunut pääsen testaamaan tuliko hyvä vai pitääkö käyttää järeämpiä aineita tiivistykseen kuten epoksia. Sitä löytyy hyllystä. Mutta helppo purettavuus pitää silloin unohtaa. Vaan eipä tätä purettavaksi ole tarkoitettukaan.
Jää nähtäväksi
Kokeilen viikon - kahden perästä toimiiko
tiivistys. Silloin, ainakin, talouden pakettiauto vaatinee huuhtelua.
Muutenkin painepesuri on hyvä huuhtelutarpeeseen: veden kulutus vähäistä
ja vesisumu etenee hankaliinkin kohteisiin. Mutta rajansa silläkin eikä
suurta painetta pidä käyttää. Toki sellaisiakin kohteita on kuten
kovien ja lujien pintojen puhdistukseen kuten kiviraput ja muut kovat, pinnoittamattomat
aineet. Esimerkiksi Mökillä pesen painepesurilla pihalaatoituksen.
Siihen pyrkii kasvamaan kaikenlaista mikrokasvustoa. Joka kerta
laatoitus vaalenee vaikka pesuväliä on ollut vain yksi vuosi. Myös
vanhan maalin poisto kivi- tai puupinnoilta onnistuu varsin näppärästi. Pitää vain muistaa että samalla lähtee hieman myös pohjamateriaalia. Kuivuminenkin ottaa aikansa. Vaan maalipa tarttuu hieman huokoiseen ja kuivaan puupintaan varsin tiukkaan.
Muistelma
Haltuun ja ylöspitoon saamallemme perikunnan Mökille olin kaivannut pesuvälinettä ja myös silloiselle Verstaalleni vuosikymmenet sitten. Kävin silloiselta rouvantekeleeltä salaa ostamassa tämän ammattitason painepesurin joka oli uutuutena melkoisen arvokas. Siitä tuli parin päivän hiljaisempi parisuhde. Asia on lientynyt kun, nykyään Rouva, on nähnyt mitä painepesurilla saa aikaiseksi. Pyysin häntä testaamaan pesuria pihalaattoihin ja sanoin että pidä lujasti kiinni kun puristat kahvaa. Ehkä olisi pitänyt painottaa enemmän kiinnipitoa sillä vedenpaine heilutteli suihkua sinne tänne ja siinä kastuttiin molemmat. Rouva vähemmän. Vaan kesä kuivasi. Olen saanut käyttää pesuria ihan itse. Eräs kainuulainen kirjailija taisi kertoa tarinassaan että: Kesä kastelee mutta Dry Vodka kuivaa.
Lisää kuvia "vanhasta palvelijasta" ja sen muista osista tulossa. Pitääpä käydä letkujen ja pikaliitinten kunto tarkastellen.
Koekäyttöhetkeä odotellessa ei kannata henkeään pidätellä...
Osa2 seuraa jos tiivistyshomma menee uusiksi.
Klapihommia vaihteeksi
Joutessani ja aikaa tappaakseni olen pilkkonut puita. Vain tunti - pari päivässä että hartiat eivät kipeytyisi. Mutta hommaa riittää sillä vauhdilla vielä, ainakin, pariksi viikoksi vaikka joka päivä pilkkoisin. Homma levittää hartioita. Kuntoilu ja tuotanto samalla kerralla. 1400 Californialla on kevyt ajaa mutta on hyvä olla reserviä voimapuolella. Aloitan kauden, kunhan säät ja muut olosuhteet, ovat kohdillaan: poutaa ja noin kymmenen astetta lämmintä. Aloitan Trikellä lyhyillä ajeluilla mutta pidempääkin tulen tekemään.
Taidan tehdä pesurin koekäytön lähiaikoina
Sillä talouden auto vaikuttaa epäedustavalta. Verstaan pihassa saane tehdä testiruiskutuksen ja samalla huuhtelen savet irti autosta. Kaipa sille pitää harjaakin näyttää. Kunhan sää lämpenee ja suosii. Kerron sitten kokemusesta. Odotukset, toki, ovat korkealla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti