Kahdessa pyörässä
Tosin trikessä eli California 1000 Adamantissa on taka-akselilla kaksi auton rengasta. Se ei yllätä ketään ja ne ovat katsastuksessa hyväksytty. Edessä vakio mp-rengas. Sen sijaan tämä sisäkaarteeseen kallisteleva kolmipyörä piti käyttää korkeamman statuksen omaavan laitoksen tarkastettavana. Tästä tuli siten ennakkotapaus. On, tietääkseni, edelleen ainoa lajiaan mutta tie on avattu tämänkaltaisille rakenteille. Kuka tekee seuraavan sisäkaarteeseen kallistelevan kolmipyörän? Voin paljastaa, parilla ehdolla, miten se tehdään.
Paljon pohdittua
Olin sairaslomalla useamman kuukauden, lähes vuoden, ennen eläkkeelle jäämistäni ja oli aikaa miettiä makuullaan eikä ansioasioista tarvinnut murehtia. Otin selvää trikeratkaisuista ja kävin joitakin koeajamassa. Eivät tyydyttäneet. Joko toiminta oli monimutkaista tai sitten se tuli myös kalliiksi. Tästä sain kimmokkeen miettiä asian uudelleen kun maatessa oli aikaa ja säryt pitivät hereillä. Ratkaisu oli todella yksinkertainen ja helppo toteuttaa. Silloin oli Verstaalleni matkaa vain pari kilometriä niin sain samalla kuntoliikuntaa sinne ja takaisin raahautuessani. Toki reitillä kulkee myös Nyssejä. Nyt Verstas on yli kahdenkymmenen kilometrin etäisyydellä. Sinnekin on bussiyhteys mutta jää puolitoista kilometriä käveltävää.
Triken katsastus
Oli mielenkiintoinen tapahtuma ja hyvinkin ahdistava sillä katsastushenkilö löysi ongelmia sellaisestakin paikasta josta sitä ei edes voi löytää. Kuitenkin, esimiehensä opastamana, asia eteni ja sain leiman paperiin ja kirjauksen Traficomin tiedostoihin. Ehkä nuori mies hermostui siitä että ohjeistin häntä työssään että me molemmat saisimme asiamme kunnialla hoidetuksi. (Tärkein asia nuorelle inssille oli se mistä nopeusmittari saa tietonsa. Kuten kaikki tietävät niin nk. isolohkoissa vaijerin pyöritin on vaihdelaatikon takaosassa. Koska tiesin tämän asian olevan tärkeä niin otin ns. pikkulohko-Guzzin nopeusmittarin pyörittimen ja sovitin sen etupyörän akselille. Eihän se yhdistelmä totuutta näyttänyt mutta kelpasi mutinoitta.)
Auton rengastus kaksipyöräisessä
Moto Guzzi California 1400:ssa on takana jo sen historian kolmas auton rengas. (Kohta tarvitaan neljäs.) Olen saanut palautetta niin muilta motoristeiltä, poliisilta että satunnaisilta muilta henkilöiltä että ei ole laillista käyttää moottoripyörässä auton rengasta. Olen pyytänyt näyttämään että mikä lain kohta näin määrittelee. Ei sellaista ole. Oletusta se vain on ja ilkeilyä. Se että laki ei sitä kiellä ei ole, kuulemma, peruste käyttää auton rengasta. Siksipä olen asian kiertänyt käymällä katsastusasemalla ja/tai Testmill Pentanovalta (Nyk. Testmill) hakemassa testitulokset ajettavuudesta ja muista toiminnoista. Hyväksyntä on tullut ja jonkin verran rahanmenoa. Ihan ei tonni riittänyt fiskaalisiin kuluihin. Pitää siis paikkansa
että rahalla saa ja pyörällä pääsee. Nautinto oli siinä että kun kertoo asian uskottavasti niin homma etenee.
Tunteellisuudesta
Varsin monelle, kun ovat huomanneet, on mennyt havainto auton renkaasta moottoripyörässä ns. ihon alle. Olen saanut ärtynyttä palautetta tavallisilta ihmisiltä, motoristeilta ja, tietenkin, viranomaisilta. Ihmettelen asennettaan. Jopa ääntä on aiheesta korotettu kuulteni. Jopa pubikeskusteluissa. Tuskin kuitenkaan on niin että pyörineni olen muille uhaksi tai, kuten on havaittu, en uhkaa edes lainsäädäntöä. Olen tullut siihen tulokseen että auton rengas moottoripyörässä -ratkaisuja on tehty runsaasti koska monella on heti tuoda esimerkki siitä miksi ei näin saisi toimia. Mutta vastatuuleen huutamista se on vain. Muutamalla tutulla GW-harrastajalla on auton rengas takana mutta eivät ole sitä rekisteröittäneet. Kuulemma turhaa rahan menoa on se. Tuskin kiinnostaakaan ketään.
Hankala asia ymmärtää
Jos ilmenee että auton rengas moottoripyörässä on vaarallinen niin asiasta pitäisi säätää tieliikennelakiin ainakin asetus rengastyyppien tarkistamiseksi siten että niiden ominaisuudet ovat testatut eri ratkaisuina pyörätyypin mukaan. Siitäpä tuleekin laaja prosessi. L-luokkien ajoneuvoja kun on monia erilaisia niin niiden kunkin L-luokan tilanne pitäisi tarkastella erikseen ja tehdä päätöksiä sitä kautta. Tulee hankalia päätöksiä ja, todennäköisesti, mennään siihen että syntyy vain rajoituksia ja kieltoja eikä teknisiä tosiasioita painoteta riittävästi.
Onnettomuusmahdollisuus
Paha ottaa kantaa siihen kuinka paljon auton renkaasta moottoripyörässä tulee riskiä enemmän kuin moottoripyörillä yleensä. Jotain on Mikko Paason tutkimuksessa perää.
Oletus ja luulo auton renkaan suhteen
Lienevät nuo määreet hieman löysiä kumpikin. Siihen olen saanut törmätä sekä ihan tavallisten ihmisten joukossa että eri viranomaisten toimesta. Sittemmin on melu asiasta, ainakin kohdallani, pääosin vaiennut. Joko puute on lainsäädännössä, joka ei nimenomaan kiellä auton renkaan käyttöä mp:ssä, tai yleinen kokemus siitä että ongelmaa ei olekaan. Keksittyä problematiikkaa se mielestäni on ja tarpeetonta nipottamista ilman selkeitä perusteita ja näyttöjä.
Halpa liikennevakuutusNykyisin määräytyy liikennevakuutusmaksu jonkin minulle tuntemattoman kaavan mukaan jossa määritellään kyseisen pyörämallin ja merkin onnettomuusherkkyys. Sen tiedän että Moto Guzzi 1400 ei ole onnettomuusherkkä malli ja siksi ympärivuotinen liikennevakuutus on hyvin edullinen, ainakin itselleni, vaikka pyörän huippunopeus on yli 200 km/h. Harvoin olen tarvinnut. Vakionopeussäätimen korkein käyttönopeus on asetettu 180km/h arvoon.
Miten muu motoristit toimivat
Ennen minua ja edelleen on liikkeellä monia kaksipyöräisiä moottoripyöriä joiden muutoksia ei ole katsastettu eikä vaihtoehtoista rengastyyppiä ole merkitty rekisteriin eli Traficomin tiedostoihin ja rekisteriotteeseen. Sellaisten muutosten olen itselleni katsastusasemalla tulostuttanut ja leiman siihen pyytänyt. Kun olen kysynyt muilta motoristeiltä, jotka eivät ole katsastuttaneet pyöriään, autonrenkaan käytön riskeista tai muista muutoksista niin suurin riskitekijä on ollut viranomainen. Lähinnä poliisi. Silti eivät ole merkityttäneet rengastietoa. Jonain päivänä hyväksymätön rengasasennus voi tulla kalliiksi. Esimerkiksi onnettomuus on tapahtunut ja rengasasiaan tarraudutaan ottamatta huomioon muita vaikuttavia seikkoja. Lisäksi voi tulla esiin vakuutusyhtion mielenkiinto korvauksen maksamisen hylkäämisestä jos osoittautuu että pyörään on tehty hyväksymättömiä muutoksia.
Miten ulkomailla
Omalla kohdalla arvioisin että ei kannata lähteä autonrengasvarustuksella Saksaan. Siellä ollaan puritaaneja ja vaikka pystyisin osoittamaan paperilla että asia on hyväksytty EU-alueella Suomessa, saattaisi, kuitenkin käydä niin että matka keskeytyy. Tätä riskiä en aio ottaa. Pohjoismaat saavat riittää. Olen pääosan Euroopan valtioista kiertänyt moottoripyörällä ja vähän autollakin niin ei ole isompaa hinkua enää. Myös lukuisat työ- ja poliittiset matkani ovat suuntautuneet eri puolille Eurooppaa että sikäli on nähty Amsterdamin punaiset lyhdyt sun muut kirkonkylät.
Oletetut vaaratekijät
Minulle on selitetty että auton rengas on kovempaa kumia kuin mp-kumi. Varsinaisesti en ole mitannut. (Asiaa voi mitata vaan en ole saanut sellaista laitetta käyttööni.) Kertooko kumin kovuus kumin pidosta? Missä olosuhteissa, ilman lämpötila, tien pinnan laatu, kosteus ja lämpötila, renkaan lämpötila, ym. Ehkä vaikuttaa tähänkin renkaaseen mutta vastakkaista näyttöä en ole saanut ja pystyssä olen pysynyt. Yli 40000 kilometriä takana auton renkaalla ja vasta kolmas menossa. Alkuperäiskumia, jota kokoa valmistaa koko maailmassa, tietääkseni, vain kaksi valmistajaa, voi olla näppinsä asiassa. Tiedä en. Kalliita ovat eivätkä kestä ajollani yhtä suvea. Toinen ero mp-renkaan ja auton renkaan välillä on kulutuspinnan vahvuus jota mp-kumissa ole kuin noin puolet tai kaksi kolmannesta auton renkaan kuviosyvyydestä.
Useampi pyörä
Tällä hetkellä kirjoillani on enää kaksi pyörää joissa on auton renkaita nimenomaan takapyörissä. Olen kirjauttanut viranomaistoimena molempien pyörien rengastiedot Traficomin tiedostoihin. Katsastuksen kautta. Eikö tämä seikka jo kerro suoraan että lainsäädännössä on joko virhe tai ajatus on ollut se että asia on ihan ookoo. Vai onko ollut niin hupsu oletus että "ristiinnainti" on mahdottomuus. Sen tiedän että moottoripyörän rengas, eräissä kokoluokissa, ei sovi auton vanteelle. Mutta toisinpäin sopii. Kokemukseni mukaan. Kaikki motoristit tietänevät että sisärenkaallisille vanteille on eri mitoitus kuin sisärenkaattomille. Myös muita ehtoja on. Niistä voisin kirjoittaa oman juttunsa. (On pinnavanteita useampaa tyyppiä, valuvanteita ja, vähemmistössä, niitä muita.)
Sitten kun kaadun tai kolaroin
Motoristille ei, ehkä, ihan arkisimpia asioita ole tapaturmat. Ei ainakaan niissä porukoissa ja järjestäytyneissä jengeissä ja kerhoissa joissa olen ollut tai olen edelleen jäsenenä, ilmennyt erityistä vastustusta autonrengasasiaan. Mielenkiintoa kyllä. Mutta veikkaanpa, jos vaikka kolaroin ja tapahtuu vammautumista niin lehdistö, jos saa tietoa, kyllä tulee huomioimaan rengasasian. Se voi aiheuttaa keskustelua autonrengasasiasta. Tosin kukaan ei ole ollut asiasta kiinnostunut. Katsotaan mitä ensi vuosi tuo tullessaan...
22. huhtikuuta 2020. Samana päivänä auton renkaiden käyttö kuvan moottoripyörässäni sallittiin ja merkittiin Traficomin tiedostoon.
Koeajokausi
Ajoin kaksi suvea "kokeeksi" ilman katsastusta. Kun vaikutti hyvältä niin hain virallisen tiedon rekisteröintitodistukseen.
Sitä että tämän toimeni jälkeen auton renkaan käyttö moottoripyörässä olisi yleisesti sallittua. Asia pitää todentaa tapauskohtaisesti mutta aina voi viitata aiempiin toimiin. Kuten tähän. Ennakkotapaus, olkaa hyvä.
Traficomin tiedostot
Sen ylläpidosta minulla ei ole muuta tietoa kuin että siihen on lukuoikeus. Se että mitä viran- tai toimenhaltijat sinne kirjoittavat ovat näkyvissä ja siitä olen tyytyväinen. Jos haluaa muutosta tietoihin niin pitää hakea lupa Traficomilta.
Vähän perehtyneitäHuomasin, aikanaan, poliittisella urallani ja varsinkin
Liikenneturvan hallintoneuvostossa istuessani, että monilla liikennealan ammattilaisista on hyvin vähän tietoa moottoripyöräilystä ja siihen liittyvistä asioista. Tyypillistä myös on että katsastuskonttorilla asioidessani siellä ollaan sormi suussa kun tulee kaksipyöräisistä puhe. Katsastushenkilökunnalla ei ole aina edes moottoripyörän ajoon vaadittavaa ajokorttia. Sellaista pitäisi vaatia alan ammattilaisilta jotka tähän toimeen ovat alistettuina. Onneksi ovat omat motoristien instituutiot kuten
MMAF,
Smoto ja
Moottoriliitto. Euroopan alueella Fema jossa olen ollut kuultavana. (Olin aikanaan ideoimassa Fem:n ja Eman yhdistymistä Luxembourgissa.) Tosin Moottoriliitto ei kiinnitä ihmeemmin huomiota tieliikenteessä käytettävien ajoneuvojen asioista. Tosin, viime aikoina, maantiemotoristit, kuten Smoto, ovat lähentyneet kilpailupuolen suuntaan eli Moottoriliiton kanssa. Tässä asiassa, osittain, historia toistaa itseään. Toivottavasti molemmat kunnioittavat toistensa agendaa eikä vain ole peesaamassa. Hieman olen epäluuloinen.
Poliisien osaaminen
Kaipaan Liikkuvaa Poliisia takaisin. Heidän kanssaan asiat olivat selviä ja asiointi tapahtui ilman isompia kinoja tai mielenliikkeitä. Sittemmin kun LP lakkautettiin niin homma sälytettiin tavan poliiseille. Edes ns. moottoripyöräpoliisien tietotaito ei ole aivan ajan tasalla. Olen saanut peruutetuksi perusteettomasta syystä saamiani sakkoja. Mutta aikaa, osin rahaakin, siihen menee.
Moottoripyörien rakentelu
Aihe joka jakautuu monenlaiseen suuntaan. On chopperien rakentelua, kilpapyörämäistä virittelyä katupyörään, matkapyörien varustelua, matkaenduroita, vanhojen entisöintiä ja kuinka monia muita tapoja puuhata moottoripyörien kanssa onkaan. Harva hallitsee koko kenttää ja niihin liittyviä lakeja ja säännöksiä. Itse niihin tutustuin perusteellisesti. Olen nähnyt rakenneltuja moottoripyöriä liikenteessä ja todennut, oppimani perusteella, että ei täytä kaikkia vaatimuksia. Toisaalta, miksi vaivautua kun kukaan ei vaadi tai valvo. Vastuu onkin siis kuljettajalla vasta silloin jos jotain sattuu. Sentään tuttavapiirissäni on huomioitu että muunneltu pyörä pitää olla liikennekelpoinen ja katsastuksessa hyväksytty.
Asia tuli vastaan
Sattui niin kivasti että kävi lapsuudentuttu, nykyinen poliisi, samaan pubiin missä jo aikaa kulutin. Tuli morjestamaan ja kippisteltyämme ja hyvät päivät vaihdettuamme jossain vaiheessa tuli moottoripyöräily puheeksi sillä nuoruudessaan hän oli sitä harrastanut myös. Sittemmin, perheydyttyään, asiasta luopunut. Kyseli että vieläkö minä prätkien kanssa häärään. Myönsin näin olevan. Piti sitten kertoa että millaisilla pyörillä ajelen. Kerroin, muun jutustelun ohella, että käytän takarenkaana auton kumia. Hän tokaisi siihen että laitonta. Kerroin että ei ole sellaista kieltoa olemassa. Sanoi että hän ottaa selvää. Puhuimme sitten muista asioista vielä tuopillisten mittaiset tovit. Odottelen soittoaan asiasta. Nyt on muutama viikko mennyt. Joko asia on unohtunut tai sitten hän on huomannut että siihen ei tarvitsekaan kommentoida. Omaan elämääni tai moottoripyöräilyyni tulee tuskin vaikuttamaan. Minulla asiat ovat kunnossa ja kaikin puolin laillisesti. Pidän tärkeänä että omat pyöräni täyttävät lain minimivaatimukset aina. Itsekin ajan aina selvinpäin.
Ympäristötekijät
Motoristit yleensä tai aivan satunnaiset henkilöt joskus puuttuvat pyöräni rengastukseen. Tietämättömyyttä tuntuu olevan kovasti. Kysyvät että enkö pelkää poliisitoimista kilven viemistä ja sakkoa. Joillekin tulee oikein väittämistarve asian tiimoilta ja kohta hermostuminen. Olen, nyttemmin, pitänyt lompakossa kopioita pyörieni rekisteriotteista ja niissä on selvästi maininta rengaskoosta ja vaihtoehtoisesta rengastyypistä. No, kopio voi olla väärennös, mutta on myös auttanut. Monta muutakin muutosta olen tehnyt mutta eri pyöriin. Suomen ensimmäinen sähkömoottoripyörä, osin, oli suotu minulle valmistettavaksi. Kuten seuraavakin. Toinen niistä on katukelpoinen, toinen kisakäyttöön valmistettu.
Muiden kysymyksiäAuton rengas kaksipyöräisessä moottoripyörässä herättää kysymyksiä. Yleisin on että miten ajan kaarretta? Sanon että normaalisti. Niin, mutta miten sillä kallistetaan? Normaalisti, sanon. Heti tulee päätelmä että sehän menee sitten renkaan kulman varassa. No, ei sitäkään vaan kulutuspinta on tietä vasten. Seuraava on yleensä ihmettely että miten niin? Kerron että pyörän paino ja kaarteessa syntyvä, fysiikan terminä tunnettu, keskihakuvoima kääntää kulutuspinnan tietä vasten. Sitten tulee ihmetys että voiko niin matalalla rengaspaineella ajaa? Vastaan että ilmanpainetta on liki 2,5 baaria että rengas pysyy jämäkkänä. Sitten tulee vastakysymys että miten se sitten voi olla kulutuspinta tietä vasten? Kerron että juurihan minä vastasin. Onhan se kulutuspinta autossakin tietä vasten vaikka ajetaan jyrkkää mutkaa. Vyörenkaan ominaisuus on sellainen. Vannekoko 16 tuumaa ja 205 on leveys.
Ihan toinen asia: satunnaiset ihmissuhteet
Kuljen mielelläni oman kerhoni Kerholiivit ylläni. Osalle "hyvistä kansalaisista" se on, havainnoistani päätellen, iljetys ja olen siitä syystä saanut mainintoja matkan päästä huuteluna. Joko en reagoi mitenkään tai, tilanteesta riippuen, käynyt kysymässä että miksi. Vastausta en ole saanut. Paitsi heiton että itsehän tiedät! Mitähän pitäisi tietää? Arvaan kyllä mutta lainrikkojaa minusta ei saa.
Toinen ryhmä on se joka haluaa tulla liki iholle ja ovat yltiöystävällisiä. Yleensä humalaisia tai wannabe-motoristejä joilla moottoripyörän hankinta siintää jossain, toistaiseksi, tavoittamattomissa. Jotkut, jopa, kyselevät että mitenkä "bisnekset" sujuvat? Vastaan että olen eläkkeellä. Teinit vain vilkaisevat ja ovat omissa oloissaan, jos mahdollista, kääntävät selkänsä. Naisista jotkut kiertävät kaukaa mutta suurin osa on ihan mukavia ja pubissa tai ravintolassa saa heistä juttukavereita. Ovat kiinnostuneita mutta kyllästyvät heti kun kerron olleeni mp-järjestöasioissa. En siis ole kuin joku elokuvan maankiertäjä "Bronson" jolla on aina jotain jännää menossa. Pitäisiköhän keksiä itselle jonkunlainen "sivuminä"? Vaan en taida siksi ostaa H-D:tä. No, katsotaan jos ikää riittää.
Pubeissa kaupungilla kerholiivit päällä
Riippuu, osittain, että missä pubissa. Pääosin henkilökunta suhtautuu normaalisti tai, jopa, ystävällisesti. Toki minulla on Tampereella vakiopubeja ja ravintoloita joihin omaan asiakaskortin eli nauttimani mieto olut ja ruoka maksaa minulle vähemmän kuin tavan tallaajalle. Yksin istuessani usein minulle huudellaan lähipöydästä että tule tänne. Jostain siihen sitten ilmestyy tuopillinen ja joskus toinenkin. Mukavaahan on se ja säästän rahaa. Juttuakin riittää. Toki löytyy minulta tumma puku ja muita, huomiota ei-herättäviä kamppeita. Riippuu ihan kohteesta ja fiiliksestä miten milloinkin pukeudun. Jos olisin noin 30 - 40 vuotta nuorempi ja samalla egolla liikkeellä niin saattaisin saada turpiin. Mutta nykyään en saa. Toisaalta: Tampereella yliopisto- ja korkeakouluopiskelijat suhtautuvat, itsellekin yllätyksekseni, mielenkiinnolla persoonaani. On ollut pitkiä keskusteluja. Voi olla että ovat vain uteliaita ja heidän ympyröissään tuskin pyörii pitkätukkaisia motoristeja viljalti.
Vakiopubit
Kesäkaudella eli toukokuun alku - syyskuun loppu -välillä en paikallisissa juuri käy mutta talviajalla poikkeilen, muiden asioimisten ohella, muunmuassa Vanhassa Montussa, Hovipojassa kun se on torilla bussipysäkin vieressä, Tampereen Teatteriravintolassa (Nyt rakennus on remontissa), Multisillan pubissa usein ja joskus myös Sääksvillessä, päiväkaljoilla koska siellä käy myös ikäisiäni motoristituttuja sekä, satunnaisesti, muissakin lähiöiden ja keskustan pubeissa varsinkin jos on bändejä esiintymässä. Koivistonkylässä on baari joka oli hyvä ja siellä oli bändi-iltoja mutta omistaja vaihtui ja siellä seurataan enää vain urheilua ja kanta-asiakkaat Tapparatakki, tms. päällään eivät suvaitse satunnaista kävijää juttukaverikseen. Kantiskortit löytyy lähes kaikkiin mainittuihin käyntikohteisiin. En aiheuta häiriöitä itse ja seurassani, toisinaan, tulee tuttaviani ja, jos hyvin käy, myös ystäviä. Pispalan Pulterissa käyn mielikseni syömässä. Siitä harjun yli ja alas pitkiä portaita jotka johtavat liki musiikkipubi Kujakollin ovelle. Juttu vaikuttaa siltä että pörrään ahkerasti kylillä mutta ei pidä paikkaansa vaan paikat ovat tulleet tutuiksi kymmenien vuosien aikana. Osa jo seitkytluvun loppupuolella vaikka olen kotoisin noin 40 kilometriä metsään päin. Vettä, Näsijärveä myöden, matka puolittuisi. Vanhassa Montussa on soolo- että bändikeikkoja kuten 2.11. Kadun Kaswatti joka esittää Irwinin biisejä antaumuksella.
Kerhojen tarjonta
Asuinalueellani tai sen lähistöllä alle viiden kilometrin säteellä, on moottoripyöräkerhojen toimitiloja. Yleensä niissä on myös yleisempi tila jossa voi tavata tuttuja ja uusiakin ihmisiä. Mukavaa on samanhenkisten kanssa sanailla vaikka muisteluksi se usein, ikäisilläni, tahtoo mennä. Toisinaan niissäkin on bändi-iltoja, ruokaa ja juomaa. Saunakin on monella kerholla käytössä. Kuten omallanikin eli LCR-mc.
Vaaraton
Kohta seitsemänkymppinen eläkeläisukko kun pyörii kylillä niin tulee kommentteja iästä. Lähinnä kölleiltä mutta myös pukumiehiltä. Hepä ovatkin tarkkoja kunniastaan. Olenkin ottanut haasteena ja ryhtynyt jutulle. Yllättyvät että kykenen älykkääseen keskusteluun. Herra ja oppinuthan minäkin olen. Vaikka kamppeet ovat hieman toiset. Ulkonäkö kun voi pettää. Pukumiehissä on myös mulkkuja joille ei voi oikein mitään. Eivät usko puhetta enkä nyrkkiä halua, hygieniasyistä, tarjota. Vaihdan pöytää tai baaria.
Että hyvin menee
Kieltämättä, näin rospuuttoaikana, kun moottoripyöräily ei onnistu, on vapaa-ajan ongelmia. Pub tulee helposti mieleen ajan- ja rahankulukkeena. Aina ei jaksa olla Verstaallakaan eikä Kerholla. Kotonakin viihdyn, melkein pelottaa, että niinkin paljon. Läppäri sylissä ja netti auki. Kuten just nyt.
Jää keikka väliin
Olisi Mauri Moog Konttisen keikka Tampereella Aikalisässä la. 26. päivä eli huomenna tätä kirjoittaessani. Sen sijaan olenkin kutsuttu Uudellemaalle erään motoristiporukan yhteiseen viikonlopun viettoon. Ohjelmassa elokuva, ruokailu, illanvietto saunomisineen ja paljon keskusteluja ja muisteluksia mp-reissuista ympäriinsä. Sunnuntaina, iltapäivällä kotiappäin.
Illanvietto vietetty
Jäi, jopa, muistikuvia tapahtumista. Elokuvasta en ihan kauheasti perustanut. Hevi-reissun jatko-osa. Mutta kuluipa siinä aikaa ja tarjoiluakin teatterissa oli. Yksityistilaisuus kyseessä. Päivä ja sitä seuraavat tunnit sunnnuntaiaamuun menivätkin jutustellessa ja viihtyessä. Ruokaa ja juomaa oli riittävästi ja tukeva aamiainen.